درد استخوان زانو و روش های جلوگیری و درمان آن

اغلب افراد در محدوده سنی مختلف زانو درد را تجربه کرده اند که برای یافتن شیوه درمانی مناسب آن باید علت درد استخوان زانو را کشف نمود .

استخوان زانو بزرگترین مفصل موجود در بدن می باشد که هر روزه مورد استفاده قرار می گیرد و بعلت استفاده مکرر از آن آسیب پذیر تر می باشد .

درد استخوان زانو رایج می باشد و سالیانه به طور میانگین حدود 1.8 میلیون نفر به دلیل آسیب زانو به پزشک مراجعه می کنند .

تورم یا بی ثباتی و صدا دادن علائمی هستند که معمولا به هنگام درد زانو بروز می کنند ، ممکن است این درد همراه با شرایط مختلفی تجربه شود مثلا قرمز شدن و تغییر شکل قابل توجه در استخوان زانو که اگر منجر به تب شود نشانه وجود عفونت می باشد ، یا  ناتوانی در حفظ وزن بر روی پای مورد نظر که نشانه احتمالی آسیب زانو می باشد و در این مواقع مشورت با پزشک الزامی است .

داشتن یک برنامه تمرینی قدرتی از زانوها محافظت می کند و در این میان تمرکز حرکات نباید فقط روی عضلاتی مانند همسترینگ باشد ، همچنین برای پیشگیری از بی ثباتی و نا پایداری در زانوها تمرکز بر روی عضلات مرکزی و عضلات کفل توصیه می شود .

انواع زانو درد

* انواع درد زانو و علت آن

 احساس درد در سر تا سر جلوی کاسه زانو یا زیر آن که ممکن است به دلیل

    تاندونیت باشد  : متاسفانه گاهی وقتها روش زندگی فعال اگر قادر به حفاظت از زانو نباشد می تواند به آن صدمه وارد کند ، و این موضوع بیشتر درگیر افرادی می شود که حرکات ورزشی پریدنی مثل بسکتبال و تنیس انجام می دهند و همچنین دوندگان و دوچرخه سواران که تمرکز حرکتی آنها بیشتر روی مفصل زانو می باشد . آسیب در مفصل زانو ممکن است منجر به التهاب در تاندون های اطراف شود و ایجاد درد نماید .

    در مورد دوچرخه سواری اگر زین بسیار بلند باشد ، درد در پشت زانو ایجاد می کند و برعکس اگر بسیار کوتاه باشد در جلوی زانو باعث درد می شود ، بنایراین با تنظیم صحیح دوچرخه می توان از بروز آسیب و درد جلوگیری نمود .

    احساس تورم و گرما و حساسیت به لمس در زانو که ممکن است به دلیل بورسیت باشد :  در اطراف مفصل زانو کیسه های کوچک پر شده از مایع وجود دارد که بورس نام دارد و از زانو محافظت می کند و هنگام حرکت اصطکاک را کمتر می کند ، همچنین فشار وارده بین استخوان های مفصل زانو را متعادل می کند ، هنگامی که به هر دلیلی در بورس ها التهاب ایجاد شود ، متورم شده و اصطکاک بین استخوان ها بیشتر شده و درد بروز می کند .

      در اغلب اوقات ، درمان به کمک درمانگر فیزیکی که برنامه ورزشی منظمی ارائه می دهد امکان پذیر است ، به هر حال اولین توصیه بعد از مشاهده درد مذکور استراحت می باشد و باید فعالیت هایی که منجر به استفاده بیش از حد از زانو می شود محدود گردد ، ماساژ زانو هر چند ساعت یک بار به مدت 10 الی 15 دقیقه باعث تسکین درد می شود .

      احساس درد در زانو هنگام خم شدن که همراه صدا ، سفتی مفصل و تورم می باشد و ممکن است به دلیل پارگی منیسک باشد :  پارگی منیسک یکی از شایع ترین علل درد استخوان زانو می باشد که شامل یک یا دو بستر غضروفی C شکل که در هر طرف مفصل زانو قرار دارد است ، این آسیب در جوانان به دلیل چرخاندن شدید زانو و تروما به وجود می آید در صورتی که در افراد سالخورده علت پارگی منیسک ممکن است پارگی و تخریب طبیعی باشد که در اثر کهولت سن ایجاد می شود .

        درمان رایج در این زمینه جراحی می باشد ، با این حال قبل از تصمیم به این عمل باید شرایط را بررسی کرد چون با توجه به تحقیقات پزشکی مربوطه اکثر جراحی های پارگی منیسک غیر ضروری می باشند و با کمک درمانگر فیزیکی و انجام حرکات اصلاحی قابل معالجه هستند .

        علت درد زانو

        احساس درد ناگهانی در زانو که با تورم و ناتوانی در تحمل وزن همراه است و ممکن است به علت پارگی ACL باشد :  یکی از رباط های اصلی مرتبط با زانو که حفظ ثبات و ایجاد تعادل در این مفصل را انجام می دهد ، رباط صلیبی می باشد که از چرخش بیش از حد زانو جلوگیری می کند .

          اغلب افراد ورزشکار از پارگی ACL که رباط صلیبی جلویی می باشد رنج می برند ، ، شیوع این درد در ورزشکاران به علت استفاده زیاد آن ها از مفصل زانو می باشد که نسبت به سایرین بیشتر در معرض صدمه به این قسمت از زانو قرار دارند ، نیمی از این پارگی ها با پارگی منیسک همراه می باشند ، پارگی رباط صلیبی در بانوان نسبت به آقایان بیشتر اتفاق می افتد . در مورد این آسیب که ممکن است به پارگی خفیف و یا پارگی کامل رباط صلیبی جلویی منجر شود ، بهترین شیوه درمان جراحی می باشد و درمان فیزیکی فقط می تواند به تسکین درد   کمک نماید . بعضی از افراد آسیب دیده ترجیح می دهند این صدمه را ترمیم نکنند زیرا بدون   رباط صلیبی جلویی هم می توان پیاده راه رفت و دوید در صورتی که در اغلب موارد بدون وجود این رابط ، مفصل زانو پایداری و ثبات خود را از دست می دهد و برای بازگشت به زندگی سالم و انجام تمرینات ورزشی ، استفاده از جراحی امری اجتناب ناپذیر می باشد .

           احساس سفتی در مفصل زانو که به لمس ، حساس شده و تورم و شکاف دارد و دلیل ایجاد آن ممکن است آرتریت باشد :  همزمان با افزایش سن ، منیسک ها و غضروف های موجود در مفصل زانو همانند هر عضو دیگری در بدن فرسوده شده و تحت تاثیر این جریان طبیعی می باشند که شایع ترین نوع از آرتریت بطور معمول در 30 سالگی شروع می شود و بافت های موجود در مفصل زانو را تخریب می کند ، علائم رایج آرتریت زانو شامل : تورم ، سفتی و محدودیت گسترده ای از حرکات می باشد . نقرس و آرتریت روماتوئید که در دسته آرتریت ها می باشند نیز بر روی مفصل زانو تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد درد می گردند .

            در مطلب فوق انواع درد استخوان زانو و علت آن مورد بررسی قرار گرفت و برای هر کدام روشهای درمانی و اصلاحی مربوطه معرفی شد ، امید است با خواندن محتوای فوق ، اطلاعات مفیدی درباره آسیب های مفصل زانو کسب نمایید.

            گردآورنده : توپ تاپ

            هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...