حرف نزدن کودکان یک تا 5 ساله

شاید چیزی بیشتر از صحبت نکردن کودکم و یا کم حرف بودن او مرا این روزها اذیت نمی کند در واقع مادران پس از اینکه اولین فرزند خود را به دنیا می اورند مهمترین مسئله برایشان زود صحبت کردن بچه است و پس از پذشت چند ماه وقتی شاهد هیچ صدا یا حرفی از طرف کودک نمی شوند نگرانی ها و اضطراب ها شروع میشوند و دست به هرکاری می نند تا این مشکل را برطرف کنند دکتر علی اسدی در این باره اطلاعاتی خوب و مفید در اخیتار سایت توپ تاپ قرار داده اند پس اگر شما هم از حرف نزدن یا کم حرفی شدید کودکتان خسته شدید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید

سوال کاربران : با سلام خدمت اقای دکتر اسدی کودکم دو ساله شده و هنوزم هیچ حرفی نمیزنه حتی کلمه بابا یا مامان را تا به حال نتونسته تلفظ کنه و من پدرش خیلی نگران هستیم که نکنه خدای نکرده اوتیسم داره باید چه کار کنم؟

پاسخ: جای نگرانی ندارد درواقع کم حرفی یا حرف نزدن کودکان تا سن 2 و نیم سالگی طبیعی است چون نوزادان با همدیگر تفاوت دارند عده ای خیلی زودتر از این موعدی که گفته شد صحبت میکنند و خیلی ها حتی تا سن 3 سالگی نیز کلماتی را نمیتوانند تلفظ کنند

علی اسدی کارشناس و روانشناس در این باره افزودند: داشتن پیشینه تربیتی سالم شامل محبت، نوازش روحی و جسمی، وقت گذاشتن در هفته و از همه مهم تر درمان افسردگی احتمالی در تأمین نیازهای یک کودک بسیار مهم است.

این روان شناس کودک با اشاره به اینکه کم حرفی در برخی کودکان می‌تواند علامت یک بیماری‌ یا اختلالی مانند افسردگی باشد، گفت: باید میان کودکانی که به علت بیماری کم حرف و کودکانی که به صورت طبیعی کم حرف هستند، تفاوت قائل شد، زیرا کم حرفی در کودکان بیمار نیاز به درمان دارد، اما در تیپ شخصیتی کم حرف این مسئله طبیعی است و نیازی به مداخله ندارد.

سوال یکی از کاربران: سلام من بچم سک سال و نیمشه و اصلا حرف نمیزنه هرچقدر تلاش میکنیم برای اینکه بتونه چند کلمه ای را حرف بزنه تا الان موفق نشدیم یکی از همسایه های ما پیشنهاد دادن که بهش تخم کفتر بدیم ایا کار درستی هست؟

پاسخ دکتر اسدی: خیر خوراندن و تغذیه کودکان توسط غذاها یا مایعاتی که توسط دیگران بصورت غیر علمی و ندانسته توصیه و پیشنهاد میشود کار درستی نیست بهترین کار در مواقعی که برای شما این موضوع بسیار حیاتی است مراجعه به یک گفتار درمان و یا مشاور و دکتر متخصص و مربوطه است و نه خوددرمانی

پزشک معالج در مورد بیشتر کودکانی که برای درمان کم حرفی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، شرایط زندگی، تاریخچه خانواده و ژنتیک خانواده را بررسی می‌کند و اغلب دیده می‌شود که نه تنها کودک مشکلی ندارد بلکه سلامت است.

وی با تاکید براینکه کودکانی که به لحاظ تیپ شخصیتی کم حرف هستند، بهتر است کم حرف بمانند، ادامه داد: علت کم حرفی در کودکانی که به علت کمبود ارتباط با دیگران است، دچار این مشکل می‌شوند، متفاوت است، باید درمان شود، زیرا عدم ارتباط اجتماعی منجر به سر خوردگی آن‌ها می‌شود.

این روان شناس کودک ادامه داد: توصیه می‌شود کودکان از سه سالگی حتماً شرایط در جمع بودن را تجربه کنند، البته نه در هر جمعی بلکه یک جمع هدایت شده، جمع‌هایی مانند مهدهای کودک‌ یا کلاس‌های آموزشی که به روابط اجتماعی کودکان اهمیت داده می‌شود.

 در گذشته فرهنگ کوچه وجود داشت و اغلب کودکان با هم سالانشان زیر نظر مادران در کوچه‌ها بازی می‌کردند، اما امروزه با توجه به اینکه هیچ ناظری نیست فرستادن کودکان برای بازی در کوچه خطرناک است.

وی با اشار به اینکه اولین گامی که باید در جهت رفع کم حرفی کودکانی که مشکل دارند، برداشته شود اجتماعی کردن آن‌هاست، افزود: والدین باید کودکان را به مهدکودک‌ها بفرستند و یا در کلاس‌های گروهی شرکت دهند.

این روان شناس کودک با اشاره به اینکه دومین گام سطح ارتباطی والدین با کودکان است ادامه داد: والدین باید برای کودکان خودوقت بگذارند و علاوه بر این باید دقت داشت که افسردگی برروی کم حرفی کودکان تاثیرات بسیاری دارد و گاهی اوقات منجر به گوشه‌گیری یا پرخاشگری توأم با گوشه گیری کودک می‌شود.

همچنین میتوانید از لینک زیر که درباره همین موضوع صحبت شده است دیدن نمایید

کودکم کم حرفه چکار کنم؟

دکتر علی اسدی در این باره اماده پاسخگویی به سوالات شما میباشد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...