علل تورم زانو + روش های درمان زانوی متورم

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی عواملی بپردازیم که سبب تورم زانو می شوند و تا جایی که امکان دارد روش هایی را بررسی خواهیم کرد تا به کمک آنها بتوانید ورم زانو را تشخیص داده و از درمان های خانگی استفاده کنید. در موارد شدید به شما آموزش می دهیم تا به پزشکان مربوطه مراجعه کرده و از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. با ما همراه باشید.

روش های درمان زانوی متورم

زانو ممکن است در اثر آسیب به تاندون ها، رباط ها یا مینیسک، متورم شود. مشکلات بالینی دیگر مانند آرتروز نیز منجر به تورم مفصل زانو می گردند. حتی بیش از حد کار کشیدن هم می تواند زانوی شما را متورم سازد. تورم ممکن است در مفصل زانو یا بافت اطراف باشد. عامه مردم به این مورد آخر، آب آوردن زانو نیز می گویند. پس از اینکه زانوی متورم را تشخیص دادید، می توانید بعضی از درمان های خانگی را امتحان کنید. چنانچه مشاهده کردید که کماکان زانو متورم و یا دردناک است، بهتر است برای مشاوره و درمان به یک پزشک متخصص  مراجعه کنید.

بخش اول: تشخیص زانوی متورم

تشخیص زانوی متورم

1- زانوی متورم خود را با زانوی دیگر مقایسه کنید. به دنبال پف کردگی در اطراف کاسه زانو یا اطراف طرفین زانو بگردید. مقایسه کردن دو زانو روش خوبی برای چک کردن این مورد است که آیا تورم یا قرمزی وجود دارد و اینکه چیزی غیر نرمال به نظر می رسد یا خیر.

· همچنین امکان دارد تورم در پشت زانوی شما وجود داشته باشد. این امر می­ تواند نشانه کیست بِیکر باشد، که زمانی اتفاق می افتد که مایع اضافی به درون بافت پشت زانو وارد می شود. همین امر سبب می شود تا پشت زانوی شما متورم شود که وقتی می ایستید بدتر می گردد.

· اگر زانوی متورم شده شما، به شکل مشهودی نسبت به زانوی دیگر، قرمزتر و گرم تر بود، به دکتر خود مراجعه کنید.

خم و راست کردن پا

2- پای خود را خم و راست کنید. اگر هنگامی که پای خود را حرکت می دهید احساس ناراحتی دارید، شاید مقداری آسیب دیدگی دارید که باید درمان شود. ممکن است این ناراحتی را به شکل درد، فشار (سنگینی) یا سفتی تجربه کنید. به احتمال خیلی زیاد، سفتی و / یا سنگینی، ناشی از وجود آب در زانوی شما باشد.

قدم زدن را امتحان کنید

3- قدم زدن با پای خود را امتحان کنید. پای آسیب دیده شاید هنگام ایستادن روی آن درد بگیرد. سعی کنید وزن خود را روی پایتان بیاندازید و راه بروید، تا چک کنید آیا پای شما می تواند از پس تمرین تحمل وزن بربیاید یا خیر.

مراجعه به دکتر

4- به دکتر خود مراجعه کنید. با اینکه شاید قادر باشید تورم در زانوی خود را تشخیص دهید، اما شاید علت اصلی پیدایش این تورم را ندانید. در صورتی که تورم مزمن یا دردناک بوده و یا در طی چند روز از بین نمی رود، بهترین کار این است که با دکتر خود چک کنید.

· برخی از عارضه های احتمالی که ممکن است سبب ورم زانو شوند شامل: آسیب مانند رباط یا غضروف پاره شد؛ تورم ناشی از بکارگیری بیش از حد زانوی خود؛ پوکی استخوان؛ آرتریت روماتوئید؛ نقرس؛ عفونت؛ بورسیت یا عارضه ­های دیگر.

    بخش دوم: دریافت کردن معالجه­ ی تخصصی

    معالجه ی تخصصی

    1- وقت ملاقات با دکتر خود بگیرید. اگر تورم زیادی وجود دارد یا نمی توانید وزن خود را روی زانو تحمل کنید، به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر هر گونه بدشکلی واضحی وجود داشته باشد یا اگر گرمی زیاد و قرمزی در زانوی خود داشته باشید، باید به دکتر مراجعه کنید چرا که نشانه عفونت است. همچنین اگر بعد از گذشت 4 روز بهبودی مشاهده نکردید نیز به دکتر مراجعه کنید. شاید رباط های شما آسیب دیده باشند.

    · دکترتان زانوی شما را بررسی خواهد کرد تا متوجه شود چه شرایطی سبب این تورم می شود. شاید تست عکس برداری مانند اشعه ایکس، اولتراسوند یا MRI را تجویز کند. این تست ها آسیب­ های وارد شده به استخوان، تاندون یا رباط را نشان خواهند داد.

    · روش دیگری که ممکن است دکترتان آن را امتحان کند، مکش مایع مفصلی زانو برای بررسی عفونت است که بر پایه تعداد سلول های سفید و باکتری در این مایع می باشد.

    · شاید دکترتان برای تلاش در جهت کاهش تورم، به درون زانوی شما استروئید تزریق کند.

    · نهایتا، پزشک دمای شما را بگیرد تا مطمئن شود که عفونت در زانو ندارید.

    پرسش در مورد جراحی

    2- در مورد جراحی بپرسید. بسته به اینکه چه عاملی سبب تورم زانو می شود، شاید دکترتان به شما پیشنهاد دهد که عمل شوید. برخی از شایع ترین انواع جراحی زانو عبارتند از:

    · آرتروسنتز: برای تسکین فشار وارد شده به زانو، مایع از زانوی شما برداشته می شود.

    · آرتروسکوپی: بافت غیر متراکم یا آسیب دیده از اطراف زانو برداشته می شود.

    · تعویض مفصل: در صورتی کاندید تعویض مفصل می شوید که مشخص گردد زانوی شما بهتر نمی شود و درد زانوی شما غیر قابل تحمل است.

    مراجعه به فیزیوتراپیست

    3- نزد فیزیوتراپیست بروید. شاید پزشک شما فیزیوتراپی تجویز کند. فیزیوتراپیست، پای شما را بررسی خواهد کرد. همچنین آنها بسته به شرایط شما، برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، به شما یکسری تمرینات خاص خواهند داد.

    مراجعه به دکتر ارتوپد

    4- به یک دکتر ارتوپد مراجعه کنید. مشکلات پا مانند صافی کف پاها و دیگر عارضه ها ممکن است منجر به درد و تورم زانو شوند. به پزشک متخصص پا مراجعه کنید و از او بخواهید تا پاهای شما را بررسی کند. شاید آنها به شما پیشنهاد کنند که ارتوتیک بپوشید، ارتوتیک ها ضمائمی هستند که به داخل کفش شما می روند.

    · شاید دکتر ارتوپد شما نیاز داشته باشد کمر و لگن شما را نیز ارزیابی کند. درد ناشی از قسمت هایی مانند کمر، لگن یا پاها، درد ارجاعی نامیده می شود.

      بخش سوم: پیشگیری کردن از تورم زانو

      روش های پیشگیری از تورم زانو

      1- زانوبند بپوشید. اگر مدت زمان زیادی بر روی زانوهای خود می نشینید، به عنوان مثال برای گلکاری و غیره یا خانه داری، زانوبندهای نرم بپوشید.

      اگر امکانش هست، مکررا استراحت های کوتاه 10 تا 20 ثانیه ای بگیرید. در طی این بازه های استراحت، بایستید و پاهای خود را بکشید. به پاهای خود اجازه دهید تا به حالت استراحت خود برگردند.

      اجتناب از اسکات یا خم کردن زانو

      2- از انجام حرکات خم کردن زانو و اسکات رفتن اجتناب کنید. اگر می خواهید زانوهای شما متورم نشوند و از این رخداد جلوگیری کنید، باید از انجام حرکات مکرر که از زانوی شما استفاده می کنند خودداری کنید.

      خودداری از انجام ورزش های شدید

      3- از انجام تمرین و ورزش های با شدت و اثر زیاد خودداری کنید. بسیاری از ورزش ها، از جمله مواردی که نیازمند پرش و دویدن زیاد هستند، می توانند برای زانوهای شما آسیب رسان باشند. تا زمانی که زانوهای شما به طور کامل خوب نشده اند، از اسکی رفتن، اسنوبرد سواری، دویدن، فوتبال، بیسبال، والیبال و بسکتبال خودداری کنید.

      مصرف غذاهای ضدالتهابی

      4- غذاهایی با خواص ضد التهابی بخورید. رژیم غذایی شما می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به تورم در زانوها یا هر جای دیگری از بدن شما شود. از غذاهای آماده، سرخ کرده یا قندی دوری کنید. مصرف میوه، سبزیجات، پروتئین ها و تمامی حبوبات را افزایش دهید.

      · اسیدهای چرب امگا -3 خواص ضد التهابی بالایی دارند. برای افزایش اسیدهای چرب امگا – 3 خود ماهی سالمون و ماهی تن بیشتری مصرف کنید. روغن تخم کتان هم منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا – 3 می باشد.

      · رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید. این رژیم سرشار از پروتئین کم چرب مانند ماهی و مرغ است. همچنین این رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، روغن زیتون و حبوبات است.

      سیگار نکشید

      5- از سیگار کشیدن خودداری کنید. سیگار کشیدن جریان اکسیژن و خون را در بدن شما کند می کند. همین امر سبب می شود تا مانع از توانایی بافت ها برای تعمیر خود شود.

        بخش چهارم: درمان های خانگی را امتحان کنید.

        روش های درمان خانگی تورم زانو

        1- به زانوی خود استراحت دهید. به پای خود استراحت دهید و تا جایی که امکان دارد پیاده روی را کم کنید.

        · وقتی دراز می کشید، زانو را بالای قلب خود نگه دارید. زانو و پا را روی بالشت یا روی دسته صندلی و مبل قرار دهید.

        · اگر هنگام صاف نگه داشتن پا یا انداختن وزن خود بر روی آن درد می گیرد، از عصای زیر بغل استفاده کنید.

        · اگر به بیش از چند روز نیاز به عصای زیر بغل دارید، بهتر است به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید زیرا احتمالا مورد جدی است که نیازمند کاری بیشتر از مراقبت خانگی باشد.

        گذاشتن یخ روی زانو

        2- یخ روی زانوی خود بگذارید. یخ را مستقیما بر روی قسمت متورم زانوی خود به مدت 10 تا 20 دقیقه قرار دهید. این کار را 3 بار در روز انجام دهید تا تورم را کم کنید.

        همچنین می توانید از بسته یخ منجمد یا یک کیسه از سبزیجات یخ زده مانند نخود فرنگی به جای یخ استفاده کنید.

        دوری از چیزهای گرم در 48 ساعت ابتدایی

        3- از چیزهای گرم برای 48 ساعت ابتدایی دوری کنید. اگر از آسیبی رنج برده اید که منجر به زانوی متورم گردیده است، از قرار دادن چیز گرم بر روی زانوی خود خودداری کنید. این موارد شامل پک های داغ، دوش آب گرم یا وان آب داغ می باشند.

        استفاده از پانسمان فشاری

        4- از پانسمان فشاری استفاده کنید. برای اعمال فشار، به دور زانوی خود یک پانسمان با خاصیت ارتجاعی ببندید. این کار کمک به کاهش تورم خواهد کرد. از پانسمان الاستیکی با یک بست استفاده کنید که به پانسمان وصل می شود در نتیجه نیاز به استفاده از گیره ندارید.

        می توانید پانسمان فشاری را از یک داروخانه محلی خریداری کنید.

        مراقب باشید تا زانوی خود را خیلی محکم نبندید. اگر متوجه هرگونه بی حسی، مورمور شدگی، رنگ پذیری غیرعادی یا افزایش درد شدید، پانسمان شما خیلی محکم بسته شده است.

        ماساژ دادن زانو

        5- به آرامی زانوی خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن با سرعت خیلی آرام و آهسته ممکن است به افزایش جریان خون به زانوی شما کمک کند. اگر هرگونه آسیبی وارد شده، از ماساژ دادن ناحیه­ی دردناک خودداری کنید.

        تسکین درد با مسکن بدون نسخه

        6- درد را با مسکن بدون نسخه تسکین دهید. داروی ضد التهاب مانند آسپیرین، استامینوفن، ناپروکسن یا ایبوپروفن استفاده کنید. تمامی این داروها، داروهای ضد التهابی ضد استروئیدی هستند (NSAID).

        · هنگام استفاده از این نوع مسکن، مطمئن باشید که با احتیاط از دستورالعمل های مصرفی موجود بر روی لیبل پیروی می کنید.

        · همچنین می توانید از مسکن موضعی استفاده کنید. برای استفاده صحیح با داروساز خود صحبت کنید. همچنین می توانید از مواردی استفاده کنید که شامل لیدوکائین ضد درد برای تسکین درد می باشد.


        پیشنهاد جدید:

        از کجا بفهمیم آرتروز زانو داریم + علائم و درمان


          هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...