راه های جبران اسپرم از دست رفته

سلول جنسی موجود در بدن جنس نر اسپرم نام دارد که توسط بیضه ساخته می شود و در برخایه تکمیل و به همراه منی از مجرای آلت تناسلی خارج می شود. برای جبران اسپرم از دست رفته مواد غذایی مانند عسل، گردو، بادام و همچنین مواد غذایی حاوی ویتامین E و D و B بسیار مفید هستند. اکثر سبزیجات و میوه ها نیز برای این منظور مناسب می باشند.

به منظور اینکه راه های جبران اسپرم از دست رفته را یاد بگیریم، باید بدانیم که اصلا اسپرم چیست و چگونه عمل می کند. اسپرم یا زامه به سلول های جنسی موجود در بدن جنس مذکر یا نر می گویند. در بدن انسان اسپرم در بیضه ساخته می شود و در برخایه تکمیل می شود. تولید اسپرم از وقتی آغاز می شود که انسان به سن بلوغ می رسد و بعد از آن به صورت همیشگی ادامه دارد. افرادی که سیگار می کشند و یا افرادی که چاق هستند با کاهش تولید اسپرم در بدن خود مواجه هستند. همچنین نشستن زیاد نیز در این امر تاثیر زیادی دارد. به طور کلی هر عمل یا چیزی که سبب شود بیضه ها گرم شوند در کاهش تولید اسپرم تاثیر می گذارد.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که کیفیت اسپرم در بدن مردانی که چهره ای کاملا مردانه و برجسته دارند کمتر از مردانی می باشد که چهره آنها کمی ظریف تر است. همچنین کیفیت اسپرم در مردانی که کمتر از چهل سال سن دارند بیشتر از مردان بالای چهل سال است. علاوه بر این، سیگار کشیدن، استفاده زیاد از غذاهای فست فودی، استرس و در معرض گرما قرار گرفتن نیز در کیفیت اسپرم تاثیر زیادی دارد.


مطلب پیشنهادی :

آیا عوارض خودارضایی بعد از ترک از بین می رود


وقتی اسپرم از بدن مرد خارج می شود از 48 ساعت تا 5 روز می تواند در بدن زن زنده بماند، اما در محیط بیرون از بدن زیاد دوام نمی آورد. اسپرم همراه با مایع منی از بدن خارج می شود.

اسپرم همان سلولی است که وقتی با تخمک در بدن زن تلقیح می شود باعث باردار شدن زن می شود. اسپرم ها بر اثر عمل جنسی (آمیزش) و به اوج رسیدن لذت، با منی از بدن خارج می شود. پس باید برای ادامه تولید مثل و حفظ شرایط باروری اسپرم های جدید تولید شود. بدن به طور خودکار برای جبران اسپرم از دست رفته اقدام به تولید آن می کند، اما یک سری راهکار و اقدامات باعث کمک کردن به بدن برای جبران اسپرم از دست رفته می شوند.

تولید اسپرم در بدن

بدن به طور مداوم اسپرم را تولید می کند و این اتفاق در بیضه رخ می دهد. پروسه تولید یک اسپرم کامل حدود 10 هفته به طول می انجامد. بیضه ها در هر ثانیه حدود 1500 اسپرم تولید می کنند که در طول روز چندین میلیون اسپرم تولید می شود. اما چرا چنین مقداری از اسپرم در روز تولید می شود؟

در هر بار انزال در مردان و خروج مایع منی از بدن بین 20 تا 300 میلیون اسپرم از بدن خارج می شود. به همین دلیل برای جبران اسپرم از دست رفته و آمادگی همیشگی بدن برای باروری این مقدار اسپرم به صورت مداوم تولید می شود.

اما تولید اسپرم می تواند با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرد که به نوع زندگی فرد و غذاهایی که می خورد بستگی دارد.

چگونه اسپرم از دست رفته را جبران کنیم

برای جبران اسپرم از دست رفته چه بخوریم؟

مصرف سبزیجات

    سبزیجات حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن و لیکوپن هستند. بتاکاروتن باعث کمک به افزایش تحرک اسپرم می شود و لیکوپن نیز در اصلاح کیفیت و شکل اسپرم ها تاثیر بسیار زیادی دارد.سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج و کاهو حاوی مقادیر زیادی از بتاکارون و سبزیجاتی نظیر گوجه فرنگی نیز غنی از لیکوپن هستند.

    البته لیکوپن در بسیاری از سبزیجات و میوه ها وجود دارد و به طور کلی مصرف سبزی و میوه توصیه می شود.همچنین مقادیر بسیار زیادی ویتامین C و اسید فولیک در سبزیجات و میوه ها وجود دارد که برای رشد اسپرم ها لازم است.


    همچنین بخوانید :

    چگونه خودارضایی کنیم که ضرر نداشته باشد ؟


    موز نیز یکی از میوه های بسیار مفید در تقویت قوای جنسی و افزایش تعداد اسپرم ها می باشد. در موز مقادیر زیادی از آنزیم بروملین وجود دارد که این آنزیم برای تنظیم هورمون های مردانه از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین این میوه سرشار از ویتامین های B1، ویتامین A و ویتامین C می باشد که این ویتامین ها باعث افزایش استقامت و پایداری اسپرم ها می شوند و قدرت باروری مردان را زیاد می کند و تعداد اسپرم ها را نیز افزایش می‌دهند که باعث جبران اسپرم از دست رفته می شود.

    مغز خشکبار

      مغز پسته، بادام، گردو و بادام زمینی از مغزهای خشکباری هستند که عناصر موجود در آنها در ساخت اسپرم و همچنین افزایش قوای جنسی بسیار تاثیرگذار هستند.

      ادویه جات

        یکی از ادویه هایی که برای تقویت جنسی بسیار مفید است زنجبیل می باشد. طب سنتی در چین از زنجبیل به عنوان اصلی ترین نسخه برای تقویت اسپرم استفاده می شود. این ماده غذایی باعث گرمی شده و در درمان مشکل ناباروری کمک شایانی می کند.

        مارچوبه یکی دیگر از ادویه جاتی است که در جبران اسپرم از دست رفته خیلی حائز اهمیت است. مارچوبه به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین C، سطح رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد و قدرت تولید اسپرم و میزان جنبندگی آنها را زیاد می کند. همچنین درصد بالای ویتامین C موجود در این ماده غذایی از اکسیداسیون اسپرم ها جلوگیری می کند و از سلامت غشاء سلول های بیضه که اسپرم در آن ساخته می شود محافظت می کند.

        تاثیر خرما روی توان جنسی

          تحقیقاتی که روی خرما صورت گرفته نشان می دهد این ماده غذایی مقوی در بالا بردن قوای جنسی و جبران اسپرم از دست رفته کاربرد موثری دارد. در طب سنتی خرما برای درمان ناتوانی جنسی بسیار مورد استفاده قرار می گرفت. در دانشگاه شیراز، پژوهشگران با مطالعه بر روی تاثیر خرما و شیره خرما روی عملکرد جنسی، دریافتند که مقادیر زیاد استرادیول و فلانویید در خرما باعث می شود تعداد اسپرم و تحریک جنسی زیاد شود و همچنین اندازه و وزن بیضه را نیز افزایش دهد.

          مصرف عسل در جبران اسپرم از دست رفته

            عسل خالص و گرما ندیده در دیدگاه طب سنتی دارویی تاثیر گذار جهت برطرف کردن ناتوانی جنسی می باشد. زیرا عسل سرشار از ویتامین E و روی و همچنین مواد معدنی دیگر می باشد که وجود این مواد در عسل به درمان ناتوانی جنسی کمک شایانی می کند.

            برای جبران اسپرم از دست رفته چه بخوریم ، راه های جبران اسپرم از دست رفته

            ترکیب مواد مختلف برای جبران اسپرم از دست رفته

            برخی از مواد غذایی که در تقویت توان جنسی و همچنین تولید اسپرم و جبران اسپرم از دست رفته تاثیر دارند را می توان با هم ترکیب کرد و با مصرف آنها از خواص بی نظیرشان بهره برد.

            یکی از این ترکیب ها به این صورت است: مقداری خرما را داخل شیر قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک شب خیس بخورد. سپس با یک مقدار عسل و همچنین پودر هل مخلوط کنید و بعد آن را مصرف کنید. ترکیب این مواد برای درمان ضعف جنسی و جبران اسپرم از دست رفته بسیار مناسب می باشد و خیلی از مشکلات جنسی مانند کمبود تعداد اسپرم که باعث ناباروری می شود را برطرف می کند.


            در ادامه بخوانید :

            آیا خودارضایی باعث عقیم شدن می شود ؟


            همانطور که قبلا گفته شد پسته، بادام، گردو و بادام زمینی برای تولید اسپرم بسیار مفید هستند. شما می توانید مغز این مواد را کوبیده و خرد کنید. سپس یک قاشق عسل خالص را داخل یک لیوان شیر گرم ریخته و هم بزنید. بعد از آن دو قاشق از پودری که با مغزهای پسته و بادام و گردو تهیه کردید به شیر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. همچنین می توانید مقداری دارچین نیز به آن اضافه کنید و بخورید.

            در روش دیگر می توانید مقدار معینی از زعفران، زیره سیاه، پودر مغز گردو و سیاه دانه را به همراه مقداری عسل داخل ظرفی مخلوط کنید. این مخلوط را روزی یک قاشق داخل شیر گرم بریزید و مصرف کنید. ترکیب این مواد در بالا بردن انرژی و توان عمومی بدن بسیار تاثیرگذار است.

            تمام این ترکیب ها در درمان ناباروری و همچنین جبران اسپرم از دست رفته بسیار کاربردی و مفید هستند.

            چگونه اسپرم از دست رفته را جبران کنیم	، راه های جبران اسپرم از دست رفته

            از این مواد غذایی غافل نشوید

            برنج قهوه ای

              منبع مناسبی از کربوهیدرات های پیچیده می باشد. کربوهیدرات باعث تنظیم تخمک گذاری می شود.

              سیر

                از خاصیت های فراوان سیر در همه ی مطالب علمی صحبت شده است. اما جالب است بدانید که سیر یکی از بهترین انتخاب های درمان گیاهی برای افزایش تولید اسپرم و جبران اسپرم از دست رفته می باشد که همواره در طب سنتی به مصرف روزانه حداقل 2 حبه سیر توصیه شده است.

                هل

                  یکی دیگر از ادویه های مفید برای افزایش توان جنسی هل می باشد. هل نیز مانند ادویه های دیگری مثل زردچوبه، زیره و گشنیز عامل تحرک و افزایش جریان خون می شود و همین امر سبب بالا رفتن انرژی جنسی می شود.

                  کنگر فرنگی

                    کنگر فرنگی از گیاهانی است که در تقویت جنسی تاثیر زیادی دارد. بیشترین خاصیت محرک جنسی در بین سبزیجات را کنگر فرنگی دارد و مصرف آن بسیار توصیه شده است.

                    ویتامین E

                      اسپرم هایی که دارای مقدار بالایی از ویتامین E هستند قدرت باروری زیادی دارند. بدن به صورت روزانه تقریبا 10 میلی گرم ویتامین E نیاز دارد. همچنین این ویتامین از روغن های گیاهی در مقابل اکسید شدن محافظت می کند. ویتامین E در موادی مانند فندق، بادام زمینی و بادام به وفور یافت می شود. همچنین جوانه گندم، روغن زیتون، سیب زمینی شیرین و تخم آفتابگردان نیز از ویتامین E سرشاری بهره می برند. درنتیجه جهت جبران اسپرم از دست رفته از این مواد غذایی استفاده کنید.

                      مواد حاوی روی

                        نبودن روی در بدن مردان باروری آنها را به خطر می اندازد، از این رو استفاده از مواد غذایی که منبع روی هستند در رژیم غذایی آنها اهمیت ویژه ای دارد. مصرف مواد غذایی مانند گوشت گاو، لوبیا چیتی و قسمت هایی از گوشت مرغ که به رنگ تیره هستند برای تقویت و جبران اسپرم از دست رفته بسیار مفید هستند.

                        مواد غذایی که ویتامین B دارند

                          برای مردانی که از کمبود اسپرم رنج می برند ویتامین B12 بسیار مفید است. ویتامین هایی که از گروه B هستند برای جبران اسپرم از دست رفته و تقویت توان جنسی مردان و زنان حائز اهمیت می باشند. از جمله این ویتامین ها B1، B2 و B3 هستند.

                          همچنین این نوع ویتامین سبب ایجاد هورمون های جنسی می شود. نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی سالمون، کلم بروکلی، تخم مرغ، آجیل و ... از مواد غذایی هستند که ویتامین های گروه B در آنها یافت می شود.

                          همچنین باید توجه داشته باشید که نوشیدنی های الکلی، ویتامین های گروه B را از بین می برند.

                          مصرف مواد غذایی دارای اسید فولیک و ویتامین D نیز به شدت برای جبران اسپرم از دست رفته و تقویت قوای جنسی توصیه می شود.

                          تاثیر ورزش بر جبران انرژی و اسپرم از دست رفته ، جبران اسپرم از دست رفته

                            تاثیر ورزش بر جبران اسپرم از دست رفته

                            علاوه بر مصرف غذاهای ذکر شده و استفاده از رژیم های غذایی مناسب، ورزش کردن نیز برای تقویت اسپرم بسیار مفید می باشد. به خصوص ورزش های هوازی برای جبران اسپرم از دست رفته از موثرترین درمان ها و روش ها هستند.

                            ورزش های هوازی برای کم کردن استرس و بهتر شدن سوخت و ساز بدن کاملا موثر و مفید هستند. سوخت و ساز مناسب و کم بودن استرس باعث افزایش تولید اسپرم می شود و در جبران اسپرم از دست رفته بسیار تاثیرگذار هستند.


                            مطلب پیشنهادی :

                            آیا خودارضایی باعث نازایی می شود ؟


                            استفاده از لباس های تنگ می تواند بر روی تولید اسپرم تاثیر بگذارد. در ورزش هایی مانند دوچرخه سواری که از لباس تنگ استفاده می کنند، این لباس باعث فشار روی بیضه می شود که مسبب کم شدن اسپرم در بدن این ورزشکاران می شود. همچنین استفاده از این لباس ها می تواند باعث گرم شدن بیضه ها شود که منجر به کم شدن تولید اسپرم می شود.

                            خنک نگه داشتن بیضه ها

                            دلیل اینکه بیضه ها به شکل آویزان هستند این است که از بدن دور باشند تا به طور مرتب دمای آنها تنظیم شود. سلول های اسپرم که در بیضه ها وجود دارند اگر در معرض گرمای زیاد قرار بگیرند احتمال از بین رفتن آنها زیاد است.

                            موارد زیادی می تواند باعث گرم شدن زیاد بیضه ها شود. از جمله شغل هایی که نیاز به نشستن زیاد دارند. مانند رانندگان کامیون و یا تاکسی. همچنین حمام داغ، سونا، لباس های زیر تنگ، عفونت و استفاده از لباس با پارچه های مصنوعی می تواند بیضه را بیش از حد گرم کند.

                            برای جبران اسپرم از دست رفته، تامین آب مورد نیاز بدن را نیز باید به موارد گفته شده اضافه کرد. حفظ آب رسانی مناسب به بدن، حجم اسپرم را افزایش می دهد. برای این منظور باید مایعات و نوشیدنی های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. اما باید در نظر داشت که از نوشیدنی هایی که دارای کافئین هستند یا از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند و همچنین نوشیدنی هایی که الکل دارند استفاده نشود. چون این مواد باعث کم شدن تعداد اسپرم ها می شود.

                            تهیه کننده : توپ تاپ

                            5 نظر

                            1. 123456123456says:

                              پس ماده منی همواره در بدن تولید میشود

                            2. 123456123456says:

                              درست؟

                            3. 123456123456says:

                              البته در جنس نر

                            4. علیرضاسلیمیعلیرضاسلیمیsays:

                              سلام خسته نباشید.آیابعدازترک خودارضایی اثرات آن ازبین میرود؟آیاخودارضایی باعث عقیم شدم میشودیاخیر؟

                            5. علیرضاسلیمیعلیرضاسلیمیsays:

                              سلام خسته نباشید.آیابعدازترک خودارضایی اثرات آن ازبین میرود؟آیاخودارضایی باعث عقیم شدم میشودیاخیر؟لطفاًکمکم کنید.