آیا در ماه رمضان ورزش کنیم

یک مورد از سوالاتی که با شروع شدن ماه مبارک رمضان از طرف کاربران مطرح میشود این است که آیا در این ماه باید ورزش کنیم؟ و ورزش کردن برای روزه ای که میگریم مشکلی پیش نمی آورد؟

لازم به ذکر است که ورزش کردن در این ماه حتما توصیه میشود اما خب باید نکاتی را نیز رعایت نمایید چرا که ممکن است به بدن خود اسیب برسانید

حتما و حتما سحری را میل کنید و اگر صبح های زود قصد ورزش کردن دارید بدون سحری این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است دلیل تعرق یا فعالیت فشار خونتان کاهش پیدا کند

"ورزش" نه تنها با "روزه" منافاتی ندارد بلکه اگربه‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود واستقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

ما در این مطلب از توپ تاپ قصد داریم تا به معرفی بهترین و مناسب ترین ساعات روز در ماه رمضان برای ورزش کردن و یا ورزش هایی مناسب لاغری در ماه رمضان صحبت نماییم اکثر کاربران سوال پرسیده بوند که ایا ورزش بدنسازی و یا زیبای اندام در ماه رمضان مشکللی دارد؟

دکتر معینی در همین مورد گفته اند خیر شما میتوانید در این ماه نیز به ورزش بدنسازی خود ادامه دهید وساعت پیشنهادی نیز بین ساعات 4 بعد از ظهر الی 8 شب میباشد چرا که در این زمان انرژی بیشتری برایتان وجود دارد

اطلاعاتی مختصر درباره زمان ورزش بدنسازی در ماه رمضان

اکثر متخصصین تغذیه برای ورزش بدنسازی ساعات اولیه صبح یعنی 8-10 صبح را برای بانوان و یا آقایان پیشنهاد داده اند و همچنین در نوبت غروب و یا عصر نیز ساعات مناسب برای ورزش زیبایی اندام را بین ساعات 4 الی 8 شب معرفی کرده اند از انجایی که این نوع ورزش انرژی زیادی از شما سلب میکند شما میتوانید به ساعات بعد از افطار نیز موکول کنید ولی اگر برایتان مقدور نبود حتما بین طیفی که گفته شد فعالیت نمایید

به‌افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می‌شود که درهنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه براینکه این نیاز بدن را مرتفع کرده باشند ، مقداری آب در بدن ذخیره کنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره جویند و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از کم آبی را به حداقل برسانند.

ﻣﺎنﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ورزشﺑﻌﺪ ازاﻓﻄﺎر ﭼﻪ ﻣﻮﻗﻊ اﺳﺖ ؟!
ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﺘﻔﻖ اﻟﻘﻮل ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪﻛﻪ زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺷﺮوع ورزش دو ﻳﺎ ﺳﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻌﺪاز ﻣﺼﺮف اﻓﻄﺎر اﺳﺖ.
ﻓﺎﺻﻠﻪﺑﻴﻦ ﻏﺬا ﺧﻮردن و ورزش ﻛﺮدن ﺑﺎﻋﺚ می ﺷﻮد ﺑﺪن ﻓﺮﺻﺖ ﻫﻀﻢ ﻏﺬا را ﭘﻴﺪا ﻛﺮده و ﺧﻮن ﺑﻪ راحتی در ﻋﻀﻼت ورزﺷﻜﺎران ﺟﺮﻳﺎن ﻳﺎﺑﺪ.

ﺳﺎﻋﺘﻬﺎی ﻣﻤﻨﻮﻋﻪ !
ورزش ﺑﺮای ورزﺷﻜﺎران روزه دار در ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺤﺮ و ﻋﺼﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ ﭼﺮا ﻛﻪ ورزش در زﻣﺎن ﺳﺤﺮ ﺑﺮای ورزﺷﻜﺎران  روزه دار ﺑﺎﻋﺚ تشنگی و اﻳﺠﺎد ﺿﻌﻒ در ﻓﺮد ﺷﺪه و در ﻫﻨﮕﺎم ﻋﺼﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺖ ﻗﻨﺪﺧﻮن و در پی آن ﺳﺮﮔﻴﺠﻪ در اﻓﺮاد می ﺷﻮد.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻮﺻﻴﻪ می ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ زﻣﺎن ورزش ﻛﺮدن ﺑﻌﺪ از اﻓﻄﺎر و ﺷﺎم اﺳﺖ ، ورزش ﺑﺼﻮرت آﻫﺴﺘﻪ و ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ اﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮد و ورزﺷﻜﺎران از ﺣﺮﻛﺎت ﺷﺪﻳﺪ و ﺗﻨﺪ در ورزش ﺧﻮدداری ﻛﻨﻨﺪ.

روزه‌داران پس از افطار از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کرده و مایعات زیادی بنوشند، همچنین لازم است قبل از ورزش 2 لیوان آب خورده و هنگام ورزش نیز آب مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود. توصیه می‌شود افراد ورزشکار و عادی از افطار تا سحر مایعات، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود.

 لازم است افراد در ماه مبارک رمضان سطح ورزش را از نظر شدت و مدت کاهش دهند، اگر فردی قبلا با شدت زیادی ورزش می‌کرده و آمادگی خوبی دارد در این ایام سطح ورزش را به شدت متوسط تقلیل دهد تا از خستگی بیش از حد بدن جلوگیری شود.

رزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می کند. به طوری که ورزشکارانی که روزه می گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می شوند. ورزشکاران می توانند با یک برنامه غذایی غنی،انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت های ورزشی و حفظ ساختار بدنی به دست آورند. استفاده به موقع و به اندازه از آب ازدیگر نکاتی است که می بایست در طول این ماه به آن توجه کرد.در ماه مبارک رمضان کم آبی می تواند در برخی موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود اما با تغییر زمانی در برنامه های ورزشی می توان با این مشکل مقابله کرد. نکاتی در مورد وعده سحر و افطار ورزشکاران وعده سحر به هیچ عنوان نباید حذف شود چرا که افت قند خون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان و کارآیی در طول روز مستقیما از حذف یا خوردن غذاهای نامناسب در سحری ناشی می شود. لذا بهتر است در وعده سحر غذایی معادل شام مصرف شود، وعده افطار مانند وعده صبحانه باشد و برای شام غذاهایی معادل وعده ناهار یا کمی کمتر استفاده شود.

پیاده روی و ورزش فراموش نشود
ماه رمضان هم باید طبق معمول دیگر ماه ها زندگی کرد .در این ماه نیز پیاده روی و ورزش نباید فراموش شود. به این ترتیب افرادی که قبل از افطار دچار ضعف می شوند باید قبل از ظهر برای این امر اقدام کنند.
بهترین ورزش‌ها در طول این ماه، شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است، چرا که این ورزش‌ها از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.
انجام پیاده‌روی و ورزش در این ماه، توصیه می‌شود. بهتر است روزه‌داران روزه‌شان را با آب ولرم باز کرده و پس از آن از نان، پنیر، گردو و غذاهای گرمی مانند آش استفاده کنند و حتما بین افطار تا شام یک تا دو ساعت فاصله بگذارند و حتما در این زمان آب فراوان بنوشند.

در ماه مبارک رمضان بهتر است از مواد شیرین و قندی زیادی استفاده کنیم، همچنان در پهلوی این مواد باید از لبنیات و مواد پروتئینی همچون حبوبات بیشتر استفاده گردد.
وی تأکید نمود: اشخاصی که می خواهند در این ماه به تمرینات خود ادامه دهند، بهتر است با مربیان و اشخاص با تجربه مشورت نموده و با برنامه‌ی تمرینی خوبی وارد این ماه شوند.

در این ماه ورزشکار بیشتر باید از مواد زود هضم استفاده کند تا معده دچار مشکل نشود. اشخاص حرفه ای باید کوشش کنند زمان تمرین شان بیش از یک و نیم ساعت نشود. اشخاصی که تمرینات خود را به شیوه آماتور اجرا می کنند نیاز نیست در فضای آزاد ورزش های عرق زا و یا طاقت فرسا انجام دهند، بلکه سعی کنند حرکات کششی و یا نرمش های سبک را انجام دهند تا آب بدنشان زیاد از دست نرود.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...