مشکلات چشم و نابینایی ناشی از دیابت

چگونه دیابت بر روی چشمان شما تاثیر می‌گذارد؟

وقتی بدن انسولین نمی سازد یا به درستی از انسولین استفاده نمی‌کند، گلوکز در خون ایجاد شده و به اعصاب و رگ‌های خونی آسیب می رساند. آسیب چشم‌ها در اثر قند خون بالا می‌تواند منجر به مشکلات بینایی و حتی نابینایی گردد، و برای هر کسی که مبتلا به دیابت است ممکن است این اتفاق بیافتد.

منتظر علائم ضعف بینایی نباشید

زمانی که قند خونتان بالاست یا وقتی استفاده از انسولین را آغاز می‌کنید، ممکن است دید تاری داشته باشید. امّا حتّی اگر تفاوتی در بیناییتان مشاهده نمی کنید، باز هم احتمال آسیب دیدن چشم های شما وجود دارد. به همین دلیل باید حداقل سالی یک‌بار برای معاینه ی چشم به پزشک مراجعه کنید.

رتینوپاتی دیابتی

چشم پزشک شما، از وسیله ی خاصی برای تشخیص نشتی رگ های خونی استفاده خواهد کرد، که ممکن است باعث تورم شبکیه گردد و دید شما را کاهش دهد. گردش خون ضعیف منجر به ضعیف شدن رگ های خونی شبکیه می گردد. این رگ ها مستعد خون ریزی هستند، که می توانند باعث کاهش دید و حتی جداشدگی شبکیه گردند.

جراحی لیزری

در مراحل اولیه رتینوپاتی دیباتی، ممکن است پزشکتان روشی به نام " فوتوکوآگولاسیون پان رتینال" را با استفاده از لیزر، برای نابودی بخش وسیعی از شبکیه، جاییکه رگ های خونی غیرعادی رشد می کنند، انجام دهد. این روش نشتی رگ ها را قطع کرده و مانع خون ریزی آن ها می گردد. این عمل جراحی دید شما را برنمی گرداند، اما با پیگیری درمان، تا 90% احتمال کوری را کاهش می دهد.

درمان ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی

این روش یک درمان جدید برای حفظ و بهبود بینایی، به خصوص در افرادی مبتلا به "ادم ماکولا" است. در این روش بیمار مقداری دارو برای داخل چشم استفاده می کند، دارو ها پروتئین مورد نیاز برای رشد رگ های خونی را قطع می کنند. این روش، درمانی نیست و شما باید مصرف دارو ها را ادامه دهید. تاثیرات و عوارض داروهایی که در این متد مورد استفاده قرار می گیرند در حال بررسی و مطالعه است.

ویترکتومی

در مراحل پیشرفته ی رتینوپاتی دیابتی، در صورتی که شبکیه جدا شده باشد، یا خون زیادی در اثر نشت رگ ها در داخل چشم باشد، پزشکتان انجام این جراحی را برای حذف بافت زخم، خون و مایع ابری از داخل چشم پیشنهاد می دهند. ویترکتومی می تواند دید شما را بهتر کند.

چه کسانی به رتینوپاتی دیابتی مبتلا می شوند؟

سرانجام تقریباً همه افراد مبتلا به دیابت، "رتینوپاتی دیابتی" خواهند شد. هر چه مدت زمان بیشتری دیابت داشته باشید، احتمال بروز این شرایط بیشتر است. عدم کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول بالا احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند. شما می‌توانید با سیگار نکشیدن، از بروز آن پیشگیری کنید.

آب سیاه

اگر چه آب سیاه می‌تواند باعث هاله‌های درخشان و یا حلقه‌های رنگی در اطراف نوره چراغ ها شود، اما معمولاً هیچ گونه علامتی ندارد. شما می‌توانید فشار درون چشم خود را با قطره ها یا با لیزر و یا جراحی مرسوم کاهش دهید. اگر آب سیاه را درمان نکنید، فشار می‌تواند به عصب بینایی شما آسیب وارد کرده و منجر به از دست رفتن بینایی و کوری شود. هر فرد بالای 40 سال ریسک بالایی برای ابتلا به آب سیاه دارد، امّا در بیماران مبتلا به دیابت 40% ریسک بیشتری وجود دارد.

آب مروارید

آب مروارید عدسی را ابری می کند. نور را مسدود کرده و همه چیز مبهم به نظر می رسد. کنترل ضعیف قند خون می‌تواند باعث تسریع فرآیند شود. احتمال ابتلا به آب مروارید در بیماران دیابتی 60% بیشتر است، و بیشتر در سنین جوانی به آن مبتلا می شوند. به وسیله ی جراحی می شود عدسی ابری را نوع مصنوعی آن جایگزین کرد، فقط در برخی مواقع بعد از این کار، رتینوپاتی دیابتی بدتر می شود.

مطالب مرتبط :

آیا دیابت به مغز آسیب می رساند؟

آیا تغییر رژیم غذایی، خشکی چشم را برطرف می کند؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...