علل آلرژی های خطرناک

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از شایعترین علل مرگ در اثر آلرژی است. آن ها ممکن است آنافيلاكسي، واکنشی کشنده در صورت عدم درمان صحیح، ایجاد کنند. علائم معمولا بعد از چند دقیقه شروع می شوند، امّا امکان دارد در عرض چند ثانیه شروع شده و در طی چند ساعت پیشرفت کند. با اولین نشانه های تورم، کهیر، مشکل تنفسی، تپش قلب یا سرگیجه با اورژانس تماس بگیرید.

ماهی و حلزون

واکنش به غذاها از دلایل عمده ی آنافیلاکسی است. حلزون مانند خرچنگ دریایی و میگو برای بسیاری از مردم آلرژی زاست. آلرژی‌های مربوط به ماهی و حلزون گاهی چنان جدی هستند که بخارات پخت‌وپز باعث واکنش‌های آلرژیک می شوند. به مرور بافت‌های متورم شده، مجاری تنفسی مسدود می گردند و می‌تواند باعث مشکلات قلبی مرگبار شود.

کنجد، آجیل درختی و حبوبات

این دانه های کوچک می توانند منجر به آلرژی شدید شوند. حبوباتی نظیر عدس، نخود، سویا و لوبیا نیز می توانند آلرژی ایجاد کنند. آجیل هایی مثل گردو و بادام کوهی ممکن است باعث بروز مشکل در برخی از بزرگسالان شوند.

آلرژی های پنهان: لبنیات، گندم و تخم مرغ

علاوه بر بادام‌زمینی، کودکان اغلب نسبت به گندم، شیر و تخم‌مرغ آلرژی دارند. البتّه این مواد می توانند در ترکیب سایر غذاها پنهان شوند، پس برچسب‌ها را به دقت بخوانید. طبق قانون، هشت ماده غذایی آلرژی زا - شیر، تخم‌مرغ، ماهی، صدف، بادام‌ زمینی، سویا، و گندم- و مواد غذایی ساخته‌شده از آن‌ها مانند لسیتین (سویا) و کشک (شیر) باید در برچسب غذا ذکر شوند.

نیش حشرات و آلرژی

سم زنبور عسل، زنبور زرد، زنبور وحشی و زنبور سرخ می توانند موجب آنافیلاکسی شوند. اگر نسبت به نیش واکنش آلرژیک داشتید، به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. شات های آلرژی احتمالاً برای پیشگیری از آنافیلاکسی ناشی از نیش حشرات موثر باشند. از زدن عطر و ادکلن و پوشیدن لباس های رنگ روشن اجتناب کنید، آن ها می توانند زنبورها را به خود جذب کنند.

مورچه ها و آنافیلاکسی

راه رفتن و نیش مورچه ها نیز می تواند باعث واکنش های شدید آلرژیک شود. مورچه آتشین زهر خود را وارد بدن می کند. برای اجتناب از نیش آن ها حواستان به لانه ی مورچه ها باشد. شلوار و بلوز آستین بلند به شما کمک می کنند که از نیش آن ها در امان بمانید.

داروهای تجویز شده

پنی سیلین و دیگر آنتی بیوتیک ها از عوامل شایع آنافیلاکسی داروها هستند. شیمی درمانی، تصویربرداری رنگی و آرامبخش های عضلانی نیز می توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. احتمالاً پزشکتان برای جلوگیری از آنافیلاکسی ناشی از داروها شات های آلرژی را پیشنهاد کند یا داروهای دیگری تجویز کند.

آنافیلاکسی ناشی از لاتکس

آنافیلاکسی ناشی از لاتکس بسیار نادر است. افرادی که جراحی‌های زیادی انجام داده‌اند و کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی اغلب در معرض خطر آن هستند. دستکش، لوله‌های IV، سرنگ و دیگر موارد ساخته‌شده با لاتکس طبیعی می توانند باعث ایجاد آلرژی شوند. حتی آیتم‌های غیر پزشکی مانند بالون، و کاندوم ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند.

مسکن های بدون نسخه

حتی داروهایی که بدون نسخه ی پزشک می خرید، در برخی افراد باعث ایجاد آنافیلاکسی می شود. آسپرین، ایبوپروفن، و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) از جمله مواردی هستند که ممکن است باعث واکنش‌های شدید آلرژیک شوند.

ورزش

برخی افراد واقعاً نسبت به ورزش آلرژی دارند. در موارد نادر، فعالیت های فیزیکی مانند راه رفتن، رقص، یا شنا می‌تواند باعث ایجاد آنافیلاکسی شود. گاهی اوقات ورزش همراه با خوردن غذاهای خاص و یا مصرف مواد خاص منجر به آنافیلاکسی می‌شود. یک متخصص آلرژی می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.

علائم هشدار آنافیلاکسی

با ظهور اولین نشانه ی آنافیلاکسی با اورژانس تماس بگیرید. مراقب مشکلات تنفسی، فشار خون پایین و تغییر هوشیاری باشید. علائم دیگر عبارتند از:

درد قفسه ی ‌سینه و یا تنگی نفس و مشکل بلعیدن

کهیر، تورم، احساس سوزش، خارش پوست

تهوع، استفراغ، سرگیجه، اسهال و درد معده

همراه داشتن داروهای اضطراری آلرژی

اپی نفرین می‌تواند از علائم آنافیلاکسی جلوگیری کند. اگر قبلاً اپی نفرین تزریق کرده اید، همراه خود دو دوز از آن را داشته باشید و استفاده از آن را یاد بگیرید. اگر فکر می‌کنید که واکنش آنافیلاکسی دارید، فوراً اپی نفرین تزریق کنید، حتی اگر مطمئن نیستید که علائمتان مربوط به آلرژی هستند و یا احساس میکنید حالتان بهتر است باز هم با اورژانس تماس بگیرید.

ایجاد برنامه برای مقابله با انافیلاکسی

در مورد واکنش آلرژیک نگران نباشید. آماده باشید و برای جلوگیری از عوارض، تشخیص و درمان اضطراری و گرفتن اطلاعات به متخصص آلرژی مراجعه کنید. ذخیره اپی نفرین داشته باشید و اگر داروی دیگری مصرف می کنید مراقب تداخل آن ها با هم باشید. با خانواده ، دوستان و همکاران خود درباره ی نشانه ها و کارهایی که باید انجام شود صحبت کنید و آن ها را در جریان بگذارید.

مطلب پیشنهادی :

روش های طبیعی برای شکست آلرژی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...