متن زیبا در مورد صرفه جویی برق

برق اگه نباشه، من و تویی هم نخواهیم بود چون زندگی من و تو الان کاملا وابسته به برق شده. فقط کافیه نگاهی به تکنولوژی بندازی، فقط کافیه نگاهی به فناوری دنیا بندازی تا متوجه این موضوع بشی که زندگی انسان ها کاملا به برق گره خورده و اگه این گره پاره بشه، ضربه بزرگی به تمام ما وارد خواهد شد.

توی این مطلب میخوایم در مورد صرفه جویی برق صحبت کنیم. برق یکی از نعمت های بزرگی هست که ما انسان ها با قیمتی اندک در اختیار داریم و حس میکنیم تا آخر عمر قراره داشته باشیم اما شاید با اسراف مداوم و مصرف های بی دلیل نعمت برق رو از خودمون بگیریم. در این مطلب متن های مختلفی در این مورد آوردیم که شما رو دعوت به خوندن اونها میکنیم. همراه ما باشید.

جملات درباره صرفه جویی در برق

برق الان مثل همون آب که مایه حیات هست شده. انسان ها تماما به اون وابسته شدن و اگه نباشه زندگی خیلی ها مختل میشه. کسب و کار خیلی از آدما و منبع روزی و درآمدشون به واسطه بودن همین برق تامین میشه و اگه روزی نباشه کسب و کار اونها هم مختل خواهد شد و دیگه راهی نخواهند داشت تا از اون روزی دریافت کنند. حالا چه راحت بعضی از ما این نعمت رو هدر میدیم، لامپ هایی رو روشن میذاریم که روشن بودنشون فایده ای نداره، شبا تلویزیونی رو روشن میذاریم که هیچ کس نگاهش نمیکنه، تو ساعات اوج مصرف وسایل برقی پر مصرف رو روشن میکنیم در صورتی که قبل تر میتونستیم این کار رو انجام بدیم و کلی کارهای مشابه میکنیم و به راحتی برق رو هدر میدیم. بیایم به روزی فکر کنیم که اگه برق نباشه چه اتفاقی میفته؟ همون کسی که میخواد لامپو بی دلیل روشن بذاره و بره همون جا با خودش مکث کنه و به خودش بگه اگه فلان روز دیگه از نعمت این لامپ برخوردار نبودم چون برقی نخواهد بود چه خواهم کرد؟ کسی که توی ساعت اوج لوازم پر مصرف رو روشن میکنه با خودش بگه اگه فلان روز برقی نباشه چقدر آرزو خواهم کرد که زمان به عقب برگرده و توی ساعت دیگه ای از روز لوازمم رو روشن کنم؟ ما آدما باید به خودمون تلنگر بزنیم. بعضی چیزها نیاز مبرم زندگی ما هستن اما از بس بودن، دیگه بودنشون برامون طبیعی شده اما امان از روزی که نباشن و امان از روزی که دیگه نتونیم ازشون استفاده کنیم، در اون روز به صورت کامل زندگی ما مختل خواهد شد. یکی از همون چیزهایی که با رفتنش این اتفاق برای ما به وجود میاد برقی هست که خیلی ساده و خیلی راحت بهش دسترسی داریم و اسرافش میکنیم.

********************

کاش کسایی که برق رو راحت مصرف کرده و مصرف میکنن به روزی فکر کنن که دیگه ندارنش. مثلا شب ها موقع تماشای سریال مورد علاقه شون میرسه و اون موقع دیگه برقی نخواهد بود که با اون تلویزیون رو روشن کنن، میخوان برن تو گوشی هاشون اما دیگه برقی نخواهد بود که با اون گوشی هاشون رو شارژ کن، میخوان کامپیوتر رو روشن کرده و به کارهاشون برسن یا بازی خاصی رو انجام بدن اما دیگه برقی نخواهد بود که با اون این کار رو انجام بدن. اون زمان زندگی انسان بر میگرده به همان زمان های خیلی دور، همان زمان هایی که آدم ها برای روشنایی از آتش استفاده می کردند و شب ها در یک موقع خاص مجبور به خواب بودند چون کاری نبود که انجام بدن. چقدر خوبه که ما زمان مصرف برق به این چیزها فکر کنیم و بخوایم برای اندکی هم که شده صرفه جویی کنیم. با همین اندک اندک ها کم کم ما علم مصرف برق به اندازه مناسب رو یاد میگیریم. بله هر چیزی علمی میخواد و مصرف برق هم نیازمند علم خاصیه و وقتی که ما این علم رو فرا گرفتیم دیگه اون رو به راحتی مصرف نکرده و صرفه جویی در برق مون باعث میشه که این نعمت زیبا تا همیشه توی زندگی مون حضور داشته باشه. برق خیلی چیز خوبه و اگه نباشه میتونیم بگیم که مایی هم در کار نخواهد بود چون زندگی ما انسان ها شدیدا وابسته به برقه و میتونیم به یاد بیاریم روزهایی رو که برق خونمون قطع شد و چقدر برای این موضوع کارهامون عقب افتاده و مختل شد. حالا که برق اینقدر مهمه، پس باید در مصرف اون صرفه جویی داشته باشیم و همینطور راحت و ساده و برای کارهای غیر ضرور ازش استفاده نکنیم.

********************

داخل کتاب قرآن خدا گفته بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. من حس میکنم چیزهایی که ازشون استفاده میکنیم هم شامل این موضوع میشه و نباید در اونها اسراف کنیم. یکی از مهمترین چیزهایی که خیلی از آدما اسراف کردن اون جزو عاداتشونه، برقه. اونها خیلی راحت برق رو مصرف میکنن و بدون توجه به اینکه میزان مصرفشون چقدره به این کارشون ادامه میدن. اونها مصرف های غیر ضروری دارن و باورشون اینه که پولشو میدم پس باید استفاده کنم. کاش این افراد بدونن که در درجه اول این کار گناهه و در درجه دوم کسانی هستن که توی همین کشور خودمون از نعمت برق برخوردار نمیشن یا اگه بشن در استفاده از اون محدود هستن. کاش کمی به اونها و سختی هایی که میکشن فکر کنن اینجوری شاید کمی از مصرف های بی موردشون رو کم کنند. ما انسان ها باید به فکر هم نوع های خودمون باشیم و هر کاری که از دستمون بر میاد انجام بدیم در غیر اینصورت چه تفاوتی میون ما و حیوانات هست؟ بیاییم از این به بعد اگه خود ما هم جزو این دسته از افراد بودیم خودمون رو اصلاح کنیم و برای مواردی که ضروریتی نداره مصرف برق رو قطع کنیم. این مسئله حتی اگه برای اون اشخاص مفید نباشه برای ما مفید خواهد بود چون اینجوری مصرف برق کمتری هم داریم و قطعا به این واسطه هزینه کمتری برای این مسئله پرداخت خواهیم کرد، در درجه دوم هم اسرافی نکرده و در نهایت گناهی هم نخواهیم کرد.

********************

برق الان جزو یکی از بدیهی ترین چیزهایی هست که در زندگی انسان ها وجود داره اما اگه همین چیز بدیهی یک روز وجود نداشته باشه زندگی انسان ها از حالت معمولی خارج خواهد شد. میتونیم بگیم که برق الان مثل آب میمونه به شکلی که اگه نباشه انسان ها واقعا نمیتونن دووم بیارن. زندگی انسان امروزی وابسته به تکنولوژیه و تکنولوژی خودش وابسته به برقه و اگه همین برق نباشه تکنولوژی نخواهد بود و ما انسان ها با نبود تکنولوژی واقعا نمیتونیم به زندگی عادت کنیم. کاش بتونیم صرفه جویی در برق رو هم جز برنامه های زندگی مون قرار بدیم. شاید توی موقعیت مناسبی از شهر ساکن باشیم به شکلی که همیشه در اونجا برق هست، شاید هزینه کمی برای برق می پردازیم و هزاران شاید های دیگه از این دست اما هر شایدی هم که بیاریم نمیتونه مانع این بشه که ما در مصرف این نعمت اسراف کنیم. بیایم برای بدیهی ترین چیز زندگی مون برنامه ای بچینیم تا طبق اون برنامه ازش استفاده کنیم چرا که اگر این کار رو انجام ندیم یک روز ممکنه این چیز بدیهی جزو آرزوهامون بشه که کاش دوباره برگرده و کاش دوباره ما از نعمت حضورش در زندگی مون بهره مند بشیم.

********************

صرفه جویی در برق هم به نوعی فرهنگ هست و کسایی که برق رو به درستی مصرف نمی کنن میشه گفت که آدم های بی فرهنگی هستند. ما انسان ها روز به روز متمدن تر میشیم و روز به روز تکامل مون بیشتر میشه اما اگه نخوایم همین کارهای ساده رو انجام بدیم نمیشه گفت که تمدنی در ما وجود داره. فرهنگ ما یکی از پایه های اصلی تمدن مون هست و این که فرهنگ مصرف و اسراف رو داریم باعث میشه که از تمدن و تکامل دور بشیم. وقتی یه آدم بی فرهنگ رو می بینیم چه احساسی درونمون شکل میگیره؟ قطعا از اون بدمون میاد چون خلاف ارزش های ما و جامعه رفتار میکنه، حالا کسی هم که برق رو به درستی مصرف نکرده و در مصرفش اسراف داره هم بی فرهنگه چون خلاف ارزش های انسانی رفتار میکنه و با این کار نه تنها در یک جامعه بلکه در بین تمام انسان ها منفور شناخته میشه. بیایم اگه ما جزو این آدم ها هستیم از این به بعد فرهنگ استفاده از برق و صرفه جویی در اون رو یاد بگیریم تا اینطوری برای خودمون هم که شده قدمی به سوی تکامل برداشته و از خودمون انسان متمدن تری بسازیم.

********************

خیلی ها میگن برو بابا میلیاردی دارن اختلاس میکنن و میبرن، دارن دزدی میکنن و میبرن، دارم مصرف میکنن و عین خیالشون هم نیست اون موقع تو برای یک برق ساده به ما گیر میدی؟! خواستم بگم کسایی که این حرف ها رو میزنن شاید اگه جای اون اشخاصی که ازشون سخن به میون میارن بودن کارهای اونها رو انجام میدادن چون این ها دارن به اندازه مقایسی که خودشون دارن کار اشتباه رو میکنن و در اونجا اگه جای اونها بودن در مقیاس بزرگ تری به انجام کار اشتباه میپرداختند. اون شخص به اندازه توانایی خودش مصرف کرده، اسراف کرده و دزدی میکنه و شخصی هم که چنین حرفی میزنه هم به اندازه خودش مصرف کرده و اسراف میکنه. پس مهم اینجا مصرف کردن برق نیست مهم شخصیتی هست که ما انسان ها داریم و اون شخصیت رو به کارهای دیگران گره زدیم. کاش زندگی خودمون رو به کارهایی که دیگران انجام میدن گره نزنیم و ما سعی کنیم در اندازه خودمون خوب باشیم. این فقط در مورد مصرف برق و اسراف در اون صدق نمیکنه بلکه در تمام مسائل زندگی صادقه و کاش ما انسان ها دیدگاه این چنینی نسبت به مسائل مختلف نداشتیم.

********************

مصرف برق برای خیلی ها آرزو شده و ما الان داریم خیلی راحت ازش استفاده میکنیم و نادیده اش میگیریم. میدونید برای اینکه ارزش این نعمت رو درک کنیم باید چکار کنیم؟ برای یک یا دو روز به روستاهایی بریم که برق ندارن و در اونجا بمونیم تا با سختی های نبود برق آشنا بشیم. در این زمان متوجه میشیم که چقدر به اون محتاجیم و چقدر باید در مصرفش با دقت عمل کنیم تا مبادا از دستش بدیم. برق از طلا و هر چیز دیگه ای با ارزش تره و اگه چند روز نباشه ما حاضریم بیشتر دارایی مون رو بدیم تا اون رو در اختیار داشته و ازش استفاده کنیم. صرفه جویی در برق حالا جزو الزامات زندگی ما انسان ها هم شده چون زندگی ما وابسته به اون هست، روز به روز تکنولوژی داره پیشرفت میکنه و با این پیشرفت نیاز ما هم به برق بیشتر و بیشتر میشه. من به اون کسایی که در روستا به نبود برق عادت کردن کاری ندارم ولی اکثریت ما آدم ها به برق نیازمندیم و نیازمون هم روز به روز بیشتر و بیشتر میشه پس کاش که اون رو به سادگی اسراف نکرده و در استفاده از اون صرفه جویی داشته باشیم.

********************

برق مثل آبه و میتونه هم زندگی بده و هم زندگی بگیره. حالا این دوست و قاتل ما طوری شده که ما بهش نیازمند شدیم و وابستگی شدیدی پیدا کردیم. همونطور که اگه آب نباشه ما نمیتونیم به زندگیمون ادامه بدیم، برق هم نباشه ما از خیلی از کارهای زندگی باز میمونیم و نمیتونیم روال زندگی رو به درستی بگذرونیم. برق قاتله اما قاتل بودنش فقط به این نیست که یه نفر رو برق بگیره و بعدش هم تموم بشه و بره، گاهی وقت ها دیگه برقی نیست و همین نبودن برق ازش یه قاتل میسازه که زندگی ما آدمها رو مختل کرده و خیلی از ما به خاطر نبودنش میمیریم. کاش به مصرف برق بیشتر اهمیت بدیم و کاش در مصرف اون صرفه جویی داشته باشیم، این کارها رو الان میتونیم انجام بدیم و هنوز از زمانش نگذشته اما ممکنه روزی برسه که دیگه زمانش گذشته باشه و اونجا قطعا ما درد و رنج بسیاری رو تحمل خواهیم کرد.

********************

برق الان جزو مهمترین عواملی هست که باعث شده زندگی انسان طبق یک روال مشخص رو به جلو بره و پسرفتی نداشته باشه. همینکه برقی نباشه، زندگی انسان هم مختل شده و رو به پسرفت خواهد رفت. حتی میشه گفت که تموم پیشرفت های دنیای امروز به خاطر وجود نعمت برق هست و اگه برقی نبود قطعا ما هم پیشرفت آن چنانی نخواهیم داشت. برق که اومد زندگی خیلی از ما هم راحت شد. حالا این نعمت بزرگ و زیبا با قیمتی بسیار اندک در اختیار تمام ما آدم ها گذاشته میشه و میتونیم از اون استفاده کنیم. بیایم در مصرف برق صرفه جویی کنیم تا مبادا به روزی برسیم که دیگه برقی نداشته باشیم چون اون موقع مجبوریم بدون این نعمت زندگی رو گذرونده و بسیار سختی هایی که حتی فکرش رو هم نمیتونیم بکنیم متحمل میشیم. این سختی ها به قدری هستند که میتونن روز به روز باعث پسرفت ما بشن و ما رو تا مرز مرگ پیش ببرن.

مطلب پیشنهادی :

جملات زیبا در مورد صرفه جویی در آب

1 نظر

  1. ruobotruobotsays:

    من یک ربات 🤖 هستم...