ویتامین ها از نوع مادرانه !

ویتامین ها از نوع مادرانه

رژیم غذایی سالم همیشه یک انتخاب معقول و منطقی است اما این امر در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین مصرف ویتامین پریناتال یا پیش از بارداری برای کمک به رفع هر گونه کمبود احتمالی مواد مغذی در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری تصمیم به جایی است. ویتامینهای پیش از بارداری شامل بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی میشود. اسید فولیک، آهن، ید و کلسیم از جمله مهمترین این مواد هستند.
 
اسید فولیک، آهن و کلسیم
اسید فولیک به پیشگیری از نواقص لوله عصبی در جنین که بر مغز و طناب نخاعی تاثیر میگذارد، کمک مینماید.  نقص لوله عصبی در بیست و هشت روز اول پس از آبستنی، پیش از این که بسیاری از زنان حتی از بارداری خود آگاه باشند، اتفاق می افتد. چون حدود نیمی از همه بارداریها بدون برنامه ریزی هستند، توصیه میشود همه زنانی که ممکن است باردار شوند، 400 میکرو گرم اسید فولیک در روز مصرف کنند. مصرف اسید فولیک را پیش از بارداری باید شروع کرده و در 12 هفته اول بارداری باید مصرف آن را ادامه دهید.  زنانی که پیش از این کودکی با نقص لوله عصبی دارند باید با پزشک درباره نیاز به مصرف دوز متفاوتی از اسید فولیک صحبت کنند. مطالعات نشان داده اند که مصرف دوز بیشتر (تا 4000 میکرو گرم) حداقل یک ماه پیش از سه ماهه اول بارداری و در حین آن برای این زنان ممکن است مفید باشد اما ابتدا با پزشک صحبت کنید. غذاهای حاوی اسید فولیک عبارتند از سبزیجات برگ سبز، مغزهای گیاهی، حبوبات، مرکبات و بسیاری از غذاهای غنی شده. با این حال مصرف مکمل اسید فولیک به مقدار مناسب برای اطمینان، مفید است.

کلسیم نیز برای زنان باردار مهم است. و مانع کاهش تراکم استخوان میشود چرا که جنین از کلسیم مادر برای رشد استخوانهای خود استفاده میکند.  ید برای عملکرد سالم تیروئید در دوران بارداری حیاتی است. کمبود ید میتواند مانع رشد فیزیکی جنین شده و موجب ناتوانی شدید ذهنی و شنوایی او گردد. ید ناکافی به سقط جنین و مرده زایی منجر میشود. آهن هم در مادر و هم جنین به اکسیژن رسانی در خون کمک میکند.
 
در ویتامینهای پریناتال چه موادی وجود دارد؟
-    400 میکرو گرم اسید فولیک
-    400 واحد ویتامین دی
-    200 تا 300 میلی گرم کلسیم
-    70 میلی گرم ویتامین ث
-    3 میلی گرم تیامین
-    2 میلی گرم ریبوفلاوین
-    20 میلی گرم نیاسین
-    6 میکرو گرم ویتامین ب 12
-    10 میلی گرم ویتامین ای
-    15 میلی گرم روی
-    17 میلی گرم آهن
-    150 میکرو گرم ید
در برخی مواد پزشک نوع خاصی ویتامین پریناتال را تجویز میکند.
 
اگر ویتامین های پریناتال موجب تهوع شما شد چه؟
برخی از ویتامینهای پریناتال میتوانند در زنانی که پیش از این تهوع در بارداری داشته اند، تهوع ایجاد کنند. اگر چنین اتفاقی افتاد با پزشک صحبت کنید. او ممکن است بتواند نوع دیگری ویتامین پریناتال برایتان تجویز کند مثلا برخی زنان با ویتامینهای محلول یا جویدنی راحت تر از انواع بلعیدنی هستند.

منبع:بیتوته

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...