چگونه یک نقاشی انتزاعی بکشیم؟

حتما تابه حال چندین بار موقع تماشای یک نقاشی انتزاعی شنیده اید کسی در کنارتان میگوید: "منم میتونم اینو بکشم!". نقاشی انتزاعی ممکن است ساده به نظر برسد اما ممکن است حتی از نقاشی های سنتی و کلاسیک نیز چالش برانگیزتر باشد؛ چرا که در نقاشی انتزاعی قوانین و قرارداد ها شکسته میشوند. شکستن قوانین و ارائه ی تعریفی جدید از هنر، بر عهده ی خود شما است. برای کشیدن یک نقاشی انتزاعی ابتدا باید برای نقاشی آماده شوید، سپس تصمیم بگیرید که میخواهید به چه سبکی نقاشی کنید؛ به سبک انتزاع هندسی (مانند پاول یانکو یا ثورنتون ویلیس) یا به سبک انتزاع هندسی مینی مالیستی که دارای اشکال هندسی برجسته است ( مانند پیت مونداریان و پاول کله) یااینکه میخواهید مانند سبک نقاشی کنشی یا هیجان نمایی انتزاعی  برروی روند نقاشی تمرکز کنید (مانند جکسون پولاک یا مارک روتکو).

آماده شدن برای نقاشی

اماده شدن برای نقاشی و پیدا کردن بوم

یک بوم پیدا کنید. میتوانید بوم های آماده را به راحتی خریداری کنید. البته هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما حتما باید از بوم آماده استفاده کنید. در واقع، نقاشان این سبک اغلب از بوم های خام (بومی که هنوز کشش داده نشده و زیر سازی نشده است) استفاده میکنند.

اگر ترجیح میدهید که پیش زمینه ای رنگی داشته باشید، یک شیشه جسو (نوعی پرایمر) بخرید و آن را به بوم خام بزنید. پرایمر باید سریع خشک شود.

انتخاب رنگ ها

رنگ هایتان را انتخاب کنید. تصمیم بگیرید که میخواهید از رنگ اکلریک استفاده کنید یا رنگ روغنی. رنگ های اکلریک بویی ندارند و کار کردن با آنها اسان است چون سریع خشک میشوند و اگر اشتباهی کنید میتوانید دوباره روی آن را رنگ بزنید. از رنگ های روغنی معمولا استفاده نمیشود زیرا دیر خشک میشوند، بو دارند و اجازه نمیدهند اشتباهاتتان را اصلاح کنید.

آماده کردن قلم مو و وسایل مورد نیاز

قلم مو و وسایل مورد نیاز دیگر را آماده کنید. هر نوع قلم مویی که دوست دارید را بردارید. میتوانید از کاردک نقاشی استفاده کنید تا به نقاشی خود ظاهری بافت دار بدهید. بعضی از نقاشان دوست دارند بر روی سه پایه نقاشی کار کنند اما بیشتر نقاشان سبک انتزاعی ترجیح میدهند بوم را روی زمین بگذارند تا به نقاشی خود نزدیک تر باشند.

اگر مطمئن نیستید کدام رنگ ها باهم بهتر به نظر می آیند، از چرخه/جدول رنگ ها استفاده کنید تا به شما نشان دهند چه رنگ هایی مکمل یکدیگر هستند.

پوشیدن لباس کار

لباس کار بپوشید. بسته به اینکه میخواهید چقدر کثیف کاری کنید، بهتر است روپوش نقاشی یا یکی از تیشرت های قدیمیتان را بپوشید. اینطوری بیشتر میتوانید برروی روند نقاشی تمرکز کنید. بهتر است برای جلوگیری از ریختن رنگ چند روزنامه را روی زمین قرار دهید، به خصوص اگر قصد دارید روی زمین نقاشی کنید یا رنگ را بر روی بوم بپاشید.

آشنایی با تئوری رنگ ها

تهیه جدول رنگ

یک چرخه/جدول رنگ تهیه کنید. چرخه رنگ ها به زبان ساده، دایره ای است که رنگ های متنوعی را شامل میشود و برای نشان دادن رابطه ی بین رنگ ها- چه رنگ هایی بهم می آیند، چه رنگ هایی باهم تضاد دارند و غیره- کاربرد زیادی دارد.

آشنایی با رنگ های اصلی

آشنایی با رنگ های اصلی، رنگ های فرعی یا ثانویه و رنگ های ترکیبی. یک چرخه رنگ ساده به سه رنگ اصلی یا اولیه (قرمز، آبی، زرد) تقسیم شده است. رنگ های فرعی یا ثانویه از ترکیب رنگ های اصلی به دست می آیند (سبز، نارنجی، بنفش). رنگ های ترکیبی را میتوان با ترکیب رنگ های اصلی و فرعی به وجود آورد (نارنجی زرد، نارنجی قرمز، قرمز بنفش، آبی بنفش، آبی سبز و زرد سبز). برای آشنایی بیشتر با رنگ ها میتوانید "چرخه رنگ خودتان" را بسازید..

آشنایی با رنگ های گرم و سرد

آشنایی با رنگ های گرم و سرد. رنگ های گرم مانند انواع قرمز، زرد، نارنجی احساس حرکت و پیشرفت در فضا را ایجاد میکنند. رنگ های سرد مانند انواع آبی، سبز، بنفش که رنگ هایی آرامش بخش هستند احساس عقب نشینی و سکون را القا میکنند.

آشنایی با هارمونی رنگ ها

آشنایی با هارمونی رنگ ها. چندین روش برای انتخاب کردن رنگ هایی که باهم هماهنگی دارند وجودارد که در ادامه میتوانید با بعضی از آنها آشنا شوید:

رنگ بندی مشابه: دو یا سه رنگ را که در چرخه رنگ در کنار هم هستند انتخاب کنید. احتمالا یکی از رنگ ها بیشتر به چشم می آید اما هرسه آنها باهم عالی به نظر میرسند.

رنگ بندی مکمل: دو رنگ را که در چرخه رنگ درست در مقابل یکیدیگر هستند انتخاب کنید. تمایز این رنگ ها باعث میشود در نقاشی بیشتر از بقیه رنگ ها بیرون بزنند.

رنگ بندی متساوی الساقین

رنگ بندی متساوی الساقین: سه رنگ را که در چرخه رنگ با هم فاصله ی یکسانی دارند انتخاب کنید به طوری که اگر این سه رنگ را با خطی بهم وصل کنید یک مثلث تشکیل میشود.

کشیدن یک نقاشی انتزاعی هندسی

کشیدن نقاشی انتزاعی هندسی

پس زمینه ای بافت دار درست کنید. یکی از ساده ترین راه ها برای این کار، زدن جسو- پرایمری ژل مانند- به بوم است. مانند رنگ آن را به بوم بزنید یا با کاردک نقاشی آن را بر روی سطح بوم پخش کنید. اگر به اندازه ی کافی کلفت باشد، به شما اجازه میدهد سبک بافت موردنظرتان را خیلی راحت بر سطح بوم ایجاد کنید. البته بازهم هیچ قانونی در نقاشی انتزاعی وجود ندارد که بگوید شما حتما باید از پس زمینه ای بافت دار استفاده کنید. بعضی از نقاشان بلافاصله شروع به نقاشی برروی بوم های خام میکنند.

رنگ آمیزی خطوط متقاطعی در سراسر بوم

با نوار چسب رنگ آمیزی خطوط متقاطعی را در سراسر بوم ایجاد کنید. اشکال هندسی مانند مثلث، مربع و مستطیل درست کنید. هدف ازاین کار درست کردن تصاویری است که در واقعیت وجود ندارند. این خطوط در نقاشی به شما کمک میکند. این چسب ها تضمین میکنند که نقاشی شما دارای خطوط و اشکال واضح و صاف است.

اگر نمیخواهید بعدا به فضاهای خالی که با برداشتن نوار چسب رنگ آمیزی ایجاد میشوند بپردازید، از خط کش و مداد برای علامت گذاری بوم استفاده کنید و با خط کش اشکال هندسی رسم کنید.

رنگ ها را ترکیب کنید

رنگ ها را ترکیب کنید. بعد از انتخاب رنگ های نقاشی آن ها را روی پالت رنگ ترکیب کنید. شما همچنین میتوانید رنگ ها را مستقیما برروی بوم ترکیب کنید، اما این کار از کنترل شما بر روی نتیجه پایانی کار میکاهد.

رنگ آمیزی فضای خالی بین نوار چسب

فضای خالی بین نوار چسب را رنگ آمیزی کنید. نگران رنگی شدن چسب ها نباشید! همچنین هیچ اجباری وجود ندارد که تمام بوم یا تمام شکل ها را رنگ کنید. بعضی از نقاشان انتزاعی رنگ هر شکل را پیش از شروع به کار مشخص میکنند و بعضی دیگر با پیشروی روند نقاشی در این باره تصمیم میگیرند.

برداشتن چسب ها هنگام تکمیل نقاشی

هرزمان احساس کردید نقاشی شما کامل شده است، چسب هارا بردارید. اگر میخواهید خطوطی صاف واضح داشته باشید، چسب هارا زمانی که هنوز رنگ خیس است بکنید. اگر چسب ها را بعد از خشک شدن نقاشی بردارید، ممکن است کمی از رنگ با آن کنده شود، در نتیجه خطوط و لبه هایی ناهموار ایجاد خواهند شد.

پر کردن فضاهای خالی به جا مانده از چسب ها

اختیاری: فضاهای خالی به جا مانده از چسب ها را پر کنید. بعد از برداشتن چسب ها، متوجه فضاهای خالی که چسب ها آن را پوشانده بودند میشوید. اگر دوست داشتید میتوانید این فضاهای خالی را نیز رنگ کنید.

کشیدن نقاشی هندسی مینی مالیستی

کشیدن نقاشی هندسی مینی مالیستی

پس زمینه ای بافت دار درست کنید. یکی از ساده ترین راه ها برای این کار، زدن جسو- پرایمری ژل مانند- به بوم است. مانند رنگ آن را به بوم بزنید یا با کاردک نقاشی آن را بر روی سطح بوم پخش کنید. اگر به اندازه ی کافی کلفت باشد، به شما اجازه میدهد سبک بافت موردنظرتان را خیلی راحت بر سطح بوم ایجاد کنید.

به جای بوم میتوانید از کاغذ و مقوا های ضخیم استفاده کنید؛ در این صورت نیازی به آماده سازی و زدن پرایمر نیست.

کشیدن خط های افقی و عمودی

با مداد وخط کش خط های افقی و عمودی را با فواصل متفاوتی بکشید. تعداد خط ها به علاقه خودتان بستگی دارد. فقط توجه کنید که خط های کمتر یعنی مربع و مستطیل های بزرگتر.

خط ها را رنگ کنید

خط ها را رنگ گنید. از رنگ مشکی استفاده کنید تا خط های برجسته ای ایجاد کنید. میتوانید بعضی از خط ها را پهن تر وبعضی را نازک تر بکشید. نقاشی شما در این مرحله مانند یک صفحه ی شطرنجی با خط های سیاه به نظر میرسد.

رنگ کردن تعداد از مربع و مستطیل ها

به انتخاب خودتان فقط چندتا از مربع ومستطیل هارا رنگ کنید. از رنگ های اصلی (قرمز، آبی، زرد) استفاده کنید. رنگ کردن تمام اشکال نقاشی شما را شلوغ میکند، در عوض فقط چندتا از آنها را رنگ کنید تا بیشتر به چشم بیایند.

سفید گذاشتن فضاهای خالی باقیمانده

فضاهای خالی باقی مانده را سفید بگذارید. فضای سفید باعث میشود رنگ های اصلی به کار رفته در نقاشی شما برجسته تر به نظر بیایند.

کشیدن یک نقاشی کنشی

کشیدن نقاشی کنشی

بوم خود را روی زمین بگذارید. بسیاری از نقاشان انتزاعی میگویند که اینکار باعث میشود تا به نقاشی خود نزدیک تر باشند. به علاوه اگر میخواهید یک نقاشی کنشی بکشید، در این حالت استفاده از رنگ به روش های مختلف ساده تر خواهد بود. اما این به معنی این نیست که اصلا نباید بوم را جا به جا کنید. در واقع، شما میتوانید با شروع کردن نقاشی روی زمین و سپس جا به جایی و گذاشتن آن به صورت ایستاده- در زمانی که هنوز رنگ خیس است- طرح های منحصر به فردی را خلق کنید.

ذهن خود را خالی کنید

ذهن خود را خالی کنید. در نقاشی کنشی قرار نیست شکل خاصی به تصویر کشیده شود، فقط بر روی روند و چگونگی  اضافه کردن رنگ بر بوم تمرکز کنید. از روش های مختلفی استفاده کنید و ببینید چه روشی را بیشتر میپسندید.

ترکیب رنگ روی بوم

ترکیب رنگ را مستقیماً روی بوم انجام دهید. از آنجا که این سبک بیشتر مربوط به روند نقاشی است ، لازم نیست قبل از شروع کار رنگ هارا در پالت درست کنید. درعوض، همانطور که نقاشی می کنید ، روی رنگ ها کار کنید.

ریختن رنگ روی بوم

اختیاری: رنگ را روی بوم بریزید. ریختن رنگ روی بوم یکی از راه ها برای ایجاد یک تصویر کاملاً منحصر به فرد و بدون برنامه ریزی است. به هر اندازه ای که دوست دارید رنگ را روی بوم بریزید. همچنین می توانید فاصله هایی را که از آن رنگ را بر روی بوم خود میریزد تغییر دهید. ریختن از ارتفاع زیاد به احتمال زیاد باعث پخش شدن رنگ بر سطح بوم میشود، در حالی که ریختن  رنگ در فاصله نزدیک تر باعث میشود شما کنترل و ظرافت بیشتری را ایجاد کنید.

پاشیدن تکه تکه رنگ به بوم

اختیاری: رنگ را تکه تکه یا قطره قطره به بوم بپاشید. هر وسیله ای که دوست دارید را در رنگ فرو ببرید. سپس، با یک تکان نگهانی رنگ را روی بوم بپاشید یا آن را مستقیم روی بوم نگه دارید تا قطره هایی رنگی را روی بوم ایجاد کنید. میتوانید از قلم مو، نی، آب فشان یا مسواک های قدیمی استفاده کنید.

نقاشی کشیدن با چشم های بسته

نقاشی کشیدن با چشم های بسته را امتحان کنید. تمام نقاشان انتزاعی باور دارند نقاشی انتزاعی است که واقعیت را به تصویر نکشد. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از آن که به طور اتفاقی شروع به کشیدن شکلی بازشناختنی از واقعیت نکنید، آن است که چشم های خود را ببنیدید. بدون آنکه به تصویری که میکشید فکر کنید، اجازه دهید قلم مو برروی بوم به حرکت درآید. این سبک بیشتر بر روی تجربه ی نقاشی کردن تمرکز دارد تا نتیجه ی آن.

متوقف شدن در هنگام تکمیل نقاشی

زمانی که حس کردید نقاشی کامل شده است، متوقف شوید. برای اصلاح یا بهبود نقاشی به عقب برنگردید. نقاشان انتزاعی به نتیجه فکر نمیکنند، و فقط زمانی که حس میکنند نقاشی آماده است، دست از کار می کشند. روی نقاشی خود بیش از حد کار نکنید؛ بلکه به حس خود اعتماد کنید و به موقع دست از کار بکشید.

نکته

نقاشی کردن را با فکر کردن به یه شی، منظره یا مفهومی خاص شروع کنید. به خود نقاشی و نتیجه آن فکر نکنید و فقط برروی آن شی یا مفهوم تمرکز کنید. تخیل و احساسات شما خالق نقاشی هستند. به یاد داشته باشید در این سبک شما چیزی را نقاشی نمیکنید بلکه آن را از دیدگاه خودتان تفسیر میکنید.

درباره ی اصول و مبانی ترکیب بندی مطالعه کنید و سعی کنید یک نقاشی انتزاعی را براساس یکی از این اصول به تصویر بکشید نه با فکر کردن به یک موضوع خاص. به احتمال زیاد با این روش میتوانید یک نقاشی خوب بکشید! و از نتیجه راضی خواهید بود.

انتزاعی بودن به این معناست که در اثر شما شباهتی به واقعیت وجود نداشته باشد، پس هیچ انتظاری نداشته باشید و سعی کنید از این تجربه نهایت لذت را ببرید!

میتوانید با نقاشی کردن به کمک دست غیر برتر( غیر غالب) خود، این تجربه را خاص تر کنید و آثار غیر منتظره و جالبی را خلق کنید.


شاید علاقمند باشید :

آموزش نقاشی چهره


1 نظر

  1. محمد علیزادگانمحمد علیزادگانsays:

    ممنون اطلاعات مفیدی دریافت نمودم