7 مزیت ماست برای سلامتی

ماست را انسان‌ها برای صدها سال مصرف می‌کنند. این ماده‌ی غذایی بسیار مغذی است و خوردن آن به طور مرتب می‌تواند برای سلامت شما بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، مزایای ماست برای کاهش خطر بیماری قلبی و پوکی استخوان، و همچنین کمک به کنترل وزن یافت شده است. ماست یک محصول لبنی محبوب است که توسط تخمیر باکتری شیر ساخته شده است.

این مقاله به بررسی 7 مورد از مزیت ماست برای سلامتی می‌پردازد.


ماست چیست و چگونه درست می‌شود؟

ماست یک محصول لبنی محبوب است که توسط تخمیر باکتری شیر ساخته شده است. باکتری هایی که برای تولید آن استفاده می شود "لاکتوباسیلوس" نامیده می شوند که باعث تخریب لاکتوز، شکر طبیعی شیر می شوند. این فرایند، اسید لاکتیک را تولید می‌کند که ماده‌ای است که پروتئین‌های شیر را درگیر می‌کند، ماست را با طعم و بافت منحصر به فرد خود به ارمغان می آورد. این ماده‌ی غذایی را می توان از تمام انواع شیر تولید کرد. گونه‌های ساخته شده از شیر خشک بدون چربی محسوب می‌شوند، در حالی‌که آنهایی که از شیر کامل ساخته می‌شوند، دارای چربی کامل هستند. ماست ساده بدون رنگدانه های اضافی یک مایع سفید و رقیق بوده که دارای طعمی ملایم است. متاسفانه، بیشتر برندهای تولید کننده، مواد نگهدارنده و افزودنی‌هایی مصنوعی به آن اضافه می‌کنند که برای سلامتی شما مناسب نیستند.

1.ماست غنی از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن است.

ماست شامل تقریبا هر ماده غذایی‌ای است که بدن شما به آن نیاز دارد. این ماده‌ی غذایی حاوی مقادیر زیادی کلسیم است. کلسیم ماده‌ی معدنی مهم و ضروری‌ای برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها است. فقط یک فنجان از ماست 49٪ از نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین می‌کند. همچنین این ماده‌ی غذایی دارای ویتامین B، به ویژه ویتامین B12 و ریبوفلاوین است که هر دو ممکن است بدن را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی از نارسایی‌های عصبی مادرزادی محافظت کند. یک فنجان از این ماده‌ی غذایی همچنین 38٪ نیاز روزانه بدن شما را به فسفر، 12٪ به منیزیم و 18٪ به پتاسیم را تامین می‌کند. این مواد معدنی برای بهبود فرآیندهای بیولوژیکی زیادی نظیر تنظیم فشار خون، سوخت و ساز بدن و سلامت استخوان ضروری هستند. یکی از مواد مغذی‌ای که ماست به طور طبیعی دارای آن نیست، ویتامین D است اما معمولا با آن غنی می شود. ویتامین D باعث افزایش سلامت و بهبود سیستم استخوانی و سیستم ایمنی می شود و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و افسردگی را کاهش دهد.

خلاصه:

ماست تقریبا هر ماده‌ی غذایی‌ای که بدن شما به آن نیاز دارد را تامین می‌کند. به ویژه کلسیم، ویتامین‌های B و مواد معدنی دیگر.

2. ماست حاوی پروتئین بالایی است.

ماست مقدار قابل توجهی از پروتئین را با حدود 12 گرم در هر 200 گرم دارد. در تحقیقات علمی ثابت شده است که پروتئین انرژی زیادی از بدن را خرج می‌کند و سوخت و ساز آن را بالا می‌برد. دریافت پروتئین کافی برای تنظیم اشتها نیز اهمیت دارد، زیرا تولید هورمون هایی را افزایش می‌دهد که علائم و سیگنال‌های سیری کامل را به مغز می‌رساند. این ممکن است به طور خودکار تعداد و میزان کالری مصرفی شما را کاهش دهد که برای کنترل وزن مفید است. در یک مطالعه، افرادی که ماست خورده بودند در مقایسه با افرادی که آن را نخورده بودند، کمتر شام خوردند و 100 کالری کمتر دریافت کردند. ماست یونانی با داشتن 22 گرم پروتئین در هر 200 گرم، پروتئین بالاتری نسبت به نوع معمولی آن دارد. در تحقیقات علمی ثابت شده است که ماست یونانی بر روی کنترل اشتها تأثیر می‌گذارد و احساس گرسنگی را بیشتر از نوع معمولی آن به تاخیر می‌اندازد.

خلاصه:

ماست، به خصوص انواع یونانی آن دارای پروتئین بسیار زیادی است. پروتئین برای کنترل اشتها و کاهش وزن مفید است.

3. بعضی از انواع ماست می‌توانند باعث تقویت و بهبود سلامت گوارش می‌شود.

برخی از انواع ماست‌ها دارای باکتری زنده یا پروبیوتیک هستند که به عنوان بخشی از مواد اولیه و تشکیل دهنده و یا پس از فرایند پاستوریزه کردن اضافه می‌شوند. این می تواند سلامت سیستم گوارش را هنگام مصرف غذا تقویت کند. متاسفانه، در فرایند پاستوریزه کردن بسیاری از آنها به خاطر حرارت زیاد، باکتری‌های مفیدشان از بین می‌رود.  برای اطمینان از اینکه مصرف کننده مطمئن شود که ماستی که مصرف می‌کند، حاوی پروبیوتیک‌های موثر و برای سلامت سیستم گوارشی مفید است باید در برچسب روی محصول این مسئله درج شود. ثابت شده است برخی از انواع پروبیوتیک‌های موجود در ماست مانند بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس علائم و عوارض ناراحت کننده‌ی سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش می‌دهند. این بیماری یک بیماری رایج است که بر روی کولون تاثیر می‌گذارد. در یک مطالعه‌ی انجام شده به بیماران مبتلا به سندروم روده‌ی تحریک آمیز (IBS)، به طور منظم ماست تخمیر شده حاوی بیفیدوباکتریوم دادند. پس از سه هفته، بهبودی در نفخ و دفع مدفوع و پس از شش هفته بهبودی کامل گزارش شد. در مطالعه‌ی دیگری نشان داده شد که خوردن ماست حاوی بیفیدوباکتريا باعث بهبود بیماری گوارشی افراد می‌شود. علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده اند که پروبیوتیک‌ها ممکن است از اسهال به خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین یبوست جلوگیری کند.

خلاصه:

برخی از انواع ماست‌ها حاوی پروبیوتیک‌ها هستند که می‌توانند باعث بهبود بیماری‌های گوارشی شوند و علائم اختلالات گوارشی مانند نفخ، اسهال و یبوست را از بین ببرند.

4. ماست می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مصرف ماست - به خصوص اگر حاوی پروبیوتیک باشد - به صورت منظم ممکن است، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهد. در تحقیقات علمی ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها التهاباتی را کاهش می‌دهند که با چند عفونت‌های ویروسی اختلالات روده ارتباط دارند. تحقیقات نشان می دهد که در برخی موارد، پروبیوتیک‌ها نیز ممکن است به جلوگیری از ابتلا، کاهش مدت زمان ابتلا و شدت سرماخوردگی کمک کند. علاوه بر این، خواص تقویت کننده ایمنی بدن به علت وجود مواد معدنی منیزیم، سلنیوم و روی در آن است. نوع غنی‌ شده‌ی این ماده‌ی غذایی با ویتامین D ممکن است؛ سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. ویتامین D برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است.

خلاصه:

ماست پروبیوتیک، ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای دارد که می‌تواند سلامت سیستم ایمنی را افزایش دهد و از ابتلا به بیماری‌های خاص جلوگیری کند.

5. ماست می‌تواند از بروز پوکی استخوان در بدن جلوگیری کند.

ماست حاوی برخی مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت استخوان، از جمله کلسیم، پروتئین، پتاسیم، فسفر و گاهی اوقات ویتامین D است. تمام این ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است، وضعیتی که ضعف استخوان‌ها را مشخص می کند و در بدن سالمندان معمول و رایج است. افراد مبتلا به پوکی استخوان دارای تراکم استخوان پایین و در معرض خطر شکستگی استخوانی هستند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه حداقل سه وعده از این ماده‌ی غذایی می‌تواند به حفظ توده و افزایش قدرت استخوان کمک کند.

 خلاصه:

ماست غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای است که نقش کلیدی در حفظ و بهبود سلامت استخوان دارند. مصرف آن به طور مرتب ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.

6. ماست می‌تواند باعث بهبود و افزایش سلامت قلب شود.

مقدار چربی ماست یکی از دلایلی است که مزایای سلامتی آن اغلب بحث برانگیز و تردید آمیز است. این ماده‌ی غذایی حاوی چربی اشباع شده با مقدار کمی اسیدهای چرب غیر اشباع است. پیش از این اعتقاد بر این بود که چربی اشباع شده باعث ایجاد بیماری قلبی می‌شود، اما تحقیقات علمی فعلی نشان می‌دهد که این فرضیه غلط است. با این وجود، مصرف انواع ماست کم چرب در دنیا محبوب است. هیچ مدرکی دال بر این نیست که چربی آن برای سلامتی شما مضر است. در واقع، ممکن است برای سلامت قلب مفید هم باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف چربی‌های اشباع شده از محصولات شیر ​​کامل باعث افزایش کلسترول خوب HDL می‌شود که ممکن است از قلب محافظت کند. سایر مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماست برای کاهش بروز کلیه‌ی بیماری‌های قلبی موثر است. علاوه بر این، محصولات لبنی‌ای مانند ماست به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند که یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

خلاصه:

صرف نظر از وجود چربی در ماست، این ماده‌ی غذایی با افزایش کلسترول "خوب" HDL و کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می‌کند.

7.ماست می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

ماست خواص متعددی دارد که ممکن است در کنترل وزن مفید باشد. پروتئین بالای موجود در آن به همراه کلسیم می‌تواند سطح هورمون‌های کاهش اشتها را افزایش دهد. علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف ماست باعث کاهش چربی بدن و دور کمر می‌شود. یک بررسی نشان داده است که مصرف فراورده‌های لبنی‌ای چون ماست، ممکن است باعث کاهش وزن شود.  مطالعات دیگر نشان داده اند که کسانی که ماست می‌خورند در مقایسه با افرادی که آن را نمی‌خورند، بهتر غذا می‌خورند. این امر تا حدی به دلیل وجود مواد مغذی بالا نسبت به مقدار نسبتا کم کالری در آن  است.

خلاصه:

ماست دارای میزان بالایی از پروتئین است که باعث می‌شود، کمتر غذا بخورید. این مسئله باعث می‌شود تا وزن شما کاهش پیدا کند و بدنی سالم داشته باشید.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...