چگونه با سگ حرف بزنیم؟

تحقیقات علمی نشان می دهد که سگ ها قادر به درک صحبت های انسان و بروز عکس العمل نسبت به آنها هستند. سگ ها ممکن است متوجه ی جملات شما نشوند اما به کلماتی که به کار می برید گوش می دهند و غالبا عکس العمل درستی نیز نشان می دهند.

. برخی از محققان دانشگاه ساسکسن آزمایشی را روی سگ ها انجام داده اند تا دریابند آیا پردازش زبان طبیعی در سگ ها همانند آنچه در ذهن انسان ها انجام می شود صورت می گیرد یا نه. انسان ها در حین صحبت کردن قادر به درک احساسات هستند و گاهی از اشاره های زیرکانه ی چشمی و بدنی نیز استفاده می کنند. سیستم مغزی سگ ها نیز همانند انسان ها قادر به آنالیز حرکات و رفتارها می باشد. این قابلیت سگ ها را مجهز می کند که افکار ما را درک کنند. محققین این دانشگاه می گویند که هرچند که ما نمی توانیم به صورت دقیق متوجه شویم که سگ ها تا چه میزان توانایی فهم دارند اما آنچه که واضح است این است که سگ ها کلمات به کار رفته توسط انسان ها را پردازش می کنند و نسبت به فرد گوینده واکنش نشان می دهند. 

سگ ها از نیمکره ی چپ مغزشان برای پردازش واژگان و کلمات و از نیم کره ی راست مغزشان برای پردازش صدا ها و آواها استفاده می کنند و این دقیقا همان شیوه ای است که مغز انسان تحلیل می کند. در حالی که شما واقعاً نمی توانید مکالمه کاملی با سگ خود داشته باشید، با این حال راه هایی برای برقراری ارتباط موثر با حیوان خانگی شما وجود دارد. صحبت با حیوان خانگی نه تنها سرگرم کننده است بلکه پیوند محکمی بین شما و سگتان ایجاد می کند. برای صحبت با سگ خود، باید آن را آموزش داده و به رفتار سگ توجه کنید. اگر بتوانید سگ را به گوش دادن و توجه به دستورات ساده تمرین و آموزش دهید، هنگام صحبت کردن با او حقیقتا به شما گوش خواهد داد. در این مطلب از توپ تاپ راه هایی را برای صحبت کردن با سگ ارائه می نماییم:

چگونه با سگ خود حرف بزنیم

شیوه های صحبت کردن با یک سگ:

1. آموزش گوش دادن به سگ: آرام باشید و آرام بمانید. اگر دچار تنش شوید و یا راحت نباشید، سگ شما متوجه می شود و به احتمال زیاد دستورات شما را نادیده می گیرد. وقتی در اطراف سگ خود هستید، شتاب زده و عصبانی رفتار نکنید زیرا این تنش ها به سگ نیز منتقل می شود و به سختی به حرف شما گوش می دهد و آرام می گیرد.

_اگر نیاز به آرام شدن دارید، می توانید تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید یا مراقبه کنید.

_اگر سگ هیجان زده یا عصبی است، یک خمیازه بزرگ و عمیق بکشید تا به آرام کردن سگ خود کمک کنید

2. به سگ خود آموزش دهید تا به شما نگاه کند: اسم سگ خود را صدا بزنید و وقتی به شما نگاه می کند به چشمانش نگاه کنید. اگر سگ شما هنگام صدا زدن اسمش به طور غریزی به شما نگاه نکرد، با استفاده از انگشت خود خطی بین چشم او  و چشم خود بکشید. نکته ی این تمرین این است که وقتی اسم سگ را صدا می زنید سگ به شما توجه می کند. دقت داشته باشید که بیش از حد به چشم سگ خود خیره نشوید زیرا ممکن است که این کار را به عنوان نشانه ای از پرخاشگری تفسیر کند.

3. هنگامی که تماس چشمی برقرار شد، سگ را با صدای بلند هشیار کنید: بلافاصله بعد از برقراری تماس چشمی با سگ، به پشت او بزنید. این امر به او آموزش می دهد تا وقتی اسمش را صدا می زنید، به شما نگاه کند، زیرا صدور دستورات را بسیار آسان تر می کند.

_هنگامی که سگ شما یاد گرفت که به شما نگاه کند، می توانید هربار از دادن تشویق به او خودداری کنید.

_اگر سگ وقتی صحبت می کنید به شما توجه نمی کند، مسلما به دستوراتی که به او می دهید نیز توجه نخواهد کرد.

چگونه با سگ ها حرف بزنیم

4. به سگ خود بیاموزید که چگونه بنشیند: آموزش سگ به امر نشستن یکی از مهمترین دستورات برای آموزش به او است زیرا این کار سگ را وادار به متوقف شدن و توجه به شما می کند. به او بگویید "بنشین" و صبر کنید تا سگ شما بنشیند. اگر این کار را انجام دهد، پاداش او را با یک نوازش بدهید. اگر سگ شما به طور طبیعی ننشست، به پشت او بزنید. این کار سگ را وادار می کند که به پشت سر خود نگاه کند و طبیعتاً بنشیند.

_بلافاصله پس از نشستن سگ، حتماً او را تحسین کنید و یا برای تقویت فرمان به او پاداش بدهید. هنگامی که سگ شما نشستن را یاد گرفت، می توانید او را آموزش دهید تا دستورات دیگری را نیز انجام دهد.

5. پیش از یاد دادن  فرمان کلامی به سگ، نامش را به او یاد دهید: صدا زدن نام سگ توجه او را به شما جلب می کند و باعث می شود تا در جهت شما جستجو و حرکت کند. تمام دستورات را با نام او شروع کنید تا الگویی ایجاد شود که در آینده بتواند از آن پیروی کند.

6. دستورات خود را کوتاه و ساده نگه دارید: دستورات شما باید کوتاه و یک کلمه ای باشد تا سگ شما بتواند یاد بگیرد و بفهمد. از کلماتی مانند "بمان" ، "بیا" و "بنشین" استفاده کنید. این کلمات آوایی مجزا دارند و برای سگ شما گیج کننده نخواهند بود.

_ به طور متوسط، سگ ها می توانند حداکثر 150 کلمه را یاد بگیرند اما نمی توانند جملات یا عبارات را درک کنند.

_به عنوان مثال، اگر به سگ خود بگویید که "بیا و بنشین" ممکن است دچار سردرگمی شود و نداند چه کاری باید انجام دهد.

7. پت کردن روی زمین را به او یاد بدهید تا به او بفهمانید که زمان بازی کردن است: با کف دست خود به زمین بزنید تا به سگ خود اطلاع دهید که زمان بازی کردن است. این کار حالتی سرگرم کننده دارد و روشی عالی است که می توانید با استفاده از زبان بدن خود با سگ ارتباط برقرار کنید. اگر سگ منظور شما را متوجه نشد، می توانید از یک اسباب بازی برای تقویت پیام خود استفاده کنید.

8. به صدای پارس کردن سگ خود گوش فرا دهید: اگر حالت پارس سگ شما طولانی و آهسته بود، احتمالاً به معنای احساس تهدید یا عصبی بودن است. اگر صدای پارس سگ بلند و کوتاه کوتاه و پشت سر هم بود، به این معنی است که از دیدن شما هیجان زده و خوشحال شده است. به صدای پارس کردن سگ خود توجه کنید تا مشخص شود که چه حالتی دارد.

حرف زدن با سگ ، چگونگی صحبت با سگ

9. به چشم های سگ توجه کنید: سگ وقتی احساس استرس یا ترس داشته باشد چشم های خود را باز می کند. مردمک چشم گشاد شده نیز ممکن است علامتی باشد که نشان دهد سگ احساس خطر یا استرس می کند.

10. زبان بدن و دم سگ را بررسی کنید: هنگامی که یک سگ روحیه ای بازیگوش دارد، شیطنت بیشتر و حرکات اغراق آمیزی را از خود نشان می دهد. یک سگ هیجان زده به طور معمول دم خود را با حرکتی به عقب و جلو می چرخاند. از طرف دیگر، یک سگ پرخاشگر بر قامت خود خواهد ایستاد و پر تنش به نظر می رسد، بیشتر وزن خود را بر روی هر 4 پا توزیع می کند و یا کمی روی پاهای جلوی خود تکیه می کند.

_یک سگ ترسیده دم خود را بین پاهای خود قرار داده و اغلب به پشت تکیه می دهد، می لرزد و یا با یک چرخش به پهلوی خود تکیه می دهد.

_سگهای پرخاشگر نیز ممکن است پوزه خود را چروکیده کنند.

11. حرکات منحصر به فرد سگ خود را تفسیر کنید: سعی کنید حرکات مختلف بدنی سگ خود را تفسیر کنید. شیوه هایی که یک سگ بدن خود را حرکت می دهد می تواند اطلاعات زیادی را از حالت ها و خلق و خوی  سگ در اختیار شما قرار دهد. ممکن است سگ ها به مرور زمان عادت های ظریفی را از خود بروز دهند که برای شما حامل پیامی باشد.

12. ناراحتی، نگرانی، استرس و تنش های سگ خود را درک کنید: در چنین حالتی سعی کنید به شیوه ای با سگ کنش کنید تا احساس امنیت و آرامش به او منتقل شود. قدم زدن سگ می تواند علایمی از خشم، خستگی یا هیجان های او باشد.

13. علایم هشدار دهنده ی حمله ی سگ را بشناسید: شناخت این عمل به شما کمک می کند که پیش از وقوع حمله از بدتر شدن اوضاع پیشگیری کنید. هنگامی که سگ دم خود را پایین می آورد یا بین پاهایش جمع می کند و یا به ناگاه متوقف می شود و به سمت چپ و راست نگاه می کند، احتمالا در حال آماده شدن برای یک حمله است.

14. نسبت به وضعیت گوش سگ بی تفاوت نباشید: گوش سگ ها بسیار قوی تر از انسان ها است. هنگامی که گوش سگ به سمت جلو یا سمت راست و یا پایین قرار می گیرد می توان معنی کنجکاوی و تعقیب و گریز و یا شکار و بازی را از آن تفسیر کرد.


مطلب پیشنهادی :

معرفی نژاد سگ های خانگی


    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...