تغییر نام سمیه در ثبت احوال

تغییر نام و علت های آن

در مورد تغییر دادن نام مسئله حریم خصوصی نیز وجود دارد؛ برخی ممکن است خیلی علاقه ای به آشکار کردن همه چیز در مورد زندگی خصوصی خود نداشته باشند چون ممکن است اسم آن ها نیز نشان دهنده قومیت و مذهب و سبک خانواده آن ها هم باشد. بنابراین کار تغییر نام مرحله ای از پوشاندن یک سری چیز های شخصی است. برای هنرمندان و نویسندگان هم این موضوع بحث برانگیز وجود دارد. افرادی که نیز در بعضی موقعیت ها از نام آن ها سوء استفاده کرده اند ، گاهی اوقات نام خود را تغییر می دهند تا در آینده نیزمورد سوء استفاده افراد دیگر قرار نگیرند. 

بنابراین شما امروزه حتی می بینید که تغییر یک نام حتی می تواند که نوعی محافظت را برای شخصی که آن را پذیرفته است هم فراهم کند. کسانی هم هستند که از والدین خود متنفر هستند و در تلاش نهایی برای قطع کامل روابط و همه ارتباط ها با آن ها هستند و حتی نام خود را که آن ها انتخاب نموده اند تغییر می دهند تا دیگر اثری از آن ها در زندگیشان نباشد.

از جمله دلایل دیگر هم این است که ممکن است شخص به راحتی نام خود را دوست نداشته باشد و اسم دیگری را با معنای جدید ترجیح دهد. ایده نوآوری می تواند البته بسیار خوب باشد، یک شروع تازه و شاید حتی دادن یک معنای جدید به زندگی ما می تواند باشد. البته نه اینکه فقط کورکورانه به دنبال تغییر اسم باشیم. باید با افراد دیگر هم مشورت کرده و به خصوص با کسی که تأثیر نسبتاً خوبی در نحوه درک ما در جهان دارد باید مشورت کنیم.

فکر نمی کنم چیز عجیبی در این مورد وجود داشته باشد. حتی فکر می کنم سرگرم کننده است اگرچه مطمئناً می تواند برای سایر افراد در زندگی شما کمی این تغییر اسم گیج کننده است. بعضی افراد هم والدین خود را به دلیل انتخاب نامشان سرزنش می کنند. زیرا این نام نیز باعث آزار و اذیت آن ها توسط دیگران می شود و مطمئناً این اسم به آن ها هیچ کمکی نخواهد کرد که یک زندگی بهتر از گذشته داشته باشند و این اسم ها باعث انجام شوخی های بد و زننده با آن ها می شود و آرامش و آسایش آن ها را در زندگی روزمره بر هم می زند و البته اعتماد به نفس آن ها را از بین می برد .


مطلب پیشنهادی و ویژه :

عکس نوشته اسم سمیه


مطمئناً والدین شما نام شما را می گذارند بدون آن که هیچ شناختی بتوانند از شما داشته باشند. آن ها مجبورند که برای شما یک اسم و عنوان انتخاب کنند . اما اگر بزرگ شوید و تصمیم بگیرید که اسم های دیگری برای شما مناسب هستند ، یا اگر دیگران نام مستعار را بر روی شما بگذارند و ببینید که این اسم مستعار خیلی متناسب با شما است مسلما بهتر است که آن را برای خود برگزینید . چرا باید وقتی یک نام واضح و روشن شما را توصیف می کندنباید اسم خود را به آن نام تغییر دهید؟ پدر و مادر شما هنگامی اسم قبلی را برای شما انتخاب کردند که آن ها نمی دانستند که شما با چه شخصیتی بزرگ خواهید شد. بسیاری از افراد نام خود را برای جلوگیری از بد گویی دیگران تغییر می دهند.

این عمل تغییر نام حتی می تواند در برخی از موارد سبب آرامش شما شود. بعضی افراد بعد از طلاق حتی می خواهند اسم خود را تغییر دهند تا کلا گذشته را فراموش کنند و دیگر هیچ چیز مشترکی با آن زندگی گذشته که بسیار برای آن ها تجربه بدی بوده است داشته باشند. بنابراین اسم خود را تغییر می دهند تا احساس خوبی داشته باشند. تغییر اسم البته دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد. دلایل مختلف وجود دارد. برخی از دلایل نیز سادگی و داشتن نامی است که باعث می شود آن را مردم راحت تر صدا کنند  افراد دیگری هم هستند که البته دلایل ناعادلانه و غیر قانونی دارند . آن ها اسم خود را عوض می کنند به دلایلی مانند تلاش برای فرار از طلبکاران یا اجرای قانون.

در نهایت اگر بخواهیم که همه ی این دلایل را جمع بندی کنیم باید گفت که عواملی که سبب تغییر اسم افراد می باشد به طور خلاصه به این شرح است. اول این که آن ها ممکن است  افراد جنایت کاری باشند که سعی دارند از قانون پنهان شوند. و یا که آن ها ممکن است در برنامه حفاظت از شاهد باشند و از مجرمان پنهان شوند. حتی آن ها نیز ممکن است نوازندگانی باشند که به دنبال انتخاب یک نام بهتر برای اهداف تبلیغاتی خود هستند تا بتوانند با یک اسم بهتر و هنری برای خود علاقه مند جذب کنند و در بازار موسیقی شناخته شده بشوند تا به پیشرفت مد نظر خودشان برسند. آن ها ممکن است در تلاش باشند تا از گذشته خود جدا شوند و زندگی جدیدی را با یک نام جدید آغاز کنند. یا آن ها فقط ممکن است که نام قدیمی خود را نپسندند و به دنبال نام جدیدی باشند که بیشتر بیان کننده ی شخصیت آن ها باشد.

تغییر نام سمیه در ثبت احوال

در ایران اسامی مذهبی مانند سمیه را نمی شود که به راحتی تغییر داد و در مورد این اسم های مذهبی میزان حساسیت بسیار بالا است و قوانین سفت و سختی در این مورد وجود دارد و نمی شود در ثبت احوال اسامی مذهبی مانند سمیه را به هر اسم دیگری که می خواهید، تغییر داد و طبیعتا محدودیت ها و دستور العمل هایی در این باره وجود دارد. برای تغییر نام خود از سمیه به یک اسم دیگر نیز حتما باید که به جای آن از یک اسم مذهبی دیگر استفاده کنید که دارای فراوانی بیشتری نسبت به اسم سمیه باشد مانند اسامی فاطمه و زهرا. پس می بینید که تغییر نام سمیه در ثبت احوال به این راحتی ها هم نیست.

شرایط درخواست تغییر نام

اشخاص 18 سال به بالا.

افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند

پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال

سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر نام

ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر آن

تکمیل فرم درخواست تغییر نام


دیگر مطالب پیشنهادی :

تغییر نام زهرا در ثبت احوال

لیست اسم های ممنوعه ثبت احوال


1 نظر

  1. ناشناسناشناسsays:

    می تونم اسمموازسمیه ب ماریایاماریه ازالقاب حضرت فاطمه ص تغییردهم؟ثبت احوال. قبول نکرددرخاست دادم دادگاه اگه قبول نکنه بایدچکارکنم لطفاراهنماییم کنید