آیا زنجبیل در درمان بیماری نقرس موثراست؟

زنجبیل دارای مزیت هایی برای سلامتی است که از جمله ی آن ها می توان به تنظیم معده، کاهش حالت تهوع و نفخ شکم اشاره کرد. این ریشه خوش طعم گیاهی حاوی انواع مختلفی از ترکیبات است، که برخی از آن‌ ها به خاطر خواص ضد التهابی خود ممکن است به کاهش علائم بیماری نقرس کمک کنند. با این حال، شما نمی ‌توانید زنجبیل را بدون مشورت با پزشک خود استفاده کنید، چرا که ممکن است مصرف بیش از حد آن برای همه مناسب نباشد و مشکلاتی ایجاد کند.

مصرف زنجبیل در بیماران مبتلا به نقرص

در این زمینه مطالعه ای روی موش ها صورت گرفت و محققان در سال 2011 نتایج تحقیقات خود را در مجله ی" Annals of Biological Research" منتشر کردند. بر طبق آزمایشاتی که که روی موش ها انجام گرفته بود زنجبیل به عنوان داروی ضد التهابی عمل کرده و علائم نقرس را کاهش داده بود، به طوری که تاثیر آن با داروی ایندومتاسین ( این دارو جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است و دارویی مسکن و ضدالتهاب می باشد) برابری می کرد. این گیاه داروئی ممکن است در انسان ها نیز تاثیرات مشابهی داشته باشد. برطبق تحقیقاتی که نتایج آن در مجله Pakistan Journal of Nutrition”" چاپ شد، اثبات گردید که گیاهان داروئی و از جمله زنجبیل اثرات ضد التهابی در بیماران مبتلا به نقرس داشته اند.

مکانیسم بالقوه

از آنجایی که نقرس یکی از انواع بیماری آرتروز است، باعث ایجاد التهاب می شود و داروهایی که توسط پزشکان تجویز می شوند بیشتر در جهت کاهش التهاب و در نتیجه کاهش علائم بیماری هستند. بر طبق مقاله ای که در سال 2013 در مجله International Journal of Preventative Medicine " چاپ شد زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی از جمله جینجرول و شوگاول است که می تواند به بهبود علائم نقرس کمک کند.

ملاحظات و تداخلات دارویی

اگر ناراحتی قلبی دارید یا دچار اختلالات خونی هستید از زنجبیل برای بهبود بیماری نقرس خود استفاده نکنید، چون ممکن است شرایط را بدتر و بیماریتان را تشدید کند. همچنین اگر باردارید و یا در دوران شیردهی به سر می برید، باید به این نکته توجه کنید که بی خطر بودن زنجبیل برای این دوران به طور قطع به اثبات نرسیده است. قابل ذکر است که زنجبیل با برخی داروها از جمله رقیق کننده های خون، داروهای دیابت و داروهای مسدود کننده ی کانال های کلسیم که در درمان فشار خون بالا استفاده می شوند، تداخل دارد.

سایر درمان های بیماری نقرس

برای درمان بیماری نقرس خود فقط به زنجبیل اتکا نکنید، چون تحقیقات ابتدایی در این زمینه صورت گرفته است. کارهای دیگری که می توانید برای بهبود شرایط انجام دهید شامل کم کردن اضافه وزنتان، رژیم غذایی عاری از الکل و استفاد از داروها برای کاهش التهاب است.

منابع 

 Annals of Biological Research: 6-Gingerol, an Active Ingredient of Ginger, Suppresses Monosodium Ureate Crystal-Induced Inflammation: An In Vivo and In Vitro Evaluation
 Pakistan Journal of Nutrition: Zingiber Officinale Roscoe (A Medicinal Plant)
 International Journal of Preventative Medicine: Anti-oxidative and Anti-inflammatory Effects of Ginger in Health and Physical Activity: Review of Current Evidence
University of Maryland Medical Center: Gout

    مطالب مرتبط...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...