دلنوشته های زیبا درباره روز معلم

معلمی زیباترین شغلی است که تا به حال در زندگی دیده ام چرا که همین معلم بود که باعث شد همین دلنوشته ای که اکنون از من میخوانی را بتوانم بنویسم. او علاوه بر این عاشقی را به من یاد داد و برای همین است که می توانی در این متن نهایت عشق من به معلمم را احساس کنی.

در ادامه مطلب قصد داریم دلنوشته هایی درباره روز معلم را برایتان قرار دهیم. شما می توانید این متن ها را در روز معلم با معلم تان که تاثیر زیادی روی زندگی و آینده تان داشته به اشتراک بگذارید. همراه ما باشید.

متن دلنوشته برای روز معلم

امروز روز معلم است و من دستان پر مهر معلمم را می بوسم. او با شور عشقش چنان مرا سیر از علم و دانش کرد که مسیر آینده ام تضمین شد و خودم را بهتر شناختم. وقتی که او به من درس می داد، با تک تک کلماتش، به دنیایی که در آن زندگی می کردم و به کسی که هستم بیشتر پی میبردم و هنوز هم میبرم. او خاص ترین، بهترین و ناب ترین موجودی است که خدا آفریده. از نظر من او منبع علم و دانشی است که می تواند جهان را با وجودش به واسطه نور علم و دانش روشن گرداند.

********************

کاش معلمم بداند که چقدر برایم عزیز است، کاش بداند که چه مهر و عطوفتی در قلب من نسبت به او جاریست. او مانند باغبانی زحمت کش برای باغ علم و دانش من کوشید، زمین جهل مرا شخم زد و در آن نهال های دانایی را کاشت و اکنون که کم کم این نهال ها در حال بزرگ شدن هستند، خودم را مدیون او می دانم، اویی که اگر نبود شاید باغ زندگی مرا علف های هرز نادانی فرا می گرفت و من و زندگی ام هم به این واسطه رو به زوال می رفتیم. حال این روز روزِ اوست و کاش بداند که چقدر او را دوست دارم و چقدر برای زحمت هایی کشیده است ارزش قائلم.

********************

معلمم برای من حکم همان ناجی ای را دارد که فردی در حال غرق شدن در مرداب است و او می آید و دستش را می گیرد و از مرداب نجاتش می دهد. حال این مرداب، همان جهل است و آن کسی که در مرداب غرق می شد من بودم. اگر معلمم نبود، اگر او دستم را نمی گرفت شاید برای همیشه در این مرداب غرق میشدم و هیچوقت توان بیرون آمدن از آن را به دست نمی آوردم. معلمم بود که دستم را گرفتم و مرا روی زمینی گذاشت که مستحکم بود، استحکام این زمین از علم و دانش است. کاش فقط یک روز نه، همه روزهای سال را مختص به معلم ها می دانستند گرچه که فکر میکنم باز هم این مقدار برای زحماتی که آنها می کشند کافی نیست.

********************

روز او فرا رسیده، روزی که تمام زحماتی که برای دانش آموزانش میکشید هویدا می شوند. نه اینکه در روزهای دیگر سال این زحمات پنهان بودند اما در این روز همه به عظمت و شان ایشان پی می برند. منظورم معلم است، معلمی که با بزرگی وجودش درون کوچک یک دانش آموز را رشد می دهد و او را پرورش می دهد تا کم کم درون او هم بزرگ شود و بتواند به مانند معلمش انسانی بزرگ و ارجمند گردد.

********************

معلمی زیباترین شغلیست که در زندگی دیده ام. تو با این کار نه تنها دنیایت بلکه آخرتت را هم زیبا می کنی و خود را نزد پروردگارت بزرگ و ارجمند خواهی کرد. هر چه انسان ها آگاهی بیشتری پیدا کنند بیشتر به درک و شناخت خدا و جهانی که آفریده می رسند و معلم وظیفه همین زیاد کردن آگاهی را دارد که اگر به صورت کلی به آن بنگری معلم وظیفه آشنا کردن دیگر انسان ها با خدا را دارد و چه چیز از این زیباتر و ارزشمندتر؟ برای چنین مقام ارزشمندی نه تنها یک روز بلکه 365 روز هم کافی نیست و باید بیشتر این ارزشش را یادآور شد.

********************

در قلبم لیستی از کسانی که باید تا آخر عمر حضور داشته باشند را نوشته ام. حتی اگر خودم هم بخواهم این افراد حذف شدنی نیستند چرا که تاثیر به سزایی روی من و زندگی ام داشته اند. در این لیست نام یک نفر بیشتر از همه به چشم میخورد و او هم معلم است. معلمم کاری کرد که من با قلب و احساسم آشنا شوم، او به من کمک کرد که احساسم را در دست بگیرم و کنترل کنم و همچنین او به من کمک کرد تا از احساسم به جهت پیشرفت استفاده کنم. معلمم نقش به سزایی داشت تا من با خود و درونم آشنا شوم و حالا که در این قلب لیستی از افراد تاثیرگذار زندگی ام تهیه کرده ام، بدون شک نام او باید بیشتر از همه به چشم بخورد و بدرخشد.

********************

در این روز زیبا، میخواهم دستانش را ببوسم. بوسیدن دستان او به مانند بوسیدن دستان پدر و مادر الزامیست و باید انجام شود. این دست ها برای آینده من چروکیده می شود، این دست ها برای آینده من خسته می شود، پس حق دارم که بر آنها بوسه بزنم.

********************

روز معلم است و در قلب و دلم شور و شوقی برپاست. در این روز میخواهم معلمم را تجلیل کنم، از او نهایت تشکر را به جا آورم و به او بگویم که چه نقش به سزایی در زندگی ام داشته و اگر نبود معلوم نبود که من هم کجا باشم و چه کنم. معلمم را می توانم زیباترین اتفاقی بدانم که در زندگی ام رخ داده، او با تلاش های بی وقفه اش برای رشد و تعالی من کاری کرد که بتوانم خودم و دنیایی که در آن زندگی می کنم را بهتر بشناسم. معلمم برای من یکی از زیباترین و بهترین نعمت هاییست که خداوند به زندگی ام وارد کرد. امیدوارم که این نعمت به زندگی انسان های دیگر هم وارد شود تا آنها هم بتوانند از نور علم و دانشش ثمره ببرند و درون شان را با این نور روشن سازند.

********************

او فقط به من الفبای فارسی و انگلیسی را یاد نداد، او به من الفبای زندگی را یاد داد. در میان درس هایش، در میان نکته های درسی اش، درس زندگی هم میداد، نکته هایی برای زندگی هم می داد و حالا همین درس و نکته ها کاری کرده اند که من خوشبختی را با تمام وجود احساس کنم. او برای من مانند یک فرشته بود، فرشته ای که از جانب خدا مامور گشته تا به زندگی ام وارد شود و مرا به مسیری درست هدایت کند. خدا را شکر میکنم که به من فرصتی داد تا در زندگی معلم داشته باشم، معلمی که به من کمک کرد تا خوشبختی را با تمام وجود درک کرده و بچشم.

********************

معلم را یک انسان ندانیم، او فراتر از انسان است، او حتی فراتر از فرشته هست، معلم را می توان عشق محض و حتی چیزی بالاتر از عشق نامید. وقتی که او با تمام وجودش تلاش میکند تا تو را به مسیر زندگی هدایت کند، نام این کار عشق است، وقتی که او تلاش میکند تا به تو درس زندگی بدهد نام این کار عشق است، وقتی که از تمام وجودش مایه می گذارد تا تو را از گمراهی و جهل خارج کند این نامش عشق است و وقتی که او با تمام توان سعی می کند عاشقی و عشق را به تو بیاموزد این نامش عشق است. معلم را نمی توان انسان نامید، او عشقی محض است که خدا آفریده.

********************

کاش دوباره به همان روزهای گذشته بازگردم، همان روزهایی که برای روز معلم و شور و شوق داشتم و با مادرم به خرید می رفتیم تا یک هدیه در خور شان برای معلمم بگیریم. حال کاری ندارم آن هدیه چه بود ولی هر چه که بود درون آن سرشار از عشقی بود که من به معلمم داشتم. وقتی که معلمم هدیه ام را می گرفتم و کاغذ کادوی آن را باز میکرد تا ببیند چه چیز برایش گرفته ام، ذوق و شوق تمام وجودم را در بر می گرفت و کلی خوشحال میشدم. جدای از این موضوع حتی اگر هدیه ام بد بود او چنان عاشقانه با هدیه ام رفتار می کرد و چنان خودش را خوشحال نشان می داد که درون من سرشار از عشقی میشد که نسبت به او داشتم.

********************

روز معلم فرا میرسد، به یاد می آورم روزهایی را که من با مادرم برای معلمم هدیه میخریدیم. همیشه به یاد دارم که میخواستم همان چیزی را برای معلمم بخرم که در نظر دارم، این وجودم را خوشحال میکرد، این تا مدت ها احساس رضایتی به من میداد که مانند آن را خیلی کم احساس کرده بودم. حالا که دارای فرزندی شده ام و او قرار است برای معلمش هدیه ای بخریم، می خواهم دقیقا همان چیزی که مد نظر دارد را بگیرد. حتی اگر هدیه ای نامناسب باشد، مهم این است که فرزندم با آن خوشحال است و می دانم هم که معلمش نه هدیه بلکه عشقی که پشت آن هدیه نهفته شده است را می بیند و برای آن ارزش بسیاری قائل است.

********************

می خواهم درروز معلم به معلمم یک سبد عشق، یک سبد مهربانی، یک سبد مهر و عاطفه را تقدیم میکنم، تقدیم اویی که تمام وجودم را از عشق و مهربانی و عاطفه پر کرد و آن قدر مرا لبریز از عشق ساخت که توانستم با این عشق دنیا را درک کنم و عاشقی و عاشق بودن را بفهمم. معلم عزیزم، من عشق را با تو آموختم، تو عاشقی را به من یاد دادی و گفتی که عشق چیست. از تو ممنونم که راهنمایم در زندگی شدی و کاری کردی که در مسیر درست قدم بگذارم. این هدیه و یا حتی چند صد برابر آن، در برابر عشقی که تو به من دادی هیچ است.

********************

روز معلم است و من این روز را در کنار معلم درس و مدرسه ام به بزرگترین معلم های زندگی ام یعنی پدر و مادرم هم تبریک می گویم. با وجود آن ها من توانستم نعمت زندگی را با تمام وجود درک کنم و از آن لذت ببرم. درست است که معلم درس و مدرسه به من آموزش های زیادی می دهد اما فقط یک سال با من است اما این دو همیشه با من هستند و حتی اگر پیر شوم و از تجربه لبریز شوم باز هم می توانند معلمی دانا برای من باشند و مرا در مسیری که در آن هستم راهنمایی کنند.

********************

در این روز که روز معلم است خواستم معلمم بداند که با راهنمایی های او من مسیر اهدافم را شناختم. حالا خود را مدیون به او می دانم، تمام زندگی ام را مدیون به او می دانم. او بود که مسیر زندگی را برایم هموار ساخت و موانعی که از جهل ساخته شده بودند را از بین برد. به راستی که اگر نبود به سر من چه می آید و چه اتفاقاتی جلوی راهم سبز می شد؟ می خواهم با تمام وجودم به معلمم بگوید که دوستت دارم چراکه وجود تو باعث شد که از خودم یک منِ قوی بسازم.

********************

معلم عزیزم، من تو را فردی شاغل نمی بینم، من تو را فردی که هر روز به سر کار خویش می آید تا سر ماه درآمدی داشته باشد نمی بینم چون معلمی را شغل نمی دانم، معلمی نوعی فداکاریست، معلمی نوعی عشق است. تو هر روز پیش ما می آیی تا خودت را با عشقی که به ما می دهی فدا کنی و این هرگز نام شغل را به خود نمی گیرد. هیچ هدیه ای نیست که بتواند ارزش کارهای تو را جبران کند، تو آنقدر با ارزش هستی، آنقدر خاص هستی که حتی خاص ترین و با ارزش ترین چیزها در دنیا باید جلوی عظمت تو زانو بزنند. معلم عزیزم، خاص ترین موجود دنیا روزت را به تو تبریک می گویم.

********************

معلمی گرچه یک شغل است اما شغلیست که هر روز به واسطه آن به خدا نزدیک و نزدیکتر می شوی. اینکه هر روز شاگردانی را تربیت میکنی و آنها را برای سفر آینده آماده میکنی، یعنی به گسترش جهان که هدف اصلی خلقت است کمک میکنی و چه چیز از این ارزشمندتر و بهتر.

********************

از نظر من معلمی شغلی پرخطر است و خطر آن آینده شاگردان معلم خواهد بود. اگر معلمی وظیفه تربیت شاگردانی را بر عهده می گیرد یعنی وظیفه آینده آنها را بر عهده گرفته و هر گونه کوتاهی می تواند مسیر زندگی دانش آموزی را تغییر دهد. معلم عزیزم، خواستم بگویم برای اینکه وظیفه را برای من بر عهده گرفته ای از تو متشکرم و این کارت برایم خیلی ارزش دارد چون تا به حال هیچ خطایی از تو ندیده ام و مرا به همان مسیری که باید هدایت کردی. دستان پر از زحمتت را می بوسم و روزت را به تو تبریک می گویم.


در ادامه تماشا کنید :

متن و عکس زیبا برای تبریک روز معلم ( 18تصویر نوشته)

متن زیبا برای تشکر از معلم و استاد,1395 جدید

متن تبریک روز معلم 99 جدید

متن تشکر از معلم در این روزهای کرونایی


1 نظر

  1. سیده نازنین زهرا عبدالهیسیده نازنین زهرا عبدالهیsays:

    دل نوشته های معلمی