روش های مختلف تبریک تولد به زبان آلمانی

تبریک تولد به زبان آلمانی روش های مختلفی دارد که از روش های اساسی و پایه برای گفتن تولد مبارک به زبان آلمانی alles Gute zum Geburtstag می باشد. استفاده از Glücklicher verspäteter Geburtstag برای زمانی که برای گفتن تبریک تولد تاخیر داشتید مناسب است. عبارت Alles Gute zum Geburtstag تبریک تولد صمیمانه تری است.

 چگونه تبریک تولد را به  زبان آلمانی بیان کنیم؟

اگر یک دوست آلمانی دارید که روز تولدش اش نزدیک است، ممکن است بخواهید پیام تبریک تولد او را به زبان آلمانی برای او ارسال کنید. مهمترین شیوه برای گفتن تولدت مبارک در زبان آلمانی "alles Gute zum Geburtstag (AHL-lehs GOOT-eh tsoom geh-BUHRT-stahg" می باشد که بطور ویژه به "آرزوی بهترین ها در روز تولد تان" می باشد. به هر حال، مانند سایر زبان ها، عبارات زیاد دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید برای بیان آرزوهای خوب در روز تولد استفاده کنید. همچنین آداب و رسوم آلمانی وجود دارد که می توانید از آن ها برای پیروی کنید تا دوست آلمانی شما در روز ویژه خود احساس خوبی در خانه شما داشته باشد.

روش اول- جملات پایه برای تبریک تولد به زبان آلمانی

تبریک تولد به زبان آلمانی

 از alles Gute zum Geburtstag برای گفتن تبریک تولد در زبان آلمانی استفاده کنید. عبارت:

    (alles Gute zum Geburtstag (AHL-lehs GOOT-eh tsoom geh-BUHRT-stahg

    به معنی "آرزوی بهترین ها در روز تولد تان" است. این یک عبارت خوب برای استفاده برای تبریک تولد است. این عبارت نزدیکترین عبارت به تبریک تولد در زبان انگلیسی است و برای هر کسی که می شناسید مناسب است از جمله برای دوستان و همکارانتان تا معلم و یا حتی رئیستان می توانید از این عبارت برای تبریک تولد استفاده کنید.

    نکته تلفظ: در بیشتر کلمات کلیدی، استرس روی سیلاب اول است. به هرحال برای عباراتی با پیشوند کوتاه -ge، استرس روی سیلاب دوم قرار دارد. شما می توانید این قانون را در کلمه آلمانی موجود برای تولد "Geburtstag (geh-BUHRT-stahg)"  ببینید.

    تولدت مبارک به زبان آلمانی

     تبریک تولد در روز تولد با عبارت Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag

      عبارت" (Herzlichen Glückwunsch zum Gebrutstag (HEHRTS-leesh-ehn GLEUK-vuhnsh tsoom geh-BUHRT-stahg" به معنی "شادباش در روز تولدتان". مانند "alles Gute zum Geburtstag"  این عبارت می تواند بعنوان تبریک تولد اساسی و عمومی استفاده کنید. شما باید برای استفاده از این عبارت کمی احتیاط کنید اگر شما می دانید که شخص به افزایش سنش حساس نیست از این عبارت استفاده کنید. در غیر اینصورت این عبارت برای تبریک تولد ممکن است کمی طعنه آمیز یا بی احساس تلقی شود.

      استفاده از درودهای متداول

       سعی کنید از درود های متداول در مکان های مختلف آلمانی زبان استفاده کنید. اگر شما در مکان خاصی زندگی می کنید، یا اگر شما می دانید که شخص که تولدش را جشن گرفته است از یک منطقه خاص است شما ممکن است تلاش کنید تا تولد فرد را بطور منحصر به فردی که مربوط به منطقه زندگیش است و فرد از آنجا آمده است برای تبریک تولد اش استفاده کنید. در حالیکه اینکار ضروری نیست، اما می تواند قطعا فرد را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از مناطق مهم با تبریک خاص برای روز تولد عبارتند از :

       مونیخ/ باواریا: !  Ois Guade zu Deim Geburdstog

       برلین : !  Alles Jute noch zum Jeburtstach

      فرانکفورت/ هسن: ! Isch gratulier Dir aach zum Geburtstach

      کولوگن: !  Alles Juute zum Jeburtstaach

       هامبرگ/مانستر/شمال آلمان: !  Ick wünsch Di alls Gode ton Geburtsdach

      وینا/آسترین: !  Ois Guade zum Geburdsdog

       برن/ سویس: !  Es Muentschi zum Geburri البته این عبارت دقیقا آلمانی نیست اما سوئیسی -آلمانی محسوب می شود که زبان متفاوتی است.

        نکته: بسیاری از مناطق مختلف، تفاوت کمتری در عبارت مختلف دارند در مقایسه با آن هایی که تلفظ های متفاوت کلمات آلمانی در تبریک هایی که قبلا میدانستید.

        استفاده از Glücklicher verspäteter Geburtstag

        استفاده از Glücklicher verspäteter Geburtstag برای زمانی که برای گفتن تبریک تولد تاخیر داشتید مناسب است. اگر شما روز تولد واقعی طرف را از دست داده اید اما می خواهید هنوز تبریک تولد مفصلی ارسال کنید، می توانید از این دو عبارت استفاده کنید:

        (Glücklicher verspäteter Geburtstag (GLEUK-leesh-ehr VEHRS-pay-teh-tehr geh-BUHRT-stahg

        ( Nachträglich alles Gute zum Geburtstag (NAHCHT-ray-gleesh AHL-lehs GOOT-eh tsoom geh-BUHRT-stahg

        هر دو عبارت به معنی "تولدت مبارک با تاخیر" می باشد.

        اگرمی خواهید برای تاخیر در گفتن تبریک تولد عذرخواهی کنید، می توانید عبارت (entschuldigung (EHNT-shuhl-dee-guhng را بکار ببرید که به معنی "ببخشید" می باشد.

        روش دوم استفاده از عبارت های طولانی تر برای گفتن تبریک تولد به زبان آلمانی

        عبارت های طولانی باری تبریک تولد گفتن به زبان آلمانی

         افزودن سن فرد برای روزهای تولد خاص. برخی از روزهای تولد از نظر فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. اگر شما فردی را می شناسید که سن تولد خاصی دارد، مانند 18 یا 21 سالگی، ممکن است بخواهید بطور ویژه برای رسیدن به دوران عطف زندگی تبریک تولد برای فرد ارسال کنید. از alles Gute zum Geburtstag or Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag استفاده کنید، عدد را قبل از Geburtstag قرار دهید. برخی از سنین قابل توجه شامل موارد زیر است:

          تولد 16 سالگی: sechzehnte Geburtstag

          تولد 18 سالگی: achtzehnte Geburtstag

          تولد 21 سالگی: einundzwanzigste Geburtstag

          تولد 30 سالگی: dreißigste Geburtstag

          تولد 40 سالگی: vierzigste Geburtstag

          نکته: خاص بودن روز تولد به فرد بستگی دارد. برای تبدیل شماره های کاردینال آلمانی به اعداد ترتیبی می توانید -te را به انتهای عدد 19-1 اضافه کنید. وقتی شما به بیست می رسید پسوند -ste به انتهای عدد اضافه کنید.

          استفاده از عبارت Viel Gesundheit, Glück und Zufriedenheit dem Geburtstagskind

           برای کسی که نگران افزایش سن است از این عبارت استفاده کنید:

            Viel Gesundheit, Glück und Zufriedenheit dem Geburtstagskind

            این عبارت به معنی سلامتی، خوشبختی است و برای تولد کودک بکار می رود. در حالیکه اغلب برای اعضای خانواده و دوستان نیز نزدیک بکار می رود و آن می تواند احساس گرمی و شادمانی را برای کسی که خیلی برای تولدش هیجان زده نشده است، بکار ببرید.

            عبارت:

            FEE-ehl GEHS-oond-hight, gleuk uhnd TSOO-freed-ehn-hight dehm

            geh-BUHRT-stahg-skihnd

            کلمه Glück می تواند برای شادی یا خوشبختی معنی بدهد که به نوع متن بستگی دارد. در آرزوهای تولد، اغلب به هر دو معنی است. همچنین می توانید بگویید Viel Glück zum Geburtstag

            به یادآوردن این کلمات باید به برای انگلیسی زبانان آسان باشد مثل کلمه "good luck"با هم ادغام می شود.

            نکته فرهنگی: آلمانی ها از Geburtstagskind و یا "birthday child" برای دوستان و خویشاوندان در هر سنی استفاده می کنند. دقیقا مانند اینکه در زبان انگلیسی به "تولد دختر" و یا "تولد پسر" حتی برای بزرگسالان استفاده می شود.

            تبریک تولد آلمانی به شخصی که دوستش دارید

             شخصی که او را دست دارید برایش تبریک تولد شخصی تری و یا خصوصی تری  ارسال کنید. " Alles Gute zum Geburtstag" برای ارسال به یک دوست یا یک آشنا خوب است، اما برای یک خویشاوند نزدیک یا فرد خاص شما ممکن است عبارت بهتری را که از صمیم قلب برخاسته است، استفاده کنید. مانند زبان انگلیسی، عبارات زیادی برای تبریک تولد به زبان آلمانی وجود دارد که عشق شما را برای بیان تبریک تولد فرد بیان می کند. چند تبریک تولد صمیمانه تر:

              Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag که به معنی تبریک صمیمانه در روز تولدتان می باشد.

              Alles Liebe zum Geburtstag که به معنی عشق بسیار در روز تولد می باشد.

              Von Herzen alles Gute zum Geburtstag که به معنی آرزوی بهترین ها از صمیم قلب برای شما در روز تولدتان، است.

              تبریک تولد به کودک با زبان آلمانی

               تبریک تولد کودک با !Es lebe das Geburtstagskind

                عبارت :

                (es lebe das Geburtstagskind (ehs LEH-beh dahs geh-BUHRT-stahg-skihnd

                به معنی "عمر طولانی برای فرزندتان" است. این عبارت معمولا برای بچه های کوچک بکار می رود اما ممکن است همچنین جهت شوخی برای دوستان نزدیک نیز بکار رود. این عبارت بیشتر توسط افراد مسن تر برای افراد جوان تر بکار می رود. اگر شما این عبارت را برای کسی که مسن تر از شماست استفاده کنید، ممکن است آن را گستاخی و بی ادبی تلقی کنند.

                تبریک تولد رسمی آلمانی

                 در برخی جاها لازم است تبریک رسمی تری ارسال کنید. خیلی از تبریک های تولد گرم و دوستانه هستند. به هر حال در برخی روابط، تبریکات رسمی تری لازم است. این امر بویژه در زمانیکه این عبارت در کارت تولد نوشته می شود صحیح تر است در مقایسه با زمانیکه تبریک تولد را زبانی بیان می کنید. برای برقراری ارتباط محترمانه و تبریک تولد شما می توانید از عبارت :

                  Ich wünsche Ihnen ein gesundes und erfolgreiches neues Lebensjahr استفاده کنید. عبارت :

                  ch WEUN-sheh IGHN-ehn ighn geh-SOON-dehs uhnd EHR-fohl-grighsh-ehs NOY-ehs LEHB-ehns-yahr

                  به معنی " امیدوارم شما زندگی سالم و مرفهی در سال جدید زندگیتان داشته باشید " است.

                  توجه کنید که این عبارت از فرم رسمی تر ضمیر شخص دوم آلمانی، Ihnen استفاده می کند. ضمیر رسمی دوم شخص همیشه باید با حروف بزرگ نوشته شود.

                  آرزوهای خلاقانه با زبان آلمانی برای تبریک تولد

                   آرزوهای خلاقانه را به کارت یا نامه تولد اضافه کنید. اگر آرزوهای تولد خود را یادداشت کنید، نه اینکه فقط  به سادگی آن را زبانی بیان کنید، ممکن است بخواهید در مقایسه با آرزوهای پایه ای و اساسی برای تبریک تولد سعی کنید با جزئیات بیشتری تبریک تولد فرد را برای او ارسال کنید.

                    Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag, für einen guten Freund,

                    به معنی "تولدت مبارک به یک دوست، دوست داشتنی" است.

                    Man wird nicht älter, sondern besser، به معنی " شما پیرتر نمی شوید، فقط بهتر می شوید"

                    Auf dass Dein Tag mit Liebe und Freude erfüllt ist به معنی "روزتان پر از عشق و شادی باد"

                    تبریک تولد به توجه به سنت های آلمانی

                    روش سوم: تبریک تولد با رعایت سنت های آلمانی

                     قبل از فرا رسیدن روز تولد واقعی از گفتن تولدت مبارک به فرد خودداری کنید. در آمریکا و خیلی فرهنگ های دیگر می توانید روز ها و حتی هفته ها زودتر از موعد به فرد تبریک تولد بگویید بویژه اگر قرار نیست فرد را در روز تولدش ببینید. اما از نظر آلمانی ها این کار بد یومن است. آلمانی ها افراد خرافاتی نیستند اما زودتر تبریک گفتن تولد را بی ادبی و توهین آمیز می دانند.

                      نکته: بهتر است چشم خود را از روی ساعت بر ندارید، بویژه اگر شخصی که می خواهید تولدش را به او تبریک بگویید در یک ناحیه دیگر، با اختلاف زمانی زیادی از محل زندگی شما زندگی می کند. باید بگوییم که ارسال تبریک تولد حتی چند ساعت زودتر از موعد هم عمل پسندیده ای نیست.

                      جشن تولد و تبریک به زبان آلمانی

                       اجازه بدید اشخاص تولدشان را جشن بگیرند و میهمانی خود را برگزار کنند. در خیلی فرهنگ های دیگر، برگزاری جشن تولد برای یک دوست یا عضو خانواده نشانه عشق و سخاوت است. به هر حال، یک آلمانی احتمالا از اینکار قدردانی نمی کند. اگر در آلمان می خواهید جشن تولد خود را برگزار کنید، می توانید این ایده جشن  تولد را با دوستان و اعضای خانواده تان به اشتراک بگذارید. این روز خاص شماست و شما تصمیم گرفتید که این افراد را شرکت دهید.

                      روش های مختلف تبریک تولد با زبان آلمانی

                       انتظار داشته باشید که شخصی که روز تولدش را جشن می گیرید خودش کیک تولدش را بیاورد. در ایالات متحده و سایر کشورها خریدن کیک یا سایر شیرینی ها برای کسی که جشن تولدش است متداول است، اما در آلمان حتی اگر شما جشن تولد را برگزار می کنید فردی که تولدش است خودش کیک را می آورد. خیلی از آلمانی ها از این فرصت استفاده می کنند تا شیرینی های خانگی خو ار با دوستان همکارانشان به اشتراک بگذارند. آگاهی از این رسم خاص آلمانی می تواند کمی دلتنگی را برای شما به همراه داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است تمایل به عذرخواهی از آن شخص داشته باشید یا ابراز تاسف کنید که فرد مجبور شده برای جشن تولدش خودش کیک بپزد. با این حال، احتمالاً یک آلمانی این ابراز  احساسات و افکار شمار را درک نمی کند.

                      آهنگ سنتی تولدت مبارک به زبان آلمانی

                      آهنگ سنتی تولدت مبارک را به آلمانی بخوانید. اگر شما انگلیسی زبان هستید با آهنگ سنتی "تولدت مبارک آشنا هستید". افراد آلمانی زبان معمولا در مجالس تولد آهنگ مشابه ای را در میهمانی تولد به زبان انگلیسی می خوانند نه به زبان آلمانی. اما باید بگوییم که ترجمه آلمانی همین آهنگ نیز وجود دارد. برای عبارت "تولدت مبارک" می توانید بگویید " (Zum Geburtstag viel Glück (tsoom geh-BUHRT-stahg FEE-ehl gleuk ". وقتی نوبت آواز خواندن "تولدت مبارک عزیزم" می رسد شما باید از عبارت " (Zum Geburtstag liebe (tsoom geh-BUHRT-stahg LEE-beh " استفاده کنید و بدنبال آن اسم کوچک شخصی که تولدش را جشن گرفته اید نیز استفاده کنید.


                      دیگر مطالب پیشنهادی :

                      تبریک تولد به زبانهای مختلف دنیا + عکس

                      متن های انگلیسی تبریک تولد به همراه ترجمه ی فارسی


                        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...