در زمان وقوع زمین لرزه چه کار باید کرد؟

زمین لرزه از جمله پدیده ها و بلایای طبیعی است که در طول دوران زندگی بشر در نقاط مختلف کره زمین به کرات اتفاق افتاده و در نتیجه آن تعداد زیادی کشته، مجروح، بی خانمان و ساختمان های مخروبه بر جای مانده است. از جمله کشورهایی که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی زلزله خیز، پیوسته در معرض خطر وقوع زمین لرزه است، کشور ما ایران است. از آن جهت که ایران روی گسل زلزله قرار گرفته و احتمال بالای وقوع زلزله در هر لحظه و هر نقطه از آن وجود دارد، اطلاع از نکات کاربردی و اقدامات لازم برای حفظ ایمنی در زمان وقوع آن برای همه ما امری حیاتی و ضروری است.

تلفات و صدمات جانی ناشی از زلزله غالبا به خاطر تخریب و ریزش ساختمان ها و گرفتار شدن افراد در زیر آوار ایجاد می شود. از آنجا که پدیده زلزله، قابل پیش بینی نبوده و به صورت کاملا غافلگیرکننده اتفاق می افتد، در صورت عدم آمادگی برای مقابله با خطرات احتمالی می تواند آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

هنگام وقوع زمین لرزه ممکن است هر یک از ما در شرایط و موقعیت های مختلفی قرار گرفته باشیم. به طور مثال در ساختمان محل سکونت، محل کار، کوچه و خیابان، اماکن عمومی و ... باشیم. بنابراین لازم است بدانیم اقدامات ایمنی متناسب با هر یک از این موقعیت ها کدام است. در اینجا لازم است به مهم ترین اقدامات و راهکارهایی که می تواند در زمان وقوع زلزله بیشترین کمک را به حفظ امنیت جانی ما بکند، اشاره کنیم.

وقوع زمین لرزه

روش مثلث حیات

فرآیند زلزله ممکن است از ۱۵ ثانیه تا ۱ دقیقه طول بکشد. به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانیم در این زمان محدود بهترین تصمیم گیری را انجام داده و تا پایان زلزله در مکان ها و موقعیت های امنی که در دسترسمان هستند، پناه بگیریم. عموما همه ما از سنین کودکی تاکنون با روش های مختلف پناه گرفتن در زمان وقوع زلزله آشنایی کلی پیدا کرده ایم. از گذشته تا زمان حاضر روش هایی همچون پناه گیری در زیر وسایل محکم و مقاوم مانند میز و تخت و در چارچوب دربهای ساختمان برای در امان ماندن از خطرات ناشی از ریزش ساختمان ها توصیه شده است. اما تازه ترین تحقیقات انجام شده در این زمینه بیانگر واقعیت دیگری است. بررسی ها نشان می دهد پناه بردن به زیر اجسامی مانند میز، تخت، نیمکت و مشابه آنها و همچنین در زیر چارچوب درهای ساختمان راه حل چندان مطلوب و نتیجه بخشی جهت محافظت در برابر خطراتی که جان ما را تهدید می کند، نبوده و حتی احتمال مرگ ناشی از سقوط آوار ساختمانی را به میزان زیادی بالا می برد.

روشی که بر اساس تحقیقات اخیر توصیه می شود جایگزین روش های منسوخ گذشته گردد، روش مثلث حیات نام دارد. در این روش همانطور که از اسم آن نیز پیداست، بهترین مکان پناه گیری در زمان بروز زلزله در کنار اسباب و لوازم محکمی است که پس از ریزش اجزای ساختمان، فضای خالی مثلثی شکلی در نزدیکی آنها شکل می گیرد. در این حالت زمانی که ساختمان به علت لرزش ها تخریب شده و در هم می ریزد، وزن سقف و اجزای مختلف ساختمان  بر روی اسباب و لوازم درون آن ریخته و آنها را له می کند. در همین زمان فضاهای خالی به شکل مثلث در کنار وسایل له و فشرده شده تشکیل می شود که از آن به عنوان مثلث حیات تعبیر می شود. پناه گرفتن در مجاورت این فضاهای کوچک و خالی که از تحمل فشار بار آوار ساختمانی به دور مانده، احتمال زنده ماندن افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

زمین لرزه

روش مثلث حیات در هر موقعیتی که باشیم می تواند در حفظ امنیت جانی در لحظه خطر کمک زیادی به ما کند. این روش را می توان در ساختمان های مسکونی، ادارات، مدارس و حتی زمانی که در فضای بیرون هستیم انجام داد. اگر داخل ساختمان هستیم به محض شروع زمین لرزه باید سریعا خود را به نزدیکی یکی از لوازم داخل ساختمان مانند میز، صندلی، تخت، کاناپه، نیمکت و امثال آن که در برابر فشارهای احتمالی مقاومت بهتری دارند، رسانده و در کنار آنها به شکل وضعیت جنینی دراز کشیده و یا بنشینیم و با دستها از سر و گردن خود محافظت کنیم. همین کار را می توان در فضای بیرون از ساختمان در کنار وسایل و خودروهایی که در معرض ریزش آوار هستند انجام داد.پناه گیری ایمن در زمان وقوع زلزله بسته به این که در زمان وقوع لرزش ها در چه موقعیت مکانی هستیم شامل نکات متعددی است که در ادامه مطلب به بیان مهم ترین موارد آن می پردازیم.

ساختمان مسکونی

در وهله اول ضروری است در هنگام وقوع زلزله خونسردی خود را حفظ کرده و سعی کنید با آرامش بهترین تصمیم را در لحظه بگیرید.اگر منزل شما در طبقه پایین ساختمان است و فضای باز مانند حیاط دارد سعی کنید به محض شروع زلزله فورا از خانه خارج شده و خود را به فضای بیرون برسانید.اگر در طبقات بالای ساختمان هستید و امکان خروج سریع از آن را ندارید باید در جاهای امن خانه پناه بگیرید. مکان هایی مانند کنار ستون های ساختمان، دیوارهای داخلی و نقاطی که بالاترین سطح ایمنی از نظر تشکیل مثلث حیات را دارند بهترین انتخاب ها برای پناه گرفتن هستند.از اشیای خطرناک مانند پنجره ها، کمدها، قفسه ها، لوستر، آیینه و وسایلی که احتمال سقوط، شکستن و پرتاب شدن دارند دور شوید.مکان هایی مانند آشپزخانه و موتورخانه ساختمان از پرخطرترین جاهایی است که ممکن است هنگام زلزله در آنجا باشید. در هنگام زلزله سریعا این مکان ها را ترک کنید.استفاده از پله ها برای بیرون رفتن از ساختمان در زمان وقوع زلزله کاری اشتباه و خطرناک است و احتمال گرفتار شدن در پله ها را در زمان فرار به شدت بالا می برد. اگر در لحظه شروع زلزله در پلکان ساختمان در حال حرکت بودید، سریعا متوقف شده و در همان جایی که هستید بر روی پله ها رو به دیوار نشسته و با دست ها از سر و گردن خود محافظت کنید.به هیچ وجه از آسانسور برای خروج از ساختمان استفاده نکنید و اگر در هنگام زلزله داخل آسانسور هستید فورا در اولین طبقه از آن خارج شوید.

هنگام زلزله چه باید بکنیم

ساختمان های اداری

ممکن است هنگام شروع زمین لرزه در ساختمان محل کار خود و سایر ساختمان های اداری باشید. در چنین موقعیتی می توانید با حفظ آرامش به خود و دیگران کمک کنید.اگر در ساختمان چند طبقه هستید فکر خروج از ساختمان از طریق آسانسور و پله ها را از سر بیرون کنید. بهترین اقدام در این لحظات حساس، پناه گرفتن در قسمت های امن ساختمان است که از پنجره ها، کمدها و فایل های اداری که احتمال واژگون شدن دارند دور باشد.از منابع تامین برق و مکان هایی که احتمال آتش سوزی دارند دور شوید.اگر در ساختمان مدرسه و یا آموزشگاه هستید، در اولین فرصت ممکن در نزدیکی میزها، صندلی ها و نیمکت ها که امکان تشکیل مثلث حیات وجود دارد پناه بگیرید.از پنجره ها، درها و اشیایی که احتمال سقوط و پرتاب شدن دارند فلصله بگیرید.خروجی های ساختمان ممکن است به علت ازدحام جمعیت بسته باشد و امکان خروج نداشته باشید. در این زمان بهترین کار آن است که در نقاط ایمن پناه گرفته و تا پایان زمین لرزه منتظر بمانید.اگر در راه پله ها هستید بالا و پایین نروید. فورا توقف کرده و در همان جا پناه بگیرید و از سر و گردن خود با دستان، لباس و کتابی که در دست دارید محافظت کنید.در حیاط مدرسه از ساختمان و سازه هایی که به منظور فعالیت های ورزشی در قسمت های گوناگون محوطه حیاط مدرسه تعبیه شده، دوری کنید.

کوچه و خیابان و اماکن عمومی

اگر موقع زلزله خارج از منزل در خیابان و یا مکان های عمومی هستید از نقاط پرخطر مانند کابل های برق، پل ها، ساختمان های بلند و کوچه های باریک فاصله بگیرید.از تجمع در معابر عمومی مانند خیابان ها و کوچه ها خودداری کنید و راه را برای عبور وسایل نقلیه امدادی باز کنید.بر روی خرابه های حاصل از ریزش ساختمان و مکان هایی که احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی دارند، راه نروید و نایستید.

داخل اتومبیل

امکان دارد وقتی زلزله شروع می شود داخل خودرو در حرکت باشید. زمانی که شروع لرزش ها را حس کردید سریعا در بهترین مکانی که از ساختمان ها، تیرهای برق، تاسیسات شهری و پل ها دور باشد توقف کرده و تا زمان اتمام زلزله همانجا بمانید.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...