بهترین رژیم های غذایی برای مبتلایان به دیابت کدامند؟

رژیم غذایی مناسب به شما کمک می‌کند که دیابت را کنترل کنید، بر وزنتان مسلط شده و احساس بهتری داشته باشید. رژیم های غذایی معروف و پرطرفدار بسیاری وجود دارند که نقشه ی راه را به شما می دهند، و از شما می خواهند فقط از آن ها پیروی کنید. ما میخواهیم اینجا تعدادی از رژیم های غذایی را به شما معرفی کنیم، تا رژیمی با غذاهایی که دوست دارید را انتخاب و رعایت کنید.

آغاز اصولی

به اندازه ی غذایی که میخورید و مقدار کالری که دریافت می کنید، توجه داشته باشید. غذاهای سرخ‌شده، شیرینی ها، نوشیدنی ‌های قندی و هر چیز شور یا چربی را کاهش دهید. به جای آن روی سبزیجات، غلات، پروتئین های بدون چربی، محصولات لبنی کم‌چرب، میوه ها و چربی‌های سالم تمرکز کنید. شاید لازم باشد هر چند ساعت غذا بخورید تا سطح قند خونتان ثابت بماند. پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند تا رژیم غذایی مناسب و کارآمدی تنظیم کنید.

کاهش کربوهیدرات

لازم نیست که به دلیل بیماری دیابت به طوری کلی از مصرف کربوهیدرات صرف نظر کنید، و مانند رژیم غذایی اتکینز یا سواحل جنوبی کاملاً چربی و کربوهیدرات را از غذای خود حذف کنید، بهتر است با پزشکتان درباره ی این مسئله صحبت کنید. تحقیقات درباره مزایای رژیم‌های کم کربوهیدرات برای دیابت نوع ۲ هنوز هم در حال انجام است. اما بررسی های صورت گرفته توسط ۲۵ متخصص برجسته می‌گوید که: این سبک خوردن باید اولین گام در مدیریت دیابت باشد چون "گلوکز بالای خون" را به طور قابل اعتمادی کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

این رژیم غذایی سالم از مقدار زیادی میوه، سبزیجات و همچنین ماهی، جوجه، آجیل، روغن زیتون، حبوبات و غلات کامل استفاده می‌کند. چیزی که نخواهید خورد گوشت قرمز، کره و نمک است. مطالعات نشان داده‌اند که این رژیم غذایی می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند.

رژیم غذایی دش

متخصصان تغذیه این برنامه غذایی را که برای کاهش فشار خون طراحی شده، توصیه می‌کنند. رژیم غذایی دش بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی کم‌چرب، حبوبات، گوشت کم چرب، ماهی، آجیل و لوبیا تاکید دارد (البتّه اجازه ی مصرف شیرنی ها در حد اعتدال داده می شود). مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد که این سبک غذا خوردن زمانی که همراه با ورزش گردد، می‌تواند حساسیت انسولین را بهبود بخشد.

رژیم غذایی "زون"

هدف این رژیم غذایی حفظ سطح قند خون است. غذاها ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی دارند. کربوهیدرات‌ها به توجه به شاخص گلوکز به خوب یا بد دسته بندی می شوند. شما غذاهایی مثل مرغ و جو خواهید داشت، امّا سیب‌زمینی و تخم‌مرغ نیمرو را حذف خواهید کرد. مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داد که رژیم غذایی "زون" تاثیر مثبتی بر کنترل گلوکز و اندازه کمر دارد، بنابراین انتخاب خوبی است. از پزشک خود در این باره سوال کنید.

رژیم غذایی ویت واچر

به مخض اینکه که غذا می خورید مقدار کالری هایی را که باید بسوزانید را یادداشت می کنید. بیشتر سبزیجات کالری کمی دارند پس شما هر چقدر بخواهید می توانید از آن ها بخورید، در صورتیکه که فست فود ها و دسرها کالری بالایی دارند. تحقیقات نشان می دهد که این رژیم غذایی موثر است. شرکت برای افراد مبتلا به دیابت 2 برنامه ای تنظیم می کند که شامل توصیه های تناسب اندام و بهره گیری از مشاور متخصص برای درمان بیماریست.

گیاه خواری

محدود کردن یا اجتناب از محصولات حیوانی مثل مرغ، ماهی، و ماست می‌تواند یک روش سالم برای خوردن باشد. در گیاه خواری فقط محصولات تازه و مواد غذایی طبیعی و ارگانیک را مصرف می کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که رژیم غذایی بر پایه ی گیاهان دارند، فیبر بیشتر و در عین حال کالری و چربی کمتری دریافت می‌کنند.

رژیم غذایی خام خورای

افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می‌کنند معتقدند که دماهای بالا، مواد مغذی غذاها را از بین می‌برند. آن‌ها محصولات تازه، دانه‌ها و آجیل‌ها را می‌خورند و با استفاده از ابزار هایی مانند مخلوط کن و خشک کن غذا درست می کنند. اگرچه این سبک خوردن به کاهش وزن کمک می‌کند، اما هیچ مدرکی برای بهبود علائم دیابت با آن وجود ندارد. پی نوشت: رژیم های غذایی سالم‌تر و موثرتری از خام خواری وجود دارند.

رژیم غذایی قلیایی

تئوری پشت این رژیم غذایی این است که غذاهایی مثل گندم، گوشت و شکر بدن شما را اسیدی می‌کنند و می‌توانند منجر به بیماری‌های دراز مدت شوند. از طرف دیگر غذاهایی نظیر سبزیجات و دانه‌ ها می‌توانند شیمی بدن شما را تغییر دهند و آن را قلیایی کنند و که باعث کاهش وزن و سلامت شما می گردد.البتّه تحقیقات درباره ی پیشینه ی این رژیم بسیار اندک است.

رژیم غذایی فستینگ یا روزه داری

تمام رژیم ‌های غذایی روزه براساس این تفکر هستند که غذا نخوردن برای مدتی می‌تواند در کاهش وزن و احتمالاً مبارزه با بیماری‌های مزمن به شما کمک کند. اما غذا نخوردن برای مدتی طولانی می‌تواند برای فرد مبتلا به دیابت خطرناک باشد. این رژیم می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر کاهش قند خون و کمبود آب بدن در افراد دیابتی شود.

مطالب مرتبط :

مشکلات چشم و نابینایی ناشی از دیابت

دیابت چه تاثیری بر رابطه زنانشویی دارد

آیا دیابت به مغز آسیب می رساند؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...