شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر

شرایط مختلفی وجود دارد که دختر در آن نیازی به اجازه گرفتن از پدر برای ازدواج ندارد، اما آیا می دانید این شرایط چیست؟ آیا با آنها آشنا هستید؟ اصلا شرط اصلی برای اینکه پدر بتواند در ازدواج دختر دخالت کند و نظر دهد چیست؟ این نکته ایست که باید در میان قوانین کشوری به دنبال آن بود.

در دین اسلام و همچنین کشور اسلامی ما شرایطی برای ازدواج دختر در نظر گرفته شده که قبل از ازدواج باید به آنها توجه ویژه ای نموده. یکی از همین شرایط اذن و اجازه پدر یا جد پدری دختر است که در این مطلب می خواهیم شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر را با شما به اشتراک بگذاریم. همراه ما در ادامه این مطلب باشید.

دلیل اجازه پدر برای ازدواج دختر

دلیل اینکه برای ازدواج دختر نیاز به اجازه پدر می باشد این است که دختر موجودی احساساتی و لطیف است و آنطور که باید نمی تواند در مورد جنس مذکر تصمیم گیری کند. حال پدری که بیشتر با جنس مذکر و اخلاقیات و روحیات او آشناست بهتر می تواند در جهت مصلحت دختر خویش تصمیم گیری کند.

به صورت کلی پدر دختر خارج از دید احساسی به قضیه می نگرد و در صورتی که این ازدواج به مصلحت دخترش نبود با آن مخالفت میکند و این به نفع خود دختر است.

شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر

خب حالا که دانستیم چرا به اجازه پدر برای ازدواج دختر نیاز داریم بهتر است به سراغ موضوع اصلی مطلب یعنی همان شرایط ازدواج برویم و در مورد آنها صحبت کنیم.

یکی از بارزترین شرایط برای دختر باکره نبودن اوست یعنی اگر باکره نباشد می تواند بدون اذن پدر ازدواج نماید. همچنین اگر دختر قبلا ازدواج کرده و همسر وی طلاق گرفته یا فوت کرده باشد دختر نیازی نیست که برای ازدواج مجدد از پدر خویش اذن بگیرد.

علاوه بر مسائلی که ذکر شد، در بعضی مواقع پدرِ دختر بی دلیل یا بنا بر منفعت شخصی با ازدواج دختر مخالفت می کند که دختر در اینجا می تواند با معرفی کامل مردی که قرار است با او ازدواج کند و با دریافت اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه کرده و ازدواج خویش را ثبت نماید.

خوب است بدانید که مدرک تحصیلی و سابقه کاری دختر نیز در ازدواج او بدون اجازه پدر تاثیرگذار است یعنی اگر او مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد و همچنین 5 سال سابقه کاری با بیمه داشته باشد برای ازدواج نیازی به اذن پدر ندارد.

در این بین خوب است بدانید که اگر پدر یا جد پدری دختر در قید حیات نباشد دیگر نیازی نیست دختر به دنبال رضایت کسی برای ازدواج باشد و می تواند با کسب اجازه از دادگاه ازدواج کند. این یعنی برای ازدواج نیازی به کسب اجازه از مادر یا بقیه اعضای خانواده ندارد. همچنین اگر دختر، پدر یا جد پدری نداشته نباشد و خودش صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اجازه خودش برای ازدواج کافی می باشد.

اضافه بر مطالبی که در پاراگراف قبل ذکر شد همچنین باید گفت اگر پدرِ دختر به هر دلیلی غایب باشد دختر می تواند با مراجعه دادگاه خانواده و تنظیم درخواست و ذکر دلیل اینکه چرا پدرش غایب است از دادگاه برای ازدواج خویش مجوز دریافت کند.

نکته ای دیگر هم در مورد ازدواج دختر بدون اجازه پدر وجود دارد و آن هم دیوانه یا محجور بودن ولی است. همچنین اگر ولی دختر تحت قیمومیت اشخاص دیگری باشد نمی تواند مانع ازدواج دختر شود و لزومی بر اجازه وی در ازدواج دختر نیست. پدری هم که توانایی مدیریت مالی ندارد و مال خویشتن را در مواردی بیهوده مصرف کند نیازی به اجازه اش برای ازدواج دختر نیست.

دخترانی که بالای سی سال سن دارند و همچنین توانایی تصمیم گیری و مصلحت شناسی را دارند، آنها هم نیازی نیست که برای ازدواج خود از پدرشان اجازه بگیرند.

برای دخترانی هم که از پدر خویش اجازه گرفته و او این اجازه را به آنها نمی دهد، ولی پدر جدشان با ازدواج موافق است، باید بگوییم که دختر امکان ازدواج را دارد.

به عنوان نکته آخر بگوییم که در صورتی هم که دختر باکرگی اش را به هر دلیلی مانند بیماری یا رابطه نامشروع از دست داده باشد دیگر برای ازدواجش نیازی به اجازه و اذن پدر ندارد.

خب حالا در مورد این شرایط صحبت کردیم اما نکاتی هم می ماند که دانستن آنها خالی از لطف نیست و باید از آنها هم مطلع باشید.

دختری که برای ازدواجش از دادگاه اجازه نمی گیرد عقدش باطل نخواهد بود اما سردفتری که این ازدواج را ثبت کرده دچار تخلف خواهد شد.

همچنین پدر یا جد پدری می توانند تا پیش از ازدواج تصمیم خود را عوض کنند ولی در صورتی که دختر بدون اجازه پدر یا جد پدری ازدواج نماید عقد وی غیر نافذ خواهد بود. البته باید بگوییم که اشخاص ذکر شده این امکان را دارند که با تنفیذ خود عقد را نافذ کنند که در این صورت این اجازه دیگر قابل برگشت نیست و این یعنی پدر یا جد پدری نمی تواند چیزی که اجازه داده است را رد نماید.

این نکته هم وجود دارد که دختر در صورتی که ازدواج نماید و بعد از ازدواج باکره بماند و بعد از مدتی طلاق بگیرد برای ازدواج بعدش اش نیاز به اجازه پدر دارد. اجازه پدر به دائم یا موقت بودن ازدواج هم اختصاص نمی یابد و در هر دو صورت نیاز است که او اجازه را بدهد.

به عنوان نکته آخر هم باید بگوییم که پدر نمی تواند اختیار اجازه ازدواج دخترش را به کس دیگری مثل عمو و ... اهدا کند.

لزوم اجازه دختر از پدر برای ازدواج

خب حالا که تمام نکات و شرایط را با شما در میان گذاشتیم بد نیست که در مورد لزوم اجازه دختر از پدر صحبت کنیم.

همانطور که گفتیم دختر موجودی احساساتی است و ممکن است برای مسائل مهم زندگی اش نتواند به درستی تصمیمی اتخاذ کند. ازدواج مهمترین تصمیم زندگی هر فردی است و نمی تواند در آن فقط مبنی بر احساس پیش برود. در اینجا حضور پدر برای مصلحت شناسی بهتر است چرا که بهتر می تواند جنس مذکر را بشناسد و چیزهایی که شاید دختر به خاطر احساس و روحیات دخترانه اش نمی بیند را ببیند و درک کند.

پس اگر دختری هستید که قصد ازدواج دارد و ولی شما شخصی عاقل و آگاه است و این را به راحتی می توان متوجه شد تا جایی که می توانید تحت نظر وی برای ازدواج حرکت نموده و کاری خلاف نظر ایشان انجام ندهید چرا که تبعات و عواقب انتخاب شما دامنگیر زندگی آینده تان خواهد شد.


مطلب پیشنهادی :

متن کامل عقد دائم


1 نظر

  1. فاطمهفاطمهsays:

    این نکته ای که نوشتید و من در پایین عینا از متن شما کپی کرده ام، کاملا اشتباه و دقیقا برعکس است و برخلاف نظر همه مراجع است: «به عنوان نکته آخر بگوییم که در صورتی هم که دختر باکرگی اش را به هر دلیلی مانند بیماری یا رابطه نامشروع از دست داده باشد دیگر برای ازدواجش نیازی به اجازه و اذن پدر ندارد.»