تحقیق در مورد ورزش هندبال

تحقیق در مورد ورزش هندبال

در این مقاله از توپ تاپ قصد داریم درباره ورزش هند بال یک مقاله ارائه دهیم تا به صورت تحقیق در اختیار شما قرار گیرد. تحقیق درباره ورزش هندبال به شکل کنونی از سال 1920 شروع شد و یک ورزش گروهی قلمداد شد. در ادامه شما یک تحقیق کامل درباره ورزش هندبال میخوانید تا با تاریخچه و فنون این بازی آشنا شوید.

هندبال از مجموعه بازی های گروهی است که در آن هر تیم دارای 7 بازیکن میباشد. توپ این بازی کوچک میباشد و برای پاس دادن، دریبل کردن و پرتاب کردن استفاده میشود. بازی هندبال همچون فوتبال است با این تفاوت که به جای پا از دست برای گل زدن و پاس کردن استفاده میشود. این بازی از سال 1920 به صورت رسمی شروع شد و تاکنون ادامه داشته است.

مدت زمان بازی هندبال

این بازی در مدت زمان های مختلف صورت میگیرد و بسته به رده سنی ورزشکاران تفاوت دارد. در بازی استاندارد که سن بازیکنان بالای 16 سال است، در دو نیمه ای 30 دقیقه ای برگزار میشود و استراحت بین دو نیمه 10 دقیقه است. اما برای رده سنی زیر 16 سال بین 12 تا 16 سال، این زمان به 25 دقیقه در دو نیمه میرسد و زمان استراحت همان 10 دقیقه است. برای افراد بین 8 تا 12 سال زمان بازی در دو نیمه 20 دقیقه است و مدت زمان استراحت بین دو نیمه 10 دقیقه میباشد.

زمین بازی هندبال

شکل زمین ورزش هندبال مانند فوتبال مستطیلی است. اندازه این زمین 40 متر در 30 متر است، منطقه ایمنی پیرامون زمین دست کم 1 متر از خط های طولی زمین فاصله دارد و در قسمت خط گل نیز 2 متر دورتر از خط گل می باشد.

انواع هندبال

ورزش هندبال را به صورت اشکال زیر انجام میدهند:

-هندبال 7 نفره

-هندبال کوچک

-هندبال نشسته

-هندبال با ویلچر

-هندبال ساحلی

    قوانین ورزش هندبال

    این بازی همچون بازی های دیگر قوانین مخصوص به خود را دارد، در ادامه یک سری از قوانین این بازی را برای شما به عنوان تحقیق درباره ورزش هندبال آماده کرده ایم.

    1- ورزش هندبال در یک تیم رسمی و توسط دو تیم ، با 12 نفر بازیکن انجام می شود .

    2- زمین هندبال 40 متر طول و 20 متر عرض دارد و در هر نیمه از زمین یک دروازه وجود دارد

    3- زمان بازی برای بازیکنان زن و مرد 16 سال به بالا: از دو نیمه 30 دقیقه ای با 10 دقیقه استراحت بین آن بهره میبرد.

    4- هدف از انجام این بازی عبور دادن توپ از خط دروازه با استفاده از شوت  است که با رعایت قوانین مربوط توسط دستها انجام می شود.

    5-توپ را می توان با پاس های مختلف ( بالای سر، سینه و ...)، دریبل، سه گام و ....... در زمین حرکت داد تا منجر به زدن گل شود، هر گل در این بازی یک امتیاز محسوب می شود.

    فواید ورزش هندبال

    -تمامی حرکات آمادگی جسمانی در این ورزش به حد مطلوب میرسد و در این ورزش بازیکن سرعت، قدرت، استقامت، چابکی و انعطاف پذیری وی افزایش می یابد.

    -در ورزش هندبال علاوه بر بعد فیزیکی بعد روحی و روانی ورزشکار نیز افزایش می یابد و قوه درک و تصمیم گیری وی در سطح بسیار بالا زیاد میشود.

    -به دلیل استفاده از توپ در ورزش هندبال باعث میشود که بازیکنان لذت موفقیت را در اجرای این مهارت احساس میشود.

    -سرعت و عکس العمل بین بازیکنان زیاد میشود.

    -بازی هندبال باعث تقویت روانی از جمله اعتماد به نفس، تمرکز، توجه و خود شکوفایی بین بازیکنان میشود

    -باعث نشاط و شادابی در بازیکنان میشود.

      تاریخچه ورزش هندبال

      افرادی بازی هندبال را مانند بوکس و کشتی از رشته های سنتی المپیک میدانند. در این میان هومر از شاعران یونانی این ورزش را با نام اورانیا یاد کرده است. در کاوش های باستانشناسی در تمدن های اولیه که در کرانه های رود نیل انجام گرفته نشان می دهد بازیهای توپی منحصرا با دست انجام می شده است.

      در قرن سیزدهم این بازی را کچ بال میگفتند و بین شوالیه ها بسیار معمول بود، اما شباهت کمتری به هندبال کنونی داشته است.

      بازی هندبال کنونی را مدیون کشورهایی چون آلمان، دانمارک و چکسلواکی هستیم. ابتدا در کشور دانمارک شخصی به نام هولگرنیلسن که یک مربی ورزش بوده این بازی را خلق کرده و به جامعه ورزشی معرفی نموده است. به طوریکه در دانمارک باعث شد در سال 1954 پنجاهمین سالگرد خود را جشن بگیرد. این ورزش در همان زمان هم به صورت 7 نفره صورت میگرفته است.

      در کشور آلمان یک مربی ورزش دیگر به نام ماکس هایزر در شهر برلین اولین تیم هندبال دختران را تشکیل داد و دو سال بعد ان آقای دکتر کارل شلنز یک نوع دیگر از بازی هندبال را ابداع کرد و مقرراتی را برای آن نوشت.  کارل شلنز به دلیل تدریس در دانشسرا تربیت بدنی به خود دانشجویان اش این ورزش را آموزش داد و دانشجویان پس از فارغ تحصیلی این بازی را ادامه دادند و گسترش پیدا کرد. این ورزش ابتدا در زمین فوتبال انجام گرفت و برای همین برخی مقررات فوتبال بر روی این ورزش اعمال شد. اولین مسابقه بین المللی هندبال در شهر «هال-سال» بین تیمهای اتریش و آلمان برگزار شد که اتریش 3 بر صفر برنده شد.

      در کشور چکسلواکی این بازی محلی را هازنا میگفتند که شبیه به هندبال 11 نفره در آلمان بود.

      در همان زمانی که هندبال در زمین های روباز بازی میشد، در اروپای شمالی به دلیل هوای سرد و شرایط جوی این بازی در داخل سالن صورت میگرفت و به دلیل نبود سرما، باد و باران، لغزندگی زمین و تابش تند آفتاب کشورهای دانمارک و سوئد موفق تر بودند. به دلیل محدودیت های ایجاد شده در سالن تغییرات و تحولات عظیم تری صورت گرفت که رفته رفته به این ورزش، هندبال سالنی میگفتند. مدتها هندبال سالنی و هندبال در فضای باز در بیشتر کشورهای اروپایی متداول بود تا اینکه هندبال سالنی جزو بازیهای المپیک بیستم 1972 قرار گرفت.

      در آگوست سال 1993 یک بازی دیگر به اسم هند بال ساحلی ابداع شد که ویژگی های بارز این ورزش بیشتر دیده شد و ان هم به خاطر وجود شن و ساحل در این میان بود.

      خلاصه ی مطلب :

      ورزش هندبال، بازی با آهنگ تند می باشد، که در آن بازیکنان دو تیم هفت نفره ( ۶ بازیکن و ۱ دروازه ‌بان در هر تیم ) شرکت دارند. این بازیکنان از یک توپ کوچک برای پاس، پرتاب و دریبل استفاده می کنند و تلاش می کنند که بیشتر از تیم روبرو امتیاز بدست آورند.

      تهیه کننده : توپ تاپ

      مطالب مرتبط...

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...