آیا پسر برای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارد؟

دختر در شرایطی می تواند بدون اذن پدر ازدواج کند اما آیا این در موردپسر هم صدق می کند؟ آیا پسر می تواند بدون آنکه از خانواده، ولی یا پدرش اجازه بگیرد ازدواج نماید؟ این را می بایست در قانونی کشوری جستجو کرد و پاسخ را از آن دریافت که آیا پسر این امکان را دارد یا خیر.

آیا برای ازدواج پسر نیازی به اجازه پدر است؟ این سوالیست که در این مطلب قرار است پاسخش را با شما در میان بگذاریم. پس اگر دوست دارید پاسخ این سوال را بدانید و درباره شرایط ازدواج پسر با اذن یا بدون اذن پدر مطلع شوید ما را در این مطلب همراهی کنید.

اجازه پدر برای ازدواج پسر

پسری که بالغ و رشید شده باشد برای ازدواج نیازی به اذن پدر ندارد و او می تواند حتی با وجود مخالفت هایی که از سوی پدر و مادرش می بیند با کسی که دوست دارد و او را برای ازدواج انتخاب کرده مزدوج شود.

این مسئله شرعاً و قانوناً در مورد پسر صدق میکند و او می تواند با هر دختری که مد نظر دارد حتی با مخالفت شدید پدر و مادر خویش ازدواجش را رسمی و ثبت نماید. اما این مسئله جنبه های مثبت و منفی زیادی دارد که قرار است در ادامه مطلب بیشتر در مورد آن حرف بزنیم.

جنبه های مثبت عدم نیاز پسر به اذن پدر یا خانواده برای ازدواج

خب اول از همه به سراغ نکات و جنبه های مثبت می رویم و در مورد آنها صحبت می کنیم.

نکته اول این است که پسر قرار است با شخصی که برای ازدواج انتخاب می کند زندگی کرده و عمرش را بگذراند پس در اینجا تصمیم اوست که مهم است و اگر مبنی بر نظر اشخاص دیگر پیش برود در نهایت این زندگی حال و آینده او خواهد بود که به خاطر انتخاب و نظر دیگران مختل شده و یا به هر دلیلی کیفیتش پایین خواهد آمد. پس می توان به این به شکل جنبه ای مثبت نظاره کرد.

برای دختر شرایطی غیر از پسر در نظر گرفته شده و دختر بدون اذن پدر باید به شرایطی توجه داشته باشد که بتواند ازدواج نماید و این اغلب به خاطر جنس لطیف مونث و احساساتی بودن اوست. اما به این خاطر که این مسئله کمتر در جنس مذکر نمود پیدا کرده و دیده می شود پس می توان به آن به دیدی مثبت نگاه کرد چرا که خود پسر می تواند مصلحت خویش را در نظر بگیرد.

او در هر صورت قرار است با ازدواج مسئولیت های جدیدی به دست آورد پس نهایت دقتش را خواهد داشت. این در صورتی است که نظر والدین می تواند خلاف آن چه او درباره ازدواج در ذهن می پروراند باشد و او از اینکه نظر والدینش اشتباه است اطمینان کافی را دارد چرا که می داند نه تنها نظر آنها به او کمکی نکرده بلکه حتی موجب مختل شدن زندگی اش میشود که در اینجا هم باز نیاز نبودن اذن ولی برای ازدواج به کمکش می آید و او می تواند با همان کسی که دوست دارد ازدواج کند و به چیزی که در ذهن دارد برسد.

جنبه مثبت بعدی در رابطه با عدم نیاز پسر به اذن ولی این است که پسر برای ازدواج ملاک و معیارهایی دارد که شاید این ملاک و معیارها خلاف نظر والدین باشد. در هر صورت این پسر است که قرار است مدت ها با شخصی که برای ازدواج برمیگزینند زندگی کند پس باید با توجه به معیارهای خاص خود پیش برود تا در زندگی اش احساس خوشبختی کند. 

در اینجا نظر والدین ممکن است او را از این معیارها بازگرداند و موجب شود که با شخصی که هیچ تطابقی با شرایط او ندارد ازدواج کند که همین هم موجب می شود که او نتواند به معنای کامل خوشبختی را در ازدواج درک کند. در اینجا هم عدم نیاز به اجازه پدر و مادر یک جنبه مثبت شناخته می شود.

جنبه های منفی عدم نیاز پسر به اذن پدر و خانواده برای ازدواج

حالا که با جنبه های مثبت آشنا شدید شما را با جنبه های منفی این سبک از ازدواج نیز آشنا خواهیم کرد.

در هر صورت پدر و مادر تجربه ای بیشتر از پسر دارند و هر چند بگوییم که پسر منطقی است و با دید منطقی جلو می رود، این منطق نمی تواند به اندازه تجربه والدین صحیح باشد. به همین دلیل می توان به این موضوع به جنبه ای منفی نگاه کرد چرا که ممکن است پسر فقط شرایط حال را بنگرد ولی والدین او آینده و زندگی پیش رویش را می بینند.

در بسیاری از مواقع جنس مذکر هم به مانند جنس مونث مبنی بر احساس پیش می رود و نمی تواند منطق را در ازدواج دخیل کند. در اینجا پدر و مادری که می توانند خارج از گود به زندگی فرزندشان نظاره کرده و او را راهنمایی کنند باز می ماند چرا که پسر می تواند بدون اذن آنها ازدواج نماید. پس این هم جنبه منفی دیگریست که در این مسئله می توان یافت.

چرا پسر برای ازدواج نیاز به اذن پدر دارد؟

خب حالا که با نکات مثبت و منفی این مسئله آشنا شدید باید به عنوان نتیجه گیری بگوییم که بهتر است پسر به نظر والدین در ازدواج خویش بها دهد چرا که به واسطه تجربه و بینشی که آنها از زندگی کسب کرده اند بهتر می توانند او را راهنمایی کنند.

گرچه که پسر شرعاً و قانونی لزومی ندارد که از پدر و مادرش اجازه ای برای ازدواج دریافت کند اما برای پیشبرد بهتر زندگی و انتخاب صحیح تر است بهتر است که آنها را هم در این قضیه دخیل نماید.

تبعات ازدواج بر عهده خود پسر است و از آنجا هم که مخارج و مدیریت زندگی هم با اوست کسی نمی تواند او را از تصمیمش باز دارد ولی با این حال وقتی صحبت از تجربه به میان می آید نمی توان آن را به جنس مذکر و مونث یا منطقی و احساساتی بودن فرد مرتبط دانست و در هر صورت او نیاز به تجربه پدر و مادر دارد تا در مسیر درست تر قدم بگذارد.

البته پسر در صورتی که واقعا والدین صلاح و مصلحت او را بخواهند خوب است که به نظر آنها بها داده و طبق نظر ایشان پیش برود در غیر اینصورت بهتر است طبق نظر فردی آگاه و یا طبق تصمیم شخصی خود ازدواج کند.

اگر پسر هستید و قصد ازدواج بدون اذن خانواده را دارید بهتر است که تبعات این کار را هم از لحاظ خانوادگی در نظر بگیرید. یکی از مهمترین تبعات می تواند محروم شدن شما از ارث باشد یا مسائلی شبیه به این باشد که گرچه در قانون نیست اما والدین می توانند آن را برای شما در نظر بگیرند. پس اگر تصمیم به ازدواج دارید و نمی خواهید با اجازه آنها پیش بروید تمام جنبه های مثبت و منفی ماجرا را در نظر بگیرید تا در نهایت به یک دید درست برسید.

مطلب پیشنهادی :

شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...