از کجا بدونم شیرم برای نوزادم کافیه

شایع ترین معضل مادران مهربان:

یکی از شایع ترین مشکلاتی که مادران بعد از تولد نوزاد خود دارند این است که آیا شیر من به تنهایی برای نوازدم کافی است و یا این که نیاز به استفاده از شیر های کمکی دارم. در این مقاله به طور کامل این مشکل را برای شما توضیح داده ایم تا شما عزیزان بتوانید به راحتی پاسخ سوال خود را بگیرید. در مواردی مشاهده شده است که مادران خیلی زود تر از وقت معیین به نوزاد خود غذا می دهند و علت آن هم این است که فکر می کنند شیر آن ها نوزاد را سیر نمی کند. و آن ها همیشه گرسنه هستند اما این مادران عزیز نمی دانند که با این کار خود بزرگ ترین خیانت را به فرزند خود می کنند. غذا دادن زود رس به فرزندان باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد لذا به شما مادران گرامی اکیدا توصیه می کنیم که از این عمل بپرهیزید. طبق اطلاعیه ای که از سازمان جهانی بهداشتی که به تمام مردمان جهان داد. تغذیه ی نوزاد از شیر مادر تا شش ماهگی لازم و اجباری است. اما متاسفانه طبق آمار جهانی نوزادان تا چند هفته ی اول بیشتر با شیر مادر تغذیه نمی شوند. که این امر بسیار تاسف بار است. باید بدانید که وقتی نوزاد شما به دنیا می آید بدن او به یکباره با تعداد زیادی از باکتری ها و ویروس ها مواجه می شود برخی از این باکتری ها برای عملکرد بدن مفید هستند ولی ویروس ها و تعدادی از باکتری در فرزند شما بیماری را ایجاد می کنند. در بدو تولد سیستم ایمنی فرزند شما کامل نیست و نمی تواند به طور کامل با این عوامل بیماری زا مبارزه کند و پادتن تولید نماید. لذا خداوند متعال در شیر مادر این پادتن ها را قرار داده است تا کمک حال نوزاد باشد. به همین جهت اگر نوزادی از شیر مادر تغذیه نکند ضعیف و بیمار خواهد بود.

تولید شیر در مادران به حد کافی:

برخی از مادران اظهار دارند که ما نمی توانیم شیر مورد نیاز را برای فرزند خود داشته باشیم. این ادعا کاملا غلط است. بدن هر مادر می تواند در طول روز برای یک و حتی دو شیر خوار، شیر تولید کند. در واقع عمل مکیدن توسط شیر خوار باعث تحریک غدد شیر در پستان مادر شده و این غدد با تحریک شروع به تولید شیر می کنند اما اگر شما هیچ تلاشی برای خوردن شیر توسط شیر خوار نکنید و یا خود آن را بدوشید و با شیشه شیر به شیر خوار بدهید باعث می شود که غدد پستانی تحریک نشوند و روز به روز مقدار شیر تولید شده توسط شما کم شود. میل شیر خوار  شما تعیین کننده ی میزان تولید شیر در بدن مادر است. حتی اگر مادری تغذیه ی نامناسب داشته باشد باز هم شیر کافی برای سیر کردن شیر خوار خود دارد. پس اگر مادری فکر می کند که شیر کافی برای سیر کردن نوزاد خود ندارد باید او را آگاه نموده و از این سردرگمی بیرون آوریم. چرا که بهترین شیر برای تغذیه ی شیر خوار، شیر مادر است و استفاده از شیر خشک و شیر گاو برای شیر خوار شما کاری اشتباه است. یک فرد به عنوان یک مادر باید همیشه در رابطه با هر سوالی که در ذهن خود دارد مطالعه نماید تا به طور ناخواسته دچار انجام کاری اشتباه نشود.

چگونه بفهمم که نوزادم شیر کافی خورده:

مادران همیشه در این میزان شیری که به کودک خود می دهند تردید دارند و همیشه فکر می کنند که شیرخوار آن ها گرسنه است و به اجبار شروع به شیر دادن نوزاد خود می کنند. و اگر شیر خوار آن ها بی میلی از خود نشان دهند آن ها را سخت ناراحت و افسرده می کند. یک نکته ی مهم وجود دارد و این نکته آن است که اگر شیر خواری به خوردن شیر بی میلی نشان داد یعنی که او گرسنه نیست و اگر گرسنه باشد خود با ولع شروع به خوردن شیر می کند پس تلاش های شما برای خوردن اجباری شیر توسط او بی فایده است. یک علت وجود دارد که برای مادران نگران کننده خواهد بود. و مادران مقصر اصلی را ناکافی بودن شیر خود می دانند این علت به شرح زیر میباشد:

وزن گیری کم: به طور مرتب همواره مادران، نوزادان خود را برای بررسی شرایط عمومی به درمانگاه ها یا مراکز بهداشت می برند. در این مراکز وزن آن ها را می سنجند. و اندازه های اعضای بدن آن ها می گیرند تا در صورت نداشتن تناسب به پزشک مراجعه نمایند. برای هر نوزاد یک منحنی قد و وزن وجود دارد. منحنی وزن همواره باید صعودی باشد ولی اگر این منحنی نزولی بوده و یا به صورت یک خط راست باشد یعنی وزن گیری کودک شما درست نیست. البته شاید بتوان که علت این کمبود وزن را به شیر دهی ربط داد ولی ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

اطمینان از کافی بودن شیر برای نوزاد:

اگر شیر خوار شما به حد کافی از بدن مادر شیر دریافت نکند با توجه به یک سری علائم می توان آن را فهمید. در غیر این صورت با خیالی آسوده به شیر دادن نوزاد خود بپردازید. این علائم زیاد پیچیده نیستند و تنها به مقداری از توجه مادر نیاز دارد. این علائم به شرح زیر ی باشد:

عدم رضایت شیر خوار: اگر وقتی شما شیر دادن را به پایان می رسانید شیر خوار شما ناراضی است. این به معنای این می باشد که شیر خوار به اندازه ی کافی تغذیه نکرده است. در این موقع نوزاد اعتراض می کند و این اعتراض را با گریه کردن نشان می دهد.

طولانی شدن مدت زمان هر شیر دهی: اگر شما مجبورید که مدت زمان زیادی را صرف هر وعده شیر دهی نمائید این امر به معنای ناکافی بودن شیر شما برای کودک است چرا که او هر چقدر به مکیدن خود ادامه می دهد. سیر نمی شود و او مجبور است تا زمانی که خسته شود به خوردن خود ادامه دهد.

افزایش تعداد دفعات شیر دهی: وقتی شیر خوار شما گرسنه باشد دست رد به خوردن شیر نمی زند و هر بار که شما پستان خود را نزدیک دهان او کنید او شروع به مکیدن با ولع می کند. ولی در واقعی که شیر برای شیر خوار کافی است. او در مدت زمان بسیار کوتاه میل به خوردن شیر از خود نشان نمی دهد. به همین دلیل او مجبور است به خاطر گرسنگی خود زود به زود تقاضای شیر را با گریه اعلام کند.

سایر موارد که نشان دهنده ی ناکافی بودن شیر مادر است:

مدفوع سفت و خشک: وقتی که شیر یک مادر برای کودک خود کم باشد، مدفوع او کم، خشک، سفت و سبز رنگ می باشد البته رنگ سبز مدفوع کند به تنهایی نشانه از بیماری های دیگر است ولی اگر این سبز رنگی به همراه علائم دیگر باشد یعنی شیر خوار شما به اندازه کافی شیر دریافت نمی کند.

دفعات کم مدفوع کردن: اگر نوزاد شما دیر به دیر مدفوع می کند این نشانه این است که گرسنه می ماند و شیر کافی را دریافت نمی کند.

پستان مادر ترشح ندارد: در زمان بارداری و شیر دهی همواره باید پستان مادر به میزان متفاوت شیر ترشح کند، اگر این اتفاق نیوفتد به این معنا می باشد که مادر شیر کافی در پستان خود ندارد.

جریان شیر با فشار دست: وقتی شما حس کردید که شیر کافی برای سیر کردن نوزاد خود ندارید. با یک دست پستان خود را بگیرید و نوک پستان را میان دو انگشت خود قرار دهید. و دو انگشت را به هم نزدیک کنید اگر با این عمل شیر از پستان شما فوران زد و یا اینکه شیر از پستان شما پرت شد یعنی شیر کافی دارید ولی اگر شیر خارج شده بسیار کم بود یعنی شما شیر کافی برای سیر کردن شیر خوار خود ندارید.

امتناع شیر خوار از خوردن شیر: بعضی اوقات وقتی شیر مادر کافی نیست شیر خوار کلافه می شود و به معنی اعتراض از خوردن شیر خودداری می نماید. البته این خودداری ممکن است دلیل دیگری نیز داشته باشد که از موارد می توان به خوردن برخی غذا هایی که شیر را بد مزه می کند، اشاره نمود.

مهم ترین علامت برای ناکافی بودن شیر برای نوزاد:

مقدار دفع ادرار از مهم ترین نشانه ها برای تشخیص کم بودن شیر مادر برای فرزند آن است. باید به عرض همه ی مادران گرامی برسانیم که فرزند شما در طول روز به صورت میانگین باید شش بار ادرار کند اگر چه این امر موجب آزار شما مادران خواهد بود ولی بدانید که این میزان از ادرار کردن نشان دهنده ی سلامت نوزاد شما است به همین منظور اگر شیر خور شما در طول شبانه روز کم تر از شش بار ادرار داشت، این کم بودن ادرار نشان دهنده ی ناکافی بودن شیر برای شیر خوار است. علت این رابطه ی مستقیم این است که یک شیر خوار معمولا هیچ گونه نوشیدنی جز شیر مادر نمی خورد. اگر شیر مادر کم باشد ادرار نوزاد هم کم است ولی اگر شیر مادر زیاد باشد ادرار شیر خوار زیاد می باشد. یک نکته ی بسیار مهم هم از روی میزان ادرار شیر خوار می توان فهمید، اگر ادرار غلیظ بوده و بوی تندی دارد، به این معنی است که به مقدار لازم شیر مادر دریافت نمی کند. پس اگر شیر خوار شما در وزن گیری دچار مشکل است ولی ادرار منظم، زیاد و کم رنگی دارد علت این کمبود وزن مقدار شیر مادر نیست. در تشخیص میزان ادرار شیر خوار یک سری عوامل نظیر پوشک های جاذب (که از نشان دادن مقدار ادرار ممانعت می کنند، یعنی شما نمی دانید مقدار ادرار کم بوده و یا این که پوشک آن را خیلی جذب کرده است)، اسهال کودک ( وقتی کودک اسهال دارد آب بدن او از طریق مدفوع دفع می شود و مقدار ادرار را کاهش می دهد)، مصرف مایعاتی غیر از شیر مادر، خطا ایجاد می کنند. بنابراین شما باید این موارد را در سنجش میزان ادرار در نظر بگیرید.

یک راه حل عالی برای تشخیص میزان شیر مادر:

اندازه گیری شیر مادر به وسیله ی بطری، اگر مادران نتوانند از طریق روش های بالا کافی بودن یا ناکافی بودن مقدار شیر خود را تشخیص دهند. باید شیر خود را توسط وسایل مخصوصی که به دوشیدن شیر کمک می کنند. بدوشند و آن را در شیشه شیر های مدرج بریزند و اندازه گیری کنند. و در واقع شیر خود را به وسیله ی شیشه شیر به نوزاد خود بدهند. البته این کار یک بدی دارد. همان طور که در گفته های پیشین ذکر کردیم اگر خود شیر خوار پستان مادر را مک نزند غدد شیری پستان تحریک نشده و بدن مادر شیر تولید نمی کند. به همین دلیل مادران اندازه گیری شیر خود را نباید به طور دائم انجام دهند. زمان هایی که کودک شما دچار افت وزن می شود و یا این که وزن آن ثابت می ماند. مادر به مدت دو الی سه روز این کار را انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا شیر خود برای نوزاد کافی است یا خیر؟ اگر شیر کافی بود علت را در دلایل دیگر بیابد.

تاثیر شیر کافی در خواب نوزاد:

یکی از عواملی که شیر ناکافی روی آن تاثیر منفی دارد. خواب شیر خوار است. بازه ی زمانی طبیعی برای شیر دهی به شیر خوار حدود سه ساعت یکبار است، یعنی شما در حین شب و زمان خواب هم حتی اگر نوزاد گریه نکرد باید هر سه ساعت یکبار به او شیر دهید. یکی از دلایلی که باعث می شود نوزاد شما وزن نگیرد این است که برخی از نوزادان در خواب هنگامی که گرسنه می شوند گریه نمی کنند مادر نیز در این زمان فکر می کند که او سیر است. باید بدانید که تنها زمان شیر دهی را وابسته به گریه ی کودک نکنید هر مادر وظیفه دارد هر سه ساعت یکبار به شیر خوار خود شیر دهد. حتی اگر او اعتراضی نکند. البته میزان کشش نوزادان با یک دیگر فرق دارد، برخی از آن ها مقدار کم تری شیر می خورند و بعضی ها مقدار بیشتری شیر می خورند. این میزان کشش هم هیچ تاثیری روی ساعات شیر دهی ندارد بلکه در مدت شیر دهی تاثیر خود را اعمال می کند. خواب ناآرام یکی از اصلی ترین دلایل برای ناکافی بودن شیر مادر است، وقتی شیر خوار شما در خواب گرسنه می شود خواب ناآرامی دارد. و شیر خوار در طول خواب مدام بیدار شده و گریه می کند. خواب منظمی ندارد و آشفته است. برخی از شیر خواران وقتی که سیر نمی شوند از خوابیدن امتناع می کنند این بی خوابی هم می تواند نشان دهنده ی گرسنگی باشد.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...