اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز چیست

چگونگی اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز:

در این مقاله می خواهیم به اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز بپردازیم. باید بدانید که خودارضایی در سال های اخیر در بین نوجوانان و جوانان رواج یافته است و این امر می تواند به خاطر پیشی گرفتن بلوغ جنسی بر بلوغ عقلی باشد. 

در ابتدای جوانی که به آن نوجوانی می گویند افراد از نظر جنسی به یک باره رشد می کنند و بدن به ترشح هورمون های جنسی ترغیب می شود. در زمانی که فرد درک درستی از رابطه ی جنسی ندارد و نیاز جنسی بر او غلبه می کند ناچار به خودارضایی می شود.

البته ممکن است که شما بپرسید که خودارضایی تنها در جوانان و نوجوانان نیست بلکه موارد بسیاری را ما دیده ایم که در سن های بالا تر این عمل را انجام می دهند، پس در این افراد علت انجام خودارضایی چه می تواند باشد؟ کاملا درست است، خودارضایی تنها در سن های مخصوصی دیده نمی شود بلکه در همه ی سنین وجود دارد اما باید بدانید که از دوره ی نوجوانی شروع شده است. 

یک نکته ی مهم که در رابطه با خودارضایی و اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز وجود دارد ایجاد اعتیاد به این عمل می باشد. درواقع می توان رایج ترین اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز را اعتیاد دانست. باید توجه داشته باشید که تنها مواد مخدر نیست که برای انسان اعتیاد ایجاد نماید.

بلکه خوردن غذای زیاد، خودارضایی، انجام یک رفتار زشت هم می تواند اعتیاد به شمار رود. اما تنها اعتیاد از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز نمی باشد. بلکه اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز بسیار زیاد می باشند که در ادامه ی مقاله به آن خواهیم پرداخت.

معرفی اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز:

از مهم ترین اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، کم حافظه شدن می باشد. راه ها و روش های زیادی برای افزایش حافظه وجود دارند اما این در حالی است که از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، می تواند کم حافظه شدن باشد. کم حافظه شدن یعنی فراموش کردن امور در مدت زمان کوتاه است که در خودارضایی این امر بر اثر کاهش تمرکز اتفاق می افتد. 

شاید برای شما جالب باشد که از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، کم حافظه شدن است. اما از اثرات سکس و رابطه ی درست می توان به تقویت حافظه اشاره نمود. این نکته بیان گر این امر می باشد که خداوند هر نیازی را بدون رفع آن در انسان قرار نداده است و اگر طبق قوانین الهی قم برداریم نه تنها برای رفع نیاز های خود آسیب نمی بینیم بلکه این رفع نیاز با حکمت های فراوان و سودمندی های زیاد می باشد. 

اما می خواهیم بدانید که چگونه اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، می تواند کم حافظه شدن باشد؟ باید دقت داشته باشید که در بدن ما یک سری انتقال دهنده های عصبی وجود دارد که پیام های عصبی را از اندام ها به مغز می برد و دستورات را از مغز به اندام ها منتقل می نماید. این سلول های عصبی نورون نام دارند. وقتی که فرد با خودارضایی نیاز جنسی خود را رفع می کند این سیستم عصبی آسیب دیده و ترشح هورمونی به نام دوپامین مختل می گردد. 


مطلب پیشنهادی :

چگونه خودارضایی کنیم که ضرر نداشته باشد ؟


دوپامین هورمونی است که در زمان شادی و لذت بردن ترشح می گردد. اما ماده ای که پیام ها را در مسیر های عصبی منتقل می کند استیل کولین نام دارد که از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، می توان به کاهش عملکرد استیل کولین اشاره نمود. استیل کولین ماده ای واد برای انتقال تمام پیام ها اعم از جنسی، گرسنگی، هوشیاری، راه رفتن، صحبت کردن و غیره می باشد اگر میزان این ماده کاهش یابد در تمام حرکات و عملکرد های بدن اختلال به وجود می آید. 

پس نتیجه می گیریم که کم حافظه شدن می تواند به خاطر کاهش میزان استیل کولین و در نتیجه ی کاهش هوشیاری باشد. در واقع فرد همانند کسی است که خواب و بیدار می باشد و درک درستی از اتفاقات اطراف خود ندارد. پس از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز می توان به عدم تعادل مقدار استیل کولین باشد.

سایر اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز:

همان طور که در بالا نیز ذکر شد اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز زیاد هستند ولی مهم ترین آن ها در این مقاله گفته می شود برای مثال می توانیم به چند مورد در زیر اشاره نماییم:

اختلال شخصیتی: یعنی فرد با خود نمی تواند کنار بیاید. شناخت هر فرد از خود برای انجام تصمیمات بزرگ بسیار مهم می باشد. وقتی کسی که عمل خودارضایی را انجام می دهد دیگر تمایلی به شناخت خود ندارد چرا که خود را یک فرد ضعیف و بی ارزش می داند. این امر نیز موجب می شود که اعتماد به نفس شخص به شدت کاهش یابد.

احساس گناه و افسردگی یکی از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز:

 از دیگر اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، افسردگی و احساس گناه می باشد. از آن جایی که فرد عمل خود را زشت می داند ولی ب خاطر اعتیاد به این عمل نمی تواند آن را ترک نماید. به همین خاطر همیشه احساس گناه می کند از طرف دیگر نیز باید بدانید که هر کسی دو نوع نیاز دارد که می توان به نیاز جنسی و نیاز عاطفی اشاره نمود.

نیاز جنسی که با خودارضایی می تواند رفع شود اما نیاز عاطفی فرد به هیچ عنوان ا انجام این عمل رفع نمی شود به همین دلیل تنها فرد می توان یک بعد و یک نیاز خود را ارضا نماید. به همین جهت با گذشت زمان فرد دچار افسردگی می شود و اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز اعمال می شود.


همچنین ببینید :

آیا خودارضایی باعث عقیم شدن می شود ؟


باید یک نکته جالب را بدانید که خانم ها اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز آن بیشتر از مردان می باشد. تنها دلیل آن هم زیاد بودن عاطفه و لطافت روح آن ها می باشد. به این صورت که نیاز عاطفی خانم ها بر نیاز جنسی آن ها غلبه دارد و اگر نیاز عاطفی آن ها برطرف نشود به شدت دچار افسردگی می شود در رابطه با آقایان باید بگوئیم که نیاز جنسی آن ها بر نیاز عاطفی غلبه دارد به همین جهت اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز مردان کمتر دیده می شود.

از دست دادن تمرکز یکی از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز:

یکی از مواردی که می تواند موجب افزایش اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز شود، کاهش تمرکز است. کاهش یافتن تمرکز در کسی که خودارضایی را انجام می دهد به دلایل مختلفی وجود دارد از جمله ی این وارد به شرح زیر می باشد:

فرد خود آگاه است که یک عمل بسیار زشت و نا هنجار را انجام می دهد به همین دلیل برای داشتن حس بهتر نسبت به خود و سازگاری مغز خود با خودارضایی از دقت خود کاهش می دهد این اتفاق به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد. به همین خاطر است که به مرور زمان عدم تمرکز او قطعی شده و این عدم تمرکز به تنهایی موجب به وجود آمدن اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز می شود.

تعلق زمان زیادی برای انجام این عمل موجب می شود که فرد در هر مکان و زمانی که است دائما به این عمل زشت فکر کند و دنبال راهی برای انجام آن است. وقتی مغز تنها روی یک عمل تمرکز کند باعث می شود که تمرکز از روی کارهای دیگر برداشته شود و فرد تنها درگیر خودارضایی شود. از این رو روان شخص دچار اختلال خواهد شد.

عوامل مهم در ترغیب فرد به خودارضایی:

نوجوانان عزیز باید توجه داشته باشند که اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز به شدت زیاد است و موجب پریشان حالی فرد می شود تا حدی که در برخی از موارد فرد راهی تیمارستان شده است. شاید در نظر اول این کار از روی کنجکاوی باشد ولی لذتی که از این عمل به دست می آورید موجب می شود که تا آخر عمر به آن اعتیاد پیدا نمائید.


مطلب پیشنهادی :

آیا خودارضایی باعث نازایی می شود ؟


لذا توصیه می کنیم که حتی از روی کنجکاوی و یا به قصد انجام تنها یک بار هم این عمل را امتحان نکنید. البته در اجتماع موارد زیادی وجود دارد که فرد را به انجام خودارضایی تشویق می کند از مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشد:

فیلم های پورن: این فیلم ها تنها به هدف فاسد نمودن اجتماع تولید می شود. هیچ لذتی برای بازیگران این گونه فیلم ها وجود ندارد و تمام حرکات به صورت نمادین و سمبلیک می باشد و تنها هدف آن ها هم ذهن و مغز جوانان می باشد. 

متاسفانه در سال های اخیر به خاطر گسترش تکنولوژی این موارد به شدت افزایش یافته است و جوانان به راحتی می توانند به این فیلم دست یابند. البته افراد زیادی به خاطر تولید این فیلم ها پول های کلان به دست می آورند. به همین جهت از شما خواهشمندیم که برای جلوگیری از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز و سایر آسیب ها این فیلم را دنبال نکنید و به طور کلی آن ها را ترک نمائید.

ماهواره: یکی از بزرگ ترین معضل های خانواده  ایرانی در سال های گذشته ورود ماهواره بود در ماهواره به صورت کاملا غیر مستقیم فرد را تحریک می نمایند و یک سری ناهنجاری ها را برای آن جا می اندازند. از این رو در قالب فیلم های خانوادگی تمام نقشه های خود را اعمال می نمایند تا اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز جوانان ایرانی را اعمال نمایند.

شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام تا کنون باعث شده است که حتی کودکان نیز به راحتی بتوانند از یک سری مسائل نامربوط سر دربیاورند. و باعث می شود که آن ها به بلوغ زود رس دچار شوند. بلوغ زود رس یعنی فرد از نظر جنسی تکمیل شده است ولی از نظر عقلانی هیچ درک و مفهومی ندارد.

عدم ازدواج به هنگام: وقتی فرد در زمان لازم نمی تواند ازدواج نماید دچار اختلالاتی می شود که او را وادار به خودارضایی می نماید. خودارضایی در افرادی که به موقع ازدواج می نمایند به ندرت دیده می شود.

اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز جوانان و نوجوانان:

عصبانیت مزمن: وقتی ناراحتی های روحی فرد که با هر بار خودارضایی به وجود می آید روی هم تلمبار می شوند، موجب یک عصبانیت دائمی و مزمن می گردد. فرد دیگر تحمل هیچ گونه سختی را ندارد و تنها به دنبال راهی برای نجات از سردر گمی است. پرخاشگری در این موارد جزء عادت های همیشگی آن ها خواهد شد. البته باید بدانید که عصبانیت های مزمن موجب آزار دادن اطرافیان و حتی خود فرد می شود. همین آزار نیز بر میزان عصبانیت فرد می افزاید.

سر درد و سر گیجه: به خاطر فشار های زیاد عصبی که به فرد وارد می شود. فرد دچار سر درد و سر گیجه می شود و سیستم ایمنی بدن او به شدت کاهش می یابد. البته باید بدانید که از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز، می تواند سر درد ناشی از آسیب های مغزی باشد. همان طور که در بالا ذکر شد در خودارضایی مقدار استیل کولین کاهش یافته و پیام های عصبی به خوبی رفت و آمد نمی کنند.

افسردگی: افسردگی که یکی از اثرات ترسناک خودارضایی بر مغز می باشد. به خاطر عذاب وجدان، پشیمانی و احساس پوچی که همه ناشی از خودارضایی می باشد، به وجود می آید. و درمان آن به شدت طول می کشد. باید در صورت بروز افسردگی به پزشک معالج، مراجعه نمود و تحت درمان قرار گرفت.

لرزش دست بر اثر ضعف اعصاب: وقتی که فرد به صورت دائمی عصبی باشد، سیستم اعصاب او ضعیف می شود و دیگر نمی تواند پاسخ های درستی به محرک ها بدهد از این رو همیشه مشکل لرزش دست را خواهد داشت. البته این لرزش در زمان های انجام خودارضایی و حتی بعد از آن نیز شدت می یابد. تا حدی که فرد دچار اختلال در انجام کار های روز مره خود می شود.

ضعف در عصب بینایی: در زمانی که فرد اقدام به خود ارضایی می نماید مقدار زیادی از املاح بدن او همراه با منی بیرون می آید. از آن جایی که خودارضایی موجب ارضای روح و جسم نمی شود همیشه فرد به دنبال تکرار این عمل است که بتواند نیاز های در حال افزایش خود را سرکوب نماید. اما نمی داند که با انجام خودارضایی بر تشنگی خود می افزاید. به همین جهت اگر روزانه چندین بار این کار را انجام دهد به خاطر کمبود یک سری ویتامین از جمله ویتامین سی، دچار ضعف در سیستم بینایی می شود.

گوشه گیری: فرد احساس بیهوده بودن می کند و اعتماد به نفس او کاملا از بین خواهد رفت به همین دلیل گوشه گیر و منزوی خواهد شد. یک حس سرخوردگی مدام او را آزار می دهد و در درون خود احساس تنهایی می کند. در بیان نمی تواند درست عمل کند و در حین صحبت نمودن به خاطر نداشتن تمرکز همواره حرف های نامربوط می زند.


در ادامه بخوانید :

آیا عوارض خودارضایی بعد از ترک از بین می رود


1 نظر

  1. ممدممدsays:

    سلام یک سوال من یک نوجوان 15 ساله هستم و دو سالو نیمه که خود ارضایی میکنم از نظر علمی اگه ترک کنم اثرات خود ارضایی بر مغز از بین میره