جملات زیبا در مورد همسایه داری

همسایه داری مسئله ای با اهمیت است که خیلی ها آن را رعایت نمیکنند و به حقوق همسایه شان احترامی نمی گذارند. همسایه می تواند صمیمی ترین دوست انسان یا بدترین دشمن وی باشد، این بسته به نوع رفتار ما با همسایه خواهد بود که از او دوست یا دشمن میسازد.

در ادامه متن هایی درباره همسایه داری تهیه کرده ایم که می توانید آنها را خوانده و در مورد فرهنگ همسایه داری اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. همچنین می توانید از این جمله ها برای کنایه به برخی همسایه های بد یا ایجاد حسی عالی در همسایه های خوب هم استفاده نمایید. به شما پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

متن زیبا و کوتاه درمورد همسایه داری

متن درباره همسایه داری

به خاطر همسایه داری بود که روستاها، شهرها و بعد کشورها به وجود اومدن. مردم یاد گرفتن در کنار هم با احترام به سلایق و ویژگی های مختلف هم زندگی کنند و با هم کنار بیان. بیایم از خودمون شروع کنیم، بیایم فرهنگی که مردم قرن هاست به اون پایبند هستند رو زیر پا نذاریم. همسایه هم جزوی از خانواده ما حساب میشه منتهی در ابعاد بزرگتر، بیایم به افراد خانواده مون احترام بذاریم.

***************************

قبل از هر اقدامی حقوق همسایه ات رو در نظر بگیر. شما در یک محل زندگی میکنید، در یک منطقه سکونت دارید و هر مشکلی ک برای محله و منطقه به وجود بیاد قبل از هر کس دامن گیر شما خواهد بود. به واسطه اتحاد و همدلی امکان رد شدن از این مشکلات به وجود خواهد اومد در غیر اینصورت هر همسایه غرق شدن در باتلاق مشکلات رو در همسایه رو به روی خودش خواهد دید.

***************************

همسایه از اسمش مشخصه یعنی انسان ها در سایه هم زندگی میکنند و زندگی میگذرونن. حالا هر کی نخواد سایه یکی دیگه باشه، هر کی نخواهد جزوی از این سایه ها باشه، محکوم به رفتنه در غیر اینصورت زیر نور شدید مشکلات سوخته میشه.

***************************

کاش تو مدرسه ها درسی بود به اسم همسایه داری تا بعضی از آدما از همون بچگی یاد بگیرن که همسایه هم آدمه، همسایه رو هم خدا آفریده، هر چی برای خودت میخوای همسایه ات هم لازم داره. میگن برای همسایه هم باید آرزوی چراغ کنی چون اینجوری اطراف خونت روشن میشه. بیایم به همسایه هامون نه برای اینکه به خودمون سودی برسه بلکه برای اینکه اونها هم انسانند و مثل ما زندگی دارن خیر برسونیم اینجوری قطعا به خود ما هم خیر میرسه.

***************************

و خداوند چیزی به اسم درک آفرید که به خیلی از بندگانش عطا نفرمود. بخش عظیمی از همان بندگان اکنون همسایه ما شده اند و به واسطه درک و شعور پایین شان همواره در حال سختی دیدن و سختی کشیدن از آنها هستیم. امیدواریم دری به تخته ای برخورد کند و همسایگان ما هم از شعور کافی برخوردار شوند. الهی آمین.

***************************

گاهی باید همسایه داری رو از بچه ها یاد بگیریم. اونها به هم احترام میذارن، به هم لبخند میزنن، با هم صحبت میکنند، با هم بازی میکنند و با هم زندگیشون رو میسازند. خیلی از ما آدما دیگه اون فرهنگ قبل رو نداریم، دیگه اون آدمای قبلی نیستیم. گذشت اون زمانی که همسایه ها مثل خانواده هم بودند، الان اونا فقط یه مجموعه آدم رو تشکیل میدن که کنار هم زندگی میکنن و دوست دارن سر به تن هم نباشه. بیایم گاهی همسایه داری رو از بچه ها یاد بگیریم.

***************************

همسایه داری یعنی وقتی به مشکلی برخورد کردی همسایه ات دستت رو بگیره و وقتی هم که همسایه ات به مشکلی برخورد کرد تو دست اون رو بگیری. ما آدمها از قانون جنگل پیروی نمی کنیم، حتی توی جنگل هم اگه حیوونی ببینه که هم نوعش در خطره بهش کمک میکنه اما ما آدما گاهی وقت ها از قصد طرفمون رو هل میدم تا توی چاه بیفته. کاش کمی قدر همسایه ها رو بیشتر میدونستیم، اونا جای خانواده ای هستن که خدا برای تنها نبودن ما به زندگیمون وارد کرده.

***************************

بیایم دیدمون رو نسبت به همسایه هامون عوض کنیم. از این به بعد اون ها رو آدم غریبه نبینیم، آدم غریبه کسیه که یک بار از کنارش رد میشیم و دیگه چشممون به چشمش نمیفته نه همسایه ای که ممکنه از خانواده بیشتر با اون مراوده داشته باشیم. بیایم احترام گذاشتن به اون رو یاد بگیریم و اون رو به شکل آدم مزاحمی که آفریده شده تا باعث عذاب ما باشه نبینیم. اگه چند روز همین آدمهای مزاحم نباشند احساس تنهایی شدیدی تمام وجود ما رو در بر میگیره. پس از این به بعد به جای مزاحم اون رو یه دوست ببینیم، یه دوست که خدا فرصت داد تا هر روز ببینیمش و هر روز از دیدنش لذت ببریم.

***************************

همسایه ها دشمن توی سر آدم هم که باشن بالاخره ما تا یه زمانی محکوم به زندگی کردن در کنار اونها هستیم پس بهتره با برخی ویژگی ها و رفتارهایی که ازشون می بینیم و نمی پسندیم کنار بیایم. ما ضامن رفتارهای دیگران نیستیم، ضامن فرهنگ اونها هم نیستیم، ما فقط انسانی هستیم که پذیرفتیم در جمع و جمعیت زندگی کنیم و به خاطر قبول کردن این مسئله باید با عقاید و رفتارهای متفاوت هم کنار بیایم. ما آدما اگه خودخواه بودن رو کنار بذاریم و تنها به عقاید خودمون بها ندیم، زندگی کردن در کنار بقیه خیلی برامون راحت تره.

***************************

گاهی وقت ها یه همسایه میتونه جای خواهر، مادر، برادر یا پدر انسان رو پر کنه، پس چه خوبه که از این فرصتی که خدا به ما داده برای منفعت خودمون استفاده کنیم. خیلی از ما چشم دیدن همسایه مون رو نداریم، نمیخوایم که روز زمین باشه و حتی نمیخوایم که نفس بکشه اما از این یادمون رفته که اون آدم میتونه جای خالی آدمای دیگه زندگیمون رو پر کنه، اون آدم حتی میتونه یه جای جدید توی زندگیمون بسازه و نقش خودش رو در زندگیمون ایفا کنه. کاش به آدما فرصت بدیم، فرصت اینکه خودشون رو بهمون ثابت کنن.

***************************

کسی نیست به بعضی از آدما بگه قبل از اینکه بخوای خونه ای رو بخری، خدا دو تا چشم و یه عقل بهت داده تا اول ببینی همسایه هات کین و بعد از اون فکر کنی تا ببینی میتونی با اونها کنار بیای یا نه. بعضیا خونه رو میخرن، زندگیشون رو بنا میکنن و بعد از تمام اینها میفهمن که نمیتونن با همسایه ها کنار بیان. اینا همونایی هستن که هرچی به سرشون میاد به خاطر خودشونه.

***************************

گاهی یه همسایه میتونه خیلی خیلی بهتر از برادر و خواهر خونی خودت باشه، گاهی اون بهترین دوستت میشه و بهترین همدم تنهایی هات میشه، گاهی اون بهت عشق ورزیدن و عشق هدیه دادن به آدما رو یاد میده. یه همسایه میتونه خیلی بهمون نزدیک باشه اما ما آدمای این دوره و زمونه حتی از خودمون هم خسته ایم چه برسه به آدمایی که قراره باهاشون زندگی کنیم. کاش کمی زندگی رو آسون تر می گرفتیم، کاش اینقدر با آدما در جنگ نبودیم.

***************************

زندگیش تباه شده انسانی که مدام میگفت وای همسایه ها چی میگن، وای اگه همسایه ها ببینن چی، وای همسایه ها پشت سرمون حرف میزنن، وای فلان همسایه فلان حرف رو زد. احترام گذاشتن به همسایه ها خیلی خوبه اما نه تا حدی که زندگی عادیمون رو مختل کنیم، نه به حدی که برای چشم و هم چشمی اونها هزار کار بی مورد انجام بدیم، نه به اندازه ای که برای اونها خودمون رو از یه چیزایی محروم کنیم و برای حرفی که از دهنشون قراره بیرون بیاد خودمون رو زجر بدیم.

***************************

زندگی کردن در کنار آدما خیلی خوبه اما کاش اونقدر اونها رو به حریم خصوصی خودمون دعوت نکنیم، کاش برای تمام بخش های زندگیمون یه حد و مرزهایی قائل بشیم. ما میتونیم با همین حد و مرزها زندگی کردن در کنار چه همسایه، چه دوست و چه آشنا رو راحت تر و ساده تر کنیم.

***************************

قبل از اینکه با همسایه ات رابطه ای دوستانه یا خانوادگی تشکیل بدی در ابتدا اون رو از لحاظ شرایط فرهنگی و اجتماعی بسنج. خیلی از آدما اونطوری که میخوایم نیستن و وقتی به زندگیمون راهشون دادیم اون موقع متوجه این موضوع میشم. پس چه بهتر که قبل از تشکیل رابطه به این مسائل فکر کنیم تا در زمان مراودات اجتماعی و ... با این همسایه دچار ناراحتی خاطر نباشیم.

***************************

اگر همسایه ای داری که فرهنگی، دینی، مذهبی، رسمی خلاف تو داشت، تو به هیچ وجه ضامن نوع و سبک زندگی اون شخص نیستی. اگه نمیتونی اینو قبول کنی، صد بار تکرارش کن تا خوب توی ذهنت بشینه. توی این دنیا تعداد زیادی آدم زندگی میکنه و تو نمیتونی اونها رو مجرم به چیزی بشناسی صرفاً جهت اینکه اونطور که تو میخوای نیستن. از این به بعد یاد بگیر چه همسایه و چه نزدیک ترین دوستت، زندگی خودش رو داره و تو نباید دخالتی در نوع زندگی اون شخص داشته باشی.

***************************

ارتباط با همسایه خوبه اما زمانی که با این کار آرامش بگیری، به محض اینکه این کار دیگه برات آرامش قبلی رو به ارمغان نمی آورد یا به هر دلیلی ارتباط با همسایه دیگه اون نوع ارتباطی که تو میخواستی نبود، پس باید با نهایت احترام این رابطه رو قطع کنی چون تو ارزشمندی، تو نباید زندگیت رو با چیزهایی بگذرونی که نسبت به اونها حس خوبی نداری

***************************

همسایه داری نه تنها موجب این میشه تا کم کم تبدیل به معتمد محل و فردی قابل اطمینان بشی بلکه حس و حال درونی خودت رو هم تغییر میده. اینکه به کسایی که در نزدیکی تو هستند و زندگی میکنند خیری برسونی یا خوب کنی، لبخند رضایت اونها آرامشی درون تو به وجود خواهد آورد.

***************************

گاهی با انجام یک کار ساده میتونیم دل دیگران رو شاد کنیم. این کار هر چند از نظر ما ساده باشه اما چون کمکی از سمت ما به طرف مقابل بوده، قطعا در اون شخص حس خوبی به وجود میاره، حسی که عشق و علاقه اش رو نسبت به قبل به ما بیشتر میکنه. به آدمایی که با تو یا در اطرافت زندگی میکنند خیر برسون، باعث بشو که لبخند بزنن، شاد بشن و از ته دل بخندن، این کار باعث میشه که با یک کار ساده دلشونو رو به دست بیاری.

***************************

ما همین که کاری به کار کسی نداشته باشیم تبدیل به یک همسایه خوب میشیم. همسایه خوب بودن فقط به نذری بردن و کمک کردن در کارهای مختلف به هم نیست، گاهی بهترین کمک همون کمک نکردنه، یعنی کاری به زندگی طرف مقابل نداشته باشی، به سبک زندگیش ایرادی نگیری یا به طرز پوششی که داره نگاه بد نکنی، همین ها از تو یه همسایه خوب میسازه.

***************************

همیشه گفتن همسایه خوبی باش اما برای این خوب بودن ملاک و معیار قرار دادن. خوب بودن ملاک و معیاری نداره، برای یک نفر خوبی یعنی اینکه باهاش رو در رو بشی و به صحبت بشینی و برای فردی دیگه خوبی یعنی اینکه کاری به کارش نداشته باشی و حتی بعضی وقت ها سلامش هم نکنی. بیایم با توجه به شخصیت طرف مقابلمون رفتارمون رو با اون تغییر بدیم تا بتونیم مطابق با اون چیزی که طرف میخواد بشیم. همین از ما یه همسایه خوب میسازه.

***************************

قبل از اینکه برای کسی همسایه خوبی باشی، برای خودت خوب باش. ما آدما باید یاد بگیریم که خوبی کردن رو اول در حق خودمون تموم کنیم تا بتونیم به دیگران هم خوبی کنیم. تو نمیتونی یک همسایه خوب باشی وقتی که خودت هم با خودت خوب نیستی، تو نمیتونی ارتباط گرمی با همسایه ات بگیری وقتی که خودت از خودت بدت میاد، اول از همه اعتماد به نفس رو درونت به وجود بیار اون وقت همسایه ات هر کسی که باشه، چه کسی که در یک محل با تو زندگی میکنه و چه همکاری که در سر کار کنار تو یا در اتاق بغل تو کار میکنه، تو رو به عنوان بهترین دوست و همسایه خواهد شناخت.

***************************

برای همسایه خوب بودن بیشتر از یک یا دوبار تلاش نکن. وقتی که دیدی طرف مقابل اهمیتی برای تلاش های تو قائل نمیشه، اونو به حال خودش بسپار و دیگه کاری به کارش نگیر. بعضی ها از ارتباط همسایه با همسایه بدشون میاد. اگه میخوای همسایه خوبی باشه طرفت رو بشناس و با توجه به شخصیتش عملکردت رو تنظیم کن اما اگه دیدی نتیجه ای نداشت دیگه بیخیال اون شخص شو.

***************************

همین همسایه ها هستند که ارزش یک محل رو بالا یا پایین میبرن. بیایم در حد خودمون همسایه خوبی باشیم، بیایم در حد خودمون آدم خوبی باشیم تا با همین تغییرات محله مون جای ارزشمند تر و بهتری برای زندگی کردن بشه. ارزش یک محله به قیمت خونه هاش نیست، به قیمت آدمایی هست که در اونجا کنار هم زندگی میکنن و زندگی میگذرونن. پس اگه هر کدوم از ما در نوع خودمون خوب باشیم، کم کم محله هم خوب میشه.


شاید علاقمند باشید :

متن های ادبی برای خداحافظی با دوستان صمیمی

متن های زیبا برای خداحافظی از جمع همکاران


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...