عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)|سری دوم از عکسهای کشته شدگان حادثه مرگبار در مکه|جزییات دقیق تر راجب کشته شدگان حادثه مکه|حادثهه در مکه|

گفتگو با مقامات و مسعولین درباره علت کشته شدن زائران در مکه در ادامه با این مقاله از توپ تاپ همراه باشید

 

“حسین رویوران” در گفتگو  باشگاه خبرنگاران می‌گوید: در چند سال گذشته در منا شاهد قربانی شدن بیش از ۵۰۰ حاجی بودیم، و عربستان قول داده بود که تدابیری اتخاذ کند که این موضوع دیگر تکرار نشود اما دیدیم که تکرار شد و متاسفانه دولت عربستان قول داده بود که در امروز هیچگونه تجمعی صورت نگیرد و در نتیجه ازدحام کسی دچار مشکل نشود اما این کار را نکرد و اساسا عربستان تمرکزش در ارتباط با حج نیست. بلکه تمرکز آنها بر نقششان در منطقه است.

در پی حادثه اخیر دست کم ۴۵۳ نفر از حجاج بیت‌الله الحرام بر اثر تراکم جمعیت در صحرای منی و ۷۱۹ نفر از حجاج زخمی شدند این اتفاق مرگبارترین حادثه در طول انجام مناسک حج در ۹ سال اخیر بوده است. در سال‌های گذشته نیز حوادث مشابهی در حین مناسک حج رخ داده است. در سال ۱۹۹۰ نیز ۱۴۲۶ نفر در تونل منتهی به مسجد الحرام، بر اثر ازدحام بسیار زیاد و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران جان باختند.

در سال ۱۹۹۴ نیز، ۲۷۰ نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند. در سال ۱۹۹۷ نیز ۳۴۰ حاجی در منا به دلیل آتش سوزی در خیمه‌ها کشته شدند. این حادثه ۱۵۰۰ زخمی نیز بر جای گذاشت.

در سال ۱۹۹۸هم ۱۸۰ حاجی بر اثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند. حج سال ۲۰۰۴ هم با کشته شدن ۲۵۱ نفر به دلیل ازدحام جمعیت در رمی جمرات همراه بود.

در سال ۲۰۰۶ هم فرو ریختن سقف هتلی در مکه به کشته شدن ۷۶ نفر از حجاج آسیایی منجر شد. در همین سال ۳۶۳ نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.

با توجه به اینکه در سالهای گذشته نیز شاهد چنین مسائلی بودیم و انتظار می رفت که عربستان در مدیریت خود تغیراتی را ایجاد کند کند باز هم شاهد سوئ تدبیر هستیم “حسن هانی زاده” در این باره  می گوید: وزارت خارجه با اهمیت بالایی مسائل حجاج را دنبال می‌کند اما این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند. به همین جهت از طریق رایزنی با کشورهای اسلامی برای تشکیل یک شورای اسلامی در راستای تامین امنیت حجاج بیت‌الله الحرام باید رایزنی‌هایی صورت گیرد.

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

وی ادامه داد: اگر این رایزنی صورت نگیرد عربستان باید تعهد دهد که امنیت حجاج را در آینده تامین کند. در غیر اینصورت باید شورایی با حضور کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای تامین امنیت حجاج تشکیل شود و عربستان سعودی به دلیل بی‌تدبیری و بی‌کفایتی نتوانسته امنیت حجاج را تامین کند و حوادثی که طی هفته‌های گذشته رخ داد نشان می دهد که رژیم عربستان به دلیل مشغول شدن در مسائل منطقه‌ای به ویژه یمن نتوانسته راهکارهای مناسبی را برای تامین امنیت حجاج بیابد.

حادثه مرگبار دیگری که در حج امسال رقم خورد سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نزدیک به ۱۲۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت، حادثه ای که علی رقم هشدارهای سازمان هواشناسی به شرکت های بنا کننده این جرثقیل های متعلق به پسر پادشاه عربستان همچنان برقرار بود تا نشان دهد در کشوری که یگانه قبله وحدت مسلمانان در آن قرار دارد دلار برای خاندان آل سعود قبله اول است…!

دلارهای نفتی و درآمد بالغ بر شش میلیارد دلار ارز که از مراسم حج عاید این کشور می‌شود باعث نشده تا مقامات ریاض از خوش خدمتی به غرب چشم بپوشند، ساخت و سازها در این کشور که در پس این فعالیت‌های تجاری شرکت‌های اروپایی قرار دارند موضوعی است که آل سعود حاضر نشده در مراسم حج از آن صرف نظر کند.

.این سناریوی بی کفایتی به همین جا ختم نمی شود بلکه شاهد آتش سوزی در هتل ها نیز بودیم در جریان این آتش سوزی حدود هزار نفر از حجاج ساکن در این هتل که از یکی از کشورهای آسیایی بودند سریعا به بیرون از هتل هدایت شدند و شماری از مهمانان این هتل در جریان این حادثه مصدوم شدند.

اما حادثه های مشکوک و کوچک دیگری نیز در حج ۱۳۹۴ وجود داشت از جمله سقوط پنکه سقفی در صفا و مجروح شدن ۴ نفر از زائران ایرانی و حادثه ای دیگر ۲۰۴ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند که در این رابطه کمیته امدادرسانی شهری عربستان  اعلام کرد  حجاج در حال حرکت از مشعر عرفات به سمت مکه مکرمه بودند که به دلیل طولانی شدت مدت انتظار در پی خرابی درهای قطار، دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

شاید با مرور این حوادث آن هم به صورت سریالی و پشت سر هم دیگر نتوان نام حادثه را روی آن نهاد چرا که بوی مشکوکیت این قضیه بدجور با خون حجاج ادقام شده و حتی اگر این موضوع صحت و ثقم نداشته باشد بی کفایتی دولت این کشور امری غیر قابل انکار است.

به تعبیری دیگر باید گفت همه چیز به اولویت ها باز می گردد و متاسفانه مقامات ریاض اولویت خود را با وجود چنین تجمع میلیونی بر مسائل منطقه ای بنا نهادند و امروز در کنار تعهد این این کشور این موضوع مطرح می شود که برای تامین امنیت حجاج باید چاره ای دیگر اندیشید.

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

عکس های کشته شدگان حادثه مکه (2)

 

“حسین شیخ‌الاسلام” پیرامون حادثه کشته‌ و مجروح شدن حجاج در منا به باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: این بی کفایتی عربستان را محکوم می کنیم و این حادثه نهایت بی‌تدبیری این کشور را می‌رساند. آنها از یک طرف در جنوب مسلمانان را در یمن شهید می کنند و از طرف دیگر با بی‌کفایتی و سوءمدیریت خود حجاج کشورها را و این حادثه  باعث آبروریزی برای شاهنشاهی پوسیده عربستان است.

منبع:تالار خبر

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...