چه عواملی باعث نارضایتی جنسی میشوند

شناسایی ده عامل نارضایتی جنسی

شناسایی ده عامل نارضایتی جنسی
ده عامل موثر در کاهش میل و رضایت جنسی را در این بخش مورد بررسی قرار داده ایم با ما همراه باشید تا آنان را بیشتر بشناسیم.
محققان در یک بررسی ارتباط عوامل روان‌شناختی و خانوادگی در رضایتمندی جنسی افراد متأهل ایرانی نشان دادند، به طور کلی، 30درصد افراد از رابطه‌ی جنسی خود رضایت کامل داشته‌اند، 4 درصد اصلاً رضایت نداشته و 14 درصد فقط به‌خاطر رضایت همسر، فعالیت جنسی انجام می‌داده‌اند. بنابراین می‌توان گفت در جامعه‌ی ما اکثر افراد از رابطه‌ی جنسی خود رضایت ندارند. حال باید دید مهم‌ترین عوامل این نارضایتی چیست؟

خانم لطفی‌ماهر، کارشناس ارشـد روان‌شــناسی نوشت: شاید با شناخت آنها بتوانیم در افزایش و درمان رضایت جنسی خود بکوشیم. البته این عوامل بسته به نیازهای افراد و همچنین تفاوت‌های جنسیتی، در افراد و جنسیت خاصی، مهم‌تر قلمداد می‌شود.

 

روابط خانوادگی آشفته:

در زندگی زناشویی، به‌تدریج و به علل گوناگون، که از حوصله‌ی این بحث خارج است، شاهد ایجاد تنش و آشفتگی در روابط خانوادگی زن و مرد هستیم. این آشفتگی هر چه شدت یابد، میزان رضایت جنسی طرفین کاهش می‌یابد؛ چراکه این آشفتگی با ایجاد احساسات منفی نسبت به‌هم و همچنین کاهـش تعداد دفـعات رابطه‌ی جنسی همراه می‌شود.


بی‌توجهی بـــه تمایلات و نیازهای یکدیگر:

زنان و مردان در رابطه‌ی جنسی دارای تفاوت‌های فاحشی هستند که به‌علت نداشتن آگاهی برخی زوج‌ها به نیاز یکدیگر، حداقل یکی از طرفین نمی‌تواند لذتی کافی از رابطه‌ی جنسی دریافت کند. متأسفانه به دلایل گوناگونی طرفین به‌خصوص زنان از بیان این نیازها خودداری می‌کنند؛ که باعث کاهش تمایل و میزان رابطه‌ی جنسی و در نهایت پایین آمدن رضایت جنسی می‌شود.

 

رابطه‌ی عاطفی ضعیف با همسر:

برخی افراد، به‌خصوص آقایان، رابطه‌ی زناشویی را فقط در عمل جنسی کامل خلاصه می‌کنند، این در حالی است که برای افزایش تمایل و رضایت جنسی ارتباط عاطفی در طول زندگی مشترک لازم و ضروری است. یعنی افراد نمی‌توانند بدون داشتن رابطه‌ی عاطفی خوب، رابطه‌‌ی جنسی خوبی باهم داشته باشند و از آن رضایت کسب کنند.

 

تأثیر مســائل و مشکلات روزمره:

زوج‌ها به علت برخورداری از گرمی و حرارت فراوان در ابتدای زندگی به رابطه‌ی جنسی خود و کسب رضایت از آن بسیار اهمیت می‌دهند و برای افزایش لذت جنسی، وقت زیادی می‌گذارند، اما به‌تدریج، حل شدن در روزمرگی‌هایی همچون اشتغال، تحصیل، فرزندپروری و…، رابطه‌ی جنسی کم‌کم رنگ می‌بازد و ارزش خود را از دست می‌دهد.

 

فقدان معلومات جنسی:

در جامعه‌ی ما، مسائل جنسی تابو محسوب می‌شوند. بنابراین افراد از همان ابتدای کودکی معلومات کم و حتی اشتباهی را دریافت می‌کنند. با حجم وسیعی از اطلاعات ناقص و اشتباه، ناآگاهانه وارد رابطه‌ی جنسی زناشویی می‌شوند که نتیجه‌ی آن رابطه‌ی با کیفیت پایین است. این روند گرچه به مرور و با کسب تجربه تا حدودی اصلاح می‌شود، اثرات ابتدایی آن باعث کاهش رضایت جنسی در زنـــــدگی زناشــــویی خواهد شد.

 

پیدایش احساس گناه حین مقاربت:

برخی افراد به اشتباه عملکرد رابطه‌ی جنسی را فقط در تولید مثل خلاصه می‌کنند و در کل این عمل را، زشت و ناپسند می‌دانند که فقط باید بنا به ضرورت صورت پذیرد. این تفکرات افراطی باعث می‌شود در حین و بعد از مقاربت جنسی، احساس لذت و رضایت نکنند.

 

ترس از ارضانشدن همسر:

در بین برخی همسران، یکی از طرفین به علت نگرانی و مشغولیت ذهنی بیش از حد برای ارضای مناسب و کافی همسر خود، بر دریافت و ارضای نیازهای جنسی خود کمتر توجه می‌کند و فقط نیازهای طرف مقابل را در نظر می‌گیرد. این عامل علاوه بر این‌که به هدف نمی‌انجامد، یعنی اغلب طرف مقابل نیز به علت نگرانی زیاد ارضـــا نمی‌شـــود، باعث کاهش رضایت جنسی نیز می‌شود.


نداشـــــــتن پیش‌نوازی:

زنان و مردان به علت تفاوت‌هایی که باهم در مسائل جنسی دارند، نسبت به پیش‌نیازهای رابطه‌ی جنسی خوب در فرد مقابل حساس نیستند. یکی از این موارد به‌خصوص در زنان، اهمیت پیش‌نوازی است؛ یعنی مردان باید قبل از رابطه‌ی جنسی، به پیش‌نوازی بپردازند. این در حالی است که این اصل ساده اما مهم در بسیاری از مردان رعایت نمی‌شود و کاهش رضایت جنسی به‌خصوص در زنان را به دنبال می‌آورد.

 

تقاضـــــــای آزاردهنده‌ی جنســی:

گاهی یکی از همسران به‌علت تجربیات مستقیم و غیرمستقیم خود، مانند تماشای فیلم‌های گوناگون یا صحبت‌های دوستان تمایل پیدا می‌کند همان عمل یا حالت جنسی آموخته‌شده‌ی خود را در رابطه‌ی جنسی با همسرش نیز تجربه کند. این در حالی است که افراد به علت تفاوت‌های فردی، گاهی نمی‌توانند برخی تقاضاها را انجام دهند؛ با این حال برای کسب رضایت همسر خود، به آن تن می‌دهند. این اتفاق به‌مرور باعث آزار و کاهش رضایت جنسی می‌شود.

 

تجارب نامطلوب در اولین رابطه‌ی جنسی:

برخی افراد بعد از ازدواج فکر می‌کنند که حتماً باید نخستین رابطه‌ی جنسی را تمام‌ و کمال تجربه کنند. این مسئله فشار روانی شدیدی را به طرفین وارد می‌کند. بر اثر همین فشار روانی رابطه به‌درستی و با لذت برقرار نمی‌شود و خاطره‌ی بدی برایشان به جا می‌گذارد (به‌خصوص برای خانم‌ها) و ممکن است به توانایی جنسی خودشان شک کنند (به‌خصوص آقایان). همین موارد باعث خواهد شد از رابطه‌ی جنسی زده بشوند و مشکلات دیگری در رابطه‌ی زناشویی‌شان از همین یک تجربه به‌وجود بیاید.

منبع:beytoote.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...