آیا شکر چاق کننده و مضر است؟

تا یاد داریم وقتی صحبت از شکر شده است به فکر مضرات آن بوده ایم یعنی درباره اینکه شکر چاق میکند و یا مصرف آن عوارض و ضرر دارد بارها و بارها از صدا و سیما یا دوستان و آشنایان خود شنیده ایم در این مطلب از توپ تاپ قصد داریم تا بصورت جامع و کامل راجب عوارض مصرف شکر صحبت کنیم و و برسی نماییم که این صحبت ها و یا شنیده ها تا چه اندازه صحبت دارند در واقع بیماری هایی که از طریق مصرف شکر در طول زمان روی بدن یک انسان سالم ایجاد میشود عجیب و غریب است یعنی فروکتوز موجود در شکر با عث می شود تا دراز مدت توده ای از چربی را در کنار کبد ایجاد نماید بهترین توصیه برای خانم ها و اقایان کم کردن مصرف فروکتوز در رژیم غذایشان می باشد ولی عمده سوالات خانم ها و یا اقایان در این باره این بود که آیا شکر میتواند باعث چاقی مفرط شود؟پاسخ این است که بله شکر به عنوان یکی از محرک های سریع چاقی در بدن است و اگر در مصرف ان احتیاط نشود نه تنها باعث چاقی بلکه باعث ایجاد بیماری های مختلف شود شکر برای سلامتی بدن بسیار مضر است زیرا، یک ماده سمی برای بدن محسوب می شود که در طولانی مدت، عوارض خود را نشان می دهد. امروزه، خطرات ناشی از شکر بر هیچ کسی پوشیده نیست. برخی شکر را سم سفید می خوانند، چون اثرات بلندمدتی بر روی بدن انسان می گذارد. اثراتی همچون سرگیجه، بی حال شدن، مشکل در بلند حرف زدن، ناراحتی قلبی و تنفسی. بدلیل اینکه این اثرات در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهند، بیشتر ما به این ماده ی مخدر توجهی نمی کنیم. همیشه از عوارض خوردن نوشابه صحبت شده و اینکه این نوشیدنی تا چه حد می‌تواند عوارض نامطلوبی بر جای بگذارد. این استاد دانشگاه می‌گوید که تقریبا یک نوشابه کوکاکولا حاوی ۷ قاشق چایخوری، ردبول ۷/۵ قاشق چایخوری، فانتا ۲/۵ قاشق چایخوری و اسموتی میوه به طور متوسط ۳/۵ قاشق چایخوری شکر است.

Discuss the effects of sugar consumption and whether the sugar is causing obesity?

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند که اغلب خانم‌ها حین سفارش غذا، ترجیح می‌دهند به جای نوشابه، لیموناد سفارش دهند چراکه این تصور را دارند این نوشیدنی در مقایسه با نوشابه، طبیعی‌تر است درحالی که باید گفت لیموناد نیز ارزش غذایی مفیدی ندارد ضمن اینکه حاوی ۵/۵ قاشق چایخوری شکر است. فرح‌بخش در نهایت به میزان قند موجود در برخی میوه‌‌ها اشاره کرد و گفت: «میوه‌ها نیز حاوی قند هستند و به ترتیب در واحد ۱۰۰ گرم انبه متوسط ۳/۲ قاشق چایخوری، موز ۳ قاشق چایخوری، سیب ۲/۶ قاشق چایخوری و آناناس ۲/۵ قاشق چایخوری، لیمو ۰/۶ قاشق چایخوری، کیوی ۲/۳ قاشق چایخوری، زردآلو ۲/۳ قاشق چایخوری، توت‌فرنگی ۱/۳ قاشق چایخوری و گوجه‌فرنگی ۰/۷ قاشق چایخوری شکر وجود دارد. از این رو کسانی که عادت دارند در طول روز سالاد میوه تهیه کنند و بخورند بهتر است به میزان قند موجود دریافتی در طول روز از طریق مصرف انواع موادخوراکی نیز توجه کافی داشته باشند.خیلی ها در این باره حتی مصرف شکر را مهلک دانسته اند و اعلام می دارند مصرف بیش از حد شکر میتواند مرگبار و بسیار خطرناک شود

دکتر رشید معصومی در این باره فهرستی از عوارضی را که بعد از مصرف شکر میتواند در بدن ایجاد شود را به شرح زیر بیان گردند

1_ سرکوب سیستم ایمنی بدن.
2_ بر هم زدن تعادل املاح در بدن.
3_کاهش تمرکز، بد خلقی و افزایش اضطراب.
4_ کاهش انعطاف پذیری و عملکرد بافتها.
5_ افزایش سطح تری گلیسریدهای خون.
6_ سبب فقر مس و کروم میشود.
7_ تداخل در جذب کلسیم، منیزیم و پروتئینها.
8_ پیری زود رس.
9_ پوسیدگی دندانها و بیماریهای لثه ای.
10_ افزایش چاقی، کلسترول خون و فشار سیستولیک قلب.
11_ کاهش ویتامین E در خون.

سوال کاربران: سلام اقای دکتر ایا شکر میتونه در دراز مدت باعث چاق شدن بیشتر در قسمت شکم و یا باسن بشه؟من بارها سعی کردم که رژیم بگیرم و غذاهایی که شکر دارن را مصرف نکنم ولی موفق نشدم و اضافه وزن هم دارم باید چکار کنم؟

با سلام بله چاقی یکی از طبیعی ترین عوارض مصرف مواد میوه جات و یا غذاهایی حاوی شکر است توصیه میشود بجای عدم مصرف کمتر مصرف کنید
12_ کاهش هورمون رشد.
13- کاهش توانایی عملکرد آنزیمها.
14- کاهش ظرفیت یاد گیری - کاهش عملکرد حافظه.
15- بر هم زدن تعادل هورمونها.
16- نقش در ابتلا به بیماری دیابت.
17- سرگیجه و خواب آلودگی.
18- شکر یک ماده اعتیاد آور است.
19- کاهش پایداری عاطفی.
20- میتواند موجب یبوست و یا واریس گردد.
21- میتواند منجر به سرطان پروستات، پستان، تخمدانها و روده گردد.
22- افزایش بیماریهای قلبی - عروقی.
23- سردرد و میگرن.
24- افزایش هورمون استروژن در مردها.
25- افسردگی.
26- میتواند مانند الکل ایجاد مسمومیت کند.
27- باعث افزایش سطح دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین در خون میگردد.
28- میتواند ایجاد سنگ صفرا و سنگ کلیه کند.
29- میتواند آسم و یا آلرژی ایجاد کند.
30- میتواند به ساختار DNA آسیب وارد سازد.

 آیا میدانستید که شکر تعادل مواد معدنی بدن را بر هم می ریزد. چون شکر ماده ای است فاقد ویتامین- فاقد مواد معدنی و فاقد فیبر. شکر ماده ای زائد است که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست از اینرو برای اینکه ساختار ملکولی شکر شکسته شود بدن مجبور است از مواد معدنی محلول در بدن مصرف کند تا بتواند شکر را هضم کند. در نتیجه تعادل عناصر معدنی مثل کلسیم- منیزیوم و پتاسیم و سدیم و... بر هم می ریزد ؟
آیا میدانستید که بر خلاف تصور همگان این شکر است که کلسترول بد خون LDL را به شدت بالا می برد و کلسترول خوب را پایین می آورد و در کل سبب بالا رفتن کلسترول می شود. این روغن حیوانی نیست که کلسترول را بالا میبرد ؟
آیا میدانستید که شکر سبب ترشح بیش از اندازه هورمون آدرنالین در بدن می شود. احساس اضطراب بیش از اندازه، آشفتگی و بد خلقی از نتایج آن هستند ؟
آآیا میدانستید که شکر سبب بی حوصلگی است و کسانی که شکر مصرف می کنند به هیچ عنوان میلی به ورزش کردن و فعالیت های بدنی ندارند ؟
آیا میدانستید که تقریباً 95 درصد افراد با درجات مختلفی به مصرف شکر معتاد هستند ؟
آیا میدانستید که از روزی که نوزاد متولد می شود و در غذای تکمیلی او شکر می ریزیم، اثرات مضر آن بر جسم نوزاد شروع می شود ؟
آیا میدانستید که شکر در کودکان سبب کاهش هوش و پایین آمدن نمره های درسی است ؟
آیا میدانستید که بر خلاف آنچه پزشکان به شما می گویند خوردن چیزهای چرب تری گلیسیرید را بالا نمی برد بلکه این خوردن شکر است که تری گلیسیرید را بالا می برد ؟
آیا میدانستید که شکر باعث ضعف سیستم دفاعی بدن در برابر کلیه بیماریها میگردد ؟

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...