به مرغ مینا چه غذایی بدیم؟

toptoop.irتغذیه مرغ مینا چیست

سلام کسانی که صاحب یک جوجه مینا هستند برای آن ها تغذیه صحیح و مناسب مرغ مینا تبدیل به یک نگرانی و استرس شده چرا که طاقت دیدن کوچکترین بیماری و یا ناراحتی این پرنده زیرک و زیبا را ندارند دقت داشته باشید برای اینکه بدانید مرغ مینا از چه غذاهایی خوشش میاد باید به عقب برگردیم به زمانی که این جوجه های ناز و دوست داشتنی را شکارچیان از بالای ددرختان قطور و کشیده در افغانستان و پاکستان به پایین می اوردند و برای فروش و قاچاق وارد ایران و سایر کشورها میکردند خب وقتی که مینا از بدوئ تولدش در کنار مادرش زندگی میکرد از چه غذاهایی تغذیه میکرد طبیعی است که حشره کرم گیاهان جزو غذاهای اصلی این پرنده میباشد و ضمنا استفاده مداوم از پلت برای مینا باعث بیماری تدریجی در این پرنده میشود چرا که پلت خیلی از ویتامین های مورد نیاز را نمیتواند تامین کند یکی از اصلی ترین و ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز این پرنده ویتامین D و E میباشد بدون تامین این دو مطمعن باشید که بعد از گذشت چند ماه در قسمت پاهای مینا کبودی هایی ظاهر میشود که باعث تعجب شما خواهد شد همچنین فرم پاها به مرو زمان کج میشود و در حدی پیش میورد که مینا حتی نمیتواند روی پای خود بایستد مجموعه ای از پرسش و پاسخ ها را درباره بهترین غذاها و میوه هایی که باید به جوجه مینا ها بدهیم را توسط کاربرانی که در انجمن های مختلف سایت توپ تاپ سوال پرسیده بودند را بصورت یکجا جمع اوری کرده ایم که مطالعه ی ان کمک زیادی به شما در این زمینه میکند

toptoop.irتغذیه مناسب برای مرغ مینا

وقتی که یک مرغ مینا میخرید و اورا گوشه ی اتاق خود میگذارید عاشق این است که در روزهای ابتدایی به بیرون قفس بیاید و بدن خود را بشدت به در و دیوار قفس میکوباند تا راه فراری به بیرون پیدا کند درواقع این رفتار عجیب مینا بخاطر این است که قصد دارد تا با محیطی که وارد آن شده است شانایی پیدا کند و شناخت کلی راجب محیط زندگی جدیدش داشته باشد و در روزهای اول برای او خیلی سخت است که در درون قفس بماند و تغذیه کند درباره تغذیه مناسب برای مرغ مینا دکتر سعید مرادی که یکی از دامپزشکان حرفه ای در این زمینه هستند اماده پاسخ گویی به تمامی سوالت شما در این زمینه میباشد

سلام اقای دکتر مرادی
چرا به سوالای دفعه قبل جواب ندادید؟
بالاخره مینام رو بردم مسافرت اما خیلی پشیمون شدم چون تمتم مدت رفت و برگشت مخصوصا اوایلش خیلی ترسیده بود
اون چوب نی که در وبلاگ در موردش نوشتید همون میله ای که مینا روش می شینه؟ مینای من من روی میله فلزی می شینه که وقتی خیلی کثیفه می شورمش. سوالم اینه من وقتی رفتم یدوکینول بخرم مسئول داروخانه گفت که همچین چیزی وجود نداره بعد وقتی مشکل مینام گفتم بهم " اکسی وت " (oxyvet) داد که هر کاری کردم لب بهش نزد حتی داخل ابش هم ریختم ولی نخورد،
دفعه بهد قرص رو با کمی قند داخل اب مخلوط کردم که یکم ازش خورد، حالا به من بفرمایید این قرصی که بهم دادن خوردنش برای مینام ضرری نداره، مخلوط کردنش با اب قند چطور؟ چرا یدوکینول رو همه پیدا کردن جز من؟
مدفوعش وقتی شمال بودم رنگش سبز بود اما حالا نیست اما خیلی بوی بدی میده نشونه چیزی؟

به خاطر اینکه سوالات شما طولانی و اغلب تکراری هستن و من این همه تذکر دادم و شما اهمیتی نمیدید .
قرص یدوکینول توی تمام داروخانه ها هست و دلیل اینکه شما پیدا نکردید رو من نمیدونم .
اون قرصی رو که اسم بردید من حتی اسمش رو هم نشنیدم و نظری هم در موردش ندارم .
میله به کف پای مینا آسیب میرسونه و نشیمن قفس باید از جنس چوب با قطر 2 سانتی متر باشه .
شما زیادی روی مدفوع میناتون حساس شدید . رنگ مدفوع به تناسب غذایی که میخوره تغییر میکنه و این طبیعیه و من هم رنگ شناسی مدفوع رو بلد نیستم

toptoop.irنحوه غذا دادن به جوجه مرغ مینا

سلام آقای دکتر مرادی
بنده یه مینا دارم حدود یه سالشه از بچگی خودم بزرگش کردم وبهش خیالی عادت کردم،غذایی که بهش میددادم برنج ،دانه پارس،میوه،ونان بود،حدود 2 روز رفتم مسافرت دادم به یکی از بستگان نگهداریش کنه،وقتی اومدم خونه باورم نمیشد تمام بدنش خشک شده بود وداشت نفسهای اخر میکشید.دوستم گفت از روز قبل مدفوعش زرد رنگ شده بود.سریع بردمش دام پزشکی گفت اسهال گرفته،یه دارو داد که برای دام بود وتزریقی بود که به من گفت یه قطره از ذارو با مخلوط کن بهش بده،اینکار کردم وباقطره چکان دائم بهش اب سیب دادم تا از مرگ نجات پیدا کرد ،ولی از این روز تا حالاخیلی پکر ومدفوعش قبلا سفت بود ولی الانه آبکی شده در صورتی که غذای که قبلا بهش میدادم حالا هم بهش میدم.در ضمن از وقتی مریض شده خیلی کم حرف میزنه،تر خدا راهنماییم کن نمیدونم چی بهش بدم تا حالش خوب بشه،از فکرش شبه خوابم نمیبره،الان چه غذایی بهش بدم براش خوبه؟؟کمکم کن تر خدا؟؟؟

دوست من ابتدا باید علت بیماری پیدا بشه ... علت بیماری رو هم فقط بعضی از دامپزشک ها میتونن پیدا کنن ... اما احتمالا علل بیماری پرنده ی شما گرسنگی یا تشنگی ، خوردن غذای مسموم ، سرماخوردگی شدید ، خوردن میوه ی نشسته و یا خیس که منجر به ورم روده میشه و خیلی مسائل دیگه .
در هر صورت شما بهتر هست ابتدا از اون کسانی که میناتون رو بهشون سپردید حقیقت امر رو جویا بشید . سپس میناتون رو پیش یک دامپزشک خوب ببرید تا مجدد معاینه بشه .
نگران نباشید حالا که تونستید نجاتش بدید اگر بیماری خاصی نداشته باشه با کمی تقویت دوباره سرحال میشه .
تغذیه رو مثل قبل انجام بدید و اگر استرس داشته باشید که خدای نکرده میناتون از دست میره در تغذیه ی پرنده اشتباه میکنید و این حساسیت باعث میشه که چیزهایی که رو به پرنده بخورونید که نباید .
میتونید در روز مقدار کمی فندق ، بادام ، پسته رو در جیره ی غذایی میناتون بگنجونید . حتما دو روز یک بار قطره ی مولتی ویتامین رو بهش بدید . محل نگهداریش گرم باشه . در روز مقدار کوچیکی ماست یا شیر بهش بدید .
و در نهایت خوب ازش مراقبت کنید . انشالله که زود خوب میشه .

تهیه و تنظیم:توپ تاپ

 

.

1 نظر

  1. SamiSamisays:

    مرسی اطلاعات خوبی درمورد درمان کبودی پا با ویتامین داشت