درمان بی اشتهایی در سگ

بی اشتهایی در سگ عوامل مختلفی دارد که به طور کلی در سه دسته ­ی علل رفتاری، بهداشتی و سلامت و رایج قرار می­گیرند. هر کدام از این علل مختلف شیوه ­ی تشخیص جداگانه­ای دارد که باید شیوه­  ی درمانی متناسب با آن اتخاذ گردد اما تشخیص درست آن، کار ساده­ای نیست به این دلیل در این مقاله ما سعی کرده­ایم این روند را برای شما ساده کنیم.

چگونه بی اشتهایی در سگ خود را درمان کنیم؟

سگ­ها ذاتا موجوداتی هستند که عاشق خوردن هستند از لاغرترین آنها گرفته تا پر انرژی­ترین آنها، هر چیزی که در جلوی سگ­ها بگذارید در هر زمان و مکانی، با حرص و ولع خواهند خورد. پس وقتی متوجه شوید که سگ شما تمایلی به غذا خوردن ندارد قطعا مشکلی وجود دارد. دلایلی که ممکن است سبب این بی اشتهایی کم یا کامل گردد می­تواند به دلیل یک­سری فاکتورهای رفتاری، سلامتی و حتی نوع غذایی که در جلوی او می­گذارید باشد، اما نکته­ی مهم، تشخیص درست دلیل بی اشتهایی در سگ می­باشد. بنابراین ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی عوامل مختلف بی اشتهایی در سگ پرداخته و پس از تشخیص آن، درمان مناسب با آن را نیز ذکر کنیم پس ما را در خواندن این مطلب همراهی کنید.

دلایل بی اشتهایی در سگ

1- دلایل رفتاری

    اگر دلیل بی اشتهایی در سگ بخاطر یک­سری فاکتورهای رفتاری باشد هنوز جای خوشحالی وجود دارد چرا که در این گونه سگ­ها هنوز تمایل به خوردن مقداری غذا دارند بخصوص اگر رژیم­های جدید یا موارد لذت بخش جدیدی آورده شوند. اگر سگ شما به کلی از خوردن غذا امتناع کند، امکان ندارد که دلیل بالینی نداشته باشد. در زیر به برخی از دلایل رفتاری اشاره می­کنیم که عبارتند از:

    وسواس در خوردن غذا: هنگامی که به سگ­های کوچک طیف گسترده­ای از غذاها را پیشنهاد کنید راه­های زیادی برای جذب کالری در اختیار او گذاشته­اید و سگ به این شدت احساس گرسنگی نخواهد داشت و صبر خواهد کرد تا مورد بهتری پیدا شود. سگ­هایی که بتوانند خود، غذا پیدا کرده و یا سگ­هایی که طبق برنامه به آنها غذا داده نمی­شود یاد می­گیرند تا خود، طبق زمان­های معینی غذا بخورند و نسبت به آن وسواس پیدا کنند.

      شیوه­ ی تشخیص: اگر سگ وسواس پیدا کرده باشد غذاهای تکراری را رد کرده ولی نسبت به غذاهای جدید با چربی زیاد و یا تکه­های جدید غذا، هیجان زیادی نشان خواهد داد. لذا این نوع بی اشتهایی در سگ که بخاطر غذای تکراری به وجود آمده به راحتی قابل تشخیص است.

      کیفیت غذا: کیفیت یکی از عواملی است که می­تواند سبب بی اشتهایی در سگ ­شود که خود به دلیل عواملی مانند زیر تحت تأثیر قرار می­گیرد که شامل:

       غذای فاسد شده که سگ­ها امکان شناسایی و نخوردن این نوع غذاها را دارند که هرچه چربی غذا بیشتر باشد احتمال فساد آن بالاتر می­رود. همچنین غذاهای آسیاب شده و خرد شده نیز اگر درجای نامناسب نگهداری شوند ممکن است کپک بزنند.

      غذای خرد شده با طعم دهنده­ها که برخی سگ­ها آن را دوست ندارند.
      غذاهای با فیبر بالا حتی در صورت کیفیت بالا نیز مورد ترجیح سگ­ها نمی­باشد.

       اگر در معرض غذاهای تازه، خام یا کنسرو شده قرار بگیرند امکان دارد که غذای خرد شده را نخورند که بخاطر بوی رطوبت زیاد است که سبب نوعی بی اشتهایی در سگ می­گردد.

        شیوه­ ی تشخیص: اگر به سگ خود غذای معمول او را پیشنهاد دادید و فورا آن را خورد احتمالا به دلیل این است که وعده­ ی غذایی قبلی فاسد بوده است. یا اگر به سگ خود غذای خشک می­دهید و سعی می­کنید تا غذایی با مواد و طعم مشابه اما به فرم مرطوب به او پیشنهاد کنید، بی اشتهایی در سگ معمولا به دلیل بوی غذا و کیفیت آن است.

        خستگی: معمولا سگ­ها از خوردن غذا خسته نمی­شوند زیرا تا زمانی که ندانند وعده یا رژیم غذایی جدیدی وجود دارد، هر تعداد دفعه که برای او غذا بیاورید خواهند خورد ولی اگر بی اشتهایی در سگ اتفاق بیافتد احتمالا به دلیل این است که یاد گرفته تا خود غذا را بردارد یا عاملی که نمی­توانیم شناسایی کنیم مانند تغییر جزئی در مواد تشکیل دهنده یا طعم آن که سبب بی اشتهایی در سگ می­شود. در کل خستگی عامل نادری است.

          شیوه ­ی تشخیص: اگر به احتمال خیلی کم بی اشتهایی در سگ ناشی از خستگی باشد، با تغییر به طعم جدید در همان غذا این مشکل رفع خواهد شد.

          تعداد زیاد مواد خوراکی

            وقتی طیف گسترده­ای از غذا و مواد خوراکی جلوی سگ خود بگذارید، سگ­ها دوست دارند تا تمامی انواع غذاها با طعم­های مختلف را امتحان کنند و همچنین کالری­های مختلفی که برای هر کدام وجود دارد، اما برخی از آنها نیاز روزانه­ی سگ برای جذب کالری را رفع نمی­کنند و صرفا غذا تنوع داشته است لذا پس از مدتی بی اشتهایی در سگ را به وجود می­آورند.

            شیوه­ ی تشخیص: تنها راه، آزمون و خطاست، تعداد غذاها را کم کنید یا آنها را طبق برنامه ریزی در اختیار سگ قرار دهید.

            استرس خانگی: معمولا سگ­های خجالتی یا مسن­تر نسبت به حیوانات یا افراد جدید استرس می­گیرند و همین امر سبب بی اشتهایی در سگ می­گردد.

            شیوه­ ی تشخیص:
            معمولا سگ­ها بسته به میزان روتین وار بودن محیط اطراف خود، اشتیاق دوره­ای نسبت به غذا نشان می­دهند. اگر تغییراتی در محیط زندگی آنها ایجاد شود و دائمی باشد معمولا بی اشتهایی در سگ پس از گذشت 1 یا 2 هفته رفع خواهد شد.

            درمان بی اشتهایی در سگ ناشی از دلایل رفتاری

             اجازه بدهید تا سگ شما صبر کرده و حتی برای یکی دو روز هیچ چیزی نخورد، چرا که با گذشت زمان، بی اشتهایی که ناشی از دلایل رفتاری باشد رفع شده و سگ به خوردن مواد غذایی روی می­آورد.


            به برنامه ­ی سخت­گیرانه­ ی غذادهی روی آورده و تنها به مدت 10 دقیقه غذا را جلوی سگ قرار دهید. سگ­ شما که ذاتا روتین وار عمل می­کند یاد خواهد گرفت که «یا بخور یا گرسنه بمان».


            تعداد و تنوع غذاها را کاهش دهید، با این کار کالری غذاها را کاهش داده و همیشه برای سگ غذاهای متنوع در دسترس نخواهد بود.


            مکان غذا دادن به سگ خود را تغییر دهید تا هر گونه عوامل استرس زا مانند سر و صدا یا افراد غریبه را هنگام صرف غذا به حداقل برسانید.


            قبل از غذا سگ خود را تمرین دهید چرا که با این کار متابولیسم بدن او را افزایش داده و سبب تحریک اشتهای او شده­ اید، اما بین ورزش و غذا خوردن مقداری فاصله بیاندازید، در نتیجه­ ی چنین کاری بی اشتهایی در سگ را از بین برده و درمان نموده­اید.


            غذاهای متفاوت را به صورت چرخشی به سگ خود بدهید، مثلا یک غذا را بیشتر از یک­بار در هفته به سگ خود ندهید و بگذارید تا سگ انتظار غذا را بکشد.


            غذاهایی با طعم دهنده ­های مختلف، مثلا غذایی با میزان چربی یا پروتئین بیشتر، غذایی با شکل و بافت متفاوت و... را در نظر بگیرید.


            غذا را گرم کنید یا آب به آن اضافه کنید زیرا معمولا بویی به آن می­دهد که اکثر سگ­ها دوست دارند


            از ظروف غذاخوری مناسب استفاده کنید برخی سگ­ها در استفاده از کاسه ­های خیلی کوتاه ناتوان هستند پس برای او از بشقاب استفاده کنید.


            2-دلایل بهداشتی و سلامتی
            بی اشتهایی در سگ که به صورت امتناع از خوردن هرگونه غذایی باشد نگران کننده ­تر و البته با رواج کمتر نسبت به امتناع از خوردن تنها انواع خاصی از غذاها می­باشد. اگر بی اشتهایی در سگ به شکل نخوردن غذا و خوردن آب یا نخوردن غذا و آب می­باشد قطعا دلایل بهداشتی و سلامتی وجود دارند که عبارتند از:

            مشکلات دندانی:
            سگ­ها غالبا درد خود از جمله دندان درد را بروز نمی­دهند. بیماری­های دندانی و لثه­ای سگ­ها را در معرض عفونت ریشه، لق شدگی دندان، از دست دادن دندان­ها و عفونت­های فک قرار می­دهد و شما شاید ندانید که قضیه از چه قرار است. در چنین شرایطی یا مقدار غذا خوردن سگ کم می­شود یا غذا را رها کرده و یا از خوردن آن امتناع می­کند که تنها و بهترین راه پیشگیری، چکاپ روتین دندان­های سگ خود می­باشد.

            مشکلات و شرایط روحی: مانند استرس که در بالا به آن پرداختیم، برخی شرایط خاص مانند تشخیص ­های روانپزشکی مشابه با انسان می­تواند سبب بی اشتهایی در سگ گردد مانند اضطراب جدایی، اضطراب عمومی و پرخاشگری.

            شیوه­ ی تشخیص: با مشورت دامپزشک و رفتارشناس جانوری، بی اشتهایی در سگ را همراه با وجود علائم شدید رفتاری بررسی کنید.

            شرایط و مشکلات فیزیکی و بالینی: عواملی مانند آنچه که بیان می­کنیم می­تواند سبب بی اشتهایی در سگ به صورت کامل گردد که عبارتند از:

            آسیب به عضلات، رباط­ها یا دیگر بافت­های نرم که می­تواند به صورت مقطعی سبب بی اشتهایی در سگ گردد که در کنار آن التهاب به مدت چندین روز در اوج خود قرار خواهد داشت.
            اختلال عملکرد در اندام­هایی مانند کلیه، کبد، نارسایی قلبی و دیگر عارضه ­ها که سبب تغییر در غلظت برخی از ترکیبات در خون شده و باعث می­گردند تا حیوان احساس ناخوشی پیدا کند و دست از غذا خوردن بکشد. همچنین انواع سرطان نیز می­تواند سبب بی اشتهایی در سگ شود.


            بیماری­های معدی – روده­ای که به دلیل اجسام خارجی یا انسداد، عفونت­های انگلی، ویروسی یا باکتریایی ایجاد شده، بیماری روده­ی التهابی، آلرژی­های غذایی و ... همگی سبب بی اشتهایی در سگ می­­گردند.


             تنفر غذایی که معمولا هنگامی که سگ به مدت طولانی مریض باشد و به او انواع غذاها را بدهید، در ذهن او بین حالت مریضی و انواع غذاهایی که خورده است ارتباط برقرار می­کند.


            شیوه ­ی تشخیص: به کمک دامپزشک آزمایش کاملی شامل خون، ادرار و مدفوع و... انجام دهید تا اختلالات بالینی داخلی را پیدا کنید.


            واکسیناسیون و مصرف داروهای جدید: معمولا هر چقدر که شما و دامپزشک سعی کنید تا جلسه­ی ویزیت را راحت برقرار سازد باز هم برای سگ استرس زا می­باشد پس مقداری ممکن است روی اشتهای سگ اثر گذاشته و سبب بی اشتهایی در سگ به صورت مقطعی شود اما جای نگرانی نیست و به روال عادی باز خواهد گشت. اگر بی اشتهایی در سگ متقارن با واکسیناسیون و یا مصرف دارو باشد، دلیل آن را فهمیده­اید.

            سن: اگر بی اشتهایی در سگ بخاطر سن بالای او رخ دهد کاملا طبیعی است چرا که فعالیت سگ کاهش یافته و کمتر غذا می­خورد تا وزن خود را حفظ کند. اما اگر در کنار این بی اشتهایی، ریتم خواب او تغییر کند یا تغییری در رفتار و صدای او ایجاد گردد باید با دامپزشک مشورت کنید تا مکمل­ها و غذاهای جدید برای او تجویز کند.

              درمان بی اشتهایی در سگ ناشی از دلایل بهداشتی و سلامت

              در محیطی آرام و ساکت به سگ خود غذا بدهید و از تمامی مواردی که سبب حواس پرتی می­شوند یا افرادی که غریبه بوده و یا سگ­هایی که جدید هستند او را دور نگه دارید.


              غذا را تمام مدت بیرون نگه ندارید چرا که این کار سبب تنفر غذایی در او می­شود، تنها غذا را به مدت 30 دقیقه جلوی او بگذارید.


              برای درمان این نوع بی اشتهایی در سگ، تا زمانی که خیلی دچار استرس نشده، از سرپرست بخواهید به او غذا بدهد.


              اگر فکر می­کنید بی اشتهایی در سگ ناشی از تنفر غذایی است، از طعم­ های جدید در غذای او استفاده کنید.


              مقداری غذای او را گرم کنید یا آب به آن اضافه کنید.


              غذاهای کنسروی به او بدهید چرا که به دلیل داشتن چربی بالاتر و میزان تری بیشتر، برای سگ خوشایندتر بوده و بی اشتهایی در سگ رفع می­شود.


              از رژیم غذایی جدید استفاده کنید که دارای مقدار بهینه­ ی مواد غذایی است تا ویتامین، مواد معدنی و چربی­های ضروری را در اختیار سگ شما قرار داده و سبب رفع بی اشتهایی در سگ شود.


              میزان پروتئین غذای سگ را افزایش دهید به شرط اینکه مشکل کلیوی یا کبدی وجود نداشته باشد که این کار سبب حفظ توده­ ی عضلانی و افزایش اشتها در سگ شما شده و بی اشتهایی در سگ را از بین می­برد.


              از مواد عالی خوش طعم استفاده کنید مانند مقداری شکر، بِراث، گوشت خشک شده یا پودر آن، فلس ماهی، آبگوشت و غیره.


              از دادن گوشت­ و سبزیجات خام به سگ خودداری کنید چرا که باکتری­های موجود در آنها سبب مشکلات جدی­تر و بیشتری می­گردد.


              رژیم غذایی مایع به سگ خود بدهید اما بدون شکلات و شیرین کننده­ های مصنوعی باشد.


              از غذا دادن به سگ خود با سرنگ بدون تجویز دامپزشک خودداری کنید چرا که سبب تنفر غذایی در او شده و بی اشتهایی در سگ را تشدید می­سازد.


               از ظروف راحت­تر، بلندتر و مکان­های غذادهی جدید استفاده کنید.


               با مشورت دامپزشک، دوز داروهای مصرفی که سبب بی اشتهایی در سگ شده است را تغییر داده و اگر فایده­ای نداشت دارو را تغییر دهید.


              3- دلایل رایج

              برخی عوامل نظیر غذاهای ناآشنا، خانواده یا خانه­ی جدید، عفونت­های مسری، انگل­های روده­ای، عفونت مجاری ادراری، استفراغ یا اسهال و مسائل مادرزادی نیز می­توانند سبب بی اشتهایی در سگ شوند که در این گونه مواقع با دادن غذایی که سگ در خانه یا مکان قبلی عادت به خوردن آن داشته، یا غذا دادن به سگ در مکانی امن، توجه به تعداد و تنوع غذاهای پیشنهادی و تعویض غذای خشک با نوع تر و کنسروی، می­توانید بی اشتهایی در سگ را درمان نمایید.

              چکیده ­ی مطلب:

              همانطور که اشاره نمودیم دلایل ایجاد بی اشتهایی در سگ بسیار متنوع هستند و در سه دسته­ ی کلی دلایل رفتاری، بهداشتی و سلامت و رایج قرار می­گیرند که هر کدام انواع مختلف و شیوه­ی تشخیص مختلفی دارد که بسته به دلیل ایجاد کننده­ی بی اشتهایی در سگ تصمیم و راهکار متناسب با آن باید اتخاذ گردد. بنابراین در این مقاله تلاش کردیم تا به تک تک این موارد پرداخته و آنها را برای شما روشن سازیم.

              تهیه کننده : توپ تاپ

              مطالب مرتبط...

              7 نظر

              1. YasnaYasnasays:

                لطفا کمکم کنید سگم 1روزه غذا نمیخوره و بیحاله 4بار بالا اورد و فقط اب دهان بالا میاره رنگ زبونش هم سفیده خواهش میکنم راهنمایی کنید

              2. AvaAvasays:

                سگ من اشپیتز ، چهار ماه داره ،، خیلی خیلی ناراحتم براش ، امروز کلا بی حال بوده نه لب به غذا میزنه نه آب میخوره ،، الان بینیش کاملا خشک شده ،، خیلی ناراحتم با دامپزشک هم تماس گرفتم ، گفته فردا میام میبینمش اگر کسی چیزی می‌دونه فعلا راهنماییم کنه 🙏🏻😭

              3. mostafamostafasays:

                سلام.۶تا توله داشتم یکیش بعد از سه چهتر روز نخوردن غذا و بیحالی مرد.از ۵تایی که مونده یکی دیگش هم یکروزه کسل و بی اشتهتاس.لطفا راهنمایی کنید.

              4. MohammadMohammadsays:

                سلام سگ من ماشین زده بهش پاش درد داره و دائم یه گوشه کز کرده،و نه آب میخوره نه غذا خیلی برایش ناراحتم خواهشاً کمکم کنید گناه داره میترسم ض۷یف بشه کار خرابتر بشه،ممنونم

              5. سایناسایناsays:

                سلام سگ من اسهال داشت جیره غذاییش پوره سینه مرغ با ماست کم چرب بوده حدود یک هفته الان که مقداری اسهالش خوب شده البته بابادن یک وعده قرص ضد اسهال امروز اشتهاش کم شده و با خوردن یک چهارم غذای هرروز کنار کشید و غذا نخورد آیا طبیعی است یا خیر لطفا راهنمایی کنبد

              6. سیدفخرالدین معزیسیدفخرالدین معزیsays:

                باسلام سگ من دخترومالتیز5/5ساله میباشدومدتیه برای غذاخوردن بایستی غذارابه گربه ویاسگ دیگری تعارف کنم تااوبدلیل حسادت غذارابخوردودرزمان خوردن غذابیشتردوست داره خودنمایی کنه وبه جست وخیزودنبال گربه برای بازی میرودویادنبال موتورسیکلت هابگذاردوبی نهایت نترسه وکاملامیفهمم دلیل نخوردن غذاصرفاخودنمایی هست وتوخانه هم اصلابه غذاش توجه نمیکنه ولطفاراهنماییم کنیدممنونم

              7. سیدفخرالدین معزیسیدفخرالدین معزیsays:

                باسلام سگ من دخترومالتیز5/5ساله میباشدومدتیه برای غذاخوردن بایستی غذارابه گربه ویاسگ دیگری تعارف کنم تااوبدلیل حسادت غذارابخوردودرزمان خوردن غذابیشتردوست داره خودنمایی کنه وبه جست وخیزودنبال گربه برای بازی میرودویادنبال موتورسیکلت هابگذاردوبی نهایت نترسه وکاملامیفهمم دلیل نخوردن غذاصرفاخودنمایی هست وتوخانه هم اصلابه غذاش توجه نمیکنه ولطفاراهنماییم کنیدممنونم