6 مشکل تنفسی که نباید نادیده بگیرید

ربط دادن مشکلات تنفسی به سن یا وزن و اندام، آسان است؛ امّا این مشکلات نباید نادیده گرفته شوند. مشکلات تنفسی در برخی موارد، از علائم بیماری های خطرناک هستند. در این مقاله برخی از علائمی را که پزشکتان درباره آن می پرسد را بیان می کنیم.

1. سرفه کردن

سرفه ی خشک و خشن می تواند از علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی باشد؛ امّا اگر همزمان احساس تنگی نفس نیز داشته باشید ممکن است علائم بیماری دیگری؛ مثل "بیماری مزمن انسداد ریه"(COPD) باشد. در افراد مبتلا به COPD، مجرای تنفسی دچار التهاب شده و مسدود می شود، در نتیجه وظیفه خود را به خوبی سابق انجام نمی دهد. سیگار کشیدن از جمله علل اصلی این بیماریست، در حالی که استنشاق دود سیگار، هوای آلوده یا مواد شیمیایی مضر نیز می تواند به مجاری تنفسی آسیب بزنند.

سرفه ی صبحگاهی از نشانه های اولیه ی COPD است. در موارد شدید، بیمار دچار کاهش وزن و یا ورم پا، ساق پا و قوزک پا می شود.

2. خس خس سینه

صدای سوت بلندی که هنگام دم و بازدم می شنوید؛ به معنی تنگی مجاری تنفسی شماست و علّت آن می تواند آسم یا واکنش آلرژیک باشد. خس خس سینه همچنین می تواند به دلیل استنشاق اشتباه چیزی و چسبیدن آن به مجاری تنفسی باشد.

3. تنفس سریع و سطحی

اگر در شرایط قرار بگیرید که دچار استرس یا نگرانی شوید؛ سریع تر و کم عمق تر از حد معمول نفس خواهید کشید. در واقع این پاسخ جنگ یا گریز بدن است، امّا اگر به طول بیانجامد می تواند منجر به " ژرف دمی" شود؛ حالتی که احساس می کنید نمی توانید هوای کافی دریافت کنید.

اگر معمولاً استرس و نگرانی روی نحوه ی نفس کشیدنتان تأثیر می گذارد؛ این موضوع را با پزشکتان مطرح کنید. حتی بهتر است راهی برای کنترل نگرانی و استرس خود پیدا کنید تا دچار این شرایط نشوید.

4. فعالیت شدید شما را به راحتی از نفس می اندازد

این شرایط از علائم کم خونی است و به دلیل فقر آهن اتفاق می افتد. آهن به حمل اکسیژن در خون کمک می کند. اگر به اندازه ی کافی آهن دریافت نکنید، ممکن است هنگام فعالیت و ورزش، دچار تنگی نفس یا درد سینه شوید؛ یا شاید احساس بی حالی و ضعف داشته باشید.

کمبود آهن در همه و به خصوص زنان، گیاه خوران و خام خوران بسیار شایع است. درمان این مشکل ساده است؛ کافیست غذاهای غنی از آهن مثل گوشت، لوبیا یا سبزیجات برگدار بخورید یا از مکمل های آهن استفاده کنید. پزشک شما حتماً بهترین درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد.

5. تنگی ناگهانی نفس

در صورتیکه که فعالیت بیشتری از همیشه داشته باشید؛ این شرایط نرمال است؛ امّا اگر به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی دچار تنگی نفس می شوید، علائم را نادیده نگیرید چرا که احتمال وجود مشکل در مجاری تنفسی یا قلبتان وجود دارد. برای مثال، حمله آسم می‌تواند باعث شود که هوا به اندازه کافی به ریه‌های شما نرسد. تنگی نفس همچنین می تواند از علائم وجود مشکل در ضربان قلب یا پمپ کردن خون باشد. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، سریعاً کمک پزشکی بگیرید.

6. درد قفسه ی سینه

اگر در هنگام دم و بازدم، قفسه ی سینه تان درد می کند، ممکن است نشانه ی عفونت هایی مثل ذات الرّیه یا حتی از علائم بیماری های قلبی باشد. درد قفسه ی سینه بعد از فعالیت سنگین یا شرایط استرس زا ممکن است به دلیل آنژین باشد، در واقع خون کافی به قلب نرسیده است.

اگر درد قفسه ی سینه بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد و یا به بخش‌های دیگر بدن شما منتقل شود، یا اگر حالت تهوع داشته باشید، عرق کنید و یا سرفه خونی داشته باشید، ممکن است دچار حمله قلبی شوید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...