چه چیزی صیغه را باطل میکند؟

نکات و مسائلی هستند که اگر رعایت شوند و یا آنها را نادیده بگیرید باعث می شود که عقد موقت یا همان صیغه ای که خوانده اید باطل گردد و این امر نیز باعث میشود که زن و مرد نسبت به یکدیگر محرم نشوند. اگر قصد دارید محرمیت به شیوه درستِ صیغه را جاری کنید باید به این نکات و مسائل توجه داشته باشید.

در این مطلب می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که چه چیزهایی صیغه را باطل میکند. اگر دوست دارید در این باره بدانید پس ما می خواهیم در ادامه این مطلب در مورد این مسئله حرف بزنیم. همراه ما باشید.

چه چیزهایی باعث ابطال صیغه می شود؟

اگر شما قصد صیغه موقت دارید و می خواهید با مرد یا زنی صیغه را برای زن و شوهر شدن جاری کنید باید به این نکات توجه داشته باشید تا مبادا صیغه ای که جاری می شود باطل بوده یا اشتباه باشد.

رضایت زن و مرد

اگر در در جاری شدن صیغه هر یک از طرفین، چه زن و چه مرد رضایتی از این بابت نداشته باشند صیغه باطل خواهد شد. همچنین باید بدانید که در صیغه فقط رضایت و اراده طرفین باعث نمی شود که آنها محرم بر یکدیگر شوند بلکه باید از کلمات و الفاظی استفاده نمود که منظور را می رساند.

نکته ای هم در مورد این الفاظ و کلمات بگوییم که از نظر فقه ها نیازی نیست که حتما شما آنها را به عربی بخوانید و حتی می توانید به صورت فارسی الفاظ را به زبان آورده و صیغه را جاری کنید. اما نکته اینجاست که این الفاظ می بایست مقصود از ازدواج موقت را برسانند.

شرایط عاقد برای عدم ابطال صیغه

برای اینکه صیغه باطل نشود عاقد نیز باید شرایطی داشته باشد که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم.

عاقد نباید فردی نابالغ باشد. به عنوان مثال اگر کودکی بخواهد به عنوان عاقد عقد را جاری سازد این عقد باطل بوده و رسمینی ندارد و به این واسطه زن و مرد هم به یکدیگر به واسطه الفاظی که از دهان آن کودک خارج شده محرمیتی نخواهند داشت.

عاقد می بایست عاقل هم باشد یعنی اگر فردی دیوانه یا روان پیش نسبت به جاری کردن عقد اقدام کند باز هم عقد ابطال می شود و حتما شما می بایست به عنوان وکیل از شخصی کمک بگیرید که از عقل و درایت وی آگاهی دارید.

عاقد می بایست قاصد هم باشد یعنی اینکه مقصودش این باشد که پیمان زناشویی را در مدت معین منعقد نماید. پس اگر فردی از روی شوخی و یا در حالتی از مستی بخواهد الفاظ را بخواند و زن و مرد را به محرمیت یکدیگر در آورد باید بگوییم که این نوع از صیغه باطل است.

    مدت دار بودن صیغه

    عقد زمانی نقطع می باشد که برای آن زمان مشخصی تعیین شده باشد. چیزی که از این مسئله به دست می آید این است که اگر برای صیغه موقت زمانی تعیین نشود این ازدواج تبدیل به عقد دائم شده و ازدواج صحیح می باشد.

    اما قضیه به همین جا ختم نمی شود چرا که تعدادی از فقها بر این باورند که این نوع صیغه باطل بوده و همچنین تبدیل به ازدواج دائمی نمی شود چرا که یکی از شروط صیغه موقت تعیین زمان برای آن است و اگر ذکر نشود باطل می گردد.

    همچنین اگر این نوع صیغه به عقد دائم تبدیل شود به ضرر زن و مرد هم تمام خواهد شد چرا که مردم ملزم به پرداخت نفقه برای زن می شود یا باعث می گرد که آن دو از یکدیگر ارث ببرند.

    تعلیق در صیغه موقت

    اگر برای صیغه موقت تصمیمی قطعی اتخاذ نشود، بلاتکلیفی در آن وجود داشته باشد و نتوان هیچ قطعیتی برای آن در نظر گرفت پس این صیغه باطل خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است که مرد به زن بگوید تو را به عقد خود در آوردم اگر فلان اتفاق بیفتد یا اگر از فلان جا برگردم در اینجا به این دلیل که صیغه در حالت معلق مانده و مجهول می باشد پس باطل است.

    خب نکاتی که باعث ابطال صیغه می شوند را با شما در میان گذاشتیم. بهتر است که قبل از جاری ساختن صیغه حتما در مورد آنها مطالعاتی داشته باشید تا مبادا راه را خطا رفته و دچار اشتباه شوید.

    اما در انتها نیز برای اینکه بار اطلاعاتی بیشتری در رابطه با شرایط ابطال صیغه با شما در میان بگذاریم در مورد پایان یافتن آن صحبت خواهیم کرد.

    پایان یافتن صیغه موجب ابطال آن می گردد و حال این اتفاقی می تواند به دو شکل رخ بدهد که یکی این است که مرد خودش باقیمانده زمان صیغه را ببخشد و دیگری هم این است که پایان مدت زمان صیغه فرا برسد. در اینجا طرفین برای اینکه دوباره محرم یکدیگر شوند ملزم به این هستند که دوباره صیغه را جاری سازند در غیر اینصورت صیغه ای که میان آنها بوده باطل خواهد شد.

    نکته ای در مورد پایان یافتن صیغه موقت وجود دارد و آن هم این است که اگر مرد به زن قول ازدواج دائم را داده باشد و به این بهانه با او ازدواج موقت کرده باشد برای اینکه دِینی نسبت به زن نداشته باشد و گناهی هم بر دوشش نباشد بهتر این است که به تعهدی که داشته عمل نماید و زن را به عقد دائم خود درآورد.

    اگر بخواهیم نگاهی کلی به این مطلب داشته باشیم به صورت کلی عدم رضایت زن و مرد از جاری شدن صیغه، عاقل، بالغ و قاصد نبودن عاقد، مدت دار نبودن صیغه، تعلیق در صیغه، بخشیدن ادامه زمان صیغه توسط مرد و همچنین فرا رسیدن زمان پایان صیغه باعث میگردد که صیغه باطل شود و دیگر محرمیتی میان زن و مرد وجود نداشته باشد.

    باز هم بهتر است که علاوه بر نکاتی که در اینجا خواندید با یک شخص آگاه و عاقل در این زمینه مشاوره ای داشته باشید تا به صورت اختصاصی تمام نکاتی که باید در مورد صیغه موقت درباره خودتان بدانید را مطلع شوید و از آنها آگاهی های لازمه را به دست آورید. قطعا اینگونه ذهنی همراه با آرامش بیشتری هم خواهید داشت چرا که اطمینان نهایی جهت اینکه عقد شما حرام است یا خیر را به دست خواهید آورد.


    سایر مطالب پیشنهادی :

    شرایط صیغه موقت در دفترخانه

    آیا پسر برای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارد؟

    شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر


    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...