در زمان بارداری چه ویتامین هایی مورد نیاز است

ویتامین های مورد نیاز در زمان بارداری

در دوران بارداری نیاز به آهن افزایش می یابد

 

 یک متخصص کودکان با اعلام اینکه مادران باردار دو برابر قبل از حاملگی نیاز به کلسیم دارند، گفت: خانمها از پزشک خود بخواهند ویتامینهای قبل از بارداری را برای آنها تجویز کنند.

پروفسور سلطان زاده با اشاره به نقش موثر فولیک اسید در خون سازی اظهار داشت: فولیک اسید نوعی ویتامین است که کمبود آن در خانمها قبل از بارداری و نیز در ماههای اول بارداری موجب آسیب و ضایعه لوله عصبی جنین و زایمان زود رس می شود.

بنابراین به خانمهایی که می خواهند باردار شوند توصیه می شود برای سلامت جنین در صورت عدم تغذیه مناسب از مکملهای غذایی مربوطه استفاده نمایند.

وی با اشاره به نقش امگا 3 و امگا 6 در سلامت مادر و جنین افزود: نوع چربیهای موجود در شیر مادر به نوع تغذیه مادر بستگی دارد و اگر مادر در نوع چربی که مصرف می‌کند نکات لازم را رعایت کند فرمول شیر او متناسب تر می‌شود. استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می تواند بر عملکرد مغز جنین تاثیر گذار باشد.

هفته های اول بارداری و سه ماهه آخر زمانی است که دستگاه عصبی در حال شکل گرفتن است و نقش مهمی برروی سیستم اعصاب و آلرژی، آسم، بینایی، پرخاشگری، پیش فعالی، عصبانیت و نوزاد دارد.

سلطان زاده گفت: DHA یکی از مشتقات امگا 3 است که برای تکامل مغز و رشد سلولهای عصبی و شبکیه چشم ضروری است. در افزایش دور سر، قد و وزن و تکامل بینایی واعمال بینایی نیز موثر است.

نقش مشخصی در افزایش هوش نوزادان دارد و در کودکی و جوانی نیز باعث می شود کمتر فشار خون بگیرند. علاوه بر این کمبود DHA می تواند به افسردگی بعد از زایمان نیز منجر شود. شیرخواران نارس DHA  کمتری دارند.

 

ایشان با تاکید بر ضرورت دریافت املاح معدنی نظیر آهن افزود: در دوران بارداری نیاز به آهن افزایش می یابد، زیرا بدن مادر نیاز بیشتری به اکسیژن دارد و اکسیژن به وسیله خون که قسمت اصلی آن از آهن ساخته می شود، حمل می گردد.

از طرفی جنین در اواخر دوران داخل رحمی باید از مادر آهن دریافت و در بدن خود ذخیره کند و در چند ماه بعد از تولد مصرف نماید. با توجه به اهمیت آهن و امکان عدم دریافت کافی آن از مواد غذایی برای اطمینان از رسیدن آهن کافی به بدن توصیه می شود مادران باردار از ماه چهارم دوره بارداری از مکملهای آهن استفاده کنند.


به گفته این متخصص نوزادان و کودکان، کلسیم برای رشد استخوان و دندانهای جنین مخصوصا در هفته هشتم بارداری ضروری است. مادر باردار در دوران حاملگی دو برابر زمان قبل از بارداری به کلسیم نیاز دارد.

 

سلطان زاده در رابطه با کمبود ویتامین A افزود: کمبود ویتامین A با عوارضی از جمله کاهش سرعت رشد کودکان، افزایش مرگ و میر و ابتلای کودکان به بیماریهای عفونی به ویژه سرخک، اسهال و عفونتهای دستگاه تنفسی همراه است به طوریکه خطر ابتلا به عفونت و مرگ کودکان را به میزان 2 تا 4 برابر افزایش می دهد. کمبود شدید ویتامین A شبکوری ، آسیب قرنیه چشم به صورت گزروفتالمی ( خشکی چشم ) و نهایتا کوری مطلق را به دنبال دارد.


وی همچنین با اشاره به عوارض کمبود ویتامینهای A و D افزود: کمبود ویتامین D می تواند منجر به نرمی استخوان و اختلال در رشد استخوانهای نوزادان شود و به همین جهت مکملهای قطره ویتامین D بعد از دو هفتگی توصیه می شود.

علاوه بر این از آنجا که بر اساس تحقیقات کشوری 60 درصد از زنان تهران دچار کمبود این ویتامین هستند، مادران باردار نیز باید در این خصوص از خود مراقبت کنند که مبتلا به پوکی استخوان نشوند.

منبع:beytoote.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...