غذای مادر چه تاثیری بر جنین دارد

تأثیر غذاى مادر بر جنین

کودک عضو رسمى بدن مادر نیست، اما به هر حال، از خون و غذاى او تغذیه مى‌کند و پرورش مى‌یابد. غذاى یک خانم باردار باید طورى غنى و کامل باشد که از یک طرف، احتیاجات غذایى بدن خود او را تامین کند تا نیروى بدنى و تندرستى خویش را از دست ندهد و بعدا بتواند صحیح و سالم به زندگى ادامه دهد و از طرف دیگر، مواد غذایى و مصالح ساختمانى جسم و جان کودک را که بسیار پیچیده و متنوع است در اختیارش قرار دهد تا آن کودک معصوم بتواند به خوبى پرورش یافته و نیروهاى درونى خویش را آشکار سازد.

بنابراین، برنامه غذایى یک خانم آبستن باید حساب شده و بسیار دقیق باشد، زیرا فقدان یا کمبود بعضى مواد غذایى و ویتامین‌ها، ممکن است سلامت مادر را در معرض خطر قرار دهد یا به جسم و جان کودک لطمه غیر قابل جبرانى وارد کند. تغذیه مادر به قدرى از نظر اسلام اهمیت دارد که به زنان آبستنى که روزه براى خودشان یا کودک‌شان ضرر دارد، اجازه مى‌دهد روزه‌هاى واجب ماه مبارک رمضان را افطار کنند و بعدا قضایش را بگیرند.

وضع تغذیه مادر در ایام باردارى، حتى در اخلاق و مقدار هوش و استعداد کودک نیز تاثیر فراوانى دارد، زیرا اعصاب و مغز کودک از غذاى مادر درست مى‌شود و هر نوع غذایى اثر مخصوص دارد. در اسلام نیز تصریح شده که غذاى مادر در پرورش اخلاقى کودک موثر است:

پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: زنان آبستن در آخرین ماه‌هاى باردارى خرما بخورند تا فرزندان‌شان خوش اخلاق و بردبار شوند.

همچنین ایشان فرمود: به زنان آبستن سفارش کنید که «به» بخورند تا فرزندان‌شان خوش اخلاق شوند.

پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) نیز مى‌فرماید: «به» بخورید و این میوه را به دوستان هدیه کنید، زیرا نور چشم را زیاد مى‌کند و قلب‌ها را مهربان مى‌گرداند. به زنان آبستن «به» بخورانید تا فرزندان‌شان زیبا شوند. (در روایت دیگر فرمود: تا اخلاق فرزندان‌تان خوب شود.)

امام رضا (علیه السلام) فرمود: خوردن «به» عقل و هوش را زیاد مى‌کند.

پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر زن آبستنى که خربزه بخورد، بچه‌اش زیبا و خوش اخلاق می‌شود.

حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: شیر غذاى پیامبران است.

اغلب خانم‌ها هنگام باردارى دچار کمبود کلسیم شده به پا درد، کمردرد و شکستن ناخن مبتلا مى‌شوند. از این رو به بانوان باردار توصیه مى‌شود خوردن میوه‌ها و سبزیجاتى را که کلسیم زیاد دارند، فراموش نکنند.

بهترین غذا براى عموم مردم به ویژه بانوان باردار سبزى‌هاى خام و پخته و انواع میوه‌هاست. گیاهان و درختان، مواد غذایى را از زمین، آب، هوا و نور خورشید مى‌گیرند و براى ما غذا درست مى‌کنند. غذاى سالم و طبیعى، همه میوه‌ها مفید هستند مخصوصاً مرکبات: سیب، به، گلابى، خرما. اما هر میو‌ اى داراى تمام مواد غذایى نیست. هر میوه‌اى خاصیت و فایده مخصوص دارد. همچنین هر سبزى خاصیت ویژه‌ای دارد. انواع ویتامین‌ها و مواد گوناگون غذایى در انواع میوه‌ها و حبوبات و سبزى‌ها پراکنده است. کسى که به بهداشت و تندرستى خویش علاقه‌مند است، باید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها اگرچه‌ گاه به گاه استفاده کند. این کار به ویژه براى زنان باردار مفید و لازم است. دین اسلام نیز به مسلمانان و به خصوص زنان باردار سفارش کرده از میوه‌ها و سبزى‌ها استفاده کنند.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر چیز زینتى دارد و سبزى زینت سفره است.

امام على (علیه السلام): پیامبر خدا فرمود: «رطب، باید نخستین چیزى باشد که زائو مى‏خورد؛ چرا که خداوند متعال به مریم [پس از تولّد مسیح] فرمود: «وتنه درخت خرما را به سوى خود تکان ده، بر تو خرماى تازه فرو مى‏ریزد.»

گفته شد: اى پیامبر خدا! اگر وقتِ رطب (خرمای تازه) نباشد؟

فرمود: «هفت خرما از خرماى مدینه. اگر نبود، هفت خرما از خرماى شهر‌های‌تان چرا که خداوند عزوجل مى‏فرماید: «به عزت و جلال و عظمت و والایى جایگاهم، سوگند، زائو، روز زایمان رطب نمى‏خورَد، مگر اینکه فرزند او، پسر باشد یا دختر، بردبار خواهد شد.»

پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله: به زنان باردار خود، کُندر بدهید؛ چرا که کودک، اگر در شکم مادر با کُندر تغذیه شود، دلش استوار و عقلش افزون مى‏شود.

پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله: به زنان باردارتان کُندر بدهید؛ چرا که بر خِرَد کودک مى‏افزاید.

 پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله: هیچ زن باردارى نیست که خربزه با پنیر بخورد، مگر اینکه نوزادش خوش‏چهره و خوش‏خو مى‏گردد.

 پیامبر خدا (صلى اللّه علیه و آله): به زنان باردارتان بِهْ بدهید؛ چرا که اخلاق فرزندانتان را نیکو مى‏گردانَد.

مکارم الأخلاق، به نقل از پیامبر خدا: «بِهْ بخورید و به یکدیگر هدیه دهید؛ چرا که چشم را جلا مى‏دهد و دوستى را در دل مى‏رویانَد. آن را به زنان باردارتان نیز بدهید؛ چرا که فرزندانتان را زیبا مى‏گردانَد».

و در روایتى دیگر آمده که فرمود: «اخلاق فرزندانتان را نیکو مى‏سازد.»

پیامبر خدا (صلى اللّه علیه و آله): من براى درمان زائو، چیزى را مانند رطب (خرماى تازه) سراغ ندارم و براى درمان بیمار، چیزى مانند عسل سراغ ندارم.

امام صادق (علیه السلام): هر کس ناشتا یک بِهْ بخورد، نطفه‏اش پاکیزه مى‏شود و فرزندش نیکو مى‏گردد.

مکارم الأخلاق، به نقل از پیامبر خدا: «بِهْ بخورید و به یکدیگر هدیه دهید؛ چرا که چشم را جلا مى‏دهد و دوستى را در دل مى‏رویانَد و آن را به زنان باردارتان بدهید؛ چرا که فرزندانتان را زیبا مى‏گردانَد».

و در روایتى دیگر آمده که فرمود: «اخلاق فرزندانتان را نیکو مى‏سازد».

الکافى به نقل از شرحبیل بن مسلم: «بِهْ بخورد که نوزاد، خوش بو‌تر و خوش رنگ‏‌تر خواهد شد

منبع:beytoote.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...