تحقیق درباره سوره علق

تحقیق درباره سوره علق نشان می دهد این سوره اولین سوره ای است که بر پیامبر اسلام نازل شده است. سوره علق سوره نود و ششم بوده و جزء سوره های مکی محسوب می شود. به علت اینکه کلمه علق در آیه دوم سوره آمده است، سوره مذکور را به این نام می خوانند. 

علق به معنی خلقت انسان از خون بسته و یا نطفه است. سوره علق در جزء سی قرار دارد. در این سوره به آفرینش و تکامل بشر و نعمت هایی که خدا به او داده است، پرداخته شده و بعد به این نکته اشاره می کند با وجود همه این نعمت ها و الطاف پروردگار باز انسان در برابر او نافرمانی کرده و ناسپاس و نا شکر است. در سوره علق به افرادی که مانع هدایت مردم به سمت خدا می شوند هشدار داده می شود که عذابی سخت در انتظار آنها خواهد بود. 

سوره علق به دلیل داشتن سجده جزء سوره های عزایم است. عزایم چهار سوره از قرآن کریم هستند که سجده واجب دارند. در سوره علق هم با خواندن و یا شنیدن آیه مذکور بر شخص واجب است که سجده به جای آورد. خواندن سوره علق هم فضایل و خواص زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

ویژگی های ظاهری سوره علق چیست؟

سوره علق را به نام إقرأ و یا إقرأ بسم ربک هم می شناسند. تحقیق درباره سوره علق نشان می دهد این سوره به معنی خون بسته و نطفه است و به نحوه خلقت و آفرینش انسان اشاره می کند. همانطور که اشاره شد نام این سوره را از کلمه علق در آیه دوم گرفته اند. اقراء یعنی بخوان. فرمان خداوند به خواندن پیامبر در ابتدای سوره آمده است. 

سوره علق را سوره قلم هم می نامند. یکی دیگر از ویژگی های سوره مذکور مکی بودن آن است و اینکه بر اساس ترتیب نزول بر پیامبر اسلام سوره اول محسوب شده اما در مصحف فعلی سوره نود و ششم می باشد. همچنین این سوره 19 آیه و 72 کلمه و 288 حرف دارد و به لحاظ حجم جزء سوره های مفصلات یعنی سوره هایی که آیات کوتاه و کوچک دارن، محسوب می شود.

سوره قلم جزء سوره های عزایم هم است یعنی سوره هایی که سجده واجب دارند و با خواندن و یا شنیدن یک آیه مخصوص در آنها شخص حتما باید سجده واجب به جا آورد. سوره هایی که سجده واجب دارند را نمی توان در نماز بعد از سوره حمد خواند و همچنین افراد اگر در حالت حیض و یا جنب باشند هم نباید این سوره ها را قرائت کنند.

محتوی سوره علق چیست؟

تحقیق درباره سوره علق نشان می دهد محتوی این سوره بر چند محور استوار است که عبارتند از:

1- اول اینکه در این سوره در همان ابتدا به پیامبر دستور داده می شود که بخواند با وجود اینکه ایشان سواد خواندن و نوشتن نداشتند.

2- در این سوره در مورد خلقت انسان صحبت کرده و اینکه آفرینش او از یک تکه خون بوده است.

3- در سوره علق در مورد تکامل انسان در سایه لطف خداوند صحبت شده و اینکه او می تواند به علم و دانش دست پیدا کند.

4- در سوره مذکور در مورد افرادی که ناسپاسی کرده و در مقابل فرامین پروردگار سرکشی می کنند، صحبت به میان می آید.

5- همچنین به افرادی که مانع هدایت بشر می شوند هشدار داده می شود که عذاب دردناکی در انتظار آنها خواهد بود.

6- در نهایت هم انسان را به سجده کردن و نزدیکی به پروردگار فرمان می دهد.

    فضیلت و خواص سوره علق چیست؟

    تحقیق درباره سوره علق نشان می دهد خواندن این سوره خواص و فواید زیادی دارد. از جمله اینکه از امام صادق نقل شده است هر کس سوره مذکور را بخواند در صورتیکه در همان شب یا روز بمیرد شهید محسوب می شود و در روز قیامت با او همانند افرادی که با شمشیر در راه خدا قیام کرده اند، رفتار خواهد شد. از پیامبر اسلام هم نقل شده خواندن سوره قلم شخص را از غرق شدن در دریا و سایر بلایا در سفر در امان نگه می دارد.

    گردآورنده : توپ تاپ

    مطالب مرتبط...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...