بینی نوزادم گرفته

بینی نوزادم گرفته

یکی از مشکلات بسیار کلافه کننده بخصوص برای مادران همین مشکل بینی گرفتگی کودکان است و مادران ناراحت و سردرگم به یکدیگر و به سایر اعضای خانواده میگویند بینی نوزادم گرفته علت این که این مشکل موجب سردرگمی و دست پاچگی تعدادی از مادران میشود این است که بینی گرفتی در کودکان مقداری موجب آزار و اذیت نوزاد و گریه شدید در او میشود و در این زمان مادران روی می آورند به روش های سنتی و قدیمی برای درمان و یا رفع بینی گرفتگی کودکشان میشوند مثلا مثل خر خره کردن در گوش نوزاد یا اینکه نوزاد را مجبور به بوییدن میوه ها و غذاهای ترش مزه مثلا آبلیوو قوره و یا این قبیل موراد میکنند در این مقاله کوتاه و آموزشی از توپ تاپ شما با بهترین و علمی ترین روش های رفع بینی گرفتی در نوراد اشنا خواهید شد قبل از مطالعه مقاله یاد اور شویم که این مشکل را نمیتوان بیماری نامید چون که در بین نوزادان بسیار شایع میباشد حتی در میان بزرگسالان نیز بینی گرفتن خیلی رخ میدهد
اگر بینی نوزادم گرفت چه اقداماتی انجام دهم بهترین راه های رفع مشکل چیست؟
بینی گرفته در نوزاد می‌تواند کاملاً رنج آور باشد و نیاز است هر چه سریع‌تر درمان شود. هر چند، هیچ دلیلی برای مضطرب بودن نیست زیرا بینی گرفته می‌تواند سریعاً با استفاده از مواد خانگی برطرف شود.
قبل از تلاش برای بر طرف کردن گرفتگی بینی کودکتان، به خاطر داشته باشید که کودکان برای استفاده از داروهای بدون نسخه بسیار کوچک هستند، پس این داروها برای آن‌ها مناسب نیست. بنا بر این، اگر سن کودک شما کمتر از 3 ماه است، شما باید از داروهایی که بدون نسخه برای سرما خوردگی‌ها داده می‌شوند، و نیز قطره‌های مختلف بر طرف کننده گرفتگی اجتناب کنید، این داروها و قطره‌ها ممکن است در بزرگ سالان مؤثر باشند اما برای کودکان اگر گزینه‌های دیگری در دست رس است، نباید استفاده شوند. با هم نگاهی به برخی درمان‌های خانگی که می‌توانند در درمان بینی گرفته‌ی کودک شما مفید باشند، می‌اندازیم.
از راه حل طلایی بخار دادن غافل نشوید
نفس کشیدن در بخار یا حمام بخار یکی از بهترین راه‌ها برای برطرف کردن بینی گرفته در نوزادان است. تماس با بخار می‌تواند به نرم کردن موکوسی (خلط) که بینی را مسدود کرده کمک کند. سپس موکوس خود به خود بیرون می‌آید (به صورت قطره قطره)، و راه بینی باز می‌شود و نفس کشیدن را برای کودک آسان می‌کند. حمام کردن کودک ضروری نیست، فقط نشستن با کودک نزدیک وان حمام که از آن بخار بیرون می‌آید کافی است، در این حالت بخار برآمده از وان حمام مانند دستگاه بخور عمل می‌کند و بینی کودک را باز می‌کند. شما می‌توانید با جوشاندن آب در ظرف این بخار را ایجاد کنید و آن را با احتیاط نزدیک بینی کودک خود، در هر فاصله‌ای که فکر می‌کنید بی ‌خطر است، نگه دارید.
قطره های بینی موجود در داروخانه ها بسیار قابل توصیه و مفید هستند
محلول نمکی یکی دیگر از درمان‌های معروف برای بینی گرفته‌ی کودکان نو پا است. شما می‌توانید بسته‌ی محلول نمکی آماده را بخرید یا آن را در خانه تهیه کنید. برای محلول نمکی خانگی، شما تنها باید مخلوطی از یک فنجان آب گرم و نصف قاشق چای خوری نمک طعام تهیه کنید. به کمک قطره چکان چند قطره از محلول نمکی را در سوراخ بینی کودک بریزید (در اغلب موارد یک قطره برای هر سوراخ بینی کافی است). سپس به آرامی هر دو طرف بینی کودک را ماساژ دهید. قبل از تکرار این عمل، از ضد عفونی کردن نوک قطره چکان اطمینان حاصل کنید تا از بهداشتی بودن آن مطمئن شوید، زیرا قطره چکان ممکن است آلوده شده باشد.
دستگاه های جدیدی با نام ساکشن را مورد استفاده قرار دهید
دو مدل از دستگاه‌های مکش، یا مکش بینی (نیزال اسپیرتور یا پوآر بینی) در بازار وجود دارد، که می‌تواند به شما در خارج کردن موکوس (خلط) از بینی کودکتان کمک کند. با هم به بررسی این دستگاه‌ها می‌پردازیم:
سرنگ پاک کننده حباب دار (نوعی سرنگ که یک قسمت برآمده و حبابی شکل پر از هوا دارد که قابل فشردن است)
دستگاه مکش پاک کننده از این مدل اغلب در کیت (بسته) مخصوص نوزادان تازه به دنیا آمده در بیمارستان وجود دارد، اما شما می‌توانید از هر داروخانه نیز آن را تهیه کنید. دستگاه یک قسمت پاک کننده حبابی شکل دارد که به یک مجرای سرنگ مانند وصل می‌شود، که می‌تواند به آرامی وارد بینی نوزاد شما شود. قسمت برآمده و حبابی را فشار دهید تا همه‌ی هوای درون آن خارج شود و آن را تبدیل به یک مکنده‌ کنید، سپس انتهای لوله را وارد سوراخ‌های بینی نوزاد کنید. وقتی وارد بینی کردید، اجازه دهید هوا سریع وارد قسمت حبابی شود، با این کار مقداری موکوس (خلط) همراه با هوا به داخل قسمت حبابی سرنگ کشیده می‌شود، که شما می‌توانید با فشار دادن قسمت حبابی، موکوس داخل آن را به بیرون روی دستمال تخلیه کنید. شما هم چنین می‌توانید چند دقیقه قبل از استفاده از سرنگ، قطره‌ای از محلول نمکی را در هر یک از سوراخ‌های بینی برای نرم کردن خلطی که داخل بینی است بریزید. از این وسیله بیشتر از دو بار برای هر سوراخ بینی استفاده نکنید، این کار ممکن است سبب التهاب در حفره‌ی بینی شود و به دنبال آن باعث احساس ناراحتی در کودک می‌شود.
دستگاه پوآر بینی
اساس کار جدیدترین دستگاه‌های پوآر بینی مشابه ساکشن (مکش) است، هر چند، طراحی آن‌ها اندکی متفاوت است. این وسیله از حباب و سرنگ بینی تشکیل شده است، اما لوله‌ای متصل به حباب نیز دارد که برای کشیدن موکوس به بیرون استفاده می‌شود. وقتی آن را وارد سوراخ بینی نوزاد خود کنید، شما می‌توانید به آرامی لوله را به طرف خود بکشید تا موکوس به بیرون مکیده شود، و به قسمت حبابی بریزد. یک توری در داخل حباب نصب شده است تا از آلودگی جلو گیری کند. وقتی اخلاط را خارج کردید و نوزاد شما بهتر نفس کشید، می‌توانید اخلاط را از وسیله خارج کنید و آن را تمیز کنید. از مارک‌های خوب پوآر بینی می‌توان به هیدراسنس و نوزفریدا اشاره کرد.
سایر موارد و نکته های مهم در این خصوص
سرما خوردگی‌ها باعث کم شدن اشتها، بی حوصلگی، تحریک پذیری و گریه‌ی طولانی مدت می‌شوند، که خود باعث کم شدن آب بدن می‌شود. باید اطمینان حاصل کرد که کودک مقدار ضروری مایعات را در قالب آب یا آب‌ میوه دریافت می‌کند.
کودک شما ممکن است بر اثر سختی تنفس در این مواقع دچار اضطراب شود، نوازش آرام و با لطافت به آرام شدن کودک شما کمک می‌کند.
همیشه وقتی کودکتان دچار بینی گرفته می‌شود، او را با پتو‌های گرم بپوشانید.
گرفتگی بینی در کودکان می‌تواند در اثر بسیاری از عوامل مانند سرما خوردگی معمولی یا حتی حساسیت رخ دهد. فرد بزرگ سال ممکن است در سال 2 تا 5 بار از سرما خوردگی رنج ببرد، هر چند، برای کودکان ممکن است به طور میانگین 7 بار در سال رخ دهد.
اگر کودک شما از آب ریزش بینی و سرما خوردگی رنج می‌برد، شما باید مراقب علائمی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد باشید. اگر دما سنج بالاتر از 102 درجه‌ی فارنهایت (معادل 38.9 درجه‌ی سانتی گراد) را نشان می‌دهد، چشمان کودک قرمز شده است، بیشتر از یک هفته است که سرفه می‌کند، یا در بزاق او رگه‌هایی از خون وجود دارد، لازم است کودک خود را نزد پزشک ببرید.
گیاه زنیان (بیشاپس وید، تراکی اسپرمیوم امی، گیاهی علفی، یک ساله بی کرک به ارتفاع 30 تا 90 سانتی متر که به حالت خود رو در نواحی شرقی هند، ایران و مصر می‌روید) و تأثیر آن بر درمان و رفع انسدادهای بینی، به خصوص در کودکان ثابت شده است. می‌توان این دانه‌ها را در پارچه‌ای نازک یا دستمال قرار داد و برای درمان مستقیم و سریع استفاده کرد.
بخار ساز‌ها یا مرطوب کننده‌ها هم در بازار موجود است که برای افزایش رطوبت در اتاق کودکان و نرم و مرطوب نگه داشتن راه بینی به کار می‌روند. برای جلو گیری از رطوبت بیش از اندازه باید مراقب بود که این وسیله را از کودک دور نگه داریم.
راه حل‌هایی که در بالا ذکر شد نه فقط برای نوزادان، بلکه برای بچه‌ها در تمامی سنین قابل اجرا هستند. رسیدگی به بینی گرفته‌ی کودک می‌تواند امری دلهره آور برای شما و کودکتان باشد، با این حال، راه‌ حل‌های متفاوتی برای بر طرف کردن ناراحتی در اثر این مشکل، در دست است که تقریباً به حل آن کمک می‌کنند. این درمان‌های خانگی را به عنوان درمان سریع مشکل بینی امتحان کنید، اما اگر احساس می‌کنید دلیلی برای نگرانی وجود دارد هرگز برای مراجعه به پزشک تردید نکنید.
نکته و هشدار خیلی مهم: این مطلب از سایت صرفاً برای اهداف آموزشی و آگاهی دادن به شما است، و نباید به عنوان جای گزین توصیه‌ی‌ تخصصی پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:rasekhoon.net

تهیه عکس:توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...