روانشناسی رنگ ها

رنگ ها همیشه و همه جا همراه ما هستند. آن ها بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می دهند و به ما احساس و نشاط بیشتری می دهند. شور زندگی را با رنگ ها درمی یابیم و احساسات مختلفی از آن ها دریافت می کنیم. هر رنگی احساس ویژه ای در ما برمی انگیزد و ما را در حال و هوای متفاوتی فرو می برد. گاهی علاقه به یک رنگ می تواند رازهای درونی و علایق شخص را آشکار کند و اطلاعات مهمی درباره شخصیت و خلق و خوی او به ما بدهد.

قرمز

به رنگ عشق معروف است. رنگی گرم که انرژی می دهد و گرما و قدرت را در ذهن متبادر می کند. به هیجان می آورد و بیش از هر رنگ دیگری چشم ها را متوجه خود می کند. اشتها برانگیز است و تحریک کننده، رنگی مناسب برای استفاده در دکوراسیون رستوران ها. اما به کار بردن زیاد آن می تواند موجب فشار عصبی و پرخاشگری شود.

افرادی که به این رنگ علاقه دارند شخصیتی پرانرژی، قدرتمند، جاه طلب و سرسخت دارند. مدیرانی قوی که گرچه سلطه جو و انتقاد ناپذیرند، ولی توانایی بالایی در رهبری دارند و در هر موقعیت و جایگاهی که قرار بگیرند نقشی تعیین کننده ایفا می کنند. آن ها از هر مبارزه و رقابتی استقبال می کنند و علاقه زیادی به نفر اول بودن دارند. برای رسیدن به آرزوهای خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند و تمایل زیادی دارند که با نمایش قدرت و توانایی های خود در مرکز توجه قرار بگیرند.

آبی

آرامش بخش و وسیع چون دریا. اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و تنش های عصبی را کم می کند. ملایم اما سرد که می تواند تسکین دهنده خوبی در برابر استرس و فشار درونی باشد. از این جهت استفاده از آن برای اتاق خواب مناسب است و می تواند به خوابی آرام و لذت بخش کمک کند. اما در رابطه با افراد افسرده باید از به کارگیری این رنگ پرهیز کرد، چون انرژی را کاهش می دهد و می تواند به تشدید افسردگی بیانجامد.

روانشناسی رنگ ها

درباره شخصیت  افراد علاقه مند به رنگ آبی باید گفت که  عموما افرادی احساسی و آرامش طلب اند. آن ها منظم و با پشتکار هستند و هیجان و احساسات درونی خود را کتمان می کنند. کمتر به دیگران اعتماد می کنند، ولی علاقه مند به رابطه ای توام با احترام متقابل هستند و معمولا از هر تنش و برخوردی خودداری می کنند.

زرد

شادی، اولین احساسی است که با دیدن رنگ زرد در ما برانگیخته می شود. رنگی پرانرژی و تحریک کننده که توجه افراد را به خود جلب می کند و می تواند عواطف آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. رنگ زرد به فعالیت ذهنی کمک می کند و در افزایش تمرکز موثر است. استفاده از آن اشتها را افزایش می دهد و رنگی مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه است. در صورت ترکیب مناسب با دیگر رنگ ها و در کنار رنگ های مکمل، موجب افزایش اعتماد بنفس می شود.

افراد مایل به رنگ زرد، افرادی خوش بین ، خلاق و پرتلاش اند. به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنند و دوستان زیادی دارند. آن ها خیرخواه و مهربان هستند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. با وجود روحیه شاد و پرنشاطی که دارند همواره با عقل و منطق تصمیم می گیرند و از اقدامات احساسی پرهیز می کنند. علاقه زیادی به جلب توجه دارند و دوست دارند در مرکز توجه قرار بگیرند.

سبز

رنگ طبیعت و معنویت. برای بینایی مفید است  و به انسان احساس آرامش و امنیت می بخشد. سوخت و ساز بدن را کند می کند و ذهن و بدن را تسکین می دهد. خاصیت ترمیم کنندگی دارد و می تواند به بازسازی سلول های عضلات، استخوان ها و بافت ها کمک کند. رنگی مناسب برای اتاق جراحی و لباس پزشکان جراح که تا جای امکان از احساس اضطراب و ناامنی بیماران می کاهد. استفاده از آن در دکوراسیون منزل موجب احساس آرامش و امنیت زیادی می شود، ولی می تواند بعد از مدتی کسالت آور و خسته کننده باشد.

شخصیت شناسی از روی رنگ ها

افرادی که به این رنگ علاقه دارند انسان هایی مثبت اندیش و امیدوار به زندگی هستند. آن ها از نظر روحی قدرتمند و با اراده هستند و  ثبات قدم و استقامت ویژه ای دارند. افرادی پایبند به اخلاق و وفادارند به همین جهت مورد اعتماد و وثوق دیگران قرار می گیرند. اغلب، اطرافیان این افراد در رابطه با آن ها احساس امنیت و راحتی می کنند و می توانند به آن ها تکیه کنند. رنگ سبز رنگ معنویت و حقیقت و خرد است و افراد علاقه مند به این رنگ نیز دارای یک شخصیت متفکر و معنوی هستند و علاقه زیادی به کشف حقیقت دارند. نسبت به اطراف و اطرافیان خود کنجکاوند و همواره از موقعیت های تازه و فعالیت های هیجان انگیز استقبال می کنند.

نارنجی

گرم و ثمربخش چون آفتاب. رنگی که احساس رضایت و سرزندگی را به ارمغان می آورد و افراد را به ماجراجویی تشویق می کند. شجاعت و شور و شوق را افزایش می دهد و اعتماد به نفس را زیاد می کند. یکی از رنگ های پرکاربرد در لباس های ورزشی که میل به تحرک و فعالیت را در افراد زنده می کند. مفید برای محیط زندگی افراد افسرده، اما استفاده زیاد از آن باعث تحریک سیستم عصبی می شود و می تواند اثرات نامطلوبی به بار بیاورد. بنابراین بهتر است در کنار مکمل های این رنگ (آبی و سبز) از آن استفاده شود.

رنگ

افرادی که رنگ نارنجی را می پسندند علی رغم داشتن روحیه هیجان طلب و پرانرژی، اغلب انسان هایی صبور و باحوصله هستند. آن ها زودجوش و اجتماعی هستند و از کمک کردن به دیگران لذت می برند. دوستان زیادی دارند و با روحیه خوش بینی و مثبت نگری بالا، کمتر دچار یاس و ناامیدی می شوند. برون گرا، اجتماعی و تنوع طلب اند و گاهی ممکن است خودخواه به نظر برسند. آن ها انسان هایی مفید و منظم در کار و زندگی هستند و با وجود این که از ماجراجویی استقبال می کنند، به خوبی از عهده امور و وظایف روزمره خود برمی آیند.

گردآورنده : توپ تاپ

1 نظر

  1. سانیسانیsays:

    سلام مگه این پیج طالع بینی نیست؟؟