تحقیق درباره سوره اعلی + ویژگی سوره اعلی

تحقیق درباره سوره اعلی نشان می دهد این سوره جزء سوره های مکی قرآن کریم است و در مصحف فعلی سوره هشتاد و هفتم محسوب شده و در جزء سی ام هم قرار گرفته است. علت اینکه سوره اعلی را به این نام می خوانند به خاطر آمدن این کلمه در آیه اول است و معنی آن برتر می باشد. 

در ابتدای این سوره و آیات اول به تسبیح پروردگار پرداخته و بعد هفت صفت برای خداوند شمرده می شود و در ادامه هم از مومنان و نیکوکارانی که خاشع و فروتن هستند و کافرانی که شقی و سرکش هستند صحبت کرده و عاملی که باعث سعادت و شقاوت این دو گروه می شود را توضیح می دهد. خواندن همه سوره های قرآن کریم فضیلت و خواص زیادی دارد. برای خواندن سوره اعلی هم فضیلت و خواص زیادی نام برده شده که یکی از آنها پاداش فراوان می باشد.

ویژگی های سوره اعلی چیست؟

همه سوره های قرآن از یکسری ویژگی های ظاهری و معنایی تشکیل شده اند. سوره اعلی هم از این قائده مستثنی نیست. ویژگی های ظاهری سوره ها مثل محل نزول آنها کمک می کند تا افراد علاقمند به فلسفه و دلایل نزول سوره مربوطه پی برده و به آن فکر کنند. 

تحقیق درباره سوره اعلی نشان می دهد این سوره همانطور که اشاره شد به دلیل ذکر کلمه اعلی در آیه اول به این نام خوانده می شود و به معنی بلند مرتبه و والا است. یعنی از هر چیز برتر و والاتر می باشد. همچنین بر اساس ترتیب نزول سوره اعلی هشتمین سوره بوده اما در مصحف فعلی قرآن سوره هشتاد و هفتم است و در جزء سی ام قرار گرفته است. 

تحقیق درباره سوره اعلی نشان می دهد این سوره 19 آیه و 72 کلمه و 296 حرف دارد و از دسته سوره های مفصلات محسوب شده چون آیه های کوتاه و کوچک دارد. همچینی سوره مذکور جزء سوره های مسبحات هم می باشد چون با تسبیح و ستایش و حمد پروردگار آغاز می گردد.

محتوی سوره اعلی چیست؟

تحقیق درباره سوره اعلی نشان می دهد این سوره از دو محور اصلی تشکیل شده است. در محور اول روی صحبت پیامبر اسلام است که فرمان و دستوراتی در خصوص تسبیح پروردگار و انجام رسالت به ایشان داده می شود و در ادامه به صفت های هفت گانه خداوند هم اشاره می گردد. در محور دوم این سوره در مورد مومنان و نیکوکاران خاشع و بدکاران و کافران شقی صحبت شده و دلایل و عواملی که باعث سعادت و یا شقاوت آنها می شود، بیان می گردد. به طور کلی در سوره اعلی در مورد حقانیت رسالت پیامبر صحبت شده و وظایف ایشان در مورد تبیین دین و دلایل حقانیت توحیدی پیامبر بیان می گردد.

سوره اعلی چند آیه مشهور دارد؟

تحقیق درباره سوره اعلی نشان می دهد این سوره یک آیه مشهور دارد که آیه 7 است و می فرماید:  إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَىٰ  یعنی او (خداوند) آشکار و نهان را می‌داند. در این آیه قصد بیان علم و آگاهی خداوند به پنهان و پیدای همه موجودات است. در واقع انسان ها به هیچ عنوان نمی توانند چیزی را از پروردگار خود پنهان کرده و یا اینکه از چشم او دور نگه دارند برای همین گفته می شود عالم محضر خداست و در محضر خداوند نمی توان گناه کرد.

فضیلت و خواص سوره اعلی چیست؟

تحقیق درباره سوره اعلی نشان می دهد این سوره فضیلت و خواص زیادی دارد و خواندن آن نعمت های زیادی را نسیب خواننده می کند. از جمله اینکه از پیامبر اسلام نقل شده است خواندن سوره اعلی باعث می شود  برای شخص به عدد هر حرف که بر پیامبران الهی ابراهیم و موسی و محمد نازل شده است، حسنه نوشته شود. از امام صادق هم روایت است که هر کس این سوره را بخواند در روز قیامت از هر دری که بخواهد وارد بهشت می شود.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...