قدیمی ترین ورزش جهان کدام است ؟

بازی چوگان ، قدیمیترین ورزش جهان است . این ورزش از سال 525 پیش از میلاد در ایران باستان مرسوم بوده است . برخی از دانشمندان معتقدند که بازی چوگان در حدود دو هزار سال پیش از میلاد در ایران باستان ابداع شده است . چوگان از ایران به ترکیه و تبت گسترش یافت . این ورزش در تبت (پولو) نامیده می شد. در واقع پولو در زبان تبتی به معنی توپ است . در حال حاضر اروپاییان نیز این بازی را پولو می نامند.

انگلیسی ها نخستین اروپاییانی بودند که به این بازی روی آوردند . آنها اولین باشگاه های چوگان خود را در دهه 1860 میلادی در هند تاسیس کردند. هم اکنون بازی چوگان در آرژانتین ، انگلستان ،ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان انجام میگیرد .

طول زمین بازی چوگان 275 متر و عرض آن 146 متر است .دروازه چوگان 7/3 متر طول دارد . بازیکنان از چوبهایی از جنس خیزران برای ضربه زدن به توپ استفاده می کنند. چوب چوگان 120 سانتی متر طول دارد و در انتهای آن یک چوب باریک به طول 20 تا 25 سانتی متر قرار گرفته است . توپ چوگان از ریشه ی خیزران یا بید ساخته می شود . این توپ کمی بزرگتر از توپ تنیس است.

چوگان دارای شش ، هفت یا هشت دوره بازی است . به هر یک از این دوره ها یک ( چوگاس) گفته می شود. هر چوکاس 7/5 دقیقه به طول می انجامد . بازیکنان پس از هر چوکاس اسبهای خود را تعویض می کنند .در بازی چوکاس هر تیم چهار بازیکن دارد و تیمی که گل بیشتری بزند ، برنده مسابقه است . بازیکنان چوگان ، سوارکاران بسیار ماهری اند . آنها باید به موقع بتازند، بایستند، بگردند و یا با تمام سرعت به دنبال توپ بروند.

نخستین بازی چوگان که در آن به جای اسب از فیل استفاده شده ، در سال 1976 میلادی در هند انجام گرفت . این بازی 40 هزار تماشاچی داشت . نخستین بازی چوگان شتر در سال 1987 میلادی برگزار شد.امروزه این بازی حتی توسط دوچرخه نیز انجام می گیرد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...