چطوری در ریاضی نمرات خوبی کسب کنیم

ریاضی می تواند یک موضوع بسیار سخت باشد. برخلاف زبان انگلیسی یا تاریخ، یک امتحان ریاضی نیاز به این خواهد داشت که شما از طریق هر زاویۀ دیدی که از یک مسئله یا معادله دارید، به دقت کار کنید. اگر شما هر قسمتی از مسئله یا معادله را اشتباه برداشت کنید، امکان ندارد بتوانید به جواب درست برسید. گاهی اوقات حتی اگر جواب شما درست هم باشد، اما روش شما اشتباه باشد، ممکن است نمره ای نگیرید. اگر می خواهید در ریاضی خوب عمل کنید، لازم است در تمامی جلسات کلاس درس آماده باشید، وقت خود را صرف مطالعه و انجام تکالیف منزل کنید، و برای هر کوئیز و امتحانی آماده باشید.

در کلاس مشارکت کنید

مشارکت در کلاس

در تمامی جلسه های کلاس درس سر وقت حاضر باشید. یکی از بهترین راه های بهبود شانس شما برای موفقیت، این است که هر روز سر کلاس به موقع حاضر شوید. این نکته، کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید که متریال (مطلب) را یاد گرفته اید، تکالیف را انجام می دهید و فرصت دارید از مشاور خود بخواهید دربارۀ هر چیزی که برای شما مبهم است، توضیح دهد.

دانش آموزان کلاس های زیادی را از دست می دهند و به لحاظ آماری احتمال عملکرد خوب در آن کلاس، برای آنها کمتر است.

اگر شما مطلقاً مجبور هستید کلاس را به واسطۀ یک مورد اضطراری لغو کنید، مطمئن شوید که می توانید یادداشت های آن کلاس را از کسی قرض بگیرید و هر آنچه را که از دست داده اید، کسب کنید. شما همچنین می توانید، آنچه را که از دست داده اید، روز بعد از معلم خود بپرسید.

اگر به کرات غایب باشید یا تأخیر داشته باشید، معلم/کمک معلم شما حواسش خواهد بود. ممکن است نمراتی را از دست بدهید یا حتی کلاس را، اگر بیش از حد کلاس ها را از دست دهید یا با تأخیر وارد کلاس شوید، رد شوید.

به علاوه، سر وقت در کلاس حاضر شدن، به کمک معلم شما نشان می دهد که جدی هستید. اگر شما درگیر چالشی هستید و هر روز به کلاس می روید، کمک معلم شما ممکن است تمایل بیشتری داشته باشد تا به شما کمک کند تا از این طریق، روی هر آنچه که متوجه نمی شوید کار کنید.

یادداشت نکات مهم در کلاس

در کلاس نکات مهم و موثر را یادداشت کنید. به جای این که سعی کنید تمام کلمات یا عبارات را روی کاغذ نوشته و به دست آورید، بیشتر سعی کنید روی قسمت هایی از  درس، که به شما بیشترین کمک را خواهند کرد زمانی که در منزل در حال مطالعه هستید، تمرکز کنید. نمی توانید به طور واقع بینانه از تک تک چیزهایی که حین کلاس درس ریاضی گفته می شود، یادداشت برداری کنید. با این کار مدام بین معلم و دانش آموز و مدت زمانی که به حل مسائل روی تخته اختصاص می یابد، یا از معلم عقب می افتید یا پیشی می گیرید.

متریالی (مطلب) را که قرار است در کلاس پوشش داده شود را، قبل از این که سر کلاس حاضر شوید، بخوانید.

بر روی این که تلاش کنید تا نکته های هر متریالی که با آن آشنایی ندارید یا این که شما را گیج می کند، خوب درک کنید.

اگر در مورد مطلبی، چیزی برای شما واضح نیست یا چیزی از تکالیف یا هر آنچه که از کار در منزل شب قبل است برای شما مبهم است، سوال بپرسید.

یادداشت مسئله های نمونه در کلاس

مسئله های نمونه ای که کمک معلم شما روی تخته می نویسد را یادداشت کنید. هر مسئله ای که کمک معلم شما زمان صرف کرده و آن را روی تخته می نویسد احتمالاً بسیار مهم است. این مسائل احتمالاً بر اساس مطالبی هستند که برای شما لازم است تا در امتحان حل کنید. بعضی مسائل که در کلاس حل می شوند ممکن است حتی همان مستقیماً از امتحان باشد.

در منزل روی جواب سرپوش نگذارید و مسئله را دوباره روی یک ورق سفید یا کاغذ چرک نویس بنویسید. سعی کنید بدون دیدن راه حل و رسیدن به جواب مسئله، آن را خودتان حل کنید.

اگر زمان سختی در مورد مسائل مشابه در کلاس دارید، احتمالاً در تکالیف منزل و امتحانات نیز با آنها درگیر خواهید بود.

با کمک معلم خود دربارۀ آنچه که آن را اشتباه انجام می دهید، صحبت کنید و کاغذهای خود را همراه خود آورده و نشان دهید، چطور تلاش کردید تا آن را در منزل حل کنید، تا وی بتواند بگوید کجا را اشتباه کرده اید.

تهیه لیست چیزهایی که در کلاس نیاز دارید

یک لیست از چیزهایی که نیاز دارید تا از کلاس درس به خاطر بسپارید درست کنید. علاوه بر مسائل، کمک معلم شما روی تخته چیزهایی می نویسد که شما باید با دقت به هر آنچه که نیاز خواهید داشت، توجه کنید، تا آنها را به خاطر بسپارید. بیشتر مسائل ریاضی لازم است که شما به وسیلۀ یک معادله روی آنها کار کنید، اما بعضی از معادلات به میزان علم شما به اجزای متعدد بستگی دارد. در حداقل ممکن، بهتر است هر چیزی که کمک معلم شما دنبال می کند و در مورد آنها بحث می کند را نوشته و به خاطر بسپارید؛ مانند:

تعریف ها

تئوری ها

فرمول ها

مشتقات

هر اطلاعات دیگری که لازم است به خاطر بسپارید تا بتوانید یک معادلۀ مشخص را حل کنید.

صحبت با کمک معلم در خارج از کلاس

 با کمک معلم خود خارج از کلاس صحبت کنید، اگر دچار چالش شده اید. بهترین راه برای دوری کردن از پشت گوش انداختن، صحبت با کمک معلم خودتان است، به محض آنکه متوجه شدید به کمک نیاز دارید. بیشتر دوره های ریاضی، به صورت پیشرفته ای، متریالی را بحث می کنند که قبلاً در دوره ثابت شده است، پس اگر این هفته چیزی را متوجه نشدید،احتمالاً موضوعات بیشتری را نیز که طی هفته های بعد در راه است، متوجه نخواهید شد.

اگر می توانید بعد از کلاس، معلم خود را ملاقات کنید، از او بپرسید. اگر نه، ممکن است مجبور شوید در ساعت های اداری برنامه ریزی کنید.

همچنین می توانید سعی کنید به کمک معلم خود ایمیل بزنید، از وی درخواست کنید که به شما که نیاز به کمک هم دارید، کمک کند و می خواهید یک قرار ملاقات با او داشته باشید. ایمیل خود را حرفه ای و مودبانه بنویسید، آنگاه کمک معلم شما به طور حتم، تقریباً برای شما وقت خواهد گذاشت.

با قدرت مطالعه و عادت های مربوط به انجام تکالیف در منزل خود را افزایش دهید

وقت زیادی را در طول روز به مطالعه اختصاص دهید

مقدار زیادی از وقت خود را هر روز صرف مطالعه و تکالیف منزل کنید. شما نمی توانید روز قبل از امتحان ریاضی را مطالعه کنید. شما به زمان نیاز دارید تا مفاهیم تدریس داده شده در کلاس ریاضی را یاد بگیرید و بیاموزید چطور سوالاتی را که برای شما لازم است حل کنید. مقداری از وقت روزانۀ خود را یا حداقل هر کلاس روزانه را صرف بازبینی نکات کنید، تا از پس کوئیزها برآیید، و مطالب را از کتاب بخوانید.

برخی از کارشناسان توصیه می کنند که سه ساعت مطالعه برای هر یک ساعت از زمان کلاس کافی است. این یک روش بسیار تأثیر گذار برای تقویت مطالب ریاضیاتی که در کلاس به شما تدریس شده است، می باشد.

اگر در روزی که کلاس داشتید، مطالعه کنید، اطلاعات در ذهن شما تازگی خود را حفظ می کند. همچنین قادر خواهید بود به آسانی هم گام با مطالب جدید پیش بروید.

به یاد داشته باشید که فقط کمک معلم شماست که می تواند بیشتر از هر کس دیگری به شما کمک کند. در نهایت، یادگیری مطالب درسی، محک زدن خودتان، و اطمینان از این که آن را یاد گرفته اید، مسئولیت پذیری شما را نشان می دهد.

بخش های کتاب درسی را بیش از یک مرتبه بخوانید

بخش های کتاب درسی خود را بیشتر از یک مرتبه بخوانید. از آن جایی که ریاضی می تواند خیلی پیچیده باشد، کتاب منبعی را که در کلاس استفاده می کنید را، مراقب باشید انباشته نشود. یاد گرفتن همۀ مطالب درسی را درست بعد از این که یک بار، یک قسمت آن را خواندید، اغلب بسیار سخت است. به کرات و با بیشترین تعداد دفعات ممکن که لازم است، آن را دوباره بخوانید و علم خود را با حل کردن مسائل، بدون این که به یادداشت هایتان یا به کتاب درسی خود نگاهی بکنید، محک زده و تست کنید.

به سراغ خلاصۀ بخش در انتهای هر بخش( اگر کتاب درسی شما خلاصه دارد) بروید..

بهتر است مطالب را به مقدار کافی خوب یاد بگیرید که بتوانید چندین جمله دربارۀ هر مفهومی بدون نگاه کردن به یادداشت ها و کتاب خود بنویسید.

اگر هنوز نمی توانید این کار را انجام دهید، برگردید و هر مطلب را که هنوز با آنها درگیر هستید بازبینی کنید.

تمرین مسائل در منزل

مسائل را در منزل تمرین کنید. بخش مطالعۀ منظم فصل های درسی در منزل بهتر است شامل انجام تمرین مسائل باشد. ممکن است مجبور نباشید آنها را تحویل دهید، ولی مسائل را می توانید تمرین کنید، که به شما کمک می کند میزان یادگیری یک مفهوم یا یک فرمول را قبل از این که در تکالیف در مورد آنها بحث کنید و قرار شد در کلاس آنها را بخوانید، را محک زده و خودتان را آزمایش کنید.

اگر مسائل تمرینی قسمتی از یک بخش مقرر شده باشد، این شانس وجود دارد که آن مسائل در یک امتحان یا کوئیز دیده شوند.

اگر چیز دیگری نیست، این شانس را خواهید داشت تا مطلبی را که یاد گرفته اید، همانطور که سوالات تمرینی را کامل کردید، آنها را بازبینی کنید.

در تمامی تکالیف کار خود را نشان دهید

درتمامی تکالیف کار خود را نشان دهید. هر زمانی که یک تکلیف را به کمک معلم خود تحویل می دهید، بهتر است همیشه تمام کار خود را نشان دهید. گرفتن جواب درست و گرفتن جواب درستی که هیچ چیزی را ثابت نمی کند، اگر کتاب درسی شما یک جواب کلیدی در انتها داشته باشد، کافی نیست. با نشان دادن کار خود به کمک معلم خود، بدانید که زمان را صرف مطالعه و انجام تکالیف کرده اید و این که هنوز مفهوم را یاد نگرفته اید یا نمی شناسید.

هرگز جواب را بدون نشان دادن کار خود ننویسید، مگر این که یک برگه از راه حل جداگانه ای نوشته باشید و آن را به کاغذی که کارهای شما را نشان می دهد، پیوست کرده باشید.

کمک معلم شما نیازی نخواهد داشت تک تک بعلاوه ها و تفریق ها را بداند. اما شما لازم است به کمک معلم خود ثابت کنید که می توانید معادلات را حل کرده و از راه حل درست استفاده کنید.

وقتی دربارۀ این که چقدر دربارۀ کار خود شک دارید تا نشان دهید یا نه، تصور کنید که در حال نوشتن کار خود برای یک دانش آموز دیگر در کلاس هستید. پروفسور شما بدیهی است که مطلب را می شناسد، اما دانش آموز دیگر لازم است ببیند که چطوری این مراحل انجام شده اند.

حل کردن مسائل پیشرفته تر قبل از کلاس

مسائل پیشرفته تر را سعی کنید قبل از کلاس حل کنید. یک روش خوب برای آماده شدن برای کلاس روز بعد در منزل، بیشتر خواندن و سعی در این است که به دست خود مسائل پیشرفته را از قبل حل کنید. ممکن است آنها را درست انجام ندهید ولی مشکلی نیست. این را یاد خواهید گرفت که در چه زمینه هایی از آن معادلات، که شما با آنها درگیر هستید را یاد خواهید گرفت و می توانید روی آنها متعاقباً کار کنید.

جلو جلو کتاب را بخوانید، اگر می دانید که بخش بعدی که کمک معلم شما آن ها را پوشش خواهد داد، چیست.

در برخی مسائل از آن بخش سعی خودتان را بکنید. نکته هایی از هر قسمت که برای شما گیج کننده یا غیرشفاف است را خواهید یافت.

طی کلاس بعدی، می توانید از کمک معلم خود دربارۀ مسائلی که برای شما گیج کننده بودند، سوال بپرسید. همچنین می توانید دربارۀ هر قسمت از مطلب که واضح نبود، سوال بپرسید.

بازبینی تکالیف منزل قبل از امتحان

تکالیف منزل خود و کوئیزها را قبل از امتحان بازبینی کنید. هروقتی که می نشینید تا برای یک کوئیز از پیش تعیین شده یا امتحان مطالعه کنید، بهتر است تکالیف قبلی را مرور کنید و تکالیف مربوط به کوئیز به عنوان بخشی از برنامۀ مطالعۀ خود حرکت کنید. زمانی اضافی صرف کار در رابطه با مسائلی که اشتباه حل کرده اید، یا فقط اعتبار جزئی از آن گرفته اید، بکنید و مطمئن شوید که یاد گرفته اید چطور آن ها را این مرتبه بطور صحیح انجام می دهید.

مطلبی که در تکالیف منزل خود و کوئیزها بررسی کرده اید، احتمالاً بر اساس مطلبی است که در امتحان خواهد آمد.

مطمئن شوید یاد گرفته اید چطوری معادلات را از تکالیف قبلی حل کرده و در کدام پیشرفت داشته اید و در کدام پیشرفتی نداشته اید.

تشکیل گروه مطالعه با سایر دانش آموزان

یک گروه مطالعه با دانش آموزان دیگر از کلاس تشکیل دهید. کار با دیگر دانش آموزان می تواند به لحاظ انگیزشی می تواند یکی دیگر را تحریک کند و ایده های پویایی به یکدیگر می دهند. اگر کمی مفهوم وجود داشته باشد که شما با آنها مشکل دارید، یکی در گروه مطالعۀ شما احتمالاً می تواند با توضیح دادن آن به شما، کمک کند و بالعکس.

گروه خود را کوچک نگه دارید به این منظور که می توانید همگی می توانید تمرکز کنید. یک یا سه دانش آموز دیگر، زیاد است.

مطمئن شوید که دانش آموزانی که شما برای گروه مطالعۀ خود بطور مشابه به آنها توجه شده است تا کار خود را در کلاس به خوبی انجام دهند. فقط دوستان خود را انتخاب نکنید؛ به سراغ دانش آموزانی بروید که بتوانند به شما از طریق کار با معادلات سخت، کمک کنند.

تست های ریاضی گرفتن

به خودتان برای مطالعه زمان بدهید

به خودتان برای مطالعه زمان بدهید. هرگز سعی نکنید برای یک امتحان، خود را به آب و آتش بزنید. این کار، در بیشتر موضوعات، جواب نمی دهد، و کاملاً برای ریاضی جواب نمی دهد. به طور کلی، بهترین کار برای این که به اشتباه کردن خود توجه کرده و به خودتان زمان بیشتری بدهید نسبت به این که زمان بازبینی مطلب سخت تر کمی بیشتر زمان اختصاص دهید.

حفظ کردن هر چیزی که لازم خواهید داشت تا برای امتحان بدانید را، شروع کنید(تعاریف، فرمولها و غیره)، حداقل چند روز، اما به شکل ایده آل یک هفته قبل از امتحان واقعی، این کار را شروع کنید.

می توانید از فلش کارت استفاده کنید تا تعاریف، فرمول ها و تئوری ها را حفظ کنید و سپس از خودتان کوئیز بگیرید.

در مکانی مطالعه کنید که عاری از موارد حواس پرتی باشد. شما لازم است قادر باشید تا بدون سردرگمی و آشفتگی به سراغ کار خود بروید، بنابراین یک کتابخانه یا کافی شاپ ممکن است بهتر از اتاق خوابگاه یا اتاق خواب خودتان باشد.

مطالعه برای امتحان موثرتر

برای امتحان موثرتر مطالعه کنید. اگر تمام ترم تکالیف خود را در رأس امور قرار داده باشید، احتمالاً به بازبینی هر چیزی به یک اندازه نیازی نخواهید داشت. برخی متریال ها یا مطالب برای شما آسان تر خواهد بود، در حالی که مفاهیم و معادلات دیگر ممکن است خیلی دشوار باشد. می توانید با بازبینی مطلبی که قبلاً با آن راحت بودید و سپس تلاش برای یک جلسه مطالعۀ سخت و شدید در مورد مطلبی که با آن مشکل داشتید، مفید تر مطالعه کنید.

دو لیست جداگانه از مسائل سخت و مسائل ساده تهیه کنید. مسائل ساده بهتر است از قبل بازبینی شده باشد، اما نه به اندازه ای که مسائل سخت نیاز دارند نخواهد بود.

اگر یک تست دارید، یک تست تمرینی از خود بگیرید. زمان را در نظر داشته باشید، اما طولانی تر از زمان امتحان واقعی نباشد، و اگر توانستید، امتحان را کامل کنید و این کار را هم در آن مدت زمان خوب انجام دهید.

هر مسئله ای را که اشتباه انجام دهید یا این که قبل از این که زمان به اتمام برسد نتوانستید آن را تمام کنید، بهتر است به لیست مسائل سخت خود اضافه کنید.

روز خود را درست شروع کنید

روز خود را از ابتدا درست شروع کنید. چطوری روز خود را از ابتدا درست شروع کنید، قبل از این که یک امتحان بگیرید، که بتوانید یک تلنگر به این که چه احساسی دارید، بزنید. اگر خسته شده اید، گرسنه، یا مضطرب، قادر نخواهید بود روی مسائل به اندازه ای واضح و شفاف تمرکز کنید که دچار حواس پرتی نشوید. روز خود را از ابتدا درست شروع کنید، زودتر به کلاس بروید و مطمئن شوید که آماده اید. کاغذ چرک نویس، خودکار/مداد و یک ماشین حساب(اگر اجازه دارید که برای امتحان استفاده کنید) همراه خود بیاورید.

مطمئن شوید که شب را خوب خوابیده اید، منظور شب قبل از امتحان را به خوبی خوابیده اید. به استراحت مناسبی نیاز خواهید داشت تا قبل از امتحان سرحال باشید.

با سعی جهت بازبینی متریال خود در صبح روز امتحان، خود را به زحمت نیاندازید، چرا که این کار فقط به شما استرس بیشتری وارد می کند. با علم به این که روزهای زیادی را صرف آماده سازی خود کرده اید و حالا آماده هستید تا امتحان دهید، وارد کلاس شوید.

سعی کنید از خوردن کافئین و شکر تصفیه شده، قبل از امتحان اجتناب کنید، اگر ممکن است. هر دو می توانند شما را کوفته کرده و کافئین می تواند شما را مضطرب کند.

یک صبحانه متعادل در صبح امتحان بخورید.

سعی کنید کمی پیاده روی کنید، یا مدت کمی قبل از امتحان دوچرخه سوای کنید، چون کمک می کند استرس و اضطراب شما رها شود. فقط مطمئن شوید زمان برای تغییر و رفتن به کلاس به اندازۀ کافی دارید.

مثبت باشید

با خودتان حرف های منفی تکرار نکنید، برعکس مثبت باشید. همان طور که طی امتحان مشغول کار هستید، ممکن است احساس کنید به توانایی  های خود شک دارید. ممکن است حتی نگران این باشید که به اندازۀ کافی آماده نیستید، یا فکر کنید که بهتر است کارهایی متفاوت انجام دهید.این نوع افکار می تواند به شکلی جدی بر روی توانایی شما در امتحان تأثیر بگذارد، بنابراین سعی کنید از تأثیرات آنچه که درحال فکربه آن هستید و این که چه احساسی دارید، آگاه باشید.

سعی کنید زمانی که به خود حرف های منفی القا می کنید، به خودتان بیایید و در ذهن خود از جایی که در آن هستید دوری کنید.اظهارات منفی رایج شامل افکاری مثل، "این را متوجه نمی شوم"، " کاش زمان بیشتری مطالعه کرده بودم".

بجای این کار سعی کنید به خود تحمیل کنید که اظهارات مثبت را به خود القا کنید.

اظهارات مثبت به خود شامل افکاری است مثل "من آرام هستم و اعتماد به نفس دارم" یا " من می دانم که می توانم این کار را انجام دهم".

بر روی امتحان همین جا و الآن تمرکز کنید. سعی کنید در هر فکری دربارۀ آنچه که می توانستید به شکلی متفاوت در گذشته انجام دهید یا چطور چیزهایی امکان دارد یا امکان ندارد در آینده تغییر کند، غوطه ور نشوید.

استفاده از تکنیک های تست زنی موثر

از تکنیک های تست زنی موثر استفاده کنید. فقط همانطور که از تکنیک هایی استفاده کردید تا به شکلی موثر مطالعه کنید، می توانید همچنان از آنها در امتحان به شکلی موثر استفاده کنید. با خودتان هم قدم شوید، بدانید که چقدر زمان باقی مانده است و بخش های امتحانی که ممکن است در آنها توانایی بیشتری داشته باشید را با یک سوالی که هرگز آن را متوجه نمی شوید، قربانی نکنید.

سوالات امتحان خود را اولویت بندی کنید. مطمئن شوید که باید به سراغ سوال هایی بروید که ارزش و نمرۀ بیشتری دارند.

اگر با یک مسئله مشکل سخت زمانی دارید، از آن عبور کنید و بعداً به سراغ آن بروید.

یک چشم تان به ساعت باشد و بدانید که چقدر زمان برای شما باقی مانده است.

بعضی کارها را در مورد مسئله ها بنویسید، حتی اگر نمی توانید راه حلی برای آنها پیدا کنید. ممکن است حداقل اعتبار جزئی برای نشان دادن مقداری از کار خود کسب کنید.

اگر بعد از این که تمام کردید، زمانی که باقی مانده است کافی است، کار های خود را بازبینی کنید. مطمئن شوید همۀ جواب ها منطقی هستند و این که هیچی سوالی را بی جواب باقی نگذاشته اید یا قبل از این که برگردید برای بازبینی، جواب سوال را ناقص رها نکرده اید.

یک سوالی را بی جواب رها کردن هیچ شانسی ندارد که نمره ای داشته باشد. اما اگر جواب را به دست آورده اید، حداقل یک شانسی برای درک سوال دارید.


پیشنهاد های ویژه :

چگونه در امتحان ریاضی بالاترین نمره را بگیریم؟

چطوری ریاضی خود را تقویت کنیم؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...