چطور طوطی خود را به حرف بیاوریم ؟

بسیاری از گونه های طوطی از قبیل کاکادو ها، پاراکیت ها، آمازون خاکستری های آفریقایی عاشق تقلید از صدای انسان ها هستند. به حرف آوردن طوطی ها نیاز به و صرف کمی زمان و تمرین دارد اما اگر کمی صبور باشید پس از مدتی طوطی شما کلمات بامزه بسیار جالبی را خواهد آموخت. با کلمات ساده شروع کنید تا طوطی شما تشویق به یادگیری و تکرار صدای شما شود. در حین تمرین با پرنده خود به او جایزه هایی بدهید تا او را تشویق به یادگیری کنید.

از کلمات ساده شروع کنید

قرار دادن قفس طوطی در اتاق نشیمن

قفس پرنده را در بخش مرکزی اتاق نشیمن خود قرار دهید. طوطی ها به معاشرت با شما و افراد خانواده نیاز مبرم دارند از این رو بهتر است آنها در اتاقی که بیشترین رفت و آمد را در منزل شما دارد قرار دهید. هرچه با طوطی خود بیشتر تعامل داشته باشید او بسیار اجتماعی تر خواهد شد. در واقع هرچه تعداد کلماتی که در طول روز می شنود بیشتر باشد احتمال اینکه آنها را تکرار کند هم بیشتر خواهد بود.

· در عین حال نباید او را در سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه قرار دهید. چرا که دما در این مکان ها دائما تغییر می کند و در هوای آشپزخانه هم ممکن است گازهای سمی وجود داشته باشد.

همانطور که با کودک حرف میزنید با طوطی صحبت کنید

با طوطی خود همانطوری صحبت کنید که با یک کودک سه یا چهار ساله صحبت می کنید. طوطی ها پرنده های بسیار باهوشی هستند بنابراین حتی زمان هایی که قصد آموزش دادن به آنها را ندارید با آنها صحبت کنید بدین ترتیب طوطی به صدای شما عادت می کند و از آنجایی که موجودی اجتماعی است تلاش خواهد کرد به توجه شما واکنش نشان دهد.

· برای مثال زمانی که در کنار قفس او راه می روید می توانید بگویید:" سلام لپ گلی، امروز حالت چطوره؟ چه پرهای خوشگلی داری!

از کلمات ساده برای حرف زدن با طوطی استفاده کنید

از یک کلمه ساده و پرکاربرد شروع کنید. طوطی شما در آغاز کلمات ساده تر بسیار راحت تر خواهد آموخت. کلماتی از قبیل "سلام" و "خداحافظ" برای شروع کلمات مناسبی هستند. رمانی که وارد اتاق او می شوید و یا از اتاق خارج می شوید این کلمات را بکار ببرید تا طوطی ضمن شنیدن آنها موارد استفاده آن را هم بیاموزد.

· شما حتی از خود کلمه "پرنده" هم می توانید استفاده کنید. درواقع تا زمانی که کلمه ساده باشد معنای آن اهمیت چندانی ندارد.

کلمات را برای طوطی تکرار کنید

تا جایی که می توانید کلمه را تکرار کنید. تکرار رمز موفقیت در آموختن یک کلمه خاص به طوطی است. هرچه در اطراف طوطی بیشتر از این کلمه استفاده کنید احتمال اینکه طوطی این کلمه را به شما بگوید بیشتر می شود. برای مثال در مورد کلمه "سلام" به خاطر داشته باشید که هر بار که وارد اتاق پرنده می شوید از این کلمه استفاده کنید.

· به همین ترتیب وقتی کلمه ای مانند "پرنده" را به او می آموزید هربار که در اطراف قفس پرنده تردد می کنید این واژه را بکار ببرید . هنگام ادای کلمات روی حروف بی صدا تاکید بیشتری قرار دهید تا به یادگیری پرنده کمک کنید.

از لحنی یکسان برای حرف زدن با طوطی استفاده کنید

همواره از لحنی یکسان برای صحبت با طوطی خود استفاده کنید. هربار که کلمه مورد نظر را برای پرنده خود تکرار می کنید دقت داشته باشید که کلمه را با لحنی که می خواهید از زبان طوطی بشنوید تکرار کنید. با این کار طوطی کلمه را بهتر به حافظه خود می سپارد. به یاد داشته باشید که طوطی ها علاوه بر کلمات لحن ها را هم تقلید می کند.

· اگه چرنده شما در یادگیری با مشکل روبرو شده است با صدای زیر تری کلمات را بکار ببرید. طوطی ها صداهای زیر را بیشتر می پسندند شاید به این دلیل که صدای خودشان هم در دامه زیر تری قرار دارد. اگر پرنده شما یک کلمه را درست متوجه نمی شود از فرکانس زیر نری استفاده کنید و احتمالا مشکلتان حل خواهد شد.

وقتی طوطی حرف زد تشویقش کنید

طوظی خود را تشویق کنید. طوطی ها هم مانند دیگر حیوانات از شنیدن "آفرین"و "باریکلا" بسیار خشنود می شوند. زمانی که متوجه می شوید طوطی شما در تلاش است تا کلمه ای برایش تکرار می کنید را بر زبان بیاورد سعی کنید این کلمات تشویقی را با تن شاد و تشویق کننده به کار ببرید. در کنار این کلمات کی توانید از دیگر کلماتی چون " پسر خوب" و یا " دختر خوب " استفاده کنید.

به طوطی برای حرف زدن زمان بدهید

به طوطی خود زمان بدهید تا واژه را بیاموزد. طوطی های مقلد های بسیار خوبی هستند اما ممکن است این کار برای طوطی شما مدت طولانی به طول بیانجامد. باید صبور باشید و هر روز اندک زمانی را به تمرین با طوطی خود اختصاص دهید. نکته دیگر اینکه هربار تمرکز خود را روی یک یا دو کلمه قرار دهید و برای آموزش کلمه تازه منتظر باشید که او کلمه قبلی را بیاموزد.

اسم خوراکی های خوشمزه را به طوطی یاد بدهید

اسم خوراکی های خوشمزه ای که به عنوان خوراکی به طوطی خود می دهید را به او بیاموزید

هربار که به طوطی خود خوراکی خوشمزه ای می دهید اسم خوراکی را چندین بار تکرار کنید. اگر خوراکی مورد نظر موز است باید بگویید موز، موز، موز! و بعد موز را به پرنده بدهید.

· این کا را در مورد همه خوراکی ها و جایزه هایی که به پرنده خود می دهید انجام دهید.

منتظر نگاه طوطی بعد از آوردن اسم خوراکی باشید

دفعه بعدی که به پرنده خود خوراکی می دهید منتظر باشید تا به شما نگاه کند.

بعد از اینکه اسم خوراکی را بر زبان آورید منتظر باشید تا طوطی به شما واکنش نشان دهد. خوراکی را جلوی او بگیرید و اسمش را مدام تکرار کنید، اما خیلی زود خوراکی را به او ندهید. زمانی که پس از ادای کلمه طوطی به شما نگاه کرد خوراکی را به او بدهید.

· بدین ترتیب رابطه بین کلمه و خوراکی در ذهن طوطی شکل می گیرد.

فرصت بدهید تا طوطی کلمات را تکرار کند

فرصت بدهید تا طوطی کلمه را تکرار کند. در مرحله بعد زمانی که طوطی بعد از شنیدن اسم خوراکی به شما نگاه کرد قبل از دادن خوراکی منتظر بمانید تا طوطی برای گفتن کلمه از خود تلاشی نشان بدهد. خوراکی را نگه دارید و اسم خوراکی را ببرید و اگر طوطی هرگونه تلاشی برای ادای کلمه مورد نظر شما از خود نشان داد خوراکی او را بدهید.

· شاید بهتر باشد کلمه را چندین بار تکرار کنید تا طوطی بتواند آن را به خاطر بسپارد.

بر نحوه تلفظ کلمات توسط طوطی نظارت کنید

روی نحوه تلفظ طوطی خود کار کنید. حال که طوطی برای ادای کلمه تلاش می کند روی نحوه صحیح تلفظ طوطی خود بیشتر کار کنید. خوراکی را در مقابل طوطی گرفته و اسم آن را تکرار کنید و صبر کنید تا پرنده به تلفظ صحیح کلمه نزدیک تر شود و سپس خوراک یرا به او بدهید.

برای یاد دادن سایر کلمات به طوطی از خوراکی استفاده کنید

از خوراکی ها برا ی آموختن سایر کلمات هم استفاده کنید. از همین روش برای آموختن نام دیگر اشیا هم می توانید استفاده کنید. خوراکی نگه دارید و برای مثال بگویید"توپ" . سپس بعد از آنکه پرنده نگاهی به شما انداخت خوراکی را به او بدهید و با این کار او را تشویق به یادگیری کنید. بعد از مدتی پرنده سعی خواهد که از صدای شما تقلید کند و آن وقت می توانید برای تلاش هایی که از خود نشان می دهد به او خوراکی بدهید.

· طوطی ها مانند بسیاری از جانوران به خاطر دریافت خوراکی برای یادگیری انگیزه پیدا می کنند. از این رو شما می توانید برای آموختن هر کلمه ای از خوراکی ها کمک بگیرید. در آغاز نام خوراکی را به او بیاموزید و سپس از خوراکی برای آموختن نام اشیای دیگر استفاده کنید.

طوطی را تشویق به یادگیری آواز ها و عبارت های طولانی تری کنید.

یاد دادن آواز و جملات طولانی به طوطی

کلمه هایی که طوطی شما تا کنون آموخته است را در قالب عبارت های طولانی و به هم پیوسته بکار ببرید. طوطی شما قادر است عبارت های طولانی را پشت سر هم بکار ببرد و اگر بخشی از این عبارت ها را از قبل آموخته باشد این کار را به مراتب راحت تر انجام خواهد داد. کلمات و یا عبارت هایی که می خواهید به طوطی خود بیاموزید را تکرار کنید و آنها را در کنار یکدیگر و با همان ترتیبی که می خواهید از زبان پرنده خود بشنوید بکار ببرید تا پرنده ترتیب ادای کلمات را به خاطر بسپارد.

· برای مثال شاید شما "سلام" و"حالت چطور است؟" را به طوطی خود آموخته باشید و اگر "حالت چطور است؟" را به صورت "چطوری" به او آموخته باشید حالا می توانید آنها سرهم کنید و "سلام! چطوری؟" را به او بیاموزید.

جملات طولانی را با آوازی یکسان برای طوطی بخوانید

عبارت را هربار با آوازی یکسان برای پرنده خود بخوانید. از آواز های ساده شروع کنید تا چرنده خود را تشویق به یادگیری عبارت های بلندتر کنید. هر بار از تن صدای یکسان با فرکانسی مشابه و سرعتی یکسان استفاده کنید.

· درست مانند کلمات که آهنگ یکسان طوطی را تشویق به یادگیری بهتر می کرد، همین امر در مورد عبارت ها و آواز ها هم صدق می کند.

کم کم کلمات بیشتری را اضافه کنید

به آرامی کلمات بیشتری را به عبارت خود اضافه کنید. یادگرفتن عبارت ها و آواز های طولانی برای پرنده شما مدت زمانی به طول خواهد انجامید پس صبور باشید. هربار تنها یک تا دو کلمه به عبارت اضافه کنید. بدین صورت چرنده شما از یادگیری عبارت های طولانی و یا حتی آواز ها دلسرد نخواهد شد.

تشویق طوطی در هنگام ادای کلمه ای صحیح

زمانی که طوطی کلمه ای به درستی ادا می کند با صدای خود او را تشویق کنید. به محض اینکه عبارت و یا کلمه ای را به درستی ادا کرد با کلام خود او را تشویق کنید و جایزه ای به او بدهید. برای مثال می توانید بگویید" آفرین طوطی باهوش من" یا " باریکلا پسر خوب". نکته مهم در بکارگیری اینگونه تحسین های کلامی حالت گفتار شماست که باید خشنود و راضی باشد و نشان دهنده توجه شما به طوطی باشد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...