چگونه به طوطی غذا بدهیم؟

شاید برای بسیاری از افراد که دارای  پرندگان طوطی هستند این سوال پیش بیاید که چگونه و چقدر به طوطی خود غذا دهند تا آن ها زندگی سالم و طولانی تری را داشته باشند.در واقع مقدار غذای مورد نیاز طوطی به میزان 2 بار در روز می باشد البته این میزان به فاکتور هایی از قبیل سن، نژاد و سلامت و غیره نیز بستگی دارد.

غذا دادن به طوطی با نام علمی psittacine شناخته می شود. در واقع به معنای یک رژیم غذایی سالم است که به جهت ایجاد زندگی سالم و طولانی برای طوطی مورد نیاز می باشد. در حقیقت ، طوطی که یک رژیم غذایی سالم و بالانس شده داشته باشد ، فعال تر بوده و رنگ های پر زیباتری نسبت به طوطی که رژیم غذایی نامناسب با کمبود دارد خواهد داشت.

چه نوع غذایی به طوطی خود بدهیم ؟

از پلت های تجاری برای تغذیه طوطی استفاده کنید.

پلت ها به عنوان یکی از مهم ترین اجزا رژیم غذایی طوطی ها می باشند. در واقع پلت ها در رنگ و سایز ها و انواع متفاوتی به بازار عرضه می شود و گاها طعم آن ها متفاوت است . به علت آنکه پلت ها ترکیبی از میوه ، سبزیجات ، غلات و دانه ها هستند از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشند.

-زمانی که شما یک پلت را در پت شاپ محلی انتخاب می کنید مطمئن شوید که برچسب مواد تشکیل دهنده پلت را به خوبی مطالعه کرده اید. به هیچ وجه پلت دارای مقدار زیادی از نگهدارنده را خریداری نکنید.

-تنوع قابل توجهی در رابطه با پلت ها قابل مشاهده است ، به منظور انتخاب پلت مناسبی که برای طوطی شما بهترین عملکرد را داشته باشد با دامپزشک طوطی خود مشورت کنید.

از دانه در رژیم غذایی طوطی استفاده کنید

    در رژیم غذایی طوطی خود دانه ها را قرار دهید.

    با توجه به اینکه دانه ها به عنوان قسمت اصلی رژیم غذایی طوطی ها مطرح نمی شوند اما دارای ارزش غذایی بالایی هستند که برای طوطی شما این ارزش غذایی مفید می باشد. همانند پلت ها، دانه ها نیز دارای تنوع بالایی در فرمولاسیون می باشند که شما می توانید با توجه با تنوع انتخاب خود را انجام نمایید. اینکه شما دانه های مخلوط را خریداری کنید پیشنهاد خوبی است اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که دانه ها را به صورت مجزا خریداری کرده و خودتان آن ها را با همدیگر ترکیب نمایید.

    -یکی از تصورات غلط در رابطه با طوطی های این است که تخم آفتاب گردان برایشان اعتیاد آور است . باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است .

    -پیش از آنکه برای طوطی خود دانه را خریداری کنید ، مطمئن شوید که دانه خریداری شده تازه می باشد. حتما دقت کنید که دانه خریداری شده هیچ گونه کپک یا قارچی را بر روی خود نداشته باشد و حشرات در اطراف دانه حضور نداشته باشند. علاوه بر این مساله دانه های مناسب پرندگان غالبا براق هستند.

    -طوطی شما ممکن است دانه ای که جوانه زده و یا دارای جوانه است را ترجیح دهد. به همین جهت شما می توانید به منظور جوانه زدن دانه ها ، شب قبل دانه را در ظرف آبی تمیز بخیسانید و در دمای اتاق قرار دهید. پس از 12 تا 24 ساعت دانه شما شروع به جوانه زدن می نماید . در این مرحله شما می توانید از دانه های جوانه زده برای طوطی خود استفاده نمایید.

    -دانه ها برای پرندگان همانند آبنبات برای انسان ها می باشند. در واقع دانه ها به عنوان غذایی خوشمزه برای طوطی ها محسوب می شوند که باید به دلایل و مناسبت های خاص به طوطی داده شود. به عنوان مثال اگر که در حال آموزش دادن به طوطی خود هستید می توانید از دانه ها به عنوان پاداش برای طوطی استفاده کنید.

    استفاده از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی طوطی

      از میوه های تازه و سبزیجات در رژیم غذایی طوطی خود استفاده نمایید.

      تنوع بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد که شما می توانید در رژیم غذایی طوطی خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال می توانیم به سیب ، کلم بروکلی ، هلو ، کاهو و غیره استفاده نمایید. توجه داشته باشید که پیش از قرار دادن میوه یا سبزیجات در ظرف غذای طوطی خود باید حتما میوه ها و سبزیجات کاملا با آب تازه و تمیز شسته شود. به خاطر داشته باشید که میوه ها دارای قند نسبتا بالایی هستند و به همین جهت نباید از آن ها به عنوان بخش عمده رژیم غذایی طوطی استفاده نمود.

      -توجه داشته باشید که یکی از ترکیبات پلت ها میوه ها هستند و به همین جهت طوطی شما بخش عمده ای از نیاز غذایی خود را از پلت ها همانند میوه ها تامین می نماید.

      -برای آنکه خوردن میوه ها برای طوطی شما راحت تر باشد ، میوه ها را به قسمت های کوچکتر تقسیم نمایید.

      -برخی از میوه ها در هنگام خوردن ممکن است که پرهای طوطی شما را کثیف نماید ، نگران این موضوع نباشید هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

      به طوطی خود آجیل و مغزهای روغنی بدهید

        از مغز های روغنی (آجیل) در تغذیه طوطی استفاده نمایید.

         دانه های روغنی یکی ترکیبات دیگر رژیم سالم غذایی طوطی شما است . دانه های روغنی سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین ها می باشند البته باید بدانید که این دانه ها دارای مقادیر زیادی از چربی نیز می باشند. به همین جهت شما باید از دانه های روغنی با احتیاط و متعادل در رژیم غذایی طوطی خود استفاده نمایید. شما می توانید از این دانه ها به عنوان پاداش یا گاها افزایش ارزش غذایی رژیم استفاده نمایید.

        -به عنوان مثال شما می توانید از ماکادمیا ، گردو ، پسته ، بادام زمینی به عنوان دانه های روغنی در رژیم غذایی طوطی خود استفاده نمایید.

        -دانه های روغنی که در تغذیه طوطی مورد استفاده قرار می گیرد باید بدون نمک و روغن باشد .

        -در صورت امکان آجیل را با پوست برای طوطی خود قرار دهید تا طوطی برای رسیدن به مغز ، پوسته آجیل را بشکند. در واقع پوسته آجیل سبب می شود که طوطی شما تلاش بیشتری برای به دست آوردن و خوردن غذا نماید و در نهایت این تلاش سبب می شود تا طوطی فعالیت جسمی و روحی خوبی داشته باشد. به یاد داشته باشید که شکستن پوسته آجیل یکی از رفتارهایی است که طوطی آموزش می بینید.

        -طوطی های آرا در مقایسه با دیگر گونه های طوطی به دانه های روغنی بیشتری نیازمند هستند به همین جهت شما باید از آجیل و چربی بیشتری در رژیم غذایی این طوطی ها استفاده نمایید.

        استفاده از حبوبات و غلات در رژیم غذایی طوطی

          از حبوبات و غلات در رژیم غذایی طوطی خود استفاده نمایید.

          حبوبات شامل لوبیا ، نخود و عدس می باشد که در رژیم غذایی طوطی از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. از جمله حبوباتی که می توانید در رژیم غذایی طوطی خود از آنها استفاده نمایید لوبیا سیاه ، لوبیا سبز و نخود است. لوبیا سویا از جمله حبوباتی است که می توانید از آن در رژیم غذایی طوطی خود استفاده نمایید. از حبوبات به صورت خام یا پخته می توان در غذای طوطی استفاده نمود.

          -دانه هایی که شما به واسطه آن تغذیه طوطی را انجام می دهید باید از جمله دانه های دارای سبوس باشند. به عنوان مثال شما می توانید از برنج قهوه ای ، ماکارونی و جو استفاده نمایید. علاوه بر این دانه ها باید کم نمک باشند.

          گوشت را به برنامه غذایی طوطی اضافه کنید

            گوشت را در برنامه غذایی طوطی خود قرار دهید.

             طوطی ها از جمله پرندگانی هستند که گوشت را می خورند به همین جهت می توانید در رژیم غذایی طوطی خود گوشت را قرار دهید. مرغ یکی از منابع طبیعی گوشت است که شما می توانید در رژیم غذایی طوطی خود از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که مرغ کاملا باید طبخ شود و پس از طبخ کامل به طوطی داده شود.

            -شما به هیچ وجه نباید از میزان زیادی گوشت در رژیم غذایی طوطی خود استفاده نمایید، زیرا به کلیه های طوطی آسیب می رسد. به همین جهت شما باید گوشت را در بخش محدودی از رژیم غذایی طوطی قرار دهید.

            چه غذاهایی را نباید به طوطی بدهیم

            چه غذاهایی را نباید به طوطی خود بدهید.

             اگر چه طوطی ها همانند انسان ها همه چیز خوار هستند و می تواند از تمامی غذاها تغذیه کنند اما همانند انسان برخی از مواد غذایی برای استفاده طوطی ها ممنوعیت دارد. به عنوان مثال شما نباید از آووکادو و شکلات برای تغذیه طوطی خود استفاده نمایید. علاوه بر این الکل از جمله مواد سمی برای طوطی می باشد. در رژیم غذایی طوطی به هیچ وجه نباید کافئین وجود داشته باشد.

            -بادام زمینی که در شرایط نامطلوب همانند شرایط گرم ، تاریک و مرطوب قرار گرفته باشد می تواند آفلاتوکسین را از خود آزاد نماید. این توکسین به دلیل فعالیت نوعی قارچ آزاد می شود که می تواند موجب مرگ طوطی شود. به همین جهت از بادام زمینی که در شرایط نامطلوب نگهداری شده است در تغذیه طوطی خود استفاده ننمایید.

            به طوطی خود آب تازه بدهید

              برای طوطی خود آب تازه تهیه نمایید.

              شما همیشه باید در اختیار طوطی خود آب تازه قرار دهید. طوطی ها ممکن است پرندگانی شلخته در غذا خوردن باشند ، در واقع ممکن است طوطی ها تکه های غذا را در ظرف آب خود بیاندازند به همین جهت شما باید روزانه دوبار آب را تعویض نمایید. اگر که بیشتر یا کمتر از این تعداد مورد نیاز است ، می توانید بر اساس زمانی که آب کثیف شده است تعویض آب را انجام دهید.

              چگونه به طوطی خود غذا بدهیم ؟

              چگونه به طوطی خود غذا بدهیم

              دوبار در روز به طوطی خود غذا بدهید.

              اینکه دقیقا چه میزان غذا را باید در اختیار طوطی قرار دهید به فاکتور های متفاوتی از جمله سن ، نژاد ، سلامت و غیره دارد. دامپزشک طوطی شما می تواند راهنمایی های بهتر و بیشتری را در رابطه با میزان غذا و وعده های غذایی نماید. شما می توانید در صبح و عصر مقادیر محدودی از مرغ و غذای تازه را به طوطی خود بدهید و پس از یک ساعت باقی مانده غذا را از ظرف غذا خالی کنید تا مشکلی برای طوطی شما پیش نیاید.

              -توجه داشته باشید که بیش از 1 تا 2 قاشق چایخوری از دانه پرنده در رژیم غذایی پرنده خود استفاده ننمایید.

              پس از آنکه طوطی شما دانه ها و مواد  غذایی تازه را مصرف کرد می توانید از پلت برای تغذیه طوطی خود استفاده نمایید. ( این وعده تنها در صبح باید استفاده شود. )

              -طوطی ترجیح می دهد که در وعده های متفاوت غذای خود را بخورد و به صورت کلی یکجا غذا را استفاده نمی نماید در نهایت نیاز نیست که شما پلت را از ظرف غذایی طوطی بردارید.

              -طوطی های کوچک می توانند یک چهارم لیوان پلت را در روز مصرف نمایند. طوطی های بزرگ حدود یک دوم لیوان پلت را در روز استفاده میکنند. شما می توانید به جای آنکه به صورت یکباره مقدار زیادی پلت را در ظرف غذای طوطی قرار دهید ، غذا را در بخش ها کوچک در اختیارش قرار دهید.

              -سایر بخش های رژیم غذایی طوطی می توانند به مقدار کمی در روز در رژیم غذایی قرار بگیرند. به عنوان مثال اگر طوطی شما کوچک است شما می توانید یک دوم قاشق چایخوری تا 1 قاشق چایخوری میوه تازه و یک دوم قاشق چایخوری از منابع پروتئینی همانند گوشت پخته شده و آجیل به صورت روزانه استفاده نمایید. اگر که طوطی شما از جمله طوطی های بزرگ است شما می توانید یک قاشق غذاخوری میوه ، یک قاشق غذاخوری سبزیجات و 1.5 قاشق غذاخوری از منابع پروتئینی استفاده نمایید.

              طوطی را تشویق به جستجو کردن کنید

                طوطی خود را به جستجو کردن تشویق نمایید.

                 طوطی های وحشی در طبیعت بیشتر زمان خود را به جستجو برای غذا می گذرانند. به همین جهت شما نباید طوطی های خود را در هنگام غذا خوردن تنبل نمایید به همین دلیل سعی کنید تا از راه هایی به جهت تشویق طوطی برای یافتن غذا استفاده نمایید. به عنوان مثال علاوه بر غذا می توانید مقادیری از سنگ را در ظرف غذای طوطی بریزید تا طوطی برای پیدا کردن غذا مجبور شود سنگ ها را کنار بزند.

                -شما می توانید از اسباب بازی هایی که طوطی را مجبور به جستجو برای یافتن غذا می نماید استفاده نمایید. این اسباب بازی ها در فروشگاه های پت شاپ موجود است.

                -تلاش طوطی برای خوردن غذا سبب می شود که طوطی از نظر ذهنی تحریک شده و مشکلات رفتاری کمتری را پیدا نماید.

                مراقب چاقی طوطی خود باشید

                  چاقی طوطی خود را کنترل نمایید.

                  یکی از مشکلات اساسی طوطی ها چاقی است. این مشکل عموما به دلیل مصرف غذا های پرچرب برای طوطی ایجاد می شود. طوطی هایی که دارای مشکل چاقی هستند می توانند به بیماری کبد چرب مبتلا شوند که این بیماری جدی است.

                  -اگر که متوجه شدید که طوطی شما در حال چاق شدن است حتما طوطی را نزد دامپزشک ببرید. کاهش مصرف برخی از مواد غذایی می تواند سبب کاهش وزن طوطی شود اما مهم این است که شما برای طوطی خود رژیم غذایی سالم و متعادلی را استفاده نمایید ، نه اینکه مورد خاصی را به جهت لاغرتر شدن از رژیم غذایی حذف کنید.

                  -برخی از گونه های خاص طوطی از جمله مرغ عشق ، ککاتیل و طوطی های آمازون استعداد ویژه ای جهت چاقی و مبتلا شدن به کبد چرب دارند.

                  -طوطی خود را از نظر کمبود ویتامین A کنترل نمایید. ویتامین A در طوطی ها به جهت مبارزه با عفونت ها مورد نیاز است . کمبود این ماده در طوطی ها به صورت شایع وجود داشته و در نهایت می تواند سبب بیماری طوطی شود. یکی از تاثیرات ویتامین A ، تاثیر در سیستم تنفسی طوطی ها می باشد به همین جهت اگر طوطی شما کمبود این ویتامین را داشته  باشد ممکن است دچار مشکلات تنفسی از جمله مشکل در تنفس ، ترشحات بینی ، عطسه و غیره شود. در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده را در طوطی مشاهده کردید باید به جهت درمان به دامپزشک مراجعه کنید.

                  -کمبود این ویتامین می تواند بر روی کلیه ها و اعضای دستگاه گوارش طوطی تاثیر گذار باشد.

                  -برای تغذیه طوطی خود از یک رژیم غذایی سالم و بالانس شده استفاده کنید که در این رژیم طوطی شما مقادیر کافی از ویتامین A را دریافت نماید.

                  تهیه کننده : توپ تاپ

                    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...