چه کار کنیم روسری ساتن و حریر سر نخورد؟

یکی از دغدغه هایی که در زمان روسری سر کردن برای تمامی خانم ها مطرح می باشد این نکته ی مهم است که روسری خیلی زیبا و منظم روی سر آن ها قرار بگیرد و یا به اصطلاح، به درستی و آراسته روی سر آن ها بنشیند، و مادامی که روسری به سر دارند احساس راحتی کنند و مجبور نباشند مدام آن را مرتب نمایند.

کدام روسری را انتخاب و خریداری کنیم؟

برای انتخاب کردن و خریدن روسری به اولین نکته ای که باید توجه شود جنس روسری می باشد، مثلا استفاده از روسری نخی به دلیل این که سر نمی خورد و به خوبی روی سر قرار می گیرد، بسیار راحت و بی دردسر می باشد، و به کار بردن آن برای کارهای روزمره و همیشگی کاملا ایده آل است، اما برای مجالس مختلف و مراسم رسمی روسری ساتن و حریر به دلیل زیبایی و لطافت خاص شان بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند و تنها مشکلی که خانم ها در هنگام استفاده از این دو نوع روسری دارند لیز بودن و سر خوردن آن هاست که این مشکل نیز با چند راهکار کاربردی به سادگی قابل حل شدن می باشد.

ویژگی های روسری ساتن

روسری های ساتن از نظر ظاهری به روسری های ابریشمی شباهت زیادی دارند و تفاوت آن ها در این است که روسری های ساتن در مقایسه با روسری های ابریشمی هم ضخیم تر هستند و هم براق تر، که البته قسمت پشت آن ها مات می باشد. این روسری ها مثل روسری حریر لیز و سر هستند و برای مجالس، مراسم رسمی و مهمانی ها بسیار شیک و مناسب هستند و باعث زیبایی و جلوه دادن به چهره می شوند. از خصوصیات روسری های ساتن می توان به این موارد اشاره نمود:

رویه ی براق و لطیف آن

ریزش جذاب و زیبای آن

بافت محکم و با دوام آن

مقاومت قابل ملاحظه ی آن در برابر چروک شدن

    ویژگی های روسری حریر

    روسری حریر از لحاظ سبک و نازک بودن شبیه روسری نخی می باشد با این تفاوت که روسری های حریر مثل روسری های ساتن لیز و سر هستند و برای استفاده در کارهای روزانه مناسب نمی باشند، اما به دلیل زیبا و شیک بودن شان بسیار برای مهمانی ها و مراسم رسمی مناسب می باشند. از انواع پارچه های حریری که برای تهیه ی روسری نیز می توان از آن ها استفاده نمود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    حریر کریشه: حریر کریشه آن زبری ای را که حریر کرپ دارد، دارا نمی باشد ولی بسیار نرم است و حتی با وجود این نرمی و لطافتی که دارد، سر نمی خورد و برای روسری مناسب می باشد.

    حریر ژرژت: مثل حریر کرپ، حریر ژرژت نیز دارای سطحی زبر است ولی در مقایسه با آن دارای لطافت بیش تری است و نازک تر می باشد. ویژگی دیگر حریر ژرژت این است که نه آب می رود و نه چروک می شود.

    حریر نخ: پارچه حریر نخ بسیار برای تابستان مناسب می باشد؛ چراکه جنس آن از نخ بوده، خنک است، مزیت دیگر پارچه حریر نخ این است که به دلیل به کار رفتن الیاف طبیعی در آن، بسیار مناسب برای کسانی است که بدن شان نسبت به الیاف مصنوعی حساس بوده، دچار حساسیت می شوند، و البته به همین دلیل که الیاف این نوع پارچه، طبیعی و از پنبه می باشد، سریع چروک خواهد شد و احتمال دارد که آب نیز برود.

      چه کار کنیم روسری ساتن و حریر سر نخورد؟

      یکی از دغدغه هایی که در زمان روسری سر کردن برای تمامی خانم ها مطرح می باشد این نکته ی مهم است که روسری خیلی زیبا و منظم روی سر آن ها قرار بگیرد و یا به اصطلاح، به درستی و آراسته بر روی سر آن ها بنشیند، و مادامی که روسری به سر دارند احساس راحتی کنند، نه این که مجبور باشند لحظه به لحظه دست شان به روسری باشد و آن را مرتب نمایند. مشکلی که خانم ها در اکثر مواقع با روسری هایی مثل روسری ساتن و حریر که از روی سر آن ها سر می خورند، دارند، دقیقا همین مورد است که با به کار بستن چند ترفند آسان و قابل اجرا قادر خواهند بود به راحتی این مشکل را رفع نمایند.

      بستن درست موها

      موها به خصوص موهای نسبتا بلند و لخت اگر به صورت باز زیر روسری گذاشته شوند باعث می شوند که روسری درست روی سر قرار نگیرد و مدام سر بخورد، بنابراین یکی از راه ها برای مانع شدن از سر خوردن روسری از روی سر این است که موها کاملا محکم با یک کش و یا کلیپس سر در زیر روسری جمع و بسته شوند، که البته چنانچه موها کمی بالا بسته شوند بهتر روسری را نگه می دارند.

      نکته ای که در رابطه با استفاده از کلیپس سر برای بستن مو در زیر روسری قابل ذکر می باشد، این نکته است که از کلیپسی باید استفاده شود که دارای هیچ قسمتی در خود نباشد که روسری را نخ کش و خراب کند، لبه ها، نگین و تزئینات آن بایستی کاملا صاف و بدون تیزی باشند تا آسیبی به روسری وارد نسازند.

      استفاده نمودن از گیره ها و کلیپس های روسری

      یکی دیگر از راه هایی که با به کار بستن آن می توان روسری را روی سر ثابت نگه داشت، استفاده نمودن از گیره ها و کلیپس های روسری است، و نکته ای که در زمان تهیه کردن این گیره ها و کلیپس ها باید در نظر گرفت این است که اگر این وسیله های حجاب شل باشند و خیلی راحت باز شوند، هیچ فایده ای نخواهند داشت، پس حتما انواعی از آن ها را باید انتخاب نمود که سخت باز می شوند و البته دارای زائده ای که روسری را نخ کش می کند، نباشند.

      راحت ترین مدل بستن روسری با گیره و کلیپس

      راحت ترین مدلی که با این گیره ها و کلیپس های روسری می توان روسری را بست، مدل بستن روسری لبنانی است که اکثر خانم ها با این مدل کاملا آشنایی دارند و فقط کافی است یک طرف روسری را به سمت مخالف خود برده و در کنار صورت و نزدیک گونه ها به قسمت دیگر روسری با گیره و یا کلیپس محکم کرد. بعضی از خانم ها روسری را از روی چانه به سمت دیگر می برند و چانه را کاملا می پوشانند و برخی نیز از زیر چانه.

      استفاده نمودن از کلاه حجاب و یا هدبند نخی

      به کار بردن کلاه حجاب و یا هدبند نخی در زیر روسری ساتن و حریر را می توان به جرأت یکی از بهترین و کاربردی ترین شیوه های از بین بردن سر خوردن روسری عنوان کرد. هدبندها و یا کلاه های حجاب نخی دارای مدل ها و انواع مختلفی هستند، چه از لحاظ شکل ظاهری و چه از جهت روش بستن و استفاده از آن ها و به همین دلیل خانم ها به سادگی می توانند با توجه به سلیقه و علاقه ی خود مدل مورد نظرشان را تهیه نمایند و استفاده کنند.

      مزیت دیگر استفاده نمودن از کلاه حجاب و یا هدبند نخی در زیر روسری ساتن و حریر این است که می توان در زمان بستن روسری قسمت هایی از روسری را با استفاده از سوزن هایی تیز و ظریف که مختص همین کار می باشند، به صورتی که مشخص نشوند، به کلاه حجاب و یا هدبند نخی وصل نمود و با این کار روسری کاملا مطابق با همان مدلی که می پسندند بر روی سر محکم در جای خود قرار می گیرد و اصلا تکان نمی خورد.

      استفاده نمودن از تل پارچه ای

      چنانچه خانمی به کار بردن کلاه حجاب و یا هدبند نخی را نمی پسندد، می‌تواند به جای استفاده از آن ها یک تل پارچه ای را که با طرح روسری او هماهنگی داشته باشد، جایگزین آن ها نماید.

      استفاده نمودن از طلق

      یکی از روش هایی که باعث می شود هم قسمت جلوی روسری های ساتن و حریر خوش فرم بایستد و هم روسری بهتر روی سر قرار بگیرد و کم تر سر بخورد، به کار بردن طلق می باشد، که هم می توان آن را از فروشگاه های ملزومات حجاب خریداری نمود و هم به راحتی می شود آن را در خانه تهیه کرد.

      درست کردن طلق روسری در خانه

      طلق روسری را در خانه می توان با استفاده از عکس های رادیولوژی، طلق های جلد شیرازه های برگه های A4 و یا پوشه های دکمه دار محکمی که پاره شده اند و دیگر قابل استفاده نیستند، درست کرد، تنها کافی است یک طلق شیرازه ی برگه ی A4 را که به شکل مستطیل می باشد، برداشته، یک گوشه ی قسمت طول آن را با یک شکل هلال مانند به گوشه ی دیگر آن وصل نمود و پس از بریدن این شکل بر روی طلق، این طلق را بین قسمت تای جلوی روسری به شکلی قرار داد که قسمت صاف طلق در جلوی روسری و درست در قسمت تا قرار گیرد و  بالطبع قسمت هلالی نیز به سمت فرق سر قرار می گیرد.

      برای محکم ایستادن طلق بر روی روسری می توان طلق را با چسب نواری به قسمتی که روی سر قرار می گیرد و از بیرون معلوم نیست وصل کرد، به این شکل که باید یک تکه چسب نواری برداشته شود، دور انگشت دو سر آن به هم وصل گردد تا به شکل چسب دو طرفه درآمده، هم به روسری و هم به طلق بچسبد، البته طلق هایی که در فروشگاه های حجاب عرضه می شوند، برخی دارای یک روی دارای چسب هستند و بعضی دیگر نیز یکی از دو سطح شان زبر می باشد.

      جلوگیری نمودن از برق زدن طلق روسری

      گاهی به خصوص اگر روسری نازک باشد، طلق در زیر روسری و زمانی که نور به آن بتابد، برق می زند، برای جلوگیری کردن از برق زدن طلق روسری می توان از طلق هایی از نوع مات استفاده کرد که بازتاب نوری کم تری دارند و یا طلق هایی را به کار برد که دارای لایه ای پارچه ای بر روی خود هستند، مزیت این طلق های دارای لایه ی پارچه ای در این است که بیش تر از سایر طلق ها از سر خوردن روسری جلوگیری می کنند و روسری محک تر بر روی سر قرار می گیرد.

      این طلق های لایه دار را هم به راحتی می توان در خانه تهیه نمود. تنها کافی است یک لایی چسب را با طولی به اندازه ی طول طلق و با عرضی به اندازه ی دو برابر عرض طلق برید و طلق را به صورتی که ضلع بزرگ تر آن وسط لایی چسب قرار بگیرد، روی لایی چسب و البته روی قسمتی که لایی چسب دارای چسب می باشد، قرار داد، پس از برگرداندن لایی چسب بر روی طلق، باید روی لایی چسب و طلق را با پارچه ای پوشاند و به آهستگی و با دمای خیلی کم اتو کشید، استفاده از پارچه و همچنین دمای خیلی کم به این دلیل است که طلق به اتو نچسبد، چون جنس طلق پلاستیکی است و با حرارت دیدن، به اتو می چسبد.

      پس از این که لایی چسب به طور کامل به طلق چسبید، باید اضافه های آن از کناره های طلق با قیچی بریده شود، طلقی که به این صورت آماده می شود، در زیر روسری ساتن و حریر نه اصلا سر می خورد و نه این که با تابش نور بر آن، نور را منعکس کرده، برق می زند. ذکر این نکته هم مهم است که برای روسری هایی با رنگ روشن می توان از لایی چسب های سفید استفاده کرد و برای روسری هایی با رنگ تیره می شود لایی چسب های مشکی را به کار برد.

      در ابتدا استفاده نمودن از طلق کمی مشکل است ولی کم کم پس از چندین بار به کار بردن آن، استفاده از آن کاملا  عادی و راحت می باشد، پس هیچ نگرانی ای در رابطه با به کار بردن آن وجود نخواهد داشت.

      گره زدن روسری ساتن و حریر بدون سر خوردن

      در صورتی که خانمی علاقه مند به گره زدن روسری خود باشد، بهتر است ابتدا روسری خود را با سنجاق، گیره و یا کلیپس روسری کاملا محکم کند و پس از آن روسری اش را گره بزند؛ با انجام این کار علاوه بر این که روسری محکم روی سر قرار می گیرد و سر نمی خورد، گره روسری هم به صورت پیاپی باز نمی شود.

      کدام چادر مناسب است؟

      خانم هایی که چادری هستند و علاقه مند به استفاده از روسری های ساتن و حریر می باشند، زمان خرید چادر حتما بایستی به این نکته دقت داشته باشند که به هیچ عنوان چادرهایی را که دارای جنس لیز و سر هستند، تهیه نکنند، به خصوص قسمت زیر چادر که روی روسری قرار می گیرد لیز و سر نباشد، در غیر این صورت به هیچ وجه نه قادر به کنترل چادر خواهند بود و نه می توانند روسری خود را مرتب و آراسته روی سر خود نگه دارند.

      یکی دیگر از راهکارهایی که برای بهتر قرار گرفتن چادر روی روسری وجود دارد، استفاده از کش برای بهتر نگه داشتن چادر می باشد، چون چادر کش دار محکم تر و مرتب تر روی سر قرار می گیرد.

      تهیه کننده : توپ تاپ

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...