چگونه اعتیاد به کامپیوتر را ترک کنیم

از آنجایی که دستیابی مردم به کامپیوترهای شخصی بیشتر شده، اعتیاد به کامپیوتر هم روز به روز بیشتر افزایش پیدا میکند. کامپیوترهای شخصی فقط شامل دسکتاپ یا لپ تاپ نیستند، بلکه تبلت، گوشی های هوشمند و حتی کونسولهای بازی را هم در بر میگیرند؛ زیرا این وسایل نیز کاربرد مشابه دارند و میتوانند همانند کامپیوترهای استاندارد اعتیاد آور باشند. استفاده از کامپیوتر میتواند مفید و سودآور باشد، اما اگر به آن معتاد شده اید، اثرات جدی در بسیاری از بخش های زندگی شما خواهد داشت.

خوشبختانه بدون اینکه نیاز باشد کامپیوتر را کلا از زندگی خود حذف کنید، روشهایی وجود دارند که بوسیله آنها میتوانید بر اعتیاد به کامپیوتر غلبه کنید. البته انجام این کار مستلزم خویشتنداری و حمایت سایر افراد است و در برخی موارد به روشهای حرفه ای تر نیاز میشود.

بخش اول: از کامپیوتر دوری کنید.

محدود ساختن زمان استفاده از کامپیوتر

زمان استفاده از کامپیوتر را محدود کنید. شاید ابن کار در ابتدا مشکل به نظر برسد اما اولین قدم برای رهایی از اعتیاد به کامپیوتر است. به یاد داشته باشید که نیاز نیست بطور کامل کامپیوتر را کنار بگذارید، فقط زمان محدود و منطقی برای آن در نظر بگیرید‌. در ابن مورد میتوانید از تایمر و زنگ هشدار استفاده کنید. زمانیکه وقت به پایان رسید کامپیوتر را خاموش کنید، قدم بزنید و به کار دیگری مشغول شوید.

-میتوانید از خانواده دوستان یا هم اتاقی های خود بخواهید براب تقویت این محدوده زمانی به شما کمک کنند. برای مثال در زمان های معینی می توانند کامپیوتر را دور از دسترس شما قرار دهند و یا شما را در این زمان های معین از کامپیوتر دور کنند.

-سعی کنید فعالیتهای دیگری را برای خود ایجاد کنید. هر چه بیشتر سر شما شلوغ باشد اوقات کمتری سراغ کامپیوتر خواهید رفت.

-از دوستان یا خانواده بپرسید که در طول روز چه مدت زمانی برای استفاده از کامپیوتر مناسب است. سعی کنید زمان استفاده از کامپیوتر را به دو ساعت یا کمتر، کاهش دهید.

استفاده از کامپیوتر فقط در کارهای ضروری

فقط برای کارهای ضروری از کامپیوتر استفاده کنید. شاید سرکار یا مدرسه به کامپیوتر نیاز داشته باشید. اگر مسئله این است، تا جاییکه برای این برنامه های خاص لازم است از کامپیوتر استفاده کنید. در غیر این صورت آنرا کنار بگذارید.

-میتوانید برنامه هایی که برای کار به آنها نیاز ندارید مثلا بازیها یا نرم افزارهای سرگرمی را از کامپیوتر پاک کنید.

-میتوانید از دوستان یا افراد خانواده بخواهید که بر روی وب سایتها یا برنامه هایی که به کار شما مرتبط نیستند، کد بگذارند و دسترسی شما را محدود کنند.

محدود کردن مکان استفاده از کامپیوتر

مکان استفاده از کامپیوتر را محدود کنید. با توجه به ماهیت اعتیاد شما به کامپیوتر، شاید محدود کردن مکان استفاده از کامپیوتر برای شما مفید باشد‌. برای مثال اگر فقط در مکانهای عمومی از کامپیوتر استفاده کنید، شاید از انجام چیزهایی که در خلوت راحت تر انجام میدهید خودداری کنید. مثلا محاورات سکسی، تماشای فیلم و قماربازی آنلاین را نمیتوان در هر مکانی انجام داد.

-میتوانید تنها در آشپزخانه، کتابخانه، کافی شاپ و یا منزل دوست خود به استفاده از کامپیوتر مبادرت ورزید.

تهیه برنامه روزانه برای استفاده از کامپیوتر

برای استفاده از کامپیوتر برنامه ای روزانه تهیه کنید. تاریخ، ساعت و مدت زمان استفاده از کامپیوتر را یادداشت کنید. همینطور در هر بار استفاده از کامپیوتر، احساسی که قبل و بعد از آن داشتید را بنویسید.

-هرگاه عامل تحریک کننده ای پدید آمد از آن دوری کنید تا در محدود کردن استفاده از کامپیوتر، به مشکل بر نخورید. اگر دوری از عوامل تحریک کننده غیر ممکن است، از فعالیتهای دیگری به جای کامپیوتر استفاده کنید.

تهیه برنامه برای اصلاح رفتار

برنامه ای برای اصلاح رفتار و عادات خود ایجاد کنید. مبارزه بر اعتیاد آسان نیست و برنامه خاصی را میطلبد. شاید برنامه ساده ای مثلا ترک کردن ناگهانی عادتی را امتحان کنید، با این حال برنامه های اصولی تر و تدریجی برای مقابله با اعتیاد به کامپیوتر، موفقیت آمیز ترند.

-تعیین کنید که چقدر و چند بار میخواهید از کامپیوتر استفاده کنید. تقویمی برای غلبه بر اعتیاد خود ایجاد کنید. شاید بخواهید در هفته روزی یک ساعت از زمان استفاده کردن از کامپیوتر کم کنید.

بخش دوم: یافتن روشهای دیگر برای سپری کردن زمان

ورزش کردن

کمی ورزش کنید. ورزش راهی عالی برای خلاص شدن از کامپیوتر است. ورزش بدن شما را سالم نگه میدارد و هورمون اندورفین آزاد میکند که موجب سرحالی شما میشود. برنامه و فعالیتهای را دنبال کنید که مشابه برنامه های کامپیوتری مورد علاقه شما باشد. برای مثال اگر از بازیهای کامپیوتری که شامل جستجوی مکانهای جدید است لذت میبربد میتوانید در جنگل به پیاده روی بروید. اگر بازیهای کامپیوتری چند نفره را دوست دارید میتوانید ورزشهای تیمی انجام دهید.

امتحان کردن سرگرمی های جدید

سرگرمی جدیدی را امتحان کنید. حرفه ای خلاقانه مانند موسیقی یا هنر را در نظر بگیرید‌. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، در کلاس ثبت نام کنید. همچنین اگر دوست ندارید فعالیتی را به تنهایی انجام دهید میتوانید از دوستان خود بخواهید شما را همراهی کنند.

-اگر به کار طراحی کامپیوتری علاقه دارید، احتمالا از کلاس های هنری لذت خواهید برد.

-اگر از کامپیوتر برای مطالعه و شناخت جهان استفاده می کنید میتوانید به جای آن به موزه یا کنفرانس های مربوطه بروید.

-اگر بیشتر وقت ها بصورت آنلاین خرید میکنید، به جای آن به بازار و فروشگاه های محلی بروید.

گشتن به دنبال سرگرمی های جدید

به دنبال سرگرمی های دیگری باشید. اگر به بازهای آنلاین علاقه دارید، به جای آن با دوستان خود یا در کلوپ های محلی، از بازیهایی مثل تخته نرد و امثال آن لذت ببرید. اگر به تماشای فیلم در کامپیوتر علاقه دارید، به جای آن به تئاتر یا سینما بروید.

وقت گذراندن با دوستان

با دوستان خود وقت بگذرانید. دوستانی را برگزینید که بصورت معقول و درست از کامپیوتر استفاده میکنند. برنامه بریزید و با هم خارج از خانه وقت بگذرانید. کارها و فعالیتهای انجام دهید که نیازی به کامپیوتر نداشته باشند.

-اگر میخواهید با هم بازی کنید، به بازی هایی مثل تخته نرد یا تفریحات بیرون از خانه بپردازید.

-اگر میخواهید فیلم تماشا کنید، به سالن سینمای بروید.

-همینطور میتوانید غذایی تهیه کنید و یا به رستوران بروید، قدم بزنید و یا به موسیقی از طریق سی دی یا ضبط صوت گوش دهید.

بخش سوم:  درمان اعتیاد به کامپیوتر

پیدا کردن نشانه های اعتیاد به کامپیوتر


نشانه های اعتیاد به کامپیوتر را تشخیص دهید. همیشه نمیتوان به راحتی گفت که شما واقعا به کامپیوتر اعتیاد دارید. شاید بخواهید کمتر کامپیوتر استفاده کنید. با این حال میزان اعتیاد شما، بر سختی یا سهولت عدم استفاده از کامپیوتر یا کاستن از آن تاثیر دارد. نشانه های اعتیاد به کامپیوتر عبارتند از:

شیفتگی به اینترنت، شامل حضور در رسانه های اجتماعی و فعالیت های متعاقب آنلاین

-بدخلقی، بیقراری و افسردگی در زمان عدم دسترسی به کامپیوتر

-تاثیر فوق العاده منفی استفاده از کامپیوتر در روابط، زندگی شغلی یا زندگی خانوادگی

-استفاده از کامپیوتر برای فرار از مسائل زندگی واقعی و شرایط سخت روحی

-استفاده از کامپیوتر در مدت زمان زیاد و بیش از حد تعیین شده

-پنهان کردن میزان استفاده از کامپیوتر از خانواده و دوستان

-نیاز به کامپیوتر برای رسیدن به احساس رضایتمندی

ملحق شدن به یک گروه اجتماعی

به یک گروه حمایتی ملحق شوید. گروه های حمایتی برای کمک به افرادی که از اعتیاد به کامپیوتر رنج میبرند در همه جا حضور دارند. وارد شدن به این گروه ها هزینه ای ندارد و میتوانید با افراد دیگری که شرایط شما را تجربه میکنند در تماس باشید.

-اگر ممکن است گروهی را پیدا کنید که جلسات آن حضوری است. اگر برای دستیابی به گروه های آنلاین به کامپیوتر نیاز داشته باشید، شاید سرانجام بیش از حد معین از کامپیوتر استفاده کنید.  

دنبال مشاوره بودن

به دنبال مشاوره باشید. پزشکی را پیدا کنید که بتواند در مورد اعتیاد به کامپیوتر به شما کمک کند. شاید در ابتدا بخواهید جلسات درمانی خصوصی داشته باشید یا به گروه درمانی افرادی که با اعتیاد به کامپیوتر دست و پنجه نرم می کنند ملحق شوید.

-برخی از پزشکان دفترچه بیمه درمانی را میپذیرند. میتوانید از راهنمای آنلاین برای یافتن پزشکان متخصص ترک اعتیاد کمک بگیرید.

بهره مند شدن از حمایت افراد زندگی

از حمایت افراد زندگی خود بهره مند شوید.  با آنها در مورد اعتیاد خود صحبت کنید. بگذارید بدانند که در این مورد نگران هستید و مایلید که شما را در حل این مشکل حمایت کنند.

-میتوانید از عزیزان خود بخواهید که استفاده کردن شما از کامپیوتر را کنترل کنند. میتوانید بگویید که: «از اینکه به کامپیوتر معتاد شده ام نگران و ناراحتم. آیا امکان دارد حواست به من باشد تا اگر غرق در کامپیوتر شدم پا در میانی کنی؟»

-میتوانید از عزیزان خود بخواهید با شما وقت بگذرانید تا با این روش مشغول فعالیتهایی غیر از کامپیوتر شوید. می توانید بگویید: « من میخواهیم روشهای مثبتی برای گذراندن اوقاتم پیدا کنم. امکان دارد بدون حضور کامپبوتر با من وقت بگذرانی؟ ما میتوانیم هفته ای یک بار به پیاده روی برویم و یا هرشب با هم شام بخوریم.»

-از عزیزان خود بخواهید زمانیکه در برنامه درمانی هستید شما را وارد فعالیتهای کامپیوتر محور نکنند. میتوانید بگویید: « من میدانم شما در استفاده از کامپیوتر مشکلی ندارید، اما من واقعا از این مسئله در مورد خودم رنج میبرم. اگر اشکاری ندارد دور و بر من زیاد از کامپیوتر استفاده نکن یا حداقل از من نخواه همراه با تو از آن استفاده کنم.» 

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...