آیا دیابت به مغز آسیب می رساند؟

می دانیم که دیابت می تواند عوارضی مانند بیماری های کلیوی داشته باشد، اما تحقیقاتی که اخیرا دانشمندان داشته اند نشان می دهد، دیابت نوع 2 در افراد مسن می تواند روی فکر و استدلال شخص تاثیر بگذارد. برای اثبات این موضوع دانشمندان آزمایشی ترتیب دادند و در آن شرکت کنندگان مبتلا به دیابت که پنج سال مورد بررسی قرار گرفتند، اختلال در حافظه ی لغوی نشان داده اند. با استفاده از اسکن MRI، محققین مشاهده کردند که مغز شرکت کنندگان در ابتدای این مطالعه کوچک‌تر بود، اما میزان کاهش در اندازه مغز در طول سال‌هایی که تحت نظر بودند تغییر چندانی نداشته است. البته آن ها ارتباطی بین کاهش اندازه ی مغز و مشکلات حافظه و قدرت تفکر پیدا نکرده اند. مایکل کالیسایا، محقق دانشگاه تاسمانی می گوید، حافظه و عملکرد اجرایی (قدرت فکر کردن و برنامه ریزی) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با سرعت زیادی کاهش می یابد. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که دیابت نوع 2 بر عملکرد مغز تأثیرگذار است. پیش تر دانشمندان دریافته بودند که دیابت نوع 2 ریسک مبتلا به جنون را دو برابر می کند.

در این تحقیق، محققان بیش از ۷۰۰ نفر را در رنج سنی ۵۵ تا ۹۰ سال برای این مطالعه استخدام کردند. در سه مرحله ی مختلف در طول پنج سال، شرکت کنندگان برای اندازه‌گیری قدرت تفکر، برنامه‌ریزی و حافظه مورد آزمایش قرار گرفتند. آن‌ها همچنین هر بار یک اسکن MRI داشتند. نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2بودند و متوسط سن آن ها 68 سال بود. گروه دیگر که مبتلا به دیابت نبودند متوسط سنشان 73 سال بود. محققان دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نمرات کمتری در آزمون حافظه ی لغوی و شیوایی کلام گرفته اند. حافظه ی لغوی توانایی یادآوری کلمات و شیوایی کلام، مهارت تفکر و طرح ریزی است. افرادی که در این حوضه ها دچار مشکل هستند در به یادآوری نام اشخاص و پیدا کردن اشیاء مشکل دارند. همچنین افرادی که مشکل شیوایی کلام دارند، در برنامه ریزی، راه اندازی و سازماندهی کارها مشکل دارند.

در اسکن MRI مشخص شد که افراد مبتلا به دیابت در ابتدا اندازه ی مغز کوچکتری نسبت به کسانی که مبتلا به این بیماری نبودند، داشتند. اما تیم تحقیق کننده مدرکی دال بر ارتباط مستقیم اندازه ی مغز و کاهش قدرت فکر و حافظه، ارائه ندادند. دکتر کلوین نیز در این زمینه می گوید، در حالی که هیچ شکی در این نیست که دیابت ریسک پیشرفت بیماری های شناختی را افرایش می دهد، ولی رابطه ی دیابت و تحلیل رفتن مغز نامشخص است. دکتر جوئل زونسزین نیز معتقد است این تحقیق همبستگی بین اندازه ی مغز، دیابت و مشکلات حافظه را ثابت نمی کند. او معتقد است تفاوتی که بین دو گروه مورد مطالعه وجود داشت نقش مهمی در یافته های تحقیق بازی می کند. پیام نهایی تحقیق این است که کنترل اولیه همه این بیماری ها یعنی قند خون، کلسترول، اضافه وزن و فشار خون مهم است، و به وسیله ی ورزش منظم و خوب میسر می شود. در نظر داشته باشید افرادی که این بیماری ها را دارند، ریسک بالاتری برای مشکلات شناختی دارند."

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...