متن درباره برگشتن به عقب

اگه فکر میکنی به عقب برگشتن به نفعته و میتونه کاری کنه که تو اشتباهاتت رو بفهمی و از اونها درس بگیری این کار رو انجام بده اما اگه به عقب برگشتن تنها ثمره اش مرور خاطرات بد و منفی ای که داری هست هیچ وقت چنین کاری انجام نده چون فقط و فقط به خودت ضربه میزنی.

در این مطلب در مورد به عقب برگشتن و شخم زدن گذشته صحبت کردیم. خیلی از آدما به انجام این کار عادت دارن، اگه شما هم جزو این دسته از آدمها هستید بهتون پیشنهاد میکنیم حتما متن ها و جملاتی که در ادامه باهاتون به اشتراک گذاشتیم رو بخونید. همراه ما باشید.

جملات برای برگشتن به عقب

گاهی وقتا برگشتن به عقب لازمه، تو باید به خاطراتت برگردی، به اتفاقایی که پشت سر گذروندی برگردی و ببینی که چه کارهایی انجام دادی، واکنشت نسبت به مسائل مختلف چی بوده و در کل چه عکس العملی در گذشته از خودت نشون دادی. تو برای اینکه بتونی آینده ای مطمئن و درست برای خودت بسازی نیاز به این داری تا به عقب برگردی و همه چیز رو تجزیه و تحلیل کنی تا از گذشته ات درس بگیری و برای آینده ات از این درس استفاده کنی.

**********

گاهی وقتا دیگه نباید به عقب برگشت، بعضی وقتا باید رها کرد و به سمت آینده رفت. بعضی وقتا اگه به عقب برگردی فقط باعث میشی که آینده و زمان حالت هم مثل گذشته ات تلخ و سخت بشه، پس باید گذشته رو فراموش کرد، باید مرور خاطرات رو کنار گذاشت و فقط روی آینده متمرکز شد. اگه گذشته ای داشتی که تلخ بوده، از اون درس بگیر و برای همیشه کنارش بذار. دیگه سعی نکن گذشته رو شخم بزنی، به سمت آینده حرکت کن و برای خودت اون چیزهایی که میخوای رو خلق کن. اگه مدام در گذشته بمونی و زمانت رو به شخم زدن گذشته بگذرونی، آینده ات هم میشه مثل همون گذشته و هیچ فرقی بین این دو نخواهد بود.

**********

به عقب برگرد اما برای کسی که ارزشش رو داره. اگه میدونیکه اگه به عقب برگردی فقط ارزش خودت رو کمتر میکنی، فقط خودت رو کوچیک تر میکنی و این کارت هیچ فایده ای نداره چرا باید این کار رو انجام بدی؟ بعضی رابطه ها، بعضی افراد و برخی اتفاقات مربوط به گذشته هستند و تو دیگه نمیتونی به اونها برگردی. اگه بخوای تلاش بیخودی کنی، اگه بخوای بیخودی برای رسیدن به اونها زور بزنی فقط و فقط ارزش خودت رو کم میکنی و زمان ارزشمندی که داشتی رو از دست میدی. به جای این کار روی آینده تمرکز کن تا بتونی بهترین رابطه ها، بهترین افراد و بهترین اتفاقات رو وارد زندگیت کنی.

**********

بعضی وقت ها آدم دوست داره به عقب برگرده و به مرور خاطره ها با کسی که دوستش داشته بپردازه. اون آدم شاید یک روز، دو روز و حتی شاید یک هفته یا یک ماه به این کارش ادامه بده و این اصلاً اشکالی نداره. اشکال کار از جایی شروع میشه که اون بخواد اتفاقات گذشته رو دوباره از نو شروع کنه. یاد باشه اگه تو جای چنین آدمی هستی هرگز چنین کاری نکنی. گذشته رو مرور کن، دفتر خاطراتت رو در ذهنت ورق بزن و تک تک لحظه ها و ثانیه هایی که در گذشته تجربه کردی رو در ذهنت تداعی کن اما هرگز نخواه که اونها رو دوباره تجربه کنی. اگه رابطه ات با یه آدم تموم شده، اگه یه اتفاق خاص رو تجربه کردی و تموم شده، اگه فلان چیز رو داشتی و از دست دادی دیگه سعی نکن دوباره اونها رو به زندگیت راه بدی چون اونها دیگه مثل قبلشون به تو لذت نخواهند داد.

**********

بعضی از آدما هم هستن که هیچ هنری توی زندگیشون جز مرور خاطرات و به عقب برگشتن ندارن. اونها مدام فلان موقعیت خاصی که در اون قرار داشتن رو یاد میکنن، مدام از اون لحظاتی که سپری کردن حرف میزنن و مدام در گذشته زندگی میکنن اما یادشون رفته که زمان حال رو دارن از دست میدن و این روی آینده شون هم تاثیر میذاره. چنین آدمهایی اگه موفقیتی در گذشته داشتن به همون موفقیت اکتفا میکنن و مدام به عقب بر میگردن و اون رو برای خودشون یادآوری میکنن و دیگه نمیخوان که به دستاورد دیگه ای در زندگیشون برسن، چنین آدمهایی در واقع شکست خورده هستند چرا که زمان حال و آینده شون رو صرف شخم زدن گذشته میکنن.

**********

گاهی وقتا آدم دوست داره به عقب برگرده و جلوی بعضی از آدما که میخواستن وارد زندگیش بشن رو بگیره، بعضی وقتا آدم دوست داره به عقب برگرده تا جلوی خیلی از اتفاقاتی که نباید میفتادن رو بگیره، بعضی وقتا آدم دوست داره این اتفاق بیفته اما مسئله اینجاست که گذشته دیگه گذشته و هیچ وقت برنمیگرده. اگه آدمی اشتباهی وارد زندگیت شد، اگه اتفاق اشتباهی در زندگیت رقم خورد یا هر چیزی شبیه به اینها تو میتونی از همین الان جلوش رو بگیریم. یادت باشه این کار رو موکول به آینده نکنی و الان رو مدام در حسرت گذشته زندگی نکنی وگرنه همون آینده هم سر برسه تو باز حسرت این روزهات رو خواهی خورد که چرا همین روزها اقدامی نکردی.

**********

چیزی که تموم شده دیگه تموم شده و نمیشه دوباره اون رو از نو شروع کرد. این درسی هست که ما آدما باید یاد بگیریم. یک رابطه تموم شده اما ما مدام به عقب بر میگردیم و خاطرات رو مرور میکنم و مدام تلاش میکنیم که اون رابطه تموم شده رو از نو آغاز کنیم اما نمیدونیم که اون دیگه برای همیشه تموم شده، بعضی اتفاقات رو تجربه می کردیم و تموم شده اما ما مدام میخوایم اون اتفاق ها رو دوباره در زندگیمون تجربه کنیم در صورتی که اونا هم تموم شدن و دیگه هیچوقت رخ نمیدن. گاهی ما آدما باید با واقعیت ها رو به رو بشیم و به جای برگشتن به عقب سعی کنیم حقایق رو ببینم. اگه ما آدما روی مسائل مختلف سرپوش نذاریم و از دیدگاه درست به ماجراهای زندگیمون بنگریم، دیگه سعی نمیکنم اینطور باشیم.

**********

به عقب برگرد و رابطه ات رو درست کن اما برای آدمی که ارزشش رو داره. کسی که توی رابطه مدام تو رو عذابت میداد، کسی که توی رابطه مدام تو رو شکنجه میکرد و مدام تو رو در بند و حصار خودش محصور میکرد آدم درستی برای رابطه با تو نیست. یه گوشه ای از قلبت همیشه حقیقت رو بهت میگه، بهت میگه که رابطه ای که تموم شده به نفعت بوده یا به ضررت، سعی کن حرف هاش رو نشنیده نگیری. اگه گفت به ضررت بوده، جلوی خودت رو بگیر، به عقب برنگرد و نخواه که اون رابطه رو دوباره از سر بگیری چون این بار هم ممکنه ضربه ای بزرگتر از ضربه قبلی بخوری.

**********

تو انسانی این یعنی میتونی به عقب برگردی و همه چیز رو از نو آغاز کنی. تا وقتی که خدا نعمت زندگی رو در اختیارت گذاشته یعنی تو امکانش رو داری که دوباره پاشی و همه چیز رو از نو شروع کنی. فکر نکن اگه مسیری رو شروع کردی و در اون شکست خوردی دیگه نمیتونی اون رو از نو آغاز کنی، نه، تو میتونی به عقب برگردی و همه چیز رو از اول شروع کنی. همیشه به خودت بگو که فرصت داری، همیشه به خودت بگو که خدا تا وقتی که زنده ای بهت فرصت میده و نخواه که باور کنی که تو در گذشته میتونستی شروع کنی اما الان دیگه این امکان رو نداری.

**********

بعضی وقتا فارغ از همه دنیا شو، فارغ از تموم آدما شو، به دل طبیعت بزن و لحظاتی در اونجا به خودت و زندگیت فکر کن. به عقب برگرد، ببین تو زندگیت چیکارا کردی، چه دستاوردهایی تا به الان داشتی و چطور پیش رفتی. توی دل طبیعت به گذشته ات تا به امروز فکر کن و ببین که عکس العملت چطور بوده. این باعث میشه تا درک بهتری از زندگیت داشته باشی و مسیری که در پیش گرفتی برات مشخص تر بشه. هر سال یک بار یا هر ماه یک بار چنین کاری انجام بده و خودت رو دعوت به رفتن به طبیعت و مرور گذشته کن تا اینجوری بهتر بتونی افسار زندگیت رو در دست بگیری.

**********

چرا به خودت میگی بی ارزشی؟ چرا عزت خودت رو برای خودت نگه نمیداری؟ همین جا دست نگه دار! به عقب برگرد، گذشته ها رو مرور کن، قطعاً اتفاقات و تجربه هایی بوده که بخوای به خاطر اونها احساس ارزشمندی بکنی. هر کسی توی زندگیش یه کارایی کرده که برای اونها احساس افتخار و غرور میکنه اما بدی ذهن ما اینه که همیشه روی نیمه خالی لیوان تمرکز میکنه و موفقیت ها و دستاوردها زود از یادش میره. اجازه نده طبق چیزی که ذهن عمل میکنه عمل کنی، گذشته هات رو مرور کن و دلایلی پیدا کن که باید به خودت برای اونها افتخار کنی.

**********

بعضی وقتا آدم دوست داره به عقب برگرده و همه چیز رو درست کنه. مثلاً میگه کاش فلان حرفو به فلانی نمی زدم و کاش میتونستم زمان رو به عقب برگردونم تا حرف دیگه ای به اون میزدم یا مثلاً میگه کاش فلان رفتار رو با فلان شخص نمیکردم و میتونستم زمان رو به عقب برگردونم تا با اون رفتار بهتری داشته باشم اما نکته اینجاست که با ای کاش ها هیچ چیز درست نمیشه و از همه مهمتر زمان هم به عقب بر نمیگرده. اگه تو الان جای چنین آدمی هستی، همین الان کاری که میدونی درسته رو انجام بده تا در آینده حسرت و ای کاشی برات نمونه. درسته تو نمیتونی گذشته رو برگردونی اما میتونی حال و آینده رو اونجور که دلت میخواد تغییر بدی. اگه کسی رو با حرفات ناراحت کردی همین الان باهاش تماس بگیر و حرف های قشنگی بهش بزن، اگه کسی رو با رفتارت ناراحت کردی همین الان باهاش تماس بگیر و ازش معذرت خواهی کن، تو الان میتونی این کارها رو انجام بدی پس انجامشون بده تا مبادا حسرت و ای کاشی در آینده سر دلت باقی بمونه.

**********

یادت باشه زندگی صبر نمیکنه تا تو سر فرصت آماده بشی و بخوای در مسیرش قرار بگیری، اگه لحظه ای تعلل کنی بدترین ضربه ها رو به تو میزنه اون موقع حتی اگه هزار بار هم به خودت بگی کاش به عقب بر میگشتم تا همه چیز رو درست کنم فایده ای نداره چون زندگی ضربه اش رو به تو زده. همین حالا هم همینطوره، اگه ضربه ای خوردی و داری ای کاش میگی و حسرت میخوری بدون که زندگی ضربه دوم رو هم قراره بهت بزنه و اگه تو همینطور در حسرت باقی بمونی مطمئن باش که اون ضربه هم بهت اصابت میکنه. ای کاش ها رو فراموش کن و از همین حالا در مسیر زندگی قرار بگیر، با چالش هات رو به رو شو و دیگه سر جات ننشین. دنیا و زندگی به کسایی که سرجاشون میشینن و مدام گذشته رو شخم میزنن بدترین ضربه ها رو وارد میکنن.

**********

ذهنت رو عادت بده تا برخی خاطرات رو دیگه مرور نکنه، ذهنت رو عادت بده تا بعضی از آدما و بعضی از اتفاقات رو فراموش کنه. ذهن مثل یک بچه هست و ما هم مثل والدین اون بچه هستیم. ما میتونیم اون رو به همون شکلی که میخوایم تربیت کنیم و همینطور میتونیم آزادش بذاریم تا برای خودش رشد کنه. اگه ذهن رو به حال خودش بذاری بدترین ضربه ها رو بهت میزنه ولی اگه اون رو تربیت کنی باعث رشد و پیشرفتت در زندگی میشه. یکی از بزرگترین مواردی که آدما نتونستن در مورد اون ذهنشون رو تربیت کنن همین به عقب برگشتت و مرور خاطره های بد و نامناسبه. اگه میخوای رشد و پیشرفت داشته باشی، به ذهنت یاد بده به چیزایی که ارزش فکر کردن ندارن فکر نکنه.

**********

آدم باید پرونده بعضی از چیزها رو در زندگیش ببنده و بذاره کنار وگرنه تا عمر داره باز بودن پرونده های اون چیزها عذابش میده. اگه در گذشته کاری ناتمام انجام دادی به عقب برگرد و سعی کن از همون جایی که اون کار رو ناتمام رها کردی شروع کنی و کارت رو به انجام برسونی این مسئله باعث میشه تا پرونده اون کار خاص برای همیشه بسته بشه و خیال تو هم راحت بشه. این کار هر چقدر هم که سخت بود انجامش بده چون در نهایت ثمره ای شیرین برات داره.

**********

به عقب برگشتن و شخم زدن گذشته کار آدمهای شکست خورده هست. آدمهای موفق تنها از گذشته درس میگیرن و به سمت جلو حرکت میکنن. اونها بعد از درس گرفتن از گذشته دیگه چیزی به اسم گذشته رو نمیشناسن و فقط روی زمان حال و آینده شون تمرکز میکنن. اگه میخوای آدم موفقی بشی مثل آدمای موفق رفتار کن و یکی از رفتارهای آدم های موفق هم همینه که به گذشته بها نمیدن و نمیذارن که گذشته زندگی حال و آینده شون رو خراب کنه.


مطالب پیشنهادی :

متن در مورد فراموش كردن گذشته + عکس نوشته

آلبوم عکس پروفایل بسیار دلنشین + متن دلنشین

مجموعه‌ای زیبا و جدید از متن‌های درباره سفر

مجموعه متن های زیبا درباره ی مهاجرت


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...