شرایط صیغه موقت در دفترخانه

صیغه موقت مانند صیغه دائم نیست و نیازی مبرم به ثبت آن هم وجود ندارد اما با این حال سه نکته هست که مرد را ملزم می کند تا این ازدواج را ثبت نماید. این سه مورد عبارت هستند از باردار شدن زوجه، شرط ضمن عقد و توافق طرفین. اگر آگاهی و بینش درست در مورد عقد موقت به دست آورید حتی نیازی به ثبتش در دفترخانه هم نخواهید داشت..

صیغه موقت بر خلاف صیغه دائم نیازی ندارد تا در دفترخانه ثبت شود اما با این حال نکات و مواردی وجود دارد که مرد را ملزم می کند تا این نوع ازدواج را ثبت نماید. اگر دوست دارید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید و در مورد شرایط صیغه در دفترخانه بدانید پس همراه ما باشید و این مطلب را از دست ندهید. در ادامه شروط هم نکات و مشاوره هایی به شما خواهیم داشت تا در مورد صیغه موقت تصمیم بهتری اتخاذ نمایید.

شروط صیغه موقت در دفترخانه

برای اینکه بتوان صیغه موقت را در دفترخانه تبدیل به عقد دائم و همیشگی کرد باید سه نکته را مد نظر داشت.

نکته اول در مورد باردار شدن زن است که اگر زن باردار شود و از مرد صاحب اولاد گردد، مرد ملزم می شود که این ازدواج را ثبت کند.

نکته دیگر در مورد رسمی کردن صیغه موقت و ثبت آن در دفترخانه این است که زن ضمن عقد موقت تحت عنوان شرط ضمن عقد نکاح با مرد شرط می گذارد که این صیغه موقت به ثبت برسد.

نکته آخر هم در مورد رسمی کردن صیغه موقت مربوط به پس از عقد موقت است که اگر زن و مرد به توافقی برسند که عقد را ثبت کنند می توانند این کار را انجام دهند.

اما به صورت کلی می توان گفت که جدای از این سه مورد مرد تکلیفی ندارد که حتما عقد موقت را تبدیل به عقد دائم کند و می تواند به زندگی در کنار زن تا زمانی که مدت عقد موقت به پایان نرسیده ادامه دهد.

نکاتی در مورد عدم ثبت عقد موقت

خب حالا که با شروط ثبت عقد موقت در دفترخانه آشنا گشتید می بایست در این حوزه نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

عقد موقت اغلب با تعهداتی میان زن و مرد صورت میگیرد اما اگر در این بین مرد به تعهدات عمل نکند باعث ضربه زدن به زن می شود. پس اگر زنان از مرد قبل از جاری شدن عقد موقت فقط زباناً نسبت به ازدواج دائم اطمینان پیدا کرده اند بد نیست که شناخت بیشتری از مرد پیدا کنند تا مبادا بعد از به پایان رسیدن مدت زمان عقد مرد حرف خود را پس گرفته و از انجام این کار سر باز بزند.

همچنین اگر زن مصلحت شناس نیست و نمی تواند به درستی در مورد مصلحت کاری که قرار است انجام دهد اطمینان حاصل کند بهتر است که از خانواده یا فردی عاقل و آگاه در این زمینه کمک بخواهد تا بتواند با بینشی درست نسبت به جاری کردن این عقد با مرد اقدام کند تا در صورت به پایان رسیدن مدت زمان عقد و عدم رضایت مرد از جاری ساختن مجدد آن یا تبدیل کردنش به ازدواج دائم ضربه ای نبیند.

مشاوره در زمین صیغه موقت

حال با شرایط و نکاتی که بهتر بود در این زمینه بدانید آگاه شدید و از آنها اطلاع یافتید. اکنون برای اینکه بینش بیشتری در رابطه با ازدواج موقت پیدا کنید تصمیم گرفتیم که در این زمینه راهنمایی ها و مشاوره هایی داشته باشیم تا با بینش درست تری نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

حوزه خود را مشخص سازید

قبل از اینکه تن به ازدواج موقت دهید با خودتان به نتیجه گیری برسید که آیا نظر بر همین عقد مدت دارید یا نه شخصی هستید که دوست دارید ازدواج دائم داشته باشید. در صورتی که جزو افرادی هستید که تمایل بیشتری به ازدواج دائم دارند قاعدتاً نمی توانید دست روی کسانی بگذارید که نظرشان بر ازدواج موقت است.

پس به جای اینکه تن به ازدواج موقت با چنین اشخاصی بدهید بهتر است منتظر گزینه ای بهتر باشید تا شرایط ازدواج دائم تان مهیا گردد.

شناخت کافی از طرف مقابل

قبل از اینکه نسبت به جاری شدن عقد موقت اقدام کنید شناخت کافی از طرف مقابل تان کسب کنید. این مسئله باعث می گردد که اگر او قول ازدواج دائم به شما داده بود از این مسئله اطمینان کافی به دست آورید یا اگر هر مسئله دیگری میان شما بیان شده بود به صحت آن مسئله اعتماد پیدا کنید.

تا شناخت کافی از طرف مقابل به دست نیاورده اید تن به چنین ازدواجی ندهید چرا که در نهایت منجر به آسیب زدن به روح و روان خودتان خواهید شد.

هدف خود را مشخص کنید

دقیقا برای چه مسئله ای قصد جاری کردن عقد موقت با طرف مقابل تان را دارید؟ هدفتان را مشخص کنید تا در آینده در بیراهه و گمراهی گرفتار نشوید.

به عنوان مثال برخی فقط برای رفع نیازهای خویش نسبت به جاری کردن این عقد اقدام میکنند که موضع و هدف آنها مشخص است و در صورت پایان یافتن آسیبی نمی بینند اما برخی دیگر هدفی مانند شناخت برای ازدواج دائم را مد نظر دارند به همین سبب ممکن است با کسی ازدواج موقت انجام دهند که به ازدواج دائم فکر نمیکند و همین موضوع باعث میشود که از ازدواج شان آسیب ببیند.

پس در ابتدا هدفتان را مشخص کنید و بر اساس هدفی که دارید تن به ازدواج موقت بدهید.

تبعات کارتان را بپذیرد

عده ای از صیغه موقت فرصتی برای روسپی گری یاد میکنند و همچنین عده ای آن را کلاه شرعی می دانند. تبعات کاری که قرار است انجام دهید را بپذیرید. از آنجا هم که فرهنگ کشور ما بر اساس ازدواج دائم است ممکن است در صورت آگاهی دیگران از اینکه شما تن به چنین ازدواجی داده اید این ازدواج تبعات خوشایندی برایتان در پیش نداشته باشد.

با آگاهی در مورد این مسائل و کسب دانش در این زمینه بهتر می توانید نسبت به این مسئله تصمیم بگیرید. وقتی که آگاهی تان را در مورد ازدواج موقت بالا ببرید شاید دیگر نیازی به ثبت صیغه موقت در دفترخانه هم نداشته باشید چرا که بر اصل و اساس صیغه موقت آشنا هستید و میدانید که این ازدواجی مدت دار است پس روی آن حساب چندانی نخواهید کرد. همین مسئله باعث می شود که از بسیار از موضوعات و مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید جلوگیری کنید.

امیدواریم که در این مطلب به خوبی در مورد صیغه موقت و ثبت آن در دفترخانه به شما اطلاع رسانی کرده باشیم و همچنین توانسته باشیم با نکات و مشاوره هایی که در ادامه به شما دادیم راه درست تر را نشان تان داده و آگاهی تان را بیشتر کرده باشیم.


مطالب پیشنهادی :

شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر

آیا پسر برای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارد؟


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...