معیار های بسیار مهم در انتخاب همسر و ازدواج

عوامل مهم در انتخاب همسر
عوامل بسیاری در انتخاب همسر دخیلند و هر چقدر که بخواهیم کنکاش در جستجوی فردی مطابق با آرمانها و خواسته های خود کنیم، باز کم است و مطمئناً معیارهایی از قلم می افتد. پس باید بدانیم که هدف چیست؟ زندگانی چیست؟ آیا معیارهایی که در ذهن ما برای همسر ایده آل می باشد درست است؟ و آیا اصولاً می دانیم که خود چه کسی هستیم و چه کاستی هایی داریم؟
در ذیل چند معیار که از اهمیت بالاتری برخوردارند شرح می دهیم:
1- معیار فرهنگی:
شاید بتوان گفت اصلی ترین و مهمترین معیار در انتخاب همسر می باشد. زیرا فرد سالها با دین، مذهب، سنت ها و باورهای خاصی رشد می باشد. زیرا فرد سالها با دین، مذهب، سنت ها و باورهای خاصی رشد کرده و شکل گرفته است و اختلاف فرهنگ را نمی توان به سادگی برطرف نمود و منجر به اختلافات بسیاری می شود.
2- معیار اخلاقی:
اخلاق طیف وسیعی اط صفات را در بر می گیرد. از مهربانی، صداقت، اطمینان و وفاداری تا سخاوت، انضباط، درستکاری و بسیاری از صفات دیگر که گاه در طول زندگی چندین ساله مشخص می گردد.
3- معیار تحصیلات:
عده ای از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که بین استحکام خانواده و تحصیلات ارتباط مستقیمی وجود دارد و افراد تحصیلکرده در رویارویی با مشکلات واقع بینانه تر برخورد می کنند. هر چه اختلاف سطح تحصیلی زن و شوهر زیادتر باشد، احتمال مواجه با مشکل زیادتر خواهد بود و بخصوص اگر سطح تحصیلات مرد پایین تر از زن باشد.
4- معیار سن:
در اختلاف سنی زیاد زن و شوهر از لحاظ بار فرهنگی و اجتماعی دچار اختلاف هستند. تفاوت سنی سبب می شود که یکی از طرفین از لحاظ درک و روانی و اجتماعی با طرف دیگر مشکل داشته باشد و همین زمیینه ساز اختلافات بعدی خواهد شد.
5- معیار زیبایی
زیبایی و جذابیت تا حدی مهم و ضروری جلوه می دهد که همه معیار ها را تحت الشعاع خود قرار ندهد. امام باید دانست که اگر چهره زن در نظر مرد و بالعکس، زیبا جلو دهد و مورد پسند یکدیگر باشند، علاقه و دلبستگی آنها به هم بیشتر خواهد بود.
6- معیار شغل و درآمد:
عده ای امروزه خوشبختی را در سطح بابلای درآمد مرد و داشتن امکانات بالای رفاهی می دانند. در حالی که چنانچه این معیار همانند معیار زیبایی بیش از حد مهم جلوه داده شود، فرد را از توجه به سایر خصوصیات و معیارها باز می دارد  و نتیجه آن دلزدگی از زندگی مشترک در سالهای بعد خواهد بود. شغل از چند جهت مورد توجه واقع می گردد: نوع شغل، محل کار و میزان درآمد.
از طرفی امروزه در انتخاب شوهر، شغل به گونه ای سلیقه ای شده است و گاه دختری آن قدر صبر می کند تا خواستگاری با شغل مورد نظر خود را انتخاب کند، حال آنکه این مسئله سبب می شود تا فرصت های خوب و حتی عالی که برای ازدواج فراهم می شود از دست بدهد.
7- معیار مذهب:
اختلاف در عقاید و باورها و همسو نبودن باورهای دینی طرفین عواقب خطرناکی به دنبال دارد. هر انسانی برای خود ارزشها و اعتقادات قابل احترامی دارد و چنانچه اختلاف نظر در این موارد باشد، گاه به معنی زیر پاگذاشتن شخصیت طرف مقابل است. در حقیقت نوع اعتقادات و مذهب، جهان انسانها را مشخص می کند.

نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...