تحقیق درباره سوره بلد

تحقیق درباره سوره بلد نشان می دهد این سوره جزء سوره های مکی قرآن کریم بوده و در جزء سی هم قرار گرفته است. سوره بلد در مصحف فعلی سوره نودم می باشد. این سوره به دلیل اینکه در ابتدا به سرزمین مکه اشاره می کند، بلد نام گرفته است. در سوره بلد به این موضوع اشاره می شود که زندگی انسان ها تا وقتی روی زمین هستند و زندگی می کنند با رنج و زحمت همراه خواهد بود. 

در ادامه هم به شمردن نعمت های پروردگار پرداخته و می فرماید برخی انسان ها در مقابل این نعمت ها ناشکر هستند. در این سوره آزاد کردن برده ها و کمک به فقرا و بینوایان بسیار پسندیده شمرده شده و جزء بهترین اعمال نام برده می شود. خواندن سوره بلد مانند همه سوره های قران کریم فضیلت و خواص زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

ویژگی های ظاهری سوره بلد چیست؟

همانطور که در سطور بالا اشاره شد سوره بلد را به دلیل آمدن این کلمه در آیات ابتدایی به این نام می خوانند در واقع منظور از بلد سرزمین کعبه است و به معنی سرزمین هم می باشد. تحقیق درباره سوره بلد نشان می دهد این سوره بر اساس ترتیب نزول بر پیامبر اسلام سوره سی و پنجم محسوب شده و در مصحف فعلی هم سوره نودم است. 

همچنین این سوره در جزء سی قرار گرفته و 20آیه و 82 کلمه و 343 دارد. سوره بلد به لحاظ حجم جزء سوره های مفصلات بوده یعنی آیه های کوچک و کوتاه دارد و همچنین در بین سوره هایی که با سوگند شروع می شوند هم قرار می گیرد.

محتوی سوره بلد چیست؟

تحقیق درباره سوره بلد نشان می دهد محتوی این سوره در مورد قداست و عظمت و اهمیت شهر و سرزمین مکه است و به همین سبب در آیات ابتدایی به این سرزمین قسم یاد می شود. در ادامه آفرینش انسان و اینکه زندگی او در این دنیا با سختی و رنج همراه خواهد بود، اشاره می گردد. 

موضوع دیگری که در سوره بلد به آن اشاره می شود بهترین اعمال در نزد خداوند است. کمک به فقرا و آزاد کردن برده ها از جمله این اعمال شمرده شده اند. در بخش دیگری از این سوره خداوند مومنان و پرهیزکاران را اصحاب یمین یا میمنه نامیده و بدکاران و کافران را اصحاب مشمئه یا اصحاب شمال نام می نهد. در این سوره در مورد اهمیت انفاق در مسیر بندگی خداوند و اینکه انسان ها باید در مسیر بندگی خداوند رنج و سختی تحمل کنند صحبت به میان می آید.

شان نزول و اهمیت سوره بلد چیست؟

در برخی تفاسیر آمده است آیه چهارم این سوره لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ در خصوص شخصی به نام حارث بن عمر و بن نوفل عبد مناف نازل شده است. این فرد وقتی در مدینه زندگی می کرد گناهی مرتکب شد و به حضور پیامب رسید و کفاره گناه مذکور را از ایشان سوال نمود. پیامبر در جواب او فرمودند بنده ای را آزاد کن یا به فقیری غذا بده. حارث بعد از شنیدن این پاسخ ناراحت شد و به یارانش گفت نمی دانستم با ایمان آوردن به محمد باید برای کفاره گناهانم از مالم پرداخت کنم. به همین سبب آیه چهارم سوره بلد نازل گردید.

فضیلت و خواص سوره بلد چیست؟

تحقیق درباره سوره بلد نشان می دهد خواندن این سوره فضیلت و خواص زیادی دارد. از جمله از امام صادق روایت شده است خواندن این سوره در نمازهای واجب باعث می شود شخص در دنیا از صالحین بوده و در آخرت هم در نزد پرودگار مقام و جایگاهی خاص داشته باشد. 

همچنین از پیامبر اسلام هم نقل گردیده هر کس این سوره را بخواند از خشم و غضب پروردگار در روز رستاخیر ایمن خواهد بود و از پل صراط به راحتی عبور خواهد کرد و حسابرسی برایش آسان خواهد شد البته به شرطی که با تفکر و تعمق و عمل صالح همراه باشد. خواندن سوره بلد در این دنیا هم خیر و فضیلت به همراه دارد از جمله اینکه درد های جسمی را تسکین داده و بیماری ها را برطرف می کند.

گردآورنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. راحلهراحلهsays:

    عالی