ایا بیماری ام اس خوب میشه؟

آیا مریضی معروف و شناخته شده ام اس (MS) واقعا خوب میشود و درمانی دارد؟چند درصد از افرادی که به این بیماری مرموز و درداور مبتلا هستند امیدی به خوب شدن و درمان کامل دارند؟بدون تردید داشتن روحیه بالا و اعتماد به نفس حتی در ابتلا به چنین بیماری های سخت و غذاب دهنده میتواند حدود 70 درصد از روند بهبود در درمان را تسریع ببخشد عده ی زیادی از از کاربران  و مردم درباره این موضوع از سایت سوالات متعددی را داشتند مثلا آیا بیماری ام اس باعث مرگ میشود؟ یا اینکه قابل واگیر میباشد ,در این مطلب از توپ تاپ چکیده صحبت ها و مشاوره های دکتر پرویز شیخی را خواهیم داشت که به تعداد زیادی از سوالات شما پاسخ داده اند

کاربران محترم دقت کنید در این باره جناب اقای دکتر پرویز شیخی بصورت آن لاین پاسخگوی سوالات شما راجب بیماری MS هستند

باسلام خدمت اقای دکتر شیخی مادر من 5 سال هست که بیماری ام اس داره و خوشبختانه روحیش را اصلا نباخته و در این 5 سال فقط به فکر درمان هستش سال اول روزهای خیلی بدی را گذروند حتی یبار از خواب بیدار شده بود و وقتی میخاست بلند بشه دید پاهاش هیچ قدرتی ندارن و متاسفانه از قسمت پا درگیر شد با چند جلسه مرتب فیزیوتراپی و همچنین با مصرف مواد و داروهای گیاهی که یه دکتر فوق تخصص از قم بهمون معرفی کرد تونستیم خوبش کنیم وبعد از چند ماه در قسمت دست ها و آرنج های پا هم دچار مشکل شد وبازم مثل همیشه به درمان پرداختیم و دکترها الان گفتند ودر وضع خوبی بسر میبره و امید بالایی به خوب شدنش دارند

toptoop.ir ایا بیماری ام اس خوب می شود

بیماری ام اس مخفف واژه مال تیپل اسکلروزی یا اسکلروزی های متعدد است ، که طی آن پلاک هایی در سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع ایجاد می شود، این پلاک ها بعد از مدتی دچار تخریب بافت سفیدمغز می شوند و اسکلروز ایجاد می کنند و به دلیل آنکه متعدد هم هستند به آن اسکلروز متعدد یا بیماری مارک اسکلروز می گویند. یک بیماری که عمدتا در افراد جوان بین ۲۰ تا ۳۵ سال شیوع دارد ولی در هر سنی می تواند باشد. آنچه که مسلم است این بیماری به علت تخریب بافت سفید مغز و نخاع به وجود می آید، مغز از دو ماده سفید و خاکستری تشکیل می شود، ماده خاکستری را جسم سلولی خوانند و ماده سفید راه های عصبی هستند، هر چند ماده خاکستری هم در ابتلا به این بیماری درگیر می شود و خیلی از علائم به خاطر ماده خاکستری است ولی عمدتا بیماری به علت آسیب ماده سفید مغز یا همان میلین است.

متاسفانه تعداد قابل توجه از کسانی که به بیماری ام اس مبتلا میشوند در وزها و ماه های اولیه امید و روحیه خود را می بازند و دیگر میلی به ادامه زندگی ندارند و حتی به کراب دیده شده است که به افسردگی های حاد و مزمن دچار میشوند جالب است بدانید گرفتن افسردگی و استرس و فکر خیال در چنین مواقعی دقیقا معادل با تزریق کردن سم به بدن انسان است خود افسردگی منبع 80 درصد از بیماری های ناعلاج مثل سرطان است و اقای دکتر پرویز شیخی در این باره به توصیه داشتند به هیچ وجه به شرایط سخت و بد فکر نکنید و فقط یک خیال در سر داشته باشید خوب شدن کامل بیماری و مبارزه برای نابودی آن

آیا بیماری ام اس درمان قطعی دارد

بیماری ام اس بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۳۵ سال شیوع دارد، در افراد بالای ۵۰ سال به آن ام اس سالمندان می گوییم و اگر ابتلا در افزاد زیر ۱۸ سال باشد با ام اس اطفال روبرو هستیم. این بیماری در خانم ها چهار برابر شایع ترست. در همه نقاط دنیا بیماری ام اس وجود دارد ولی آنچه مسلم است در شمال اروپا، کانادا، آمریکا استرالیا، خیلی بیشتر از مناطق دیگر دیده می شود و در مناطقی مثل شرق آسیا یا آفریقا کمتر به چشم می آید. مناطق کمتر از ۵ درصد هزار را مناطق با ریسک بسیار کم ام اس ، ۵ تا ۲۵ درصد در هزار را مناطق با ریسک کم ام اس، ۲۵ تا ۵۰ درصد هزار نفر را مناطق با ریسک متوسط ام اس و مناطق بالای ۵۰ درصدهزار نفر را عمدتا مناطق با ریسک بالای ام اس می دانند.

بیماری MS در صورتیکه به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل بوده و می توان از روند پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

دکتر پرویز شیخی متخصص مغز و اعصاب در مورد چگونگی ابتلا به بیماری MS و روش های درمان این بیماری گفت: بیماری MS  یک بیماری التهابی وابسته به سیستم دفاعی بدن است که سلول های عصبی اکسون و میلین را مورد تهاجم قرار می دهد.

toptoop.ir آیا بیماری ام اس باعث مرگ میشود؟

وی ادامه داد: نوع درمان در MS بستگی به نوع بیماری و مرحله ای است که بیماری درآن تشخیص داده می شود ولی درمجموع MS با علائمی شامل اختلالات حسی سفتی عضلانی، اختلال ادراری گوارشی اختلال تعادل ،مشکل گفتاری ،عدم تحمل به گرما ،خستگی و سرگیجه و حتی درد اعضاء خود را نشان می دهد.

این متخصص مغر و اعصاب ادامه داد: در تعدادی از بیماران اختلالات شناختی ،عدم تمرکز و کاهش حافظه و مشکل تصمیم گیری ، هم چنین افسردگی و یا بالعکس حالت سر خوشی و شخصیت دو قطبی هم دیده می شود.

toptoop.ir پرسش و پاسخ درباره بیماری ام اس

دکتر شیخی در مورد روش های تشخیص این بیماری گفت: MRI  و گرفتن نوار بینایی و شنوایی از روش های تشخیص بیماری MS است . همچنین در مواردی کهMRI کمک کننده نباشد بررسی مایع نخاع از نظر پروتیین های خاص انجام می شودکه البته مثبت یا منفی بودن آن ، بیماری را تایید یا رد نمی کند .

این متخصص مغر و اعصاب با بیان اینکه بیماری MS نسبت به سیر آن به چند نوع تقسیم می شود خاطر نشان کرد: این بیماری به ۵ نوع عود کننده ، بهبودی یابنده ، به طور ثانویه پیشرونده ، به طور اولیه پیشرونده و نوع خوش خیم  تقسیم می شود.

1 نظر

  1. نسترننسترنsays:

    ممنون از سایت خوبتون اگر میشه اسم چندتا از دکترای خوب رو توی ایران برای این بیماری رمعرفی کنید