آموزش اصول اسب سواری بدون زین

در گذشته های دور، سوارکاری یکی از مهارت های مهم برای خانواده ها محسوب می شد و فرزندانشان را از کودکی با این فن آشنا می کردند، چرا که بیشتر فعالیت های روزمره و مهم زندگی آنها وابسته به اسب و سوارکاری بود. از این رو، آشنایی با رفتار اسب و نیز اصول اسب سواری به صورت تجربی با زندگی آنها آمیخته شده بود.

امروزه اسب سواری بیشتر جنبه تفریحی و مسابقه ای دارد اما کسانی که علاقه مند به یادگیری آن هستند باید آن را به صورت اصولی و صحیح بیاموزند تا از بروز آسیب های احتمالی حین اسب سواری پیشگیری شود.

تجربه اسب سواری بدون زین

هنگامی که ارتباط خوب و محکمی بین شما و اسب تان شکل می گیرد، شاید بخواهید با آموختن یک مهارت جدید، این رابطه را محکم تر کنید. اگر شما و اسب تان آمادگی لازم را داشته باشید، می توانید با سوارکاری بدون زین، یک اسب سواری شگفت انگیز و لذت بخش را تجربه کنید.

اما چنانچه با این نوع سوارکاری احساس راحتی نمی کنید، اصراری برای انجام آن نیست. با توجه به اینکه اسب سواری بدون زین ممکن است بسیار خطرناک باشد، سعی کنید تا حد ممکن از عجله کردن پرهیز کرده و در تمام مراحل آرام و با احتیاط عمل نمایید.

در ادامه، اسب سواری بدون زین را به صورت مرحله به مرحله برای شما آموزش می دهیم؛

اسب سواری بدون زین

مرحله 1؛ از راهنمایی و تجربه یک سوارکار ماهر و یا مربی اسب سواری برای شروع سوارکاری تان استفاده کنید. همچنین، قبل از امتحان کردن اسب سواری، به ویژه بدون زین، بهتر است عضلات ران پاهای خود را تقویت کنید. قوی بودن ماهیچه های پا، علاوه بر کاهش احتمال آسیب دیدگی بدنی، اسب سواری را آسان تر می کند. برای تقویت این عضلات می توانید پوزیشن اسب سواری دو نقطه را تمرین کنید.

آموزش اسب سواری بدون زین

مرحله 2؛ بسیار اهمیت دارد که این نوع سوارکاری را با یک اسب مناسب تجربه کنید. بسته به وضعیت بدنی اسب ها، نشستن و حفظ تعادل بدن سوارکار روی بعضی از اسب ها سخت تر از بقیه اسب ها می باشد. دقیق تر بخواهیم بگوییم، یک اسب با گام های صاف و کمر پهن که عضلات کتف و شانه او خیلی برجسته نباشد، گزینه ی ایده آلی برای اسب سواری بدون زین است (البته به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از زین، وجود استخوان های برجسته ی کتف کمک بسیار خوبی برای پایین آمدن از اسب است).

یک توصیه دیگر اینکه، مراقب اسب هایی که به راحتی با هر اتفاقی رم می خورند باشید، اگر توی اولین تجربه ی اسب سواری بدون زین، اسب شما رم کرده و روی دو پای خود بلند شود به احتمال زیاد نمی توانید در چنین شرایطی از خود محافظت کنید.

آموزش گام به گام اسب سواری بدون زین

مرحله 3؛ به جای نگاه کردن به اسب تان، به روبرو و جایی که می خواهید بروید نگاه کنید. هنگامی که در اسب سواری، نگاهتان را روی اسب و یا جلوی خود متمرکز می کنید، تعادل بدن شما روی اسب به هم می خورد.

روش اسب سواری بدون زین

مرحله 4؛ برای تغییر جهت اسب به این ترتیب عمل کنید؛ نگاه کردن، فشار پاها، کشیدن افسار.

قبل از اینکه افسار اسب را بکشید تا به سمت مورد نظر بچرخد، ابتدا سر خود را بچرخانید و مسیری که می خواهید بروید را نگاه کنید. هنگامی که سر خود را می چرخانید، بخشی از نیم تنه شما نیز می چرخد و از آنجایی که اسب ها بسیار حساس هستند متوجه این چرخش بدن شما می شوند.

پس از نگاه کردن، می توانید سیگنال هایی که با چرخش بدنتان به اسب داده بودید را با استفاده از برجستگی پشت ساق پا و فشار وارد کردن به پهلوی اسب، تقویت کنید و به او بفهمانید که به کدام سمت بچرخد. اسب های با تجربه معمولاً متوجه این اشارات می شوند و به همان جهت حرکت می کنند، اما در صورت نیاز می توانید کمی نیز افسار را در همان جهت بکشید تا اسب متوجه منظور شما بشود.

اسب سواری بدون استفاده از زین

مرحله 5؛ پاهایتان را در همان موقعیتی نگه دارید که در صورت وجود رکاب، قرار می دادید.

آموزش تصویری اسب سواری بدون زین

مرحله 6؛ یاد بگیرید که در تمام حالت های اسب سواری (راه رفتن، یورتمه و چهار نعل) بتوانید بدون رکاب نیز تعادل خود را حفظ کنید. از راهنمای خود بخواهید که اوایل آموزش، شما را همراهی کند تا بتوانید روی تعال خود تمرکز کنید. ابتدا با راه رفتن معمولی شروع کنید و تا چندین روز اول روی همین تمرین وقت بگذارید و پس از کسب مهارت لازم، حرکات یورتمه و چهار نعل را تمرین کنید. مدت زمان تمرین ها را کوتاه در نظر بگیرید (کمتر از 15 دقیقه) تا از خستگی زیاد و کوفتگی بدن پیشگیری کنید.

چگونگی اسب سواری بدون زین

مرحله 7؛ می توانید از پدهای مخصوص به جای زین، برای اسب سواری استفاده کنید اما نمونه ای را انتخاب کنید که رکاب نداشته باشد و بتوانید کم کم حفظ تعادل را بدون کمک رکاب یاد بگیرید. زین های معمولی دارای یک قلاب محکم هستند که وقتی در زیر شکم اسب بسته می شوند، از لیز خوردن و جابجا شدن زین، تحت فشاری که سوارکار وارد می کند، جلوگیری می شود. استفاده از این پد، نسبت به سوارکاری با اسب لخت، به شما کمک می کند زودتر به اسب سواری بدون زین عادت کنید. سعی کنید پدی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید و در عین حال رکاب نداشته باشد.

اسب سواری بدون زین

مرحله 8؛ همانطور که معمولاً اسب سواری می کردید الآن هم به همون نحو سوار شوید. برآمدگی پشت ساق پاهای شما باید دو طرف شکم اسب را لمس کند اما نباید هیچگونه فشاری اعمال کنید.

اسب سواری بدون زین + عکس ها

مرحله 9؛ تنها از یک تسمه ی بدون رکاب استفاده کنید و آن را دور سرشانه اسب ببندید تا چنانچه تعادل خود را از دست دادید، با کمک آن بتوانید خود را نگه دارید. همچنین در چنین مواقعی می توانید برای حفظ تعادل، از یال اسب نیز کمک بگیرید البته به شرطی که مراقب باشید تا آسیب نبیند.

به طور کلی، برای حفظ تعادل خود در اسب سواری بدون رکاب، می توانید از هر تمام روش های ذکر شده استفاده کنید. اما یادتان باشد هیچوقت سعی نکنید با کشیدن افسار اسب، به حالت تعادل برگردید چرا که باعث ناراحتی و سردرگمی اسب شده و ممکن است عکس العمل نامناسبی نسبت به وضعیت شما نشان دهد که موجب سقوط شما گردد.

اسب سواری بی زین

مرحله 10؛ تنها از یک سربند استفاده کنید. برای اینکه اسب سردرگم نشود و ارتباط خوبی با آن برقرار کند، تسمه را به صورت یک حلقه از دو طرف گردن اسب رد کنید تا حالت افسار پیدا کند و بتوانید هنگام اسب سواری کنترل را در دست بگیرید. این کار باعث می شود دهان اسب آزاد باشد و به او فشار نیاید.

اسب سواری بدون زین

مرحله 11؛ هنگام اسب سواری، در بخش جلویی اسب و دقیقاً نزدیک شانه ها، بنشینید و پاهای خود را راحت آویزان کنید. سپس کمی به سمت عقب صاف شده و بدنتان را تا حدی ریلکس کنید و اجازه دهید با حرکات بدن اسب هماهنگ شود.

اسب سواری بدون زین

مرحله 12؛ وقتی یورتمه می روید، محکم بشینید. صاف بنشینید و با ران پاها به اسب علامت دهید که حرکت را ادامه دهد.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...